De labvoeding in een nieuw jasje.

Hugo Welther

Moderator

Gebruik om te beginnen één brugcel. De CT op de trafo wordt de nul.
In jouw schema roken er een stel brugcellen of de trafo af.

Het truukje kan wel, maar waarom een dure LM337 met veel randcomponenten i.p.v. een simpele BF256 waarbij de stroom ook nog eens automatisch wordt begrensd door de IDSS.

Dit werkt wel leuk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/symm%20supply.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Prijs van de LM317/337 daar zal het wel niet aan liggen (20 of 30 cent bij beste vriend Dick) + 2 * 100 nF. Ik weet niet welke layout de beste stabiliteit zal opleveren.

Die dubbele brugcel daar heb ik me al meer dan eens aan laten vangen.... die gedachtenkronkel slaat steeds opnieuw toe. Ik mag natuurlijk de secundaire van de trafo niet voor de brug aan elkaar kopen. Met 1 brug is natuurlijk eleganter (en goedkoper :)).

Voor de stroomlimitering is in ieder geval een stroombron nodig bedenk ik mij nu. Dan blijft het fetje de beste oplossing. Voor de negatieve kant van de voeding kan ik denk ik de fet met de drain aan de + rail hangen en gate en source samen aan de potmeter-diodes combinatie van de stroomlimiter van de tweede LM337.

Gezien de max drain source spanning van 30V van een bf 256 moet deze aan de 1.4V hulpspanning komen ipv helemaal aan de + of - rail.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Maakt het ook nog uit of ik voor de potmeters lineare of log-pots neem??
en zo ja, was het verschil??

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Neem lineare, anders sta je straks raar te kijken. Een voeding met logaritmische schaalverdeling is behoorlijk onhandig.

Denk simpel, doe moeilijk
Henry S.

Moderator

Zet beide maar eens op een multimeter, of nog beter: Zet ze beiden maar eens met de uiteinden op een voeding en meet tijdens het verdraaien de spanning op de loper.

Je zal zien welke handiger regelt, het verschil is groot.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

zojuist expirimentje uitgevoerd... en heb het verschil gezien...
linear is toch wel handiger idd...

nu even een volgende vraag:
ik ben heftig op zoek naar de 0.82R 5W weerstand die gebruikt word voor de stroombegrenzing. weet iemand waar ik die kan krijgen of heeft iemand er toevallig nog een liggen??

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

log- potmeters worden meestal voor volume knoppen gebruikt, omdat je gehoor ook logaritmisch werkt.

Henry S.

Moderator

Op 7 maart 2010 17:21:40 schreef Red-E:
ik ben heftig op zoek naar de 0.82R 5W weerstand die gebruikt word voor de stroombegrenzing.

Die wordt schaars zie ik...

Samen te stellen met 0.33Ω/5W en 0.47Ω/5W in serie, dat geeft 0.8Ω maar de tolerantie is 10% per weerstand.

Dus de maximale stroom kan nogal varieeren per component, zelfs met de originele 0.82Ω

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Dat is beide hetzelfde type, en ook het type wat ik lokaal heb verkregen.

Ik vond het al wat vreemd, maar Dick en Display hebben ze niet... Conrad weer wel.

Dick heeft de 0,82 wel. Staat alleen niet in het rijtje op de webshop.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

dan maar eens contact op nemen met dick :)
met er toch nog wat meer hebben (lineare pots bijv ;))

[Bericht gewijzigd door Red-E op dinsdag 9 maart 2010 20:44:57 (40%)

Is dit een goede trafo: http://www.audiogoedkoop.nl/nl/velleman-open_chassis-transformator-48v…
of is er een beter alternatief, bij conrad en dickbest kon ik niks vinden dus kwam ik via google bij deze. Of moet je 4A trafo hebben? (2x2a)

Verder kan ik ook een KBL04, 1000V 4A gebruiken ipv van de in de schakeling opgenomen KBL01?

Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2010 14:48:28 schreef StefanvD:
Is dit een goede trafo: http://www.audiogoedkoop.nl/nl/velleman-open_chassis-transformator-48v…

Is goed, 2*12V/2A.

Of moet je 4A trafo hebben? (2x2a)

2A bij 24V. Dat is ook 2 keer 2A, maar dan bij 12V.

Verder kan ik ook een KBL04, 1000V 4A gebruiken ipv van de in de schakeling opgenomen KBL01?

Dat kan, en is van hetzelfde formaat.

Beste CO-leden,

Ik lees al ongeveer een half jaar mee op het forum. Dit is mijn eerst post, dus ik zal me even kort voorstellen: Ik ben Geert-Jan en ik ben eigenlijk een werktuigbouwkundige (jaja, ik weet dat dat gevaarlijk is met electronica ;) ) Ik heb al een aantal schakelingen van de site gebouwd en heb het grootste deel van de pic-basic cursus gedaan.

En nu de concrete vraag: Is het mogelijk om een ledje bij de voeding in te bouwen dat aangeeft of de stroom begrenzing actief is?

Ik heb op de zoek functie gebruikt, maar kan niets vinden. Alvast bedankt!

Henry S.

Moderator

Op 25 maart 2010 00:22:44 schreef Gertje H.:
En nu de concrete vraag: Is het mogelijk om een ledje bij de voeding in te bouwen dat aangeeft of de stroom begrenzing actief is?

Niet 1.2.3. Er is niet een punt waar je meteen een ledje op kan aansluiten.

ik ben eigenlijk een werktuigbouwkundige

hè, gelukkig. Nog eentje.:)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

<<>> (jaja, ik weet dat dat gevaarlijk is met electronica ;) )

Welkom. Neehoor, dat is vaak juist handig. Vaak hebben mensen hier problemen met het mechanische gedeelte, behuizingen ect.

@Henry: is het niet aan de spanning te zien? Dat de spanning bij stroombegrenzing inzakt?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ah, met die vraag zat ik ook! Ik ben zelf ook vrij nieuw in de elektronica, alhoewel ik lang geleden veel met elektro dozen heb gespeeld en tijdens mijn opleiding ook het e.e.a. heb gehad, heb ik me nog niet veel met de complexere schakelingontwerpen bezig gehouden.

Ik zat misschien te denken om een spanningsval na IC1 te detecteren, aangezien deze bij geen stroombegrenzing gewoon alles door moet laten.

Henry S.

Moderator

Dan moet je gaan kijken naar de spanning over IC1, de ingangsspanning is niet stabiel. Een differentieele meting want je meet het verschil tussen twee punten op een potentiaal ver boven 0V. Maar dan nog moet je even uitkijken.

-Er is altijd een spanningsverschil
-Het spanningsverschil is afhankelijk van de doorgelaten stroom, zonder dat de stroombegrenzing werkt.
-Vergeet de 1k potmeter niet, daar valt ook maximaal 1.25V zodat de regeling ook tot 0mA werkt.

Dus wat bepaalt wanneer er sprake is van begrenzing?

Hmmm... Ik dacht dat als er geen stroomregeling/beperking was dat IC1 maximaal de boel door zou laten, dit met een spanningsval van zo'n 3V over de IC en dat vervolgens een verhoging van die spaningsval wel makkelijk te detecteren zou zijn. Maar die 3V is dus geen vast gegeven blijkbaar... moet ik toch nog eens goed de schakeling gaan bestuderen.

Ik zat net nl. even te puzzelen hoe ik dat zou kunnen bouwen. Dacht dat ik met een zener die bij het overschrijden van een bepaalde spanning over IC1 + R3 een transistor met een LEDje erachter open kon gooien, maar daar kom ik zo 1,2,3 even niet uit. Was iets moeilijker dan ik zo dacht, vanavond toch nog proberen verder te puzzelen.

Op 25 maart 2010 09:41:54 schreef Willis:
[...]
hè, gelukkig. Nog eentje.:)

Hier nog eentje hoor ;)
[/ontopic]

Helemaal mee eens perceptor, daar zat ik ook aan te denken, maar ik loop dan nog een beetje tegen het probleem aan van : wanneer/hoeveel spanning, en dan de led aan??.
Dat zou ik dan eerst moeten gaan meten;) maar de schakeling heb ik niet voor handen.
Maar met een zenertje, en e.v.t. nog wat diodes zou je toch al een heel eind kunnen komen??
Volgende vraag komt dan alweer bij me op: moeten het 2 leds worden? Een voor de + en een voor de - ??

Lastig: moet er toch meer verstand van krijgen ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Volgens mij moet dit gaan werken, heb het even gesimuleerd met een vereenvoudigde werking van de voeding:

http://www.uploadarchief.org/files/download/stroombegrenzingsdetectie.png
Zo gauw de maximale uitgangsstroom van 1,5A op de uitgang staat of als de stroombegrenzing ingesteld is, stijgt de spanning over U3 (IC1 in Henry's schema) van 3V naar hogere waarden. Door de voltage drop van 0.6V over Q1 en de zener van 2,7V zal de transistor dan pas gaan geleiden en snel in verzadiging raken, zodat het LEDje gaat branden.
Effect van de aanpassing op de werking/stabiliteit van de stroomregeling lijkt me klein, aangezien er maar een kleine stroom wegvloeit door R1.
Correct me if I'm wrong!

Binnenkort maar eens de onderdelen bestellen om het beestje te bouwen :-)

Klinkt plauzibel... maar heb je de rest van de schakeling wel mee genomen in je simulatie? Dit heeft volgens mij nog wel het een en ander aan invloed op de werking van de voeding....

Ik had het gedeelte voor de negatieve hulpspanning even buiten beschouwing gelaten. Ik wil nog het effect simuleren van het aansluiten van de LED op die negatieve hulpspanning i.p.v de grond. Maar eigenlijk verwacht ik daar niet veel problemen mee, het gaat om een stroom van zo'n 20mA die dan die kant op loopt. Alleen R2 moet dan wat groter gekozen worden.