Hugo: Auw... Dat doet pijn, ik viel net van m'n stoel... Ik stond al zo verlekkerd naar je doosje uit Rotterdam te kijken maar dit is helemaal super. Zitten er ook nog pertinax varco's bij, of originele Amroh C's?

Zit bij die F4 ook nog het beugeltje? En heb je bij dat antennefilter ook nog een papiertje met info? Ik heb wel het antennefilter, maar geen verdere info.

Toen ik je laatst dat boekje over de Williamson mailde zei je nog. "Zie nu nog maar eens aan zo'n trafo te komen, lukt nooit..." Nu heb je een trafo met de rest er nog bij. Nu op zoek naar een tweede trafo want we willen tegenwoordig natuurlijk geen herrie uit één gat maar stereo. Ik heb nog NOS GEC KT66 liggen (4 maal) altijd bereid om te ruilen tegen Amroh spul... Geintje natuurlijk, maar als je echt KT's nodig hebt moet je het maar laten weten. :P

@Henry.S: Neem maar mee die rol. Mijn klosje uit Heiloo is ondertussen leeg dus kan ik hem weer bij je aanvullen.

Mans: Dit komt ook uit Rotterdam.
Ik heb vandaag weer een poging gedaan de XYL te overtuigen dat die vitrinekast er nu echt moet komen.
Er zit een 2x 500pF varco bij, er staat alleen geen Novocon op. Het uiterlijk is wel gelijk. Nee, helaas geen pertinax/mica varco's.

Bij de F4 zit het beugeltje, wil je de maten? Bij de 221N helaas ook geen documentatie.

Het kan inderdaad raar lopen, zit je te bomen over een Williamson staat er ineens een op de eettafel. Zal de kap ar afhalen (40 schroefjes) en wat foto's maken. Ik mail ze wel.

De doos met A409's, E442's en ander jaren 30 buisjes gaat deze week op de tester. De beide heren waar alles vandaan komt kennen elkaar.

Henry: er is hier sinds een maand een chronisch ruimte gebrek. Ik heb sinds kort een CityBox om andere redenen, schuif daar wel een doos bij in.

Bij de F4 zit het beugeltje, wil je de maten?

Nee hoor, ik heb zelf ook een beugeltje.

Bij de 221N helaas ook geen documentatie.

Jammer.

Henry: er is hier sinds een maand een chronisch ruimte gebrek. Ik heb sinds kort een CityBox om andere redenen, schuif daar wel een doos bij in.

Ik heb nog plek zat op zolder ;) Is niet ver bij jou vandaan, kost niets... :-7

Foto's zijn altijd welkom.

Er staat momenteel een vitrinekast bij gratis op te halen. Twee zelfs, hier nog een

Ik heb het ontvangertje gebouwd, maar ik zit volgens mij in de verkeerde band. Tijd voor een dipmeter? Hoe krijg ik hem nu afgesteld?

Hij doet het wel want als ik een antenne aansluit krijg ik ruis. En door aan de trimmers te draaien hoor ik wat geplop en gefluit.

@Henry: Hiero is wel interresse in Litzedraad.

@Hugo: Leuke aanwinst :)

@pientertje: Of het ding in de goede band zit kun je testen met behulp van een andere radio ernaast. Als op die andere radio het signaal wegvalt, (ruis enzo) dan zit je op de goede frequentie. Je had dacht ik al eens een FM-bug gebouwd, toch? Dan moet het wel lukken om dit ook op frequentie te krijgen.

Ik heb inderdaad al meerdere fm bugs gebouwd.

Maar daar kon ik gebruik maken van een frequentieteller, maar dit ding heeft geen oscillator(toch?).

Maar daar kon ik gebruik maken van een frequentieteller, maar dit ding heeft geen oscillator(toch?).

En door aan de trimmers te draaien hoor ik wat geplop en gefluit.

Try it ... ;-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (38%)]

grrr, ik haat mn frequentieteller. Hij pakt geen zwakke signalen, ik moet eens een echte kopen. Hij pakt hem nu pas als ik mn schakeling ca. 7-8V geef. En dan zit hij al op 300Mhz... Wat te doen?

Hij moet een schoon signaal zien. Als de tweede en derde harmonische bijna net zo sterk is als de eerste kan hij er niets van maken.

Het kan ook zo zijn dat hij pas boven de 7V begint te oscilleren.

Ik zal morgen wel even fotootje maken.

@fred, hoe kan ik daar voor zorgen? Een low pass filter maken?

Op 6 februari 2010 22:50:56 schreef pientertje:
Het kan ook zo zijn dat hij pas boven de 7V begint te oscilleren.
?

Als het onder de 7V al plopt en piept dan oscilleert de boel ook.

Pikt het signaal op met een lusje, paar wikkelingen draad rond je duim, en dat zet je tussen mantel en kern van de coaxkabel aan de teller.

Die lus koppel je losjes met de spoelen van de ontvanger.

@all: Rol gaat mee.

Het ging hier toch om een superreg? Dan heb je niets aan een teller...

Een superreg oscilleert op de ontvangstfrequentie en dat in het ritme van de quencefrequentie.

Je post het zelf ook al, zet je een tweede radio ernaast dan wordt zijn ruis weggedrukt door de superreg als de frequenties overeen komen.

Ja, maar dat kan een frequentieteller dan toch niet tellen? Want de oscillator oscilleert maar 30-70% van de tijd, en dus zal de teller ook maar (in het beste geval) 30-70% van de frequentie weergeven.
Tenzij je natuurlijk het quenchen uit kunt zetten. Maar dat gaat niet altijd lekker... Normaal gesproken is zonder quenchen de ruis weg. Dus als je wat meet zonder ruis, dan zou het de goede frequentie KUNNEN zijn. Maar dat hoeft nog steeds niet.

Of een heel goede counter. Die HP's van mij kunnen ook ook pulsen, blokgolven, verschillen tussen twee kanalen, gemidddelde, stijgtijden enz meten(helaas maar tot 65MHz dus daar wil ik nog eens een deler voorzetten zodat hij tot bv 1GHz gaat. Als ik er achter ben hoe dat moet. Mijn philips heeft bv al weer wat meer moeite om dat te triggeren maar heeft wel weer wat filter mogelijkheden. Mijn Tek counter is heel gevoelig maar als het niet echte een schoon signaal is weet hij het niet meer. Het schilt dus per counter. In het manual kun je de gevoeligheid enz. vinden. Het kan geen kwaad om wat simpele LPF'jes te hebben liggen. Maak ze met een bnc in en uitgang en je kunt ze zo overal tussen hangen.

Een andere optie kan zijn, als je teller te ongevoelig is, om je scoop te gebruiken. Sommige scopen hebben achterop een Y-uitgang. Daar komt je ingangsignaal versterkt uit. Moet de bandbreedte natuurlijk wel voldoende zijn.

De truuk met de radio lukt niet, ik krijg hem niet stil.

Er is ook goed nieuws, als ik een schroevendraaier op het punt waar 0,66 V staat(zie pag 12) dan hoor ik stemmen!

Dan is de ingangstrap niet gevoelig genoeg. Op zich niet heel vreemd, aangezien die BF340's wat trager zijn dan BF324 uit het originele schema. Meet nog even voor de zekerheid de spanning op basis emitter en collector van die tor waar de antenne aan hangt. Misschien dat er iets fout zit. Maar waarschijnlijk is het ding te traag. Ik kom er achteraf achter dat ik nog een hele berg AF272 ofzo had, heb er jammer genoeg geen bij gedaan. Die dingen zijn eigenlijk een veel beter vervanger voor de 341.

@fred: Dat maakt niet uit. Je probeert pulsen te tellen, terwijl de oscillator maar de helft van de tijd pulsem genereert. Dan gaat meet je gewoon maar de halve frequentie. Het is een superreg, die oscillator staat als een gek af te slaan en op te starten. Enige wat werkt is een oscilloscoop, maar die moet dan wel erg snel zijn...

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (25%)]

Ik heb uiteindelijk bf451's gebruikt, maakt dat uit?

Edit:
basis 2,6v
emitter 3,35v
collector 0,19

[Bericht gewijzigd door pientertje op (33%)]

Die zouden het hier wel prima moeten doen. De transistor staat ook goed ingesteld, dus in principe zou je nu signaal moeten kunnen ontvangen. Ik verwacht toch dat de ingangstrap nu wel werkt. Misschien dat je ietsje verstemd met die schroevendraaier, en dat het dan wel werkt. Wordt het geluid heel ander met schroevendraaier?

ja, het klinkt anders, en dus die stemmen. Ik ga wel even proberen of ik wat kan meten door de teller te koppelen met een spoeltje.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (12%)]

Op 7 februari 2010 01:46:43 schreef (Z)weetvoetje:
Ja, maar dat kan een frequentieteller dan toch niet tellen? Want de oscillator oscilleert maar 30-70% van de tijd, en dus zal de teller ook maar (in het beste geval) 30-70% van de frequentie weergeven.

Voor mijn gevoel valt dat wel mee, de quencefrequentie is heel laag in verhouding met de oscillatorfrequentie.

Op 7 februari 2010 12:06:34 schreef pientertje:
De truuk met de radio lukt niet, ik krijg hem niet stil.

Er is ook goed nieuws, als ik een schroevendraaier op het punt waar 0,66 V staat(zie pag 12) dan hoor ik stemmen!

Kortegolfradio? Beetje zwevering, meerdere doorelkaar, hogetonen erbij?

De quenchfrequentie is zo'n 30-50kHz. Dat wil zeggen dat er misschien 10us een beetje signaal staat. Als je teller geen prescaler heeft, en een bereik waarin de laagste digit 100kHz is, dan kan het. Maar aangezien dit vast niet het geval is, zal het niet goed te meten zijn.

Oef na een weekje ziek en dus zielig te zijn geweest vanavond eindelijk eens tijd gemaakt om mijn 137kHz antenne om te bouwen naar 500kHz.
Dat is werkelijk een daverend sucses geworden. ik hoor het ene naar het andere station (G3KV kan dat ? ik kan ehm niet vinden) enne watte is OR1T ? hoop PA en ON natuurlijk. gewoon in normale CW pakweg 10wpm voor iedereen zo te nemen.

De antenne moet nog wel wat bijgewerkt worden, mag wel een wikkeling af zodat ik ehm iets ruimer kan afstemmen, de afstem-C moet beter gefixeerd worden, en de uitkoppeling hangt nu direct een een stukje tweelingsnoer, dat moet dus even mbv een versterkertje geisoleerd worden.

Eens kijken of ik morgen die ontvanger uit 1942 eens even opnieuw afregel, want na 70 jaar zallie vast wel enigzinds verlopen zijn (al klopt de VFO freq exact)

Als al dat soort dingetjes geregeld zijn eens kijken wat ik ga doen om een SDR ontvangertje te knutselen.
Nog steeds niet besloten wat wijsheid is.

Na de RX ervaringen van vandaag moet ik vaststellen dat 500kHz wel eens een heel leuke band kan gaan worden.
Wie weet word deze ook in ons land gewoon vrij gegeven (en kan ook ik dan onder eigen auspitie meespelen)

@hugo een vriend van mij verzameld ook dat Amroh spul... paar jaar geleden eens al dat spul aan hem overgedaan.
Als je geen complete collectie hebt kun je er toch niets mee.
De Varcootjes ja... waren die nog maar te krijgen, die wil iedereen graag hebben.
Enne de magische 402... zelf nooit een gehad te jong voor jongensradio (nadat ik vandaag een paar scholieren op hun lazer heb gegeven omdat ze meneer tegen me zeiden omdat ik ouder ben... hoe durven ze)

Pascal, dit topic is beter voor je 500kHz experimenten
http://www.circuitsonline.net/forum/view/81149/last

Ach, dat zeg ik ook steeds op de zaak als er weer een lichting jonge teefjes binnen komt. Laat dat meneer maar weg. HI, HI.

Dat Amroh spul, vroeger had je de centen er niet voor, nu krijg je het kado. Maar het is zo'n mooi gezicht in een vitrine kast.

De ontvanger die Pientertje bouwt is geen superreg.
Het wordt geacht een teruggekoppelde1) ontvanger te zijn; je moet hem dus kunnen laten oscilleren (en dan kun je 'm tellen), maar bij normaal gebruik oscilleert hij niet.

1) Ontdempt door die twee torretjes die er zo raar onder aan hangen.