Aah dju, zover had ik nog niet nagedacht. |:(

Zonet het zooitje getest gehad op breadboard en de eerste testen zijn toch al positief.

AC-werkt ook min of meer, alleen stijgt de spanning langzaam naar die 1,25V.
Dus er zit nog het eea fout.
De AC-stand kan vrij lage signalen meten (lees: ik heb zelf met een trimmer zitten draaien die op de 5V was aangesloten en de effecten waren meteen zichtbaar op het scherm:+)

Ik vrees dus dat men 'koppelcapaciteitje' te groot is, of men spanningsdeler niet echt goed is.

Let wel; ik had geen 5MΩ of 15MΩ weerstanden dus ik heb een deler van 2M op 6M.

Terug naar de ontwerptafel dus....

Op 9 mei 2010 22:03:54 schreef watchout3:
AC-werkt ook min of meer, alleen stijgt de spanning langzaam naar die 1,25V.

Dat is logisch. In de AC-stand komt 1.25V DC overeen met 0V AC. De ingelezen waarde plaats je dan in een signed int, en je trekt er 512 af. Dat resulteert dan in +511 ... -512.

Euhmm, ik ben niet mee:s
Ofwel heb ik het slecht verwoord.

Ik heb niets aan de software verandert, dus die kan meten van 0V tot 2,5V
Om dan AC te meten moet ik hem voorinstellen op 1,25V, nu zal het AC signaal slingeren tussen 0 en 2,5V en dus symmetrisch zijn.
Helaas wil mijn voorinstelling (off-set als ik me niet vergis) niet werken :(, hij wil maar niet naar 1,25V gaan.
Maar das voor morgen of donderdag aangezien ik dan geen les heb :).

Slaapwel en tot morgen :)

kleine update,
De DC-offset spanning is heel afhankelijk van de spanningsdeler (ingangstrap).
Als ik de ingang van de condensator losmaak van de spanningsdeler dan stijgt de spanning 'mooi' naar +- 2,3V, dus de offset spanning is wel juist.

Als ik een kleinere condensator neem bv 1µF ipv 47µF stijgt de spanning een héél klein beetje sneller.
Er vloeit dus te weinig stroom om de condensator snelgenoeg bij te laden of te ontladen denk ik.

Nu zou ik dus de weerstanden van de offset regeling kunnen aanpassen, maar ik denk eigenlijk dat ik beter een spanningsreferentie gebruik zoals bv een TL431.
Hierdoor ben ik ook meteen van het probleem af van een varierende voedingsspanning die een foutieve offset op men scherm tovert.

Klopt dit theorietje of kan ik beter die AC meting laten en het gebruiken voor digitale signalen?

e/:
Blijkbaar kan je de TL431 niet onder de 2,5V brengen, klopt dit of heb ik fout gelezen?

Je theorie is OK, hoor.
Ik zou het zo samenvatten: je hebt 2 spanningsdelers, eentje om het ingangssignaal te delen en eentje om de µC-ingangspin op 1.28V te brengen als je wisselspanning wil meten.
De eerste spanningsdeler neem je liever hoogohmig --zeg maar 1M-- teneinde het te meten object niet te zwaar te belasten. In de AC-stand speelt de tweede spanningsdeler ook mee, dus neem je die nóg hoogohmiger dan de eerste.
Nu moet die tweede spanningsdeler wel de koppel-condensator opladen. Zoiets heeft tijd nodig, dat spreekt vanzelf.

Maar er is nog nog wat anders, dat voor problemen kan zorgen: de lekstroom van die condensator. Sluit die maar eens aan op een voeding die ingesteld is op (iets minder dan) de maximale spanning, met een weerstand van 100k (of zo) tussen de plus van de voeding en de plus van de elco. Meet met je multimeter de spanning over de weerstand. In theorie zou je na een minuutje een spanning van 0V moeten meten - de elco is dan opgeladen, en neemt geen stroom meer op. Meet je wel een spanning, dan is dit een maat voor de lekstroom (I = U / 100000).
Als je zo'n elco gebruikt bij laagohmige toepassingen, merk je daar niets van. Maar in combinatie met weerstanden van meerdere MegaOhm kan het voor vroegtijdige haaruitval zorgen... :-)

Nu is er niets mis met zo'n elco. Iedere (Alu-) elco, die lange tijd buiten dienst is geweest of fabrieksnieuw is, vertoont dit verschijnsel. Het volstaat, hem 24h of langer onder spanning te houden. De isolatie zal zichzelf dan herstellen.

of kan ik beter die AC meting laten en het gebruiken voor digitale signalen?

Audio opnemen aan een sample-rate van 44kHz zal met deze opzet nooit lukken. Maar dat betekent niet, dat het volkomen nutteloos is. Beschouw het als een leuk experimenteerproject.

Je theorie is OK, hoor.

Leuk om te horen, kwas al in men eigen serieus aan het vloeken. Best wel raar dat de stomste en kleinste dingen je zo kunnen bezig houden...

Audio opnemen aan een sample-rate van 44kHz zal met deze opzet nooit lukken. Maar dat betekent niet, dat het volkomen nutteloos is. Beschouw het als een leuk experimenteerproject.

Ja dat is ook de bedoeling ervan aangezien dit het eerste echte projecte dat ik zelf min of meer ontwerp, meestal knoop ik een hoop bestaande dingen aan elkaar wat (meestal, zolang het geen audio is) feilloos werkt op enkele slechte contacten na :+

Bedankt voor de tip van de condensators eens een nachtje onder spanning te zetten.

e/:
Ondertussen heb ik 4 condensators op de pijnbank:)

1µF 50V     4mV
4,7µF 50V   3.5mV
10µF 50V    7mV
47µF 25V    36mV

bronspanning is 24V, de weerstanden(100K per C) blijven er gedurende de nacht wel bijstaan.

Die waardes moet je wel met een, in dit geval, grote fout nemen aangezien ik geen vaste aflezing had.
De waarde op het display was constant aan het veranderen.

Hij doet het :)

Ik heb de wienbrug oscillator opgebouwd en de componenten ervan aangepast zodat hij ongeveer 100Hz geeft (dat hoop ik altans).
En hij (de scope) doet het, het minpunt is wel dat je de tijdsas totaal niet kunt afregelen :(
Ik moest hem op 'défilement lent' zetten, wat 'langzaam voorbijgaan' oid betekent.
Hij is dus enkel gechikt voor DC spanningen te meten of traagvarierende signalen.

Een coppelCtje van 47µF is tevens ook te groot 10µF of minder is beter. Met die C van 10µF moet je nogaltijd even wachten totdat ie is opgeladen, dus hoe kleiner de cap, hoe sneller de offset op punt is en hoe sneller je kan meten.

De fluctuerende spanning over de condesators lag blijkbaar niet aan men multimeter maar aan de condensatortjeszelf. s'Anderendaags bleef de spanning stabiel staan op ong 0,4 mV voor de kleinere waardes, 47µF was ietsje hoger 10mV oid.

Nu het schema nog een beetje aanpassen en een pcbtje tekenen :p

versie 1.4 is 'af', inclusief PCB ontwerp.s
*foto's zijn geupdate en zijn nu versie 1.5
Opmerkingen zijn steeds welkom, anders had ik het niet gepost.

schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/wt3_usb-scope_v1.5.png
Even wat verduidelijkingen:
Het diodennetwerkje is nogal raar opgebouwd, ik weet het.
Maar nu hoef je geen 3soorten zeners te kopen, een setje van dickbest van 3V6 en een paar 1N4148 en je bent goedkoop gesteld (3V6 zeners zijn altijd handig voor USB toepassingen heb ik ondertussen gemerkt).
De posieve klipspanning is 4,3V, negatieve -0,7V.
Die 4,3V is nodig omdat de comparator pas werkt van 3,6V en deze moet toch wel eerder moet werken dan de clipper vind ik persoonlijk
De referentiespanning wordt opgewekt met een TL431 (ikheb er nog meer dan genoeg van), maar een simpele zener zal ook wel perfect voldoen, daarom de mogelijkheid om zelf te kiezen.
De weerstanden van de TL431 moet ik nog berekenen.

PCB:
http://www.uploadarchief.net/files/download/wt3_usb-scope_v1.5_pcb.png
Ik heb geen namen bij de componenten staan aangezien ze toch niet leesbaar zijn.
De voedingslijnen lopen in het midden onder de IC's door(onder GND, boven VCC), linkse IC is de comparator, midden opamp en rechts de Tiny.
De 2 componenten die rechts onder de PCB staan is de zener en de weerstand voor de referentiespanning. Indien er gekozen wordt voor een zener een een weerstand komt R27,28,29 te vervallen(de geroute dingen rond de TO-92component) en worden de 2componenten die niet gerout zijn naar links boven verschoven (komt mooi uit normaal)

Als echoflex een nieuwe code heeft hebben we een potentiele CO-scope voor de beginnende hobbyiest? :p

Ik heb het 'universeel' opgebouwd aangezien ik men webstekkie ooit eens terug online wil plaatsen en dit er neer wil pleuren als eerste project

e:/ Ik had ook nog een vraag, gaat men opamp wel fatsoenlijk werken?
Want ik heb een weerstand (R7&R17) toegevoegd die de zenerstroom zou moeten beperken. Gaat deze invloed hebben op men opamp? Volgens mij zou het zo moeten werken, maar ik heb wel vaker fout gezeten. :p

Waarom een zekering ertussen? USB is toch stroombegrensd?

Om men laptop tegen mij te beschermen :+, en trouwens een beetje extra veiligheid kan nooit kwaad, toch in mijn geval. :p

USB kan zonderprobleem 500mA leveren, wat toch al een aanzienlijke stroom is aangezien ik het op max 70 a 80mA schat.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (40%)]

Ondertussen heb ik werkende foto's.

Geen idee of versie 1.5 de laatste is maar dit is wel de meest recente.

Aangezien er nogal weinig reactie was op V1.4 heb ik de post met plaatjes maar aangepast.

wat er verandert is:
glaszekering vervangen door een PTC variant, de glaszekering had een spanningsval van 0.6V ong (??) de PTC slechts 80mV.
Ook de comparator is aangepast (de led brande wanneer alles OK was ipv wanneer er iets fout was |:( )

Ferm project! Zijn daar achteraf de pcb etc van te downloaden? :) Verder wou ik dat ik je kon helpen maar zowel men elektronica als programmeren zijn op't moment wat roestig...

ik vind dit project erg leuk om te volgen miscchien iets voor de schakelingen?

Voor het bij de schakelingen te zetten is het nog te vroeg denk ik:+
Van mij mag het maar dan zou een der mods of iemand anders eerst de boel deftig moeten debuggen.
Ik heb er voor de moment geen tijd voor aangezien ik nog de nodige schoolverslagen moet afmaken en binnekort de examens beginnen.

zal ook dadelijk mijn eagle bestanden uploaden.
e/:
Die dadelijk is een beetje uitgelopen...
(stond een leerkracht op men vingers te kijken:( )

De download link(bevat alles wat je moet hebben van schema's, source code en windows programma):
http://www.uploadarchief.net/files/download/tiny_usb_scope.zip

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (28%)]

@watchout3

ziet er goed uit

je zou alleen in de zip de componenten lijst er bij in kunnen
zetten wat we moeten halen

ik ga hem zeker maken

groet philip

euhmmm
langs de ene kant is het wel leuk dat er al 3 man het wilt nabouwen :), maar langs de andere kant; dit is nog maar een beta.
Hou hier dus rekening mee. In de readme (in de ZIP-file) staat ook uitdrukkelijk dat het nog maar een beta is en dat het AC gedeelte experimenteel is.

Als jullie hem ook bouwen kunnen we natuurlijk wel sneller de foutjes eruit halen ;)

e/:
in V1.6 die online komt zal ik een BOM list aanmaken.
Voor zij die ook eagle hebben:
Open de schema editor, klik op ULP (file=>run) => BOM.ulp => save (als txt of htm)

Is het een idee om die attiny er uit te gooien en te vervangen door een AT90USB in combinatie met een goede ADC? Dan haal je veel hogere samplerates door de goede ADC en de échte USB implementatie.

Aangezien je nu al heel veel ruimte op je bord gebruikt voor signaalconditionering valt het voordeel van de kleine Attiny een beetje weg naar mijn mening.

En waar denk je die vast te krijgen? (betaalbaar)
de mijne kost niet zo schandalig veel:
tiny45 €2.2
lm358 €0.15
lm393 €0.14
10x 3V6 zener €0.50
Zoals je kan zien kost de mijne relatief weinig (prijzen zijn die van dickbest)
Maar je krijgt dan ook wat je betaald

Dickbest en niels hebben ze voor zover ik kon zien die AT90USB niet.
En ik ben ook niet van plan om er zelf de code voor te schrijven. Kben 19jaar, zero ervaring dus, en ben zelfs rotslecht met bascom...

Als je een iets of wat beter ding kan en wil maken en er de software voor wilt schrijven kan je beter Free gaan helpen ;)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/26376
http://www.circuitsonline.net/forum/view/26375

Het was niet bedoeld als commentaar op je goede project hoor. Voor beginnende hobbyisten met laag budget is dit heel erg handig. Het ziet er alleen een beetje maf uit, 3/4 van het bord bestaat uit signaalconditionering voor een controller die maar een paar kHz sampling aankan.

Ik ben overigens zelf bezig met iets soortgelijks, maar dan een logic analyzer (max. 3MSamples/sec). De hardware is vaak het probleem niet, de software is het lastigste. Zeker om het functioneel en bruikbaar te maken.

Dus nogmaals, het was niet afkrakend bedoeld. Slechts ter overweging. (Een pic 18f2550 of 4550 heeft ook standaard USB aan boord, is goed verkrijgbaar en kost ook niet zoveel)

En ik wou gewoon mijn ontwerpje verdedingen :+ (was misschien een beetje te hevig daarin)

Over de signaalconditionering: word nooit leerkracht want ik denk dat je gek word van de leerlingen hun printen.
We zijn deze trimester bezig met een project waar we zelf de print van moeste ontwerpen, schema mochten we van het internet plukken of uit de elektuur.
Ik ben miss geen pro, maar als je sommige PCB ontwerpen ziet ... |:(

Ik hou het graag overzichtelijk en simpel.
Persoonlijk vind ik dat ik niet zo supper gek heb gedaan met de signalen. Tuurlijk dat je met een dubbelzijdige print veel kleiner kon maar dat kan ik niet etsen vandaar een iets ruimere opzet en enkelzijdig ;).

Als je nog even kan wachten kan je misschien de scanalogic2 nabouwen:
http://www.ikalogic.com/scanalogic2/
Die zijn met de beta testen bezig en vanzodra de pro versie stabiel is komt de light online.
Die staat ook nog op mijn verlang lijst :p

@watchout,

Heb jij jouw usbscope al werkend?

Ik overweeg om de usbroutines die in firmware3.zip staan te gaan gebruiken voor een eigen project. Daarbij valt me op dat er USB include files zijn voor 12,15,16 en 16.5 MHz. Geen enkele source die gaat werken met de interne oscillator van de attiny. Hoe krijg jij jouw ontwerp werkend zonder kristal op de print? Ook in het schema van de originele schakeling geen kristal!
Er ontgaat mij blijkbaar iets belangrijks!

euhmm, nu vraag je iets :+

Hij doet het (1kanaal het andere moet nog afgewerkt worden)
Er staat ergens een .hex tussen, die moet je in je µC wringen, en ik geloof dat je de oscillator op PLL moet zetten.
Als ik het goed begrijp gaat hij dus synchronizeren met de USB-poort zen snelheid.

specs heb ik nog steeds niet (zit nu in de examen periode)

e/: je kan misschien eens kijken naar de firmware van het magisch oog van elektor of naar de USBasp (www.fischl.de/usbasp), die werken wel met een xtal (beide 12MHz) en die werken ook beide

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (22%)]