Is ook wel een wat groter project waar iedereen zijn eigen plan trok. Ik was het al weer vergeten door de vakantie. Wat steeds leuk bleek was dat we allemaal het zelfde simpele schema namen en daar kwamen dan leuke variaties op. Maar veel keus heb je niet. Superhet, dc, dupergen enz. Leuker is misschien een (oud) afwijkend principe / ontwerp als homodyne ofzo. Iets waar lekker over de werking kan worden ge OH't door de theoretisch aangelegde en gebouwd/experimenteerd door de rest. Voor ieder wat wils.

Een 2m superhetje zou mij leuk lijken. En dat is inderdaad ook makkelijk om te bouwen tot transceivertje.

Maar een twee-meter superhet is natuurijk al een stuk lastiger dan een MG/KG superhet.

hebben we alemaal nog mixer-blokjes?
Ik geloof dat die toen van jou vandaan kwamen radioortje? Heb ze ooit van iemand van jongensradio gekregen, en die dingen doen het prima.
Nouja, eigenlijk moet ik natuurlijk een varicapmixer gebruiken aan de ingang. Scheelt weer 3dB ruis. (in theorie dan)

Die mixerblokjes kwamen inderdaad bij mij vandaan .
Ik heb er ook nog wel een stuk of paar van ...

ik stel voor dat het iets wordt voor de amateurbanden. Het blijft dan leuk en toch legaal. Ik weet niet hoeveel mensen hier zonder zendvergunning rondzwerven, maar als die daardoor niet mee kunnen doen zou natuurlijk ook niet leuk/eerlijk zijn. Project één: een zendvergunning halen?

Ik denk dat het heel goed mogelijk moet zijn om op 2m in fm wat te babbelen via de dichtstbijzijnde repeater. Die haal ik met een paar watt al. Ik stel dat we toewerken naar het babbelen, dus dat we bijvoorbeeld met een ontvanger beginnen. Dus dat we dat als groter geheel zien met kleine deelprojectjes.

Ook vind ik het belangrijk om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld de antenne's met bijbehorende aanpassingen.

Laten we de NE602 er eens bijnemen. Daarmee is een eenvoudige 2m mixer mee te bouwen. Detectie met een TBA120, dat gaat lekker smalbandig.

Daartussen kunnen we iets doen met kristallen, je kan een goed filter maken met goedkope overtonekristallen.

Goed voorstel, Henry S.

kan best, ik heb er wel eentje liggen.

Oh ja, er moet natuurlijk wel tegen redelijke bedragen aan de varco's te komen zijn. Ik ben erg voor VCO, maar dat gaat niet icm de ne602.

Je kan een mooie VCO met een NE602 maken, je kan de NE602 ook alleen als mixer gebruiken. Varicap of varco, dat zijn details ;)

Ik zal eens graven in m'n NE602 ontwerpboek.

Edit: NE602 primer

VHF mixer/VCO

En nog wat links.

Leuk henry, ga ik printen en vanavond maar eens lezen. Van de goeroe Carr.

Ik heb het idee dat we er uit zijn. Ik denk dat we beginnen met een 2m FM ontvangertje.

Laten we maar eens gaan brainstormen. Er kwamen al een paar dingen voorbij:

Superhet of regeneratief of homodyne of direct conversion
Wat voor mixer
Wat voor filters
Wat voor oscillatoren

Een 80m vossenjachtontvangertje. Een peilontvanger dus, met een ferrietantenne. Dat kan mooi met een 602, en dan een gewone 455 kHz middenfrequent met van die blokjes (filters).

Uiteraard ook te gebruiken als gewone ontvanger.

Dat is ook leuk en ik denk een stuk makkelijker dan een 2m doosje (waar je voor het zenddeel toch de nodige bovenmodale meetapparaten nodig hebt (bv om het LPF afregelen, bandbreedte afregeling, zwaai enz.) Wat we natuurlijk dan wel collectief kunnen doen ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Op 28 maart 2010 23:43:44 schreef Frederick E. Terman:
Een 80m vossenjachtontvangertje. Een peilontvanger dus, met een ferrietantenne. Dat kan mooi met een 602, en dan een gewone 455 kHz middenfrequent met van die blokjes (filters).

Dat zou voor de MG-band ook leuk zijn, wat voor avond-DX.

Tussen de link staat ook veel KG-amateurbanden spul, en ik heb een Duitstalig NE602 boek met allemaal amateurontwerpen (ARRL, Funk, QST) van Beam Verlag. Net als het RSGB VHF/UHF handbook stampvol schema's en leest lekker weg.

http://www.darcverlag.de/HF-Technik-mit-dem-NE-SA-602-612

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Het is dan wel leuk om daar een wat (modulair) serieuzer apparaat van te maken met wat leerzame technieken erin. Dus dat je er ook een echt goed ontvangertje aan overhoudt wat bv ssb en cw kan (dan lijkt het me leuk om dat later verder te bouwen naar vakantie transceivertje)

Maar als er meer willen zenden dan vallen de N-amateurs af.

Dat zou wel jammer zijn, dan val ik puur door mijn leeftijd af. Ik snap echt niet waarom je geen F mag halen als je jonger dan 18 bent.

Ik ben voor het modulaire idee, band maakt niet zo veel uit. Je moet alleen andere doelen stellen.

Een 80m vossejachtontvangertje is ook wel een leuk idee. Kunnen we een CO-vossenjacht gaan houden :p

vossejacht-ontvangertje heeft natuurlijk peilantennes, en is wat dat betreft weer wat anders dan waar het hier meestal over gaat...

ik vind wel dat we als het allemaal af is en werkt met elkaar kunnen babbelen dan wel seinen.

Op 29 maart 2010 08:16:28 schreef pientertje:
Dat zou wel jammer zijn, dan val ik puur door mijn leeftijd af. Ik snap echt niet waarom je geen F mag halen als je jonger dan 18 bent.

• Je mag op iedere leeftijd examen doen voor F, dus 'je F halen'.
  • Je kunt als je geslaagd bent een F-vergunning krijgen vanaf je 14e jaar.

Op 29 maart 2010 13:09:11 schreef pientertje:
ik vind wel dat we als het allemaal af is en werkt met elkaar kunnen babbelen dan wel seinen.

Daar zeg je wat; we zouden eigenlijk een 80/2 CO-ronde moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (25%)]

shit hè, dat ik daar nu achter kom. Heb het even uitgezocht en je hebt gelijk. Ga gelijk die boeken bestellen voor het F examen.

edit: wil er iemand het boekje met examenvragen kwijt, die is bij de veron in herdruk.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (26%)]

Je kunt die F-examen boeken ook wel van mij overnemen. Ik gebruik ze toch niet. Moet ik wel even op zoek...

Ze zijn misschien een klein beetje verouderd, volgens mij uit 2006 ofzo. Maar het belangrijkste staat er vast nog wel in.

Examenvragen van de laatste paar jaar staan ook ergens op een site. Ik weet niet welke, maar dat moet wel te vinden zijn.

Ga gelijk die boeken bestellen voor het F examen.

Leuk, leuk, leuk! Welkom.

Oefenen:
http://www.ham-radio.nl/examens/inleidingexam.htm

Kijk ook eens hier, misschien is het wat:
http://www.delta-india-golf.com/articles.php?article_id=39

ik neem niet aan dat er opeens nieuwe inzichten zijn die er in 2006 nog niet waren. Ik koop de voorschriften anders wel even los.

Wat is dat delta india golf toch? Ik heb mn N examen gewoon uit de veron boeken gedaan. Dat ging toen prima.

Gevonden... Als je mijn cursusboek wilt overnemen moet je maar een mailtje sturen. Gaat om 'Cursusboek voor de C-zendvergunning' met een voorwoord uit 1999. Maar dat was in 2007 toen ik examen deed nog wel prima. Misschien dat er nu wat meer over digitale techniek in zit.

Succes alvast ermee!

Ik deed net voor de grap eens een N-examen op internet (Ik heb geen licentie). Ik was geslaagd, zonder ooit een boek open te hebben geslagen (: Dit topic helpt blijkbaar toch wel!

toen ben je zeker ook direct examen gaan doen, of niet?