Kristal zit in de chip zelf. Er zit op de S571 een Vc aansluiting die rechtstreeks de delers beïnvloedt.

http://www.silabs.com/Support%20Documents/TechnicalDocs/Si570.pdf

Blz. 4 & 5

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (29%)]

Ah, op die manier.

Wel jammer is de prijs en de verkrijgbaarheid. Wordt bijna nergens verkocht, en ik zie hem op funkamateur.com voor 40 euro staan. (misschien is dat duur)
Lijkt me toch wat veel van het goede. Dan ben je toch flink goedkoper uit met bijv. een saa1057 en mixer enzo.

Als iedereen zijn deel heeft gebouwd en afgeregeld. Wat gaan we dan doen? Een keer bij elkaar komen om dat ding te testen, of ook elkaars delen bouwen om te zorgen dat iedereen een complete versie heeft.

Ik weet een leuk hotelletje in Heiloo >:) klik

Mijn suggestie:

Schema's maken, elkaar corrigeren en combineren. Daarna is het mooi als iedereen alles kan opbouwen, en van elkaar leren. Modulair bouwen en samen een ontvanger maken is leuk als je wat dichter bijelkaar woont maar Fred, (Z) en mans wonen 2 uur rijden hier vandaan. Natuurlijk moeten we een paar keer bijeenkomen, liefst centraal NL.

Het staat iedereen dan ook vrij zijn 'eigen' onderdelen te gebruiken, maakt 'live' vergelijk op prestaties nog leuker. Net als in Heiloo zou ik zeggen.

Ikzelf ga me vooral bezig houden met een ontvanger.

Ik had het idee dat er veel stemmen voor waren om nu met zijn allen hetzelfde ding te bouwen. Modulair, en ieder zijn eigen stukje. Lijkt me wel een interressante opzet.

Ik geloof dat Henry daar dus niet voor is. Doe je wel mee? of ga je zelf wat in elkaar zetten?

@pientertje: Het lijkt me wel het leukste als ieder het hele ding kan bouwen. Misschien is het handig om wel een keer een proefsessie te houden waarbij alles alvast eens op elkaar wordt aangesloten. Eventueel daarna ook printjes maken enzo.

Wie doen er nu allemaal mee met het modulaire geval? Ik, fred, schi, en ik geloof ook pientertje (kun je dat bevestigen?). Nog meer?

rd12tf, Henry, FET, radioortje, rbeckers weet ik nog niet. Misschien dat mensen als Tidak ada, Hugo, Jim rea, woelimaster etc etc. nog mee willen doen? Iedereen die wat voor elkaar kan krijgen is welkom.

Op 7 april 2010 20:35:30 schreef (Z)weetvoetje:
Ik geloof dat Henry daar dus niet voor is. Doe je wel mee? of ga je zelf wat in elkaar zetten?

Ben er ook niet tegen, maar... de grote maar
-Afstanden, in clubverband is dit veel beter te doen. Zoals Hugo's club waar de BITX gebouwd werd/wordt.
-Ik hou het liever in een losser verband, we zijn nog steeds lid van het genootschap "De Mexicaanse Hond" ;)
-Tranceiver is voor mij ook geen must
-PLL ook niet, maar wel weer als optie natuurlijk.
-Factor tijd.

Ik doe dus sowieso mee op een of andere manier, misschien neem ik wel dingen over (en vv). Maar punt 1 is schema's, en dan kom je al naar elkaar toe.

Misschien dat mensen als Tidak ada, Hugo, Jim rea, woelimaster etc etc. nog mee willen doen? Iedereen die wat voor elkaar kan krijgen is welkom.

Ik daag iedereen uit om mee te doen. :)

Ik ben voorstander van modules. Iedereen volgt het zelfde blokschema maar er is dan ruimte om eigen ideetjes te verwerken. Ik wil bv die 604 gebruiken, Henry geen pll. Maar lukt dat niet dan kun je alsnog dus een "beproefde" module bouwen zonder de rest te moeten veranderen.

Het lijkt me leuk weer eens bij elkaar te komen maar dat ligt aan de afstand. Ik kan geen grote afstanden meer rijden. Een 30-40 km haal ik als het moet altijd wel. Maar gewoon net als de vorige keer bouwen we alles op. Alleen is dit complexer dus daarom lijkt het me handig dat we de nu zelfde blokken hanteren. Dat maakt het makkelijker bij problemen.
Als alles in elkaar zit kunnen we weer een hondententoonstelling organiseren waarbij evt het een en ander getest en afgeregeld kan worden.

Ik heb me wat verdiept in de diverse chipjes. Omdat we het frontend + 1e mixer zelf maken vallen complete ontvangers zoals MC3362 af. We zoeken dus een MF strip, liefst stabiel. De MC3361 is leuk maar heeft geen RSSI uitgang voor een S-meter. De MC3371 heeft dat wel, maar die ligt niet in mijn junkbox dus kan ik daar nog niet mee spelen.

Ik kwam ook nog de ouwe trouwe CA3089 tegen. Die heeft alles aan boord. Squelch, S-Meter, discriminator. Misschien is zo'n bejaard chipje ook wel leuk (Kent levert ze nog steeds à 4 euro). CA3089 kan alles op 10,7 MHz afhandelen dus geen 455 tweede MF maar meteen LF uit. Er moet dan wel een goed filter voor.

Zal ik daar eens wat mee proberen? of gaat de voorkeur naar moderner spul uit?

Wat mij betreft is het: Hoe makkelijker verkrijgbaar hoe beter. Als Kent het heeft vind ik het prima.

Juist vanwege de factor tijd leek het me handig om het op deze manier te doen. Je hoeft een stuk minder te ontwerpen. (het leek mij wel handig zo)

Nouja, we zullen wel zien hoe het gaat. Ik ga als eerste wel een eindtrappie maken...

kunnen we niet in plaats van een vco met pll een dds chippie er tegen aan gooien?

Is mogelijk. Maar die dingen hebben een slechtere spectrale puriteit. En 100MHz is toch vrij veel voor die dingen. Worden dure, stroomvretende chipjes. Ook stellen ze wat meer eisen aan de voeding enzo. OK, als je wilt mag je, maar het lijkt mij de moeite niet. PLL werkt ook prima.

Je hoeft geen doorlopende afstemming te hebben. 2 mtr. FM werkt in een 12,5kHz raster. PLL met µController/Eprom met deeltallen werkt net zo goed. Een goed VCO geeft een schoon signaaltje.

heb me maar eens ingelezen in de VCO, best wel leerzaam om eens op te halen. Ga maar eens een fijn fetje zoeken wat ik heb hier heb liggen en daar maar eens mee klooien. Kijken of ik zelf een collpits oscillatortje werkend krijg.

M'n veron boek is nog steeds niet binnen. Dat wordt niets meer met dat volgende examen. Sla wel een keertje over, de volgende was toch in september?

Met een mooi FETje valt een prima oscillator te maken.

Heb jij eigenlijk ooit al microcontrollers geprogrammeerd? Want daar kunnen we niet omheen vrees ik.

Ooit, lang geleden, heb ik er wel eens wat mee gedaan. Maar ik ben ondertussen een computer verder, en ik ben overgestapt op linux, dus al die programma's zou ik weer opnieuw bij elkaar moeten zoeken. We moeten ook nog even een keuze maken tussen AVR/PIC. En basic/C/asm programmeertaal.

Ik volg deze soap al een tijdje. Microcontrollers.

Wat moet er eigenlijk gedaan worden?
Welke deler gebruiken jullie voor die pll? I2C of SPI of ...
Wat moet er op het lcd komen? Frequentie? S meter?
Moet er ook ctcss of dcs kunnen uitgezonden worden en of ontvangen?
DTMF?
Frequentie instellen met een encoder, up down toetsen, keypad of een potmeter aan een adc ingang?
Moet het volume ook digitaal kunnen worden ingesteld? Idem voor de squelch?
CAT? (doppler tracking voor satteliten)
Aan hoeveel kanalen, ingestelde repeaters hadden jullie gedacht? Moet dit kunnen worden ingesteld via de computer? RS232 of USB?
Transverter mode? (2M -> 70CM) ,...
APRS? PACKET?
5 volt of 3,3 volt
Rogerbeep?
VOX?

Als ik nog even nadenk zullen er meer vragen komen.

AVR + GCC. Daar heb ik al veel ervaring mee!

Een ATmega324p en een 20*2 LCD

ON8RTH

ik ben meer van de picjes, en ja ik ben daar al een tijdje mee bezig.

Mn veron boek is binnen. Ik ga voor september, woeli doe je nog mee?

Het moet qua hardware simpel blijven. Dus geen DSP doen.

De PLL krijgt waarschijnlijk een saa1057, of een dergelijk chipje. Die hebben volgens mij hun eigen protocol.
S-meter lijkt me wel handig op het display, frequentie moet er ook op.
Geen digitale modes ontvangen met de chip, is veel rekenkracht en programmeren voor nodig, en waarschijnlijk speciale hardware. ATmega is wat traag voor DSP.
Volume kan gewoon analoog.
Squelch is misschien wel handig om digitaal te doen. Want de uC wordt waarschijnlijk toch ook gebruikt om te schakelen tussen zenden/ontvangen. (dit is nodig, want de PLL moet bij repeaters omgezet worden) Kun je net zogoed ook een audio-mute e.d. erin zetten.
rogerbeep kan ook uit de uC komen. Kost 1 extra pinnetje, maar scheelt veel elektronica.
5V lijkt me het handigst, want daar heb je eenvoudiger spanningsregelaars voor.
Het handigste lijkt me dat je voorkeuzekanalen gewoon in het apparaat kan programmeren. De meeste AVRs hebben flash-geheugen, dus dat moet kunnen.

AVR vind ik prima. Heb er vroeger ook wel wat mee gewerkt.

Heb jij zin om de software in elkaar te zetten?

edit: @pientertje: Zullen we de keuze pic/AVR maar overlaten aan degene die het programma wil schrijven? (als iemand dat wil)

ja dat lijkt me prima. Dan concentreer ik mij meer op de vco en pll. En niet/minder op de aansturing.

Ik ben nu even de weg kwijt, wordt dit niet wat over de top. Ik ben bang dat het zo niet echt laagdrempelig wordt als er al microprocessors aan pll's moeten. Ik kan me voorstellen dat digitale uitlezing met picje en prescaler nog te doen is, en optioneel. Zonder werkt het ook, maar als de werking er van af hangt zit je al meteen met het feit dat je een processor, programmeer-omgeving en programmer nodig hebt. Dat maakt het gelijk lastig/onmogelijk voor een hoop mensen.

Kunnen we niet een losse goede vco met optioneel een simpele pll toepassen waar de liefhebber dan een later kan kiezen om er een geavanceerder blok voor te ontwerpen wat anderen dan weer kunnen overnemen als ze willen .

Op 8 april 2010 01:18:27 schreef (Z)weetvoetje:
Wat mij betreft is het: Hoe makkelijker verkrijgbaar hoe beter. Als Kent het heeft vind ik het prima.

Zeker weten, het hoeft niet de concureren met een bamiporto.

Juist vanwege de factor tijd leek het me handig om het op deze manier te doen. Je hoeft een stuk minder te ontwerpen. (het leek mij wel handig zo)

Maar ieder heeft een eigen tijdschema...

Op 9 april 2010 17:07:53 schreef fred101:
Ik ben nu even de weg kwijt, wordt dit niet wat over de top. Ik ben bang dat het zo niet echt laagdrempelig wordt als er al microprocessors aan pll's moeten. Ik kan me voorstellen dat digitale uitlezing met picje en prescaler nog te doen is, en optioneel.

Precies, het gaat nu vooral dat we een bruikbare en een goed nabouwbare tranceiver (maar de eerste stap is receiver) maken, waar iedereen zijn eigen toeters en bellen aan kan gaan hangen.

@fred: Ik wou dat dat kon, maar dat is niet echt eenvoudig. Want je kunt die 145MHz gewoon niet ineens stabiel krijgen. Op 10MHz lukt dat wel ongeveer. Maar dan moet je dus werken met een oscillator van 10-12MHz, en dat weer opmixen met alle problemen van dien.
Verder zijn dingen als repeatershift een ramp als je het analoog gaat doen.
Tenminste, dat is mijn kijk op de zaak. Maar misschien ben ik te pessimistisch.

Een PLL kan natuurlijk wel zonder microcontroller. Maar dan ben je heel veel extra elektronica kwijt om die PLL aan te sturen. Of je moet de PLL-deler zelf bouwen, maar dat is een rotklus.

Een chipje programmeren is best te doen. Je maakt met een paar diodes en weerstanden in een half uurtje een AVR-programmer. (evt. gewoon vast op de print) De programmeersoftware stelt ook niet veel voor, als het programma al gemaakt is.

@Henry: Van het met zijn allen één ding ontwerpen ben ik ook afgestapt. Maar ik en pientertje willen in ieder geval beiden een PLL erin. Dan lijkt samenwerking tussen ons in ieder geval erg handig.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (11%)]

OK, bij die stabiliteit kan ik me wat voorstellen. Ik vind dat wel een leuke uitdaging maar het is inderdaad redelijk lastig. Speciale temperatuurcorrecties of met een oven gaan werken. Dan is een pll makkelijker.

Repeater shift is wel simpel op te lossen met twee oscillators. Een voor ontvangst en een voor zenden. Schakelaartje erbij zodat je de ontvangstuitvoering kunt uitschakelen en dan de zend vco op de ontvanger zet voor simplex werk. Rogerbeep hoeft niet voor repeater werk. Die geeft de repeater al.

Microfoons die commerciele sets gebruiken zijn meestal 500 ohm bij 1KHz
Meestal dynamisch maar tegenwoordig ook veel electret. Ik zou 500 ohm aanhouden, dan kan iedere goedkope 27MHz microfoon er op. ipv de 4 punts microfoon plug kun je ook doen wat yaesu vroeger deed. Een stereo hoofdtelefoon plug. Dan zit je niet met zo'n 4 pin chassisdeel. (zijn niet duur mocht iemand dat toch willen)

Ik heb die ne604 nog eens bestudeerd. Is toch wel een erg handig ding. S meter uitgang die onderhand als SA kan worden gebruikt (80dB bereik)
regelbare mute ingang (gelijk squelch/avc ? ). Interne aanpassing naar filters. Je hangt er dus zo een filter aan met alleen een paar extra ontkoppel Ctjes. Twee audio uitgangen.

@fred: Maar je moet die twee oscillatoren wel apart afstemmen op de goede frequentie. Maar hoe wil je dan de zender afstemmen? Want je moet wel dat frequentieverschil precies goed weten te zetten, zonder dat je ergens een indicatie hebt van op welke frequentie hij staat.

Ik kan zo snel niet op een simpele oplossing hiervoor komen. Al bestaat die misschien wel...

NE604 klinkt goed.

Ik heb nog iets moois gevonden. Een IF amp, filter en pomp-oscillator in één waarmee je op 2m, 70 en 23cm kunt werken. Het vergt wel wat (eenvoudig) mechanisch werk maar je bent ook gelijk klaar met filtering. Het is een multiband parametrische versterker op basis van een 723A/B ;-) . Maar de meeste 10GHz uitvoeringen voldoen ook.