Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Jezus, wat een mooie print!
Alsof ie zo van de fabriek afkomt :9~

Op 21 april 2010 01:52:29 schreef fred101:
blablabla
[afbeelding]

Wat een monster:o
Terminator 5?:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

thanks,
de hobby fabriek ja :)

[Bericht gewijzigd door Stijnos op vrijdag 23 april 2010 17:06:35 (17%)

Just find out what you like and let it kill you

Op 23 april 2010 16:15:35 schreef Stijnos:
Een multi functionele print, ontworpen om wat te experimenteren met DMX, led drivers, IR, Ethernet, de tlc5940 ic`s (moet ik nog bestücken).

Netjes! Heb je er al een toepassing voor, of is het enkel nog een development-board?

Heel erg mooi Stynos!
Ziet er erg prof uit, complimenten.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Wat zonde Stynos!

Een @#%@%^$#@ mooie print en dan ga je met een stiffie lopen pennen op een connectortje. Pak een label printer! Je printje verdient dat!

Damm, wat mooi.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
free_electron

Silicon Member

Op 23 april 2010 17:06:25 schreef Stijnos:
thanks,
de hobby fabriek ja :)

nou nou. hij mag er best wezen hoor. tizet er heel goed uit.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@stijnos: waar heb je die print laten maken?

IF you can't convince them, then confuse them!

tsja een stift :)
hebben op m`n werk inderdaad een phoenix contact label printer staan, maar die bijbehorende software is zo k*t...
Bovendien is de connector waar de schroef contacten inzitten, los van het print deel.

Bedankt voor alle complimenten.
Beetje jammer dat er in de egale library van de enc26j28 2 pinnen waren verdraaid.

Ik heb diverse toepassingen en waarschijnlijk worden het bestückings varianten, want de processor (ATMEGA644) heeft niet genoeg I/O voor alles. Zo wil ik kijken naar een dmx besturing voor high power led`s.
Met de tlc`s wil ik rgb led matrixen gaan sturen.
De I2C poort die erop zit, heb ik zo gemaakt zodat ik een kant en klaar bedienings paneel uit een oude philips MPEG DECODE (stond laatst in de vraag en aanbod van joopv) aan te sturen. Vandaar dat de print verder weinig user interface heeft, buiten de switch rechts boven. Een andere toepassing kan zijn om led verlichting via ethernet te besturen. Mogelijk dmx over ethernet.

al met al dus eigenlijk een experimenteer bord in de zin van daqt ik wat technieken wil proberen, maar wel wat voor diverse toepassingen zo gebruikt kan worden op kleine schaal.
Heb alles zo flexibel mogelijk gehouden, met soldeer jumpers en wat female headers waar de SPI en dubbele UART op zit. Zo kan ik altijd nog add-on printjes aansluiten.
Als iemand nog leuke ideeen heeft als toepassing? Heb nog 5 pcb`s

@jeroen, heb die print bij Niels laten maken. Bevalt me uitstekend zijn service. duurt ff maar dan heb je ook wat.

Als iemand nog leuke ideeen heeft als toepassing? Heb nog 5 pcb`s

He Stijnos heb wel belangstelling voor een pcb-tje van je. Ik moet ook nog een projektje maken met RGB leds, het moet een lichteffekt worden voor de zanger van een band.

Als opvolging van dit topic (http://www.circuitsonline.net/forum/view/82891) moet ik natuurlijk wel het resultaat laten zien!

http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/EE4/2010-04-25_155154.jpg
Links zie je onze main pcb. Deze bevat een hele hoop transistors (een ULN2803 had wel wat beter geweest, maar het moest in onze opdracht met enkele transistors) die de segmenten, leds en een gemultiplexte input schakelen. Velen daarvan worden verwerkt in een briefcase.
De versterker mist nog 2 componentjes, maar dat is meer trial and error...

http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/EE4/2010-04-25_155140.jpg
Het 7-segmentsdisplay (5cm grote variant van Farnell :)) past hier mooi bovenop. En aangezien de transistors maar 20mA moeten verwerken, zullen we niet zo snel een warmteprobleem hebben.

http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/EE4/2010-04-25_155121.jpg
De verplichte onderkant. Er ontbreekt nog een transistor doordat het soldeertin op andere pads beland is (om freesjes te sparen hebben ze de marges zeer klein genomen). Zonder soldeerflux is dit zeker een pretje geweest! Hopelijk krijg ik het met wat litze opgelost.

En tot slot nog het totaaplaatje:
http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/EE4/2010-04-25_155054.jpg
De versterker krijgt nog z'n koellichaam

Ziet d'r netjes uit.
Tip voor de volgende keer:
Als je toch verplicht bent gewone torren te nemen, dan kun je net zo goed met de basis weerstand v/d transistors de stroom door de LEDs regelen. Dat scheelt je dan meteen ook wat weerstandjes.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Da's waar, maar hoe zit het dan met PWMmen? de 'minicondensatortjes' in je transistor moeten tijd krijgen om op te laden. Het design is niet geweldig efficient, maar dit project draait vooral rond het leren werken met
* eagle (pcb's maken dus)
* C voor de pic18f4455

Als we het werkend krijgen zullen ze blij zijn :) Spijtig dat de marges tussen de baantjes zo klein is, ik heb hier veel tijd mee verloren.

Dan vind ik het persoonlijk gezegd ook wat vreemd dat je transistors moest gebruiken. Maar goed, da's school hè :P
Ik weet niet wat de stroom door een transistor doen als je gaat PWM-en, maar ik verwacht dat dit niet zo heel erg cruciaal is. Je kunt om te beginnen de displays ook prima op wat minder stroom laten lopen, daar naast mogen LEDs bij lagere dutycycle volgensmij ook meer stroom hebben.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

@tokesnugerd: overtollige soldeertin wegzuigen met litze, en die tor terug solderen met een minimum aan soldeertin. En als je gaat PWM'en de frequentie niet hoger nemen dan nodig. Dan is de invloed van paracitaire capaciteiten te verwaarlozen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 april 2010 19:05:19 schreef Nieko:
Ziet d'r netjes uit.
Tip voor de volgende keer:
Als je toch verplicht bent gewone torren te nemen, dan kun je net zo goed met de basis weerstand v/d transistors de stroom door de LEDs regelen. Dat scheelt je dan meteen ook wat weerstandjes.

Dat zou ik niet doen. De Hfe van een tor is vaak: "minimaal 100" maar kan zomaar 400 zijn. Zo'n factor vier in helderheid verschil is niet handig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het plan was al om het met litze weg te halen, maar dat heb ik spijtig genoeg nog niet thuis liggen! Een pompje (handmodelletje) heeft niet veel veranderd.
Dinsdag dus maar eens proberen het overtollige tin weg te halen.
PWMmen gebeurt softwarematig op 50Hz.

Een dunne naald pakken en ondertussen je de baan kort verhit met de naald tussen 2 de banen doorgaan. Zo doe ik het als ik geen litze in de buurt heb. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 april 2010 14:56:56 (55%)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Dat je geen IC's mag gebruiken, hebben ze waarschijnlijk als eis gesteld om te voorkomen dat de studenten een IC kiezen speciaal voor het multiplexen van zulke displays, waarbij ze alleen het schema uit de datasheet nabouwen en nog steeds geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

De Hfe van een tor is sterk afhankelijk van onder andere de stroom en de temperatuur, en kan per exemplaar ook nog fors verschillen. Dus als je daar de stroom door de LEDs mee wilt regelen, moet je al gaan experimenteren met basis weerstanden, en gaat het ding verlopen als de temperatuur veranderd. Je zou natuurlijk wel een JFET als stroombron kunnen gebruiken, en daar mee schakelen, maar dat zie je eigenlijk bijna nooit.

50Hz is wel heel erg laag hoor, dat kun je gewoon zien (ik wel tenminste, het verschilt per persoon). Ik krijg echt binnen no-time koppijn als ik ergens kom waar enkele TL buizen hangen (dus 50Hz i.p.v. 100Hz), en ik zie de achterlichten van veel "moderne" auto's gewoon knipperen. Ik zou toch echt meer dan 100Hz aanhouden.

Ook bij PWM frequenties van 1kHz (of nog veel meer) zijn de parasitaire capaciteiten meestal verwaarloosbaar, maar je krijgt wel iets meer schakelverliezen. E.e.a. is nogal afhankelijk van de manier van aansturing van de torren, het al dan niet aanwezig zijn van pull-up en pull-down weerstanden, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Om nog een keer off topic te gaan (ik show niets meer :))

Door de structuur die we moeten aanhouden in de software, duurt elke cyclus 1 ms. In die ene ms kunnen we dus één maal verschillende instructies uitvoeren die zo kort mogelijk moeten duren.

Concreet voor de pwm, wordt er elke ms de functie uitgevoerd die de pwm een stapje verder laat zetten. Als we dus 10 verschillende gradaties willen, duurt dit 10ms (100 Hz), maar 10 is een beetje weinig, dus gaan we voor 15 stapjes -> 15ms (67 Hz).
Minder dan 1ms kunnen we dus niet timen. Deze timing baseert zich op de overflow van de timer (en dat stuk code wordt aan ons gegeven en moeten we gebruiken). Uiteindelijk krijg je zo een soort van simpel operating systeem.

@Stijnos: Ah, kijk, een gepassioneerde hobbyist die een fatsoenlijke print kan ontwerpen. U zoekt geen werk toevallig?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 26 april 2010 08:03:46 schreef Jochem:
@Stijnos: Ah, kijk, een gepassioneerde hobbyist die een fatsoenlijke print kan ontwerpen. U zoekt geen werk toevallig?

haha dank u.
Nee ik werk al in dit wereldje :) software ontwikkeling dan en niets met LED`s ofzo, maar uiteindelijk is dta toch allemaal hetzelfde :)
hardware en pcb ontwerp is puur hobby matig.

Op 23 april 2010 16:15:35 schreef Stijnos:
En de software moet ik nog maken. Vind de printjes maken alleen leuker :)

My thoughts exactly!
Mijn opleiding lag ook aan de informatica-kant en ik doe nu voornamelijk hardware omdat ik dat leuker vindt en ze daar moeilijker mensen voor kunnen vinden. Iemand die van beide kanten iets weet is altijd handig :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 26 april 2010 13:15:01 (35%)

If you want to succeed, double your failure rate.

als printjes maken m`n werk was, dan vond ik software schrijven waarschijnlijk leuker :)

En daarom is het zaak een baan te vinden waar je beide mag doen, afwisselend en altijd leuk!

Dit topic is gesloten