Elektor Experimenteerprint, erg duur om te bestellen.

Op http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2005/juli/experimenteerprint.5… kun je via Eurocircuits HF-experimenteerprints bestellen. Te bestellen via http://be.eurocircuits.com/%28xztlec45yac5qhanl1ebd355%29/EKBusinessSe…

Alleen erg jammer dat het zo duur is, zo'n 30 Euro, om het via Elektor bij Eurocircuits te bestellen. Waarom is het zo duur om een HF-experimenteerprint te maken en zijn er ook printplaatfabrieken waar ik zulke printen goedkoper kan laten maken en bestellen? Ik heb de lay-out van deze printen als een PDF-bestand. Ook heb ik in een PDF-bestand nog een lay-out van het bekende Elektuur HF-experimenteerprint uit de jaren '80.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Elektuur is duur, soms schreeuwend duur (zal misschien nodig zijn om te overleven, maar het kan ook dat ze zichzelf ermee in de vingers snijden). Hun reflowoven en tweewieler zijn al eerder in opspraak geweest.

Ik kan me zo de namen niet herinneren, maar met de zoekfunctie kom je in meerdere printplaattopics wel namen van fabrikanten tegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 februari 2010 23:49:05 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welke elektronica webwinkels verkopen zulke HF-experimenteerprinten?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Vaak wordt er een dubbelzijdige printplaat van volledig koper gebruikt, koper wegkrassen en eventueel her en der wat zwevend bouwen. Je kan zelfs schotjes er haaks op solderen voor afscherming. Goedkoper kan haast niet:

http://members.lycos.nl/sylvesterfm/hpbimg/Print%202.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/050706pushpull1.jpg

Of met een dremel kopervakjes maken door wat koper weg te krassen, zodat er een massagrid met aparte kopervlakjes ontstaat.

Die dingen heten "copper clad" als ik me niet vergis, daarmee vind je wel een shop die goedkoper is dan elekduur.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2010 12:42:30 schreef JuuL:
[afbeelding]
laatste foto van Henry S

Brrr @ mijn dremelkunsten, dat was een gevalletje quick & dirty.

In de shopslijst staan ook bedrijven die naast verkoop ook printen etsen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Sja, maar dan moet je wel 5 pagina's af klikken totdat je de juiste gevonden hebt. Je zal er maar zin in hebben.

Henry S.

Moderator

5 pagina's tot de juiste... Dat is wel heel erg pessimistisch gesteld. ;)

Op 6 februari 2010 19:14:44 schreef Henry S.:
[...]
dat was een gevalletje quick & dirty.

Ja dacht ik al. Excuses, kon zo snel niet wat anders vinden ;)

Op 7 februari 2010 00:51:55 schreef Henry S.:
5 pagina's tot de juiste... Dat is wel heel erg pessimistisch gesteld. ;)

Al zijn het er 3, dan is dat nog veel(natuurlijk kan je wel naar de P in dit geval voor printplaten service).

Wat ik er mee bedoelde is de vraag of het mogelijk wat makkelijker kan om een goede shop te vinden. Bijvoorbeeld door een zoek knop erbij te zetten dat zodra ik bijvoorbeeld atmel of buizen intyp dat de bedrijven die dit als hoofdzaak hebben(en waarvan het dus in de omschrijving staat) dat deze worden weergeven. Uiteraard is dit niet waterdicht, maar wel erg handig.

Zolang je geen gerbers hebt kan je het ook moeilijk naar een ander brengen. Toch is die 30euro voor een enkel printje niet gek duur en is het niet dat ze goedkoper worden als je er meer besteld? Het zal wel om een deal gaan dat er op vraag wordt geproduceerd en er dus geen voorraad wordt aangehouden. Wanneer je zelf zo'n printje ontwerpt kan je er inderdaad mee naar iedere printboer gaan die je maar wilt alleen zal de prijs voor de eerste waarschijnlijk hoger uit komen(door startkosten ect).
Als alternatief voor dat gedremel heb ik ook wel printen gezien met allemaal vlakjes van 1*1cm, de rest was weggeëtst. Dat is natuurlijk wel eenvoudig te ontwerpen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 7 februari 2010 13:28:19 schreef LED-Maniak:
Wat ik er mee bedoelde is de vraag of het mogelijk wat makkelijker kan om een goede shop te vinden. Bijvoorbeeld door een zoek knop erbij te zetten dat zodra ik bijvoorbeeld atmel of buizen intyp dat de bedrijven die dit als hoofdzaak hebben(en waarvan het dus in de omschrijving staat) dat deze worden weergeven. Uiteraard is dit niet waterdicht, maar wel erg handig.

Ik heb Jeroen om een free text zoekfunctie gevraagd.

Maar dan nog, dan moet de informatie wel gegeven zijn. Ik denk dat de standaard zoekfunctie meer uithaalt.

Ik heb ontdekt dat je m.b.v. een 8 mm houtboor waarvan het centreerdoorntje verwijderd is, dat je daarmee ook de pads van het HF-experimenteerprint kunt maken. De boor vreest dan het koper rondom de pad weg.

Dat is nog niet zo slecht bedacht. De boor zal wel snel slijten, maar ze is in een wip weer aangescherpt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat centreerpuntje moet je juist laten zitten en van beide zijden een eilandje maken, dan heb je gelijk een gat om je component in te bevestigen...

Waar is de tijd gebleven van de Minimounts®? (Met Scotch kleefspul eronder)
Ze waren er in DIL14 en in DIL16 Er waten TO-pads Massa strips em 'soldeersteunstrips'
Plaatje 'weet ik wat' er onder en je kon een schakeling keurig netjes opzetten. Ook hoogfrekwent, als je op onbewerkte printplaat of aluminium werkte.
Ik snap echt niet dat dat soort dingetjes niet Voor SMD maken. Dan kan je er tenminste behoorlijk mee breadbaorden (Ook geschikt voor mensen met een slechte visus).

http://www.uploadarchief.net/files/download/minimount1.jpg

[OT]
Zou het iets zijn om dit soort dingetjes te maken en op de volgende beurs als pakketje te verkopen? Iets voor KIF??
[/OT]

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 maart 2010 17:34:59 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@Djoveld:

Dat centreerpuntje moet je juist laten zitten en van beide zijden een eilandje maken, dan heb je gelijk een gat om je component in te bevestigen.

..

Dat is juist niet de bedoeling, de bedoeling is om op de eilandjes de componenten te solderen. Zoals je dat met andere HF-experimenterborden ook doet.

free_electron

Silicon Member

@tidak. dat bestaat hoor voor SMD. er zijn er zelfs verschillende.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Dat met die boor heb ik al in veel boeken zien staan. Heeft dacht ik ook in de electron gestaan. De meeste slijpen een houtboor iets dieper uit zodat je een beter puntje krijgt ivm centreren. Zonder die punt heb je wel een mooier eilandje maar gaat hij nogal snel driften.

Wat Tidak beschrijft gebruik ik nog steeds. Ik maak dan een klein printje met bv 8 vakjes waar een IC voetje opkan. Dat komt dan weer op het groundplane. Zo maak ik ook wel eens een soort componenten stripjes. Gewoon een strookje pcb met gleufjes erin gevijld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 30 maart 2010 17:54:20 schreef free_electron:
@tidak. dat bestaat hoor voor SMD. er zijn er zelfs verschillende.

Wáár, free En hebben ze die ook nog voor 'ouderwetse' DIL etc.? :9~

@fred101
Maar die zijn niet zelfklevend en niet vertind. En een 50Ω stripline zal je ook wel niet kunnen vijlen >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 maart 2010 18:21:10 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rbeckers

Overleden

@Tidak Ada
Conrad en Farnell hebben ongeveer zoiets.

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1682&mode=view

Tidak: Wel hoor, dit is een VCO maar zo heb ik ook 50 ohm filters gemaakt. Eerst berekent met Sonnet en toen gefreesd

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Da's waar ook, ik heb je toen nog een stukje over striplines gestuurd van Fairchild voor ECL-logica.
Ik snap alleen niet hoe je die impedantie goed kan maken met freezen; het is zo rafelig en de toleranties zullen ook wel niet zo nauw liggen. Ben ik daar te nauwkeurig mee? Ik dacht altijd dat het er nogal op aankwam.

@rbeckers:
Ik zal eens op hun site gaan snuffelen, maar vooral die van Farnell loop zo tráááág :r

free_electron

Silicon Member

ik moet d emerken effe opzoeken maar er zijn er drie.

Scmartzboard is er een van. de andere twee weet ik niet meer uit het hoofd. zal eens kijken in het lab. der slingeren er rond.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM