Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Okay, Ik heb hier in m'n hf bakje nog :
1× BF257 (TexInst, met aangelaste koelvin)
1× BF338 (?)
1× BFW17 (?)
Verder wat klein grut:
AF139
2× BFX59 (Siemens)
4× BF167N (?)
2× BF173 (?)
BF180
BF181
7× BF184
3× BF194 (plastic)
2× BF195 (plastic)
2× BF197 (plastic)
BF200
BF251/G (SGS)
BF272 (SGS)
BF310 (plastic)
2 rf torren in stripline pack zonder opdruk.
Voor wie er graag aan meet
Oh, ja, nog twee 2N3375 GgG voor de liefhebber
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
schema is als volgt:
(moet trouwens nog een weerstandje van 12V naar die diodes voor biasspanning)
Gewoon de ene kant met 50 Ohm afsluiten en aan de andere kant signaal erin stoppen, en eventueel omkeren. Let wel op dat je vrij kleine signalen neemt, zodat de transistor niet overstuurd wordt, de signalen moeten kleiner zijn dan de basisstroom in rust. Ik heb gemeten met signalen van zo'n 10mV@50Ohm input, maar een beetje meer zal geen probleem zijn.
@tidak: Da's spul wat ik ook wel allemaal zo'n beetje heb. Daarnaast wil ik je ook niet beroven van je HF-torren, die dingen kunnen erg handig zijn.
Maar zo'n 2n3375 me nog wel interressant.
edit: @fred, ik had trouwens S21 en S12 omgedraaid. De gain komt nogal laag uit omdat de uitgangsweerstand van een tor ~1k is, en het is afgesloten met een veel lagere uitgangsweerstand. Toch zie je nog wel duidelijk versterking.
Ik moet erbij zeggen dat bedradingsimpedantie enzo waarschijnlijk nogal een potje maken van de fasehoek, waardoor het lijkt alsof het resistieve deel veel groter is dan in werkelijkheid. Maar dat zal jij veel beter kunnen meten dan ik fred. Ik had geen zin om echt een nette opstelling te maken hiervoor en goed te calibreren, kost mij veel werk, en voor jou een stuk makkelijker, fred.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (30%)]
Staar je niet blind op de hFE van die dingen:
2N3553:
@125mA >15 <200
@250mA >10 <100
2N3866:
@50mA >10 <200
@360mA >5
2N4427:
@100mA >10 <200
@360mA 5
Alles met Vce=5V
Bron: Philips.
Helaas zijn er diverse types in omloop die niets met HF te maken hebben.
En btw, de 2N3553 hoort geen BeO te hebben.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
In de datasheet van philips staat dat er wel BeO in zit: http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-301/12510.pd… (weet niet of de link werkt)
Die hfe is inderdaad niet superbelangrijk, maar het is wel een teken...
Op 1 mei 2010 14:28:35 schreef (Z)weetvoetje:
In de datasheet van philips staat dat er wel BeO in zit: http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-301/12510.pd… (weet niet of de link werkt)
Ok, ik heb de oudere versie (1981), niet in gaan zagen dus.
Die hfe is inderdaad niet superbelangrijk, maar het is wel een teken...
Een vaag teken, je nepper kan een hogere hFE hebben...
(Z)weetvoetje
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je hebt hFE en hfe, hou je daar rekening mee ?
En daar zie je ook gelijk de juiste test opstelling incl aanpassing.
Ik ben vanaf maandag een weekje weg naar een huisje in Zeeland. Ik zal dus proberen of het vandaag nog lukt. De meting stelt weinig voor maar ik moet eerst de opbouw maken en uit calibreren anders heeft het weinig zin. Dan meet je alleen de boel er omheen. Ik zal ook die goede en slechte met het datasheet vergelijken op de andere parameters. Ik heb wel nog een duthouder voor torren met aanpassing maar die is bedoeld voor HF. Deze zal ik met smd moeten maken.
Ik ben vandaag aan het spelen geweest met de functie generator. Ik heb nu een manual en de beschreven testen uitgevoerd. Hij blijkt ruim binnen zijn specs te zitten.
Leuk, al die metingen. Er gebeurt hier meer dan op andere fora bij elkaar in een jaar. 
OT: is de fontgrootte tussen de [-math] tags veranderbaar? Want zo is het een beetje groot.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (14%)]
(Z)weetvoetje
@F.E.T: dat kan wel, maar ik weet het zo direkt ook niet hoe precies.
@fred: Ja, verschil tussen de hfe's weet ik. (is ook de reden dat het voor HF-torren allemaal niet zo gek veel uitmaakt, als de grensfrequentie maar klopt)
Ben benieuwd naar jouw resultaten.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (89%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De HF versterking maakt inderdaad weinig uit. Ook op de scoop niet.
De Zin/Zuit is wel wat anders. Ze trokken echter alle drie 40mA DC tijdens de meting.
Ik heb het maar even op mijn site gezet dat gaat makkelijker dan het upload archief.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1338&p=5316#p5316
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
[OT]
Ik geloof dat LaTeX op CO nog niet volledig ondersteund is, de vraag is of fontsets/sizes veranderd kunnen worden..
[/OT]
(Z)weetvoetje
Helemaal gemist dat je dit al gemeten had.
Volgens mij zijn die dingen die jij fake noemt wel goed, maar hebben ze een veel lagere gelijkstroomversterking. Ze zijn in ieder geval wel anders, maar ze leveren wel ongeveer evenveel HF-versterking. Tenminste, wel in de opstelling waarin jij ze gebruikt. Jammer dat je net op vakantie ben. Anders zou ik je mijn torren even opsturen.
Ik had volgens mij ruim 3dB verschil in S21, bij jou maar 0.3dB. Pfft.
Al moet ik zeggen dat zo'n test met deze afsluitweerstand toch wat gekunsteld is, in het echt heb je vaak >500 Ohm uitgangsweerstand. Die slechte torren van mij lijken misschien daarom nog redelijk, maar laten het in de praktijk compleet afweten.
Ik weet niet helemaal zeker of deze test nu afdoende is om de goede van de kwade te onderscheiden.
Die gelijkstroomversterking mag tussen 10 en 200 liggen, dus daar is nogal wat vrijheid voor de fabrikant.
(Z)weetvoetje
@wouter: je torren zijn binnen, ik ga ze zo dadelijk testen. De torren van me webshop zijn ook precies vandaag binnengekomen. Hoop meetwerk te doen...
(Z)weetvoetje
Alles getest, en alles is troep, zowel van me electroboer, als dat van jou, Wouter.
Wouter, jij hebt volgens mij ook bij dezelfde zaak besteld, want je hebt precies dezelfde als hij.
De elektroboer had deze keer drie types geleverd. Eén oude van siemens. Deze deed het net zo goed als de de vorige goede tor, misschien 0.5dB minder maar dat was prima.
Torren van een andere leverancier, deze deed 10dB minder (dus dan houdt je bijna geen versterking meer over)
En nog torren van een derde leverancier die zelfs 20dB minder deden. (komt dus helemaal geen signaal uit) Dit zijn dezelfde torren die wouter ook had. Behuizing was wel gelijk van beide bovengenoemde dingen. Heel mooi glimmend, en grote nette letters ZONDER fabrikantcode. (tot nu toe heb ik op alle namaak geen fabriekscodes gezien, en op alle goede torren wel)
Anoniem
Op 4 mei 2010 19:05:06 schreef Blue Sky:
Waar komen die namaaktorren vandaan? China?
Laat je niet vangen aan dat voor de zoveelste keer gepresenteerde broodje aap.
Namaaktorren zijn er wel, maar komen veel minder voor dan de overdreven aandacht ervoor doet vermoeden.
Dit broodje aap is ontstaan zo'n twintig jaar geleden toen hobyisten niet enkel massaal allerlei "nuttige" schakelingen maakten, maar ook alles moesten openprutsen om te zien wat er in zat.
Hardware was toen echt "hot".
Nu was het zo dat populaire transistoren zoals de 2N3055 door diverse fabrikanten vervaardigd werden en dit gedurende wel 40 jaar.
Nu is er merkwaardig genoeg een enorm verschil in eigenschappen , maar ook in chipgrootte. Sommige chips zijn 4x zo groot als andere.
Wie nu net en defecte versterker had en de transistor openzaagde
zei: zo'n kleine chip, dat moet wel nep zijn. Daarom is ie nu ook stuk.
In werkelijkheid waren Motorola's een stuk kleiner dan andere, gewoon omdat het kon. De bodemplaat was namelijk heel dik en van aluminium met een koperen inzetstuk. Van goedkopere merken was het een dun plaatje staal wat vee l minder goed de warmte geleidt.
Het is dus veel waarschijnlijker dat Z(w)eetvoetje niet goed z(w)eet hoe je een goeie hf print ontwerpt.
Oscillatoren zijn vaak erg kritisch en een hf schakeling werkt niet met elke transistor even goed. Het is geen opamp, waar de eigenschappen min of meer onafhankelijk zijn van de gebruikte actieve component.
(Z)weetvoetje
Zal ik je er enkelen opsturen? Ik wens je veel succes...
Ik durf best een goede fles jenever om te wedden dat je er geen 1W uit krijgt (@144MHz). (met <100mW in)
Ik heb tegenwoordig EN de apparatuur EN redelijke kennis. Ik geef meteen toe dat ik er niet alles van weet, maar dat is bij iedereen zo. Bijvoorbeeld een F.E.T weet er een stuk meer van. Maar ik heb nog geen afkeurende reacties van hem gezien, en ik weet zeker dat ie stiekum mee zit te lezen 
Hoe verklaar jij dat er een dergelijke grote spreiding zit in transistoren van dezelfde fabrikant? Beetje spreiding moet kunnen, maar als de ene met 10mW in +/-10mW uit geeft, en de volgende 1mW uit, dan is er toch iets mis. De twee goede torren (beiden verschillend fabrikaat!, maar wel oud) leveren echter allebei bijna precies 200mW.
De spreiding in fabricage is zelfs zo groot dat het aantal stukjes silicium per transistor verschilt. Ik kwam bij 1 van de torren die ik openhaald er twee tegen. Je kan zeggen wat je wilt, maar ik geloof niet dat dat bij een normaal fabricageproces vaak gebeurd.
Als je aan mijn kennis twijfelt vind ik dat prima. Kom dan bijvoorbeeld met goede experimenten waarmee ik kan testen of de torren goed zijn of niet, in jouw ogen.
@bluesky: Of het china is of niet zou ik ook niet weten. Het kan ook best oostblokspul zijn. Dat ding wat jij daar post is ook net zoeen als ik heb. Er zijn er ook met iets grotere, dunnere letters.
rbeckers
Overleden
Op 4 mei 2010 19:25:31 schreef grotedikken:
[...]
...
Het is dus veel waarschijnlijker dat Z(w)eetvoetje niet goed z(w)eet hoe je een goeie hf print ontwerpt.
Oscillatoren zijn vaak erg kritisch en een hf schakeling werkt niet met elke transistor even goed. Het is geen opamp, waar de eigenschappen min of meer onafhankelijk zijn van de gebruikte actieve component.
Oscillatoren t/m VHF zijn relatief gemakkelijk.
Als ik met een BD139 288MHz haal, dead bug methode, dan moet een HF tor dat ook halen.
Anoniem
Op 4 mei 2010 20:58:07 schreef (Z)weetvoetje:
Zal ik je er enkelen opsturen? Ik wens je veel succes...Ik durf best een goede fles jenever om te wedden dat je er geen 1W uit krijgt (@144MHz). (met <100mW in)
Ik heb tegenwoordig EN de apparatuur EN redelijke kennis. Ik geef meteen toe dat ik er niet alles van weet, maar dat is bij iedereen zo. Bijvoorbeeld een F.E.T weet er een stuk meer van. Maar ik heb nog geen afkeurende reacties van hem gezien, en ik weet zeker dat ie stiekum mee zit te lezen
Hoe verklaar jij dat er een dergelijke grote spreiding zit in transistoren van dezelfde fabrikant? Beetje spreiding moet kunnen, maar als de ene met 10mW in +/-10mW uit geeft, en de volgende 1mW uit, dan is er toch iets mis. De twee goede torren (beiden verschillend fabrikaat!, maar wel oud) leveren echter allebei bijna precies 200mW.
De spreiding in fabricage is zelfs zo groot dat het aantal stukjes silicium per transistor verschilt. Ik kwam bij 1 van de torren die ik openhaald er twee tegen. Je kan zeggen wat je wilt, maar ik geloof niet dat dat bij een normaal fabricageproces vaak gebeurd.Als je aan mijn kennis twijfelt vind ik dat prima. Kom dan bijvoorbeeld met goede experimenten waarmee ik kan testen of de torren goed zijn of niet, in jouw ogen.
@
Ja, ik ga me anno 2010 nog een beetje sappel maken om die ouwe troep. En ik heb er nog een kastje vol van,dank U.
Ik twijfel geenszins aan je kennis, was meer een voor de hand liggend grapje.
Maar 't blijft een lantaarn op je rug dragen.
Jij leert nu met vallen en opstaan wat anderen al een kwarteeuw voor jouw gedaan hebben en allang bijna weer vergeten zijn. 
Aan de stijl van je schema te zien op ruitjespapier, neem ik aan dat je schakeling een gauwgauw-klaar ding is op experimenteerbord?
Hf schakelingen luisteren vaak heel erg nauw en moeten vaak aangepast worden aan de transistor vanwege toleranties.
Bouw voor de test liever de schema's na die je terugvindt bij de uitgebreide datasheets van de fabrikant.
Vooral oscillatoren kunnen het hardnekkig vertikken om te starten met sommige transistoren. Dat komt soms omdat hf transistoren vaak als multi-emitter uitgevoerd zijn , en bovendien vrij kwetsbaar.
Eigenlijk zijn het een boel parallel geschakelde transistoren op ene chip.
Zendtransistoren zijn op een berilliumoxide drager gebouwd die een andere uizettingscoefficient heeft dan Silicium.
Soms krijg je dan gewoon door thermische spanningen in het kristal een breuk. Hierdoor wordt de transistor naar buiten toe niet merkbaar vernield, maar het resterend werkend gedeelte bestaat gewoon uit minder transistoren. Hierdoor daalt uiteraard de versterkingsfactor en waarschijnlijk nog enkele parameters.
Best mogelijk dat ie dan weigert nog te oscilleren of onvoldoende versterkt in bepaalde schakelingen.
Maar ja, de fake mythe zal zoals de meeste mythes gewoon verder leven omdat het leuker klinkt en uitnodigt tot discussie..
En.. hoe slim je jezelf dezer dagen ook vindt, openzagen of prutsen van zendtransistoren is dom dom dom
Ik geloof niet dat je beseft hoe gevaarlijk BeO wel is.
Petalo
kijk ook eens op het RF forum, http://www.fredsforum.nl
"Jij leert nu met vallen en opstaan wat anderen al een kwarteeuw voor jouw gedaan hebben en allang bijna weer vergeten zijn.
Tsja, aardige mensen hoe gaan we er mee om...?
Nou niet zo lijkt me.
@GD
Volgens mij heb jij niet helemaal door dat dit een hobby forum is. Zoals Zweetvoetje al zei geef dan een beter alternatief als je zo'n professional bent dat is beter dan alleen maar te blaten.
Bouw voor de test liever de schema's na die je terugvindt bij de uitgebreide datasheets van de fabrikant.
Welke fabrikant? Op die glanzende dopjes staat immers alleen het typenummer, meer niet.
Anoniem
Op 4 mei 2010 22:34:49 schreef Petalo:
"Jij leert nu met vallen en opstaan wat anderen al een kwarteeuw voor jouw gedaan hebben en allang bijna weer vergeten zijn.Tsja, aardige mensen hoe gaan we er mee om...?
Nou niet zo lijkt me.
Heeft niets met aardig zijn te maken, het is gewoon mijn standpunt.
Ongeacht de persoon . Maar dit is echt ouwe koek. Alles, maar dan ook alles is daarover al gezegd en geschreven geworden en alle experimenten zijn al duizendvoudig uitgevoerd door prutsers, hobbyisten, vaklui, profs..
De kans dat je nog een nieuw aspect ontdekt is dus quasi onbestaande.
Het is dan ook onzin te doen alsof je je op maagdeijk terrein begeeft. Het is meer een versleten h....
Anoniem
Op 4 mei 2010 22:40:59 schreef Rd12tf:
[...]Welke fabrikant? Op die glanzende dopjes staat immer alleen het typenummer, meer niet.
Komkom, kijk maar eens in de datasheets van bekende fabrikanten, dan zul je bijna steeds basisschema's vinden om de transistoren te testen.
Die werken quasi altijd als ze zorgvuldig uigevoerd worden.
Ga dit dit eens lezen en laat de mensen hier gewoon hun lol maken als je je kennis niet wilt delen.