Hallo ik wil een begrenzer schakelaar maken.
De begrenzer zelf heb ik al gemaakt van een condensator.
Maar mijn idee was mijn elektrische start werkt niet dus die schakelaar wou ik gebruiken. Deze schakelaar druk je in en dan maakt hij contact laat je hem los niet meer.
Nou wou ik dus een schakeling maken waarin ik met die schakelaar een stroomkring sluit en gesloten blijft. en deze later met een ANDERE schakelaar weer uit moet zetten. dus niet dat als je elektrische start indrukt de begrenzer aan staat en als je hem nog een keer indrukt hij uitstaat.
iemand die hiervoor iets weet, ik weet wel IETS van elektronica maar zulke schema's ofzo heb ik de kennis niet voor.
Je kunt met een relais werken, en je startschakelaar. Er zijn bepaalde relais die worden bekrachtigd, en nog bekrachtigd blijven als je de schakelaar loslaat.
Ik durf niet te zeggen welke relais dat zijn (niet mijn wereldje). En hoe je het relais af laat vallen weet ik ook niet.
Na enige decodeer-inspanning lijkt het me dat je op zoek bent naar een flip-flop, zou dat kunnen? Al eens naar rondgekeken?
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Dit is wat je zoekt:
geleend van Pros
Na het indrukken van Dr1 (je start-knop dus) word OUT hoog (gelijk aan Vcc), hiermee kun je een relais schakelen wat je begrenzer inschakelt.
Na het indrukken van Dr2 (je andere schakelaar) word OUT laag, en klapt eventueel je relais weer om.
Voor N1 kun je een CD4050 gebruiken welke normaal wel bij elke elektronica winkel te vinden is, anders een van de webshops onder shops (links in het menu)
Op 8 juni 2010 23:51:41 schreef Schrimpie:
wat houd zo een flipflop in kan er niet echt iets LOGISCH van vinden
Waar heb je al gezocht?
Welke logica hanteer je?
(edit: intussen werd al een fraaie flip-flop gepost)
Oke zou je uit kunnen leggen wat elk onderdeel in mijn scooter is ? dus wat de begrenzer is en wat de start knop enz
ja ik heb gekeken wat dat flip flop betekend daar kan ik niks van vinden. maar ik ben echt een noob op dat gebied. ik weet nog net wat een condensator doet maar daar houd het ook bij op.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Deze schakeling zul je zelf moeten bouwen!
Dit is enkel om met de 2 schakelaars een relais op te kunnen laten komen en afvallen.
Op 8 juni 2010 23:56:22 schreef Schrimpie:
Oke zou je uit kunnen leggen wat elk onderdeel in mijn scooter is ?
Die zwarte ronde dingen voor- en achteraan zijn de banden.[/quote]
ja leuk ...
maar ik bedoel wat ik waarop moet aansluiten was is DR1 en wat is dr2 en waarop moet dan de begrenzer komen. wat voor weerstandjes enz.
En moet er ergens een accu op staan aangesloten ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Technojunk
Zoals reeds vermeld is Dr1 je starterknop (wat eerst je elektrische start was) Dr2 word je andere schakelaar om de begrenzer weer af te laten vallen.
Op OUT moet je een relais aan gaan sluiten, dit mag je zelf even uit gaan zoeken hoe dit moet.
Met het relais moet je dan je begrenzer in en uit gaan schakelen.
Oke en die weerstanden zijn die nog ergens voor nodig ? en zo ja hoe sterk?
Edit:
Ik lees net wat over een bistabiel relais is dit ongeveer hetzelfde ?
Dat je een bistabiel relais pakt met een impuls schakelaar gaat hij op aan dus dat die begrenzer werkt. en met een andere impulschakelaar gaat hij weer op uit ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Technojunk
De waardes staan in het schema.
Een bistabiel relais kan ook, maar dan kun je hem met dezelfde schakelaar ook weer uitzetten, en dat wou je geloof ik niet.
Oh ik dacht dat je deze met een andere schakelaar dan weer uit moest zetten. Ok ik ga nog even kijken of ik dat flip flop ding snap.
Op 8 juni 2010 23:51:49 schreef Technojunk:
Dit is wat je zoekt:
[afbeelding]
geleend van ProsNa het indrukken van Dr1 (je start-knop dus) word OUT hoog (gelijk aan Vcc), hiermee kun je een relais schakelen wat je begrenzer inschakelt.
Na het indrukken van Dr2 (je andere schakelaar) word OUT laag, en klapt eventueel je relais weer om.Voor N1 kun je een CD4050 gebruiken welke normaal wel bij elke elektronica winkel te vinden is, anders een van de webshops onder shops (links in het menu)
Oke even kijken of ik het snap.
Die Vcc is mijn Accu neem ik aan daarna komt er een weerstand van 470R (470ohm neem ik aan) daarna DR1 mijn elecktrische start.
Dan rechts een 10.000 ohm weerstandje. Daarna een CD4050 (heeft iemand een foto ervan want ik zag ze alleen met heel veel pootjes dus weet niet wat ik moet aansluiten) daarna komt OUT (wat moet hierop wordne aangesloten)
Daar onder komt een drukschakelaar die ergens verborgen zit.
en wat is GND ? De min van mijn accu ?
Sorry als dit dom overkomt maar natuurkunde sta ik een 6 voor en dat vind ik al knap.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]
Technojunk
Klopt helemaal!
Koppel wel de draden van je schakelaar naar startermotor los, dit kan storen.
Een CD4050 kan er zo uitzien:
Als je dan de datasheet er bij pakt kuch
kun je precies zien hoe je alles aan moet sluiten! (symbool uit mijn schema komt overeen met die in de datasheet)
De ground is inderdaad de min van je accu.
1 ding nog wat voor een relais moet ik nemen ?
En dus als ik het goed begrijp moet bij dat CD4050 ding 3 en 2 met dan worden aangesloten of 5 en 4 enzz..
En die CD4050 zorgt ervoor dat de stroom door blijft stromen dat het relais blijft werken ?
en dit werkt altijd 100% goed, niet dat die ineens uit gaat op de rollerbank
welk Relais moet ik kopen dan ?
Want wil zometeen alles gaan halen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
de uitgang word gelijkgesteld aan vcc. in jou geval is vcc, 12vdc. Neem dus een relais met 12vdc spoel. ik denk dat je aan een kleine relais al genoeg hebt aangezien er in zo´n begrenzer toch geen grote stromen gaan lopen. De schakeling die pros heeft getekent zorgt er indd voor dat als je d1 indrukt de relais word aangetrokken en er dus stroom naar je begrenzer loopt. zodra je d2 indrukt word de relais losgelaten en zal er dus geen stroom meer naar je begrenzer gaan.
Deze schakeling zal goed werken mits je hem goed opbouwt. Gebruik gaatjes print oid(als je niet weet wat dit is gebruik dan de zoekfunctie van het forum eens).
Vergeet trouwens niet dat de CD4050 ook een voedingspanning nodig heeft. in de datasheet staat op welke pinnen je de voedingsspanning aan moet sluiten. vcc moet je wederom op je accu aansluiten. de gnd moet je op je chassis aansluiten.
Progger
GMT+1
hoe werkt je begrenzer? toch niet in de bougiekabel?
daar staat hoogspanning op, en als je daar een relais inzet kan er vanalles gaan gebeuren.
kun je uitleggen hoe de begrenzer werkt?
als ik jou was zou ik voor 2 opties gaan:
- begrenzer werkt met klein stekkertje. als je aangehouden wordt gooi je stekkertje snel weg en begrenzer blijft aan tot je een nieuwe koopt.
- begrenzer staat altijd aan bij aangaan contact. tijdens het rijden druk je een verborgen knop en hij begrenzer valt af.
wat jij nu wilt is denk ik de tweede. moet je wel altijd het knopje indrukken, dus moet het op een handige plek zitten. dus kan het zijn dat ze het zien zitten. maar dat is jouw probleem,
hoe je die tweede maakt is alsvolgt: je koopt een dubbelpolig relais met wisselcontaten op 12v. dat relais sluit je aan op de accu, via relais uitgang 1. dus als het relais inkomt blijft hij zichzelf aanhouden. dan zet je nog een drukknopje over het contact, anders komt hij nooit in, en uitgang 2 gebruik je voor je de begrenzer.
resultaat: als het contact aangaat ben je begrensd, en zodra je de knop indrukt valt de begrenzing weg. als jij je contact uitzet ben je weer begrensd.
dit noemen ze een relais met overname contact. google het maar eens.
het is een condensator die op de CDI staat aangesloten.
en zo een beetje stroom aftapt. en het is een heel dun draadje en is nog nooit gesmolten dus zal wel lage spannign zijn
draden smelten niet door spanning.
Stroom zorgt voor smeltende draden.
hoge spanning kan wel dingen opblazen of vonken/vonkbogen veroorzaken
ipv al die electronica die kapot kan gaan, ben je niet beter met een relais met overneemcontact?
zoek maar eens op start/stop schakeling met 1 relais
je neemt een startknop met maakcontact
je neem een stopknop met verbreek contact.
beide zet je in serie en die laat je een relais aansturen.
je neemt een relais met 2 contacten. 1 voor je condensator dan aan te zetten, en 1 die parallel over je startknop zit.
maak de schakeling dan wel zo dat standaard de begrenzer aanstaat
bekijk hier enkel de linkse schakeling
K2 is dan je startknop
K3 is je stopknop
K1 is het overneemcontact van je relais
als je daar k2 indrukt, wordt je relais bekrachtig en deze zal K1 ook laten schakelen. als je de startknop K2 dan loslaat, blijft de relais gewoon aanstaan omdat hij zijn eigen stroom vasthoud met dat contact K1.
wil je de boel afzetten, dan druk je de stopknop k3 in, die verbreekt de stroom, relais van af, ook zijn overneemcontact valt uit dan. als je de stop lost, blijft de relais ook afstaan.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]
Op 8 juni 2010 23:36:01 schreef Stefanh001:
Je kunt met een relais werken, en je startschakelaar. Er zijn bepaalde relais die worden bekrachtigd, en nog bekrachtigd blijven als je de schakelaar loslaat.Ik durf niet te zeggen welke relais dat zijn (niet mijn wereldje). En hoe je het relais af laat vallen weet ik ook niet.
Das een impulsrelais