hurricane
Mvg Oswald
Beste medeforummers.
Omschakelingen te testen, maak ik gebruik van Euro-cards met voorgeboorde lijnpatronen.
Daar ik voor Mac OSX niet dadelijk een layout programma vond, heb ik zulk een Eurocard in Illustrator getekend en maak ik de schakeling eerst op het scherm.
Dat scheelt een hoop rommel op de tafel en uuuren soldeerbout-energie.
De onderdelen teken ik op ware grootte zodat ze passen in de tekening.
Naarmate ik meer onderdelen ga gebruiken, zullen er bijkomen.
Misschien voor anderen ook een hulp ?
Heb de tekening hier gezet :
http://rapidshare.com/files/383394343/PBM24VOLT.ai
Voor zij die geen RS account hebben : PM me even en ik stuur ze door.
Groeten !
Daarvoor moet je wel je emailadres zichtbaar maken
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#email
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
twee woorden.
1) geen pcb software. tjah.. das eigen aan Mac. Tis glanzend en glitzy en flashy en al wat je wilt maar echte software is er niet voor ( of tmoet audio en wat foto en video stuff zijn). Mac's worden ontworpen op Pc's ...
2) Illustrator... hoeveel mensen hebben dat denk je. Het ding kost 600$ ..
Hoezo geen layout/pcb programma's voor OSX?
Wat dacht men van Eagle {Linux, Mac, Windows}?
hurricane
Mvg Oswald
Duidelijk weer eentje die nog nooit een Mac van dichtbij heeft gezien
Niet erg. Hoe minder gebruikers, hoe minder, bij windowsgebruikers welbekende virussen en andere vuiligheid.
Heb 20 jaar op die krengen gewerkt en krijg nog steeds spontaan rode vlekken als ik ergens zo'n triestig ding zie kreunen onder de DDL's.
Bij deze.
Er bestaat wel degelijk PBC software voor OSX.
De vraag is of je dat moet gaan aanschaffen voor een enkelmalig project.
Ik investeer liever in een deugdelijke computer
PS Mailadres is nu zichtbaar...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 mei 2010 19:00:14 (3%)]
Eagle is goedkoper dan Illustrator...
En PS. We hebben een edit.
hurricane
Mvg Oswald
Kan je Eagle dan ook Illustraties bewerken en zetten ? Wou alleen maar forumgenoten helpen.
Fijn sfeertje hier ...
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
haha, tja, als je met een mac bij techneuten aankomt vraag je er bijna om
en ja, in theorie kan je met Eagle illustraties maken. kan illustrator ook je aanpassingen in je PCB naar het schema back-annotaten?
eagle is trouwens gratis.
hurricane
Mvg Oswald
Techneuten tégen Mac ?
Dat klinkt paradoxaal.
Maar goed. Ik begrijp het wel een beetje. Die dingen blijven werken en da's niet zo leuk voor iemand die om de haverklap de soldeerbout wil boven halen...
Nogmaals, ik wou alleen maar een tip geven.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
1) eagle is geen design programma he. das een plaque-gouden versie van pen en papier.
2) geen mac van dichtbij gezien? zit er regelmatig met mijn neus binnenin. de hardware is wel picobello in orde. osx is mooi glitzy en flashy, maar het verdikt blijft: niks technische software voor mac. (FPGA synthesizers ? cross compilers en ide's voor embedded en microcontroller ? board level design (geen tekenprogramma's maar dingen zoals altium/mentor/cadence ?
Als ik rondkijk welke software ik dagdagelijks gebruik voor hobby...
eh .. illustrator en Word / excel. verder van de rest... altium / altera /xilinx / swordfish / MCS basic / Visual Basic / PL/M51 / alle software van HP om scoop en multimeter uit te lezen. scopexplorer van lecroy . Paintshop Pro / Lightroom / Adobe Premiere in combinatie met een Matrox RTx2 ...
nougabollen.
Pas , das niet de schuld van apple . Het is gwoon zo. Niemand ontwikkelt voor Mac, en zeker geen technisch spul. (op spectrum software na. Sie hebben spice voor mac , maar ik weet niet of dat werkt onder OSx.. dat was Os9.)
Eender welk developmont board wat je koopt voor micrcontroller of fpga komt met windows software. simpelweg omdat het nog steeds het populairste platform is.
(trouwens mac is zo flauw dat het geen enkel van die gratis programmatjes kan lopen die al die vriendelijke mensen mij per se aanbieden via email vanuit ethiopie, oeganda , nigeria. je kent ze wel die programmatjes van ministers en koningen die overleden zijn en die je per se geld aanbieden, of anders die programmatjes die mooie pop-upjes laten verschijnen en je harddisk scannen voor die vier verdwaalde russen die er kunnen op rondlopen en dergelijke. )
maar we dwalen af.
als je die illustrator file nu eens exporteert als SVG dan hebben we er nog wat aan. zorg dan wel dat er ergens een referentie vierkant staat van exact 1cm op 1cm.
Omdat er af en toe wat te veel gemekkerd wordt: hurricane, complimenten voor het oplossingsgericht denken, het gebruiken van de middelen die je hebt en het delen van je oplossing.
Ik zou zelf kiezen voor KiCad of Eagle om iets dergelijks te doen, er zijn van beide Mac versies. Voordeel daarvan is dat iemand anders die libraries al voor je getekend heeft en al je symbolen er al in zitten (hoewel dat bij de wat complexere symbolen niet betekent dat je ze niet hoeft te controleren). Als je dan het raster op 2.54 mm zet kun je alles netjez zo plaatsen dat het in een gaatjesprint goed uitkomt. Je kunt dan evt ook de lijntjes al trekken, de bottomlayer als directe verbindingen, de top layer als draadbruggen bijvoorbeeld.
Op 5 mei 2010 20:28:03 schreef hurricane:
Kan je Eagle dan ook Illustraties bewerken en zetten ? Wou alleen maar forumgenoten helpen.
Fijn sfeertje hier ...
Tja... wie begint te bashen? Mac of Linux is geen ECAD platform, dat is nu eenmaal een feit.
Daar gebruik ik VirtualBox om die programma's in Ubuntu te draaien.
KiCad en Eagle, beide zijn spielerij...
free_electron
Silicon Member
Linux kan dan nog gebruikt worden als Ecad. ( waar ik werk hebben we grote farms met red-hat erop. Daar lopen we dan tools van Cadence, Mentor, Magma , Ansoft en nog anderen op. Maar dat is geen 'free software' (noch in de zin van 'open source' , noch 'doe ermee wat je wilt', noch 'share' , noch 'gratis' ).
En die red-hat installatis kosten ook bakken geld. Zeker als je 100% uptime en redundancy wilt.