Na een hele tijd heb ik ook wat te showen.
Het probleem.
Ik heb via DealExtreme een Bluetooth muis gekocht voor mijn laptop. Mooie muis, maar het ding wrat batterijen. Bij het klikken op een van de knoppen ging hij zoeken naar bluetooth verbindingen. Bij die poging ging hij > 50mA trekken. Daar naast was zijn standby stroom meer als 2mA (wat ik veel vind voor iets wat niet gebuikt wordt). Gezien deze muis iedere dag los in mijn tas ligt, waren de batterijen dus vrij snel leeg.
De oplossing.
Ik heb een knop met een uC (PIC12F675) en wat rand componenten genomen (uC trekt in rust ongeveer 50uA, een hele verbetering dus).
Ik heb 1 ingang van het uC gebruikt voor de knop en 1 ingang voor de rode LED aan de onderzijde, uiteraard 1 uitgang waar een transistor op aangesloten zit.
Het programma kijkt constant of de LED actief is, zo niet, dan staat hij uit. Wanneer dan de aan/uit knop ingedrukt wordt zal de muis aan gaan en direct opzoek gaan naar bluetooth verbindingen (wat ook moet, hier heeft hij 5sec. voor, dan schakelt hij weer uit). Wanneer er verbinding is zal de LED aan blijven en blijft de muis aan. Wanneer er dan weer op de aan/uit knop gedrukt wordt OF de muis wordt ontkoppeld van de bluetooth verbinding (hier door gaat de muis automatisch in standby, en brandt de LED dus niet), zal de muis door het uC geheel uitgeschakeld worden.
Verder heb ik nog een indicatie lichtje toegevoegd (via wat kunststof fiber, met behulp van de LED aan de onderzijde).
Foto's:
Indicatie lichtje:
Onderzijde (met knop):
Sorry, ik ben vergeten foto's te maken van de print (SMD op een SMD experimenteer print). Ik ga daar voor helaas niet de hele muis meer open halen.