(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik was ook vrij snel. Geen kwartier. Volgens mij een half uurtje, en een foutje of 3 in de voorschriften...
Zelfbouw transceiver is een eitje. Ben sinds 2006 bezig geweest met mijn HF-transceivertje, en dat ding is nu pas (grootendeels) klaar.
Maar een 1-band transceiver is beter te doen natuurlijk.
Daarom het 2m idee. Maar wat gaat het nu worden? 80m vossejachtontvanger (zeer goed te doen) of 2m transceiver (vrij lastig)? Lang leve de democratie! Laten we stemmen.
Ik stem voor de 2m transceiver.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vind twee meter ook best. Vossenjagen doe ik toch niet en dat VHF bouwen vind ik wel leuk. Ik heb uiteindelijk al het een en ander er voor gebouwd waar ik dan mee verder kan.
Iets echt jongensradio-achtigs. Ik heb nav een artikel in Funkamateur over de philips bouwdozen mijn EE2003(vorig jaar in Rosmalen gekocht, was volgens mij van Jeroen) doos eens te voorschijn gehaald en compleet gemaakt. Bijna alles zat er echter al bij. Het meeste volgens mij nog nooit gebruikt. Ik heb de schakelaars en potmeters enz in het console gemonteerd. Lijkt me leuk daar weer eens een ontvangertje mee te bouwen.
Er zitten ook wat plaatjes bij met IC's van andere dozen,(voor 7 segment ledblok enz). Een hoop extra torren en boeken van aanvuldozen maar er bleken ook wat boekjes en een set schema-kaarten bij te zitten van de voorganger van de EE2003. dat was ook mooi spul zo te zien. Dat was een Pertinax-plaat denk ik.
ik heb de ne602 primer gelezen. Lijkt me een ontzettend geschikt dingetje om een ontvangertje voor 2m mee te bouwen. Bij de uitgang een Foster-Seeley discriminator en klaar is kees. Ne602 schemaatje is niet heel ingewikkeld, kan zelfs zonder moeilijk verkrijgbare varco's. Gewoon 2m mixen naar 455Khz, kristalfiltertje erachter. Maar bij de discriminator wordt het wat ingewikkelder. Ik kan nergens vinden hoe je de waardes van zo'n ding berekend.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb gisteren weer even mijn 2 meter projectje tevoorschijn gehaald.
Oscillator op 150MHz, mixer naar 5MHz, bandfilter en ampje na het filter. De ingang moet nog een FET trapje en preselectie krijgen. Dan een LO en Foster-Seeley discriminator en ik heb een ontvanger. Daarna misschien een pll erbij. Daar heb ik nog nooit wat mee gedaan.
Om er een transceiver van te maken dacht ik aan een microfoonversterker, 5MHz LO met varicap modulatie en dat dan weer mixen met een oscillator. Als ik daar een tweede voor gebruik kan ik een repeatershift maken door tussen de twee oscillators te kiezen. Dan moet ik 5W zien te maken. Ik heb namelijk nog een 2 meter eindtrapje liggen wat van 5W naar 50W gaat.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, en goed filteren. Want je moet wel de spiegelfrequenties eruit zien te krijgen. Maar dat moet denk ik wel lukken.
Ik heb nog een berg filterblokjes liggen van radioortje op 45MHz. Mijn osc. wordt waarschijnlijk op 100MHz met een saa1057 PLL erbij.
ik ben wel benieuwd hoe je die werkend gaat krijgen. Het is mij in ieder geval niet gelukt.
Ik heb nog een bf981 oscillatortje liggen voor 3m. Die kan ik natuurlijk ook ombouwen voor 2m en er een los mixertje aanhangen.
(Z)weetvoetje
@Pientertje: Ah, was jij het met die PLL?
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb genoeg ervaring met PLL's ondertussen. Maar die saa1057 moet nog geprogrammeerd worden enzo. Dat kan lastig zijn. Had jij ook zo'n ding? Of had je een ander chipje?
(Z)weetvoetje
Waarom ook niet... (ik stuur je binnenkort een mailtje)
Waar heb je de software vandaan? Of heb je die zelf geschreven?
fred101
Golden Member
Ik heb nog een rits pll ICtjes liggen (20 jaar oud ofzo). Ik ga toch eens kijken of ik daar iets mee kan.
Die waterleiding-oscillator is wel leuk maar laat ik eens voor high-tech gaan. Dus sdm, compact en een pll
Dat dan toch leerzamer. Misschien ook een idee om nu eens eerst het hele ontwerp (in blokken) te tekenen ipv er halverwege achter te komen dat ik iets vergeten ben waardoor ik opnieuw kan beginnen.
Lijkt me ergens wel het zinvolst als we allemaal het zelfde ding bouwen. (in ieder geval in grote lijnen) Als er dan problemen zijn dan is het makkelijker elkaar te helpen.
De basis word dus een SA602. Eat heeft een tijd terug een schematje van een goede pre-amp geplaatst. Een discruiminator schut FET wel even uit zijn mouw en dan mag Pientertje samen met (Z) de pll uitvogelen. Ik wil dan wel de filters en impedantie aanpassingen wel proberen uit te vogelen.
Op 5 april 2010 20:08:28 schreef pientertje:
...Gewoon 2m mixen naar 455Khz, kristalfiltertje erachter...
Als je direct mixt naar 455kHz dan ligt de oscillator frequentie ook in de doorlaat van de ontvanger. Tevens liggen je spiegels vlakbij, zo steil kun je niet filteren. Beter dubbelsupertje maken met filter (xtal of keramisch 7,5 kHz bandbreedte) op eerste MF. Standaard NBFM kristalfilters zijn 21,4 of 10,7 MHz. Sloop je Xtal filter uit een oude mobilofoon, zo'n oude kristalbak kost je 5 euro of minder op radiomarkten 
Mix je signaal naar 10,7 MHz en laat hierop een 10,7 MHz Xtal-filter volgen. Daarna omlaag mixen naar 455Khz. Het hiervoor benodigde kristal van 10.245 Mhz is een standaardwaarde en zit meestal ook in die oude mobilofoon.
(Z)weetvoetje
Dat is ook goed. Maken we met zijn allen hetzelfde schema. Moet ook prima kunnen.
fred lijkt me inderdaad de uitgesproken persoon om met de filters aan de gang te gaan met zijn hoeveelheid meetapparatuur.
Maar dan moeten we het misschien wel wat georganiseerder aanpakken. Er moet allereerst een blokschema komen waaruit blijkt welke eisen er aan ieder onderdeel worden gesteld. Daarna kunnen alle verschillende onderdelen door verschillende mensen worden ontworpen als een soort zwarte dozen die aan bepaalde eisen voldoen.
Ik noem maar wat. Degene die de PLL + VCO bouwt moet dan laten we zeggen een digitaal afstembare oscillator bouwen die van 133.3-135.3MHz afstembaar is, en die 1Vtt in 50 Ohm aflevert, bij 12V voedingsspanning, max. 30mA stroomverbruik enz enz.
Ik vind het prima om de PLL te ontwerpen, maar ik wil ook best wat anders doen. Eigenlijk vind ik alles behalve de RF-filtering prima. De eindversterker lijkt me ook leuk om te doen, en daar heb ik de apparatuur ook voor. Eventueel kan ik ook meerdere dingen doen...
Wie hebben er nu eigenlijk allemaal zin om bij te dragen?
Ik wil mensen met wat minder ervaring zeker niet afschrikken. Het lijkt me zelfs handiger, want je weet op deze manier precies hoe en wat je moet bouwen. Wanneer het goed genoeg is. Ook voor mensen met amper HF-ervaring/apparatuur vallen er genoeg dingen te doen als audio en microcontrollerspul.
Als men wil dat ik een eerste voorstel voor een blokschema maak, dan doe ik dat graag.
Nouja, als jullie het wat informeler willen aanpakken kan dat natuurlijk ook. Maar ik acht de kans groot dat het dan al vrij snel ergens zal stranden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als het goed is, heb ik daar nog een IC en een print voor liggen.
Mogelijk zelfs een ECL prescaler....
Het ligt er nog van een poging van mij om een digitaal afgestemde FM tuner te bouwen.
Projeect is gestopt door gebrek aan meetapparatuur en de aanschaf van een QUAD FM-3 tuner.
eric
rbeckers
Overleden
@(Z)weetvoetje
Bij een toch wat complex ontwerp is een goed structuur belangrijk.
Ik steun (o.a. daarom
) jouw voorstel.
Ik heb ook een hele hoop (RF) meetapparatuur.
fred101
Golden Member

Een eerste hele grove schets. Dat met die schakelaar potmeter zit niet goed, is meer bedoeld als reminder ergens een monitor schakeling tussen te duwen om je eigen signaal verzwakt terug te horen.
Ik denk dat een digitale uitlezing ook niet verkeerd is. Als dat met een microprocessor gebeurd kan daar ook een soort swr detectie en S meter aan gekoppeld worden
[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]
Voorzetje ontvanger, beetje klein getekend zie ik nu, sorry.

Eerste bandpass is LC-kring.
Mixers kan van alles zijn: BF981, NE602, enz. Bij een passieve eerste mixer moet er een RF trapje tussen BPF en mixer (misschien anders ook wel i.v.m impedantie aanpassing).
Filters xtal of keramisch
Detectie: b.v. NE602
Toeters en bellen (S-meter, Freq. uitlezing) zelf toevoegen.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (17%)]
ik wil wel meedoen aan het vco en pll gedeelte. Dat moet ook de modulatie voor zijn rekening nemen vrees ik.
Ah toch weer op 2m.
maakt mij niet uit.
Ik zie dat detectie nog een puntje is, zo'n Foster-Seely is mooi authentiek maar er zijn 'nu' kwadratuurdetectors zoals de TBA120 
De 455kHz MF versterking met een BF494 (of 2 keer), daar komt de S-meter ook aan te hangen.
AM detectie erbij? Een ZN414 detecteerd en regelt meteen de AGC.
Ik heb dit in brokstukken liggen, even tijd vinden voor het maken van een krabbeltje.
PLL is niet mijn sterkste kant, laat ik aan jullie over.
Eerste blokschema was te simpel (squelch vergeten
) Nu iets beters, een transceiver. PLL 135 Mhz voor ontvangst geeft dit MF van 10,7 MHz. Voor zenden PLL mengen met 10,7 MHz xtal osc. welke ook gemoduleerd wordt.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (30%)]
fred101
Golden Member
Ik zag dat vermdnigvuldigen ook niet goed gaat in mijn eertse opzet. Je krijgt de frequenties niet goed. Ontwerp is aangepast. PLL 10,7 onder ontvangstfreq. en voor zenden 10,7 bijmengen. Je kunt modulatie nu in de 10,7 osc. doen.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (20%)]
Je kunt nog de 1e mf op 10.695 zetten. Dan kun je mixen met 10.240, en die frequentie is dan ook bruikbaar voor de PLL.
e: Oh nee, laat maar; heeft geen zin. Deelt niet lekker naar 12.5 kHz
.
Voldoende zwaai uit een 10.7 MHz kristal moet kunnen; de FT225 deed het ook. Maar of dat nog een speciale fluittegel is, of dat een gewoon krijskeitje dat ook kan, zal moeten blijken.
daar heb ik geen goede ervaring mee.