Hallo Henry S,
Wat zijn de maten van dit pcb-tje de 2 x 12v.
want ik heb hem uitgeprint op 100% en ik zie dan een afbeelding van 10,6cm bij 5,7cm is dit ook werklijk de juiste afmeeting.
Hoor graag even van u.
mvg,
Hallo Henry S,
Wat zijn de maten van dit pcb-tje de 2 x 12v.
want ik heb hem uitgeprint op 100% en ik zie dan een afbeelding van 10,6cm bij 5,7cm is dit ook werklijk de juiste afmeeting.
Hoor graag even van u.
mvg,
Van veel componenten weer je de pitch, ik noem maar een D3 waarvan de pootjes 2,54mm uit elkaar staan.
Op 8 januari 2010 02:24:20 schreef free_electron:
vandaar 'ammopack') en das gestandaardiseerd op 100 mils ( 5.08mm om precies te zijn )
Zit je er niet een factor 2 naast? 100 mil is 2.54 mm.
Kun je T2 niet gewoon door een BC547 vervangen? Even snel bedacht moet dat met stroom, spanning en vermogen wel uitkomen.
De stroombronnetjes met die fetjes ook niet met een paar diodes en een BC547 oplossen? Dat heeft iedereen wel liggen. Een BF256 niet, als ik in mijn eigen grijpvoorraad kijk tenminste.
Goede avond,
Ik ben net nieuw hier en ik zal me even voorstellen.
Jk ben electrojunkie en ik ben nu met mij laatste jaar bezig op school en ik wil thuis ook wel is wat gaan hobbyen met electronica.
Zo doende door het zoeken op het internet kom ik op die forum uit van circuit online.
Als je met electronica gaat beginnen heb je natuurlijk een voedingsbron nodig.
Nu zie ik hier een hele mooie labvoeding staan die door Henry S is uitgewerkt.
Heb het schema is goed bekeken en dit gaat hem worden.
Heb hier nog een 2 x 12v 2A trafo liggen ik heb daar even naar zitten kijken in het schema en zeg ik het dan goed dat pin 2 op connector J1 de 0 volt mag zijn van beide windingen en dan pin 1 de eerst 12volt en pin 3 de 2 de 12 volt van de trafo aangezien der draaden aan zitten hier 2 x zwart en 2 maal geel.
echter heb ik ook lopen zoeken naar de KBL01-4A maar nog niet gevonden. is hier een complete vervanger voor of hebben jullie een idee waar deze nog is te krijgen. hoor graag tips en opmerkingen.
hoor graag even van jullie zodat jullie mij misschien weer iets verder op weg kunnen helpen.
alvast bedankt.
electrojunkie
Moderator
Op 26 januari 2010 13:20:16 schreef computerman30:
Hallo Henry S,Wat zijn de maten van dit pcb-tje de 2 x 12v.
want ik heb hem uitgeprint op 100% en ik zie dan een afbeelding van 10,6cm bij 5,7cm is dit ook werklijk de juiste afmeeting.Hoor graag even van u.
Printen zonder marges, afwijking die dan overblijven zijn verwaarloosbaar. Idd even de pitch controleren.
En je zit er ver naast, dat moet ook wel opvallen: 11.3cm bij 5cm.
Op 26 januari 2010 17:19:05 schreef Timmestein:
Kun je T2 niet gewoon door een BC547 vervangen? Even snel bedacht moet dat met stroom, spanning en vermogen wel uitkomen.De stroombronnetjes met die fetjes ook niet met een paar diodes en een BC547 oplossen? Dat heeft iedereen wel liggen. Een BF256 niet, als ik in mijn eigen grijpvoorraad kijk tenminste.
Er zijn meer wegen naar Rome, maar voor mij is het een afgesloten verhaal.
Op 26 januari 2010 21:05:35 schreef electrojunkie91:
Heb hier nog een 2 x 12v 2A trafo liggen ik heb daar even naar zitten kijken in het schema en zeg ik het dan goed dat pin 2 op connector J1 de 0 volt mag zijn van beide windingen en dan pin 1 de eerst 12volt en pin 3 de 2 de 12 volt van de trafo aangezien der draaden aan zitten hier 2 x zwart en 2 maal geel.
Er staat diverse keren in het topic dat je dat sowieso even moet meten.
echter heb ik ook lopen zoeken naar de KBL01-4A maar nog niet gevonden. is hier een complete vervanger voor of hebben jullie een idee waar deze nog is te krijgen. hoor graag tips en opmerkingen.
Standaard 4A brugcel.
Goede avond mensen,
hierbij nog even de vraag over de brugcel in deze schakeling. deze staat hier aan gegeven als KBL01-4A,
mag deze ook vervangen worden door een KBL04-4A.
Want ik heb in de datasheet gekeken de amperage is voor allebei 4A.
der zitten alleen wel grote verschillen in de voltage de KBL04-4A kan veel meer hebben dan de KBL01-4A wat natuurlijk ook logisch is.
hoor graag even van jullie en alvast bedankt.
mvg,
Computerman30.
Ja deze kan je zonder problemen gebruiken
Hallo Tinus016,
heeft u deze labvoeding ook gemakat met dit type brugcel dan??
hoor graag nog even van u.
mvg,
computerman30
Ja ik deze ook gemaakt 2 zelfs zie mijn site voor de resultaaten
Heb alleen een andere brugcel gebruikt als jij wilt gebruiken, maar deze gaat het ook prima doen hoor.
Moderator
Zoals al eerder gezegd, het is een standaard 4A brugcel, no problemo
Hierbij ben ik er weer even.
Ik heb nog even een vraagje.
Ik heb hier nu een trafo liggen en deze is 48VA en het zijn 2 windingen van 12volt deze zijn nu aan elkaar doorgelust tot 24 Volt.
is dit echter een probleem voor het 2e schema wat henry S hier geplaatst heeft dus de 24 volt uitvoering zeg maar maar dan met 2x12volt aan elkaar gehangen.
want wat ik namelijk wil is dat ik de trafo plus zijn print dan niet uit elkaar hoef te halen de 2 windingen staan in serie nu.
graag hoor ik tips of kan ik hem zo gewoon gebruiken.
Moderator
Op 31 januari 2010 18:54:21 schreef electrojunkie91:
Ik heb hier nu een trafo liggen en deze is 48VA en het zijn 2 windingen van 12volt deze zijn nu aan elkaar doorgelust tot 24 Volt.
is dit echter een probleem voor het 2e schema wat henry S hier geplaatst heeft dus de 24 volt uitvoering zeg maar maar dan met 2x12volt aan elkaar gehangen.
24V is 24V.
Hoi,
Hierbij nog een vraagje is het juist goed om lineair potmeters te gebruiken voor de labvoeding.
graag hoor ik van jullie de tips wat wel en wat niet.
greetzzzzzz.
electrojunkie
Heb je bij wiskunde het verschil niet geleerd tussen lineair en logaritmisch?
Als je een lineaire potmeter pakt (wat de meesten zijn) kun je je spanning over het algemeen aardig over het hele bereik instellen, wat tot tegenstelling van logaritmisch niet is.
Hierbij kun je alleen je hogere spanning juist instellen, en zal het instellen van de lagere spanning lastig worden.
Moderator
Er is niet specifiek het soort potmeter bijgezet, daarom mag je lineair aannemen.
Hallo allemaal,
Hierbij nog even een vraagje ik heb een 10K ohms/3watt potmeter lineair hier zo inplaats van 5K ohm.
Nu wil ik die 10K ohms potmeter toch gaan gebruiken in deze labvoeding.
Nu heb ik het idee op gevangen om een 10K ohm/3watt weerstand parallel over heen te zetten op deze potmeter. zodat hij op maximaal berijk op 5K ohm uitkomt.
Zou dit een probleem worden voor deze voeding of kan ik dat gewoon weg gaan gebruiken.
Hoor graag tips en ideeen en antwoordne of ik goed zit ja of nee.
alvast bedankt.
Reken maar uit.
10//10 ( // = parallel aan)
5//10
2.5//10
en trek je conclusie.
Beste electrojunkie91
Je wilt P2 verhogen van 5k naar 10k.
Dat kan zonder meer, maar dan moet je ook R8 en R9 die samen 240 Ohm is verhogen naar 480 Ohm (bijv 470 Ohm en 10 Ohm). Dus geen weerstanden parallel aan de potentiometer zetten. Dan werkt alles als vanouds.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 6 februari 2010 15:38:55 (12%)
Moderator
Sorry Ohm pi, dat gaat niet goed, er moet een minimale stroom lopen en met 480Ω heb je kans dat er te weinig stroom loopt.
Niet voor niets dat de datasheet 240Ω opgeeft!
Verder is een 3W potmeter niet nodig. Zorg voor een normale 5k potmeter!
Ik heb de datasheet er op na gelezen. Wat Henri S. zegt klopt. Mijn truc gaat niet werken. Electrojunkie91 kan het beste sparen voor een nieuwe potmeter.
Of een 4k7 met 470 in serie.
Heb je meteen grof- en fijninstelling.
sparen voor een nieuwe potmeter
Voor €1,20 moeten sparen?
[Bericht gewijzigd door Willis op zaterdag 6 februari 2010 18:18:17 (36%)
hallo allemaal,
Dank voor jullie tips echter heb ik nog wat vraagkes
wat denken jullie dat dan beter is qua potmeters.
ik ga ze namelijk eventueel dan bij ome dick bestellen.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=71…
of
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=74…
Of werkt de tip ook met een 10K potmeter van vishay pe30 lineair en dan voor R8 en R9 4K7 en 470 in serie.
hoor graag wat jullie zouden doen.
mvg en bedankt alvast en nee voor 1,20euro hoef ik niet te sparen hoor.
electrojunkie.
Moderator
Maak het jezelf niet zo moeilijk, en zorg voor een normale 10k 1k en een normale 5k potmeter.
Die eerste van Piher is niet van al te beste kwaliteit, maar zal hier wel voldoen. Draadgewonden potmeters regelen wel mooi. Zelf kiezen dus.
R8 en R9 zo laten!
Uh henry moet die 10 K niet 1K zijn
@electrojukie zou de tweede nemen. die regelt net iets beter.
Er wordt steeds een stroombron gebruikt om de adjust pin van de LM317's naar -1.25V te trekken en zo spanning en stroom naar 0 terug te kunnen regelen.
Is het ook niet mogelijk om een LM317/LM337 te gebruiken om dit te bereiken?
In onderstaand sterk vereenvoudigd schema heb ik getekend wat ik bedoel. In dit geval is het dan in een keer een positieve en negatieve voeding uit een trafo met middenaftakking. De truck zou hem moeten zitten in het feit dat een LM317/337 die met zijn adjust pin aan de ground gelegd wordt een + en - 1.25V spanning levert waar dan de adjust pin van de tegenovergestelde spanning aan gelegd kan worden (uiteraard met de nodige weerstanden, condensatoren...).