Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

Op 22 juni 2010 14:22:10 schreef DJJeroen:
Bij opdracht 1 hadden wij 146 meter afgelegd en nummer 2 had 66 meter. Zover is nog nooit iemand gekomen in de 8 keren dat de wedstrijd gehouden werd.

Guinness Book of Records?
fantastisch gemaakt! Lijkt men een leuk project. En ineens een wedstrijd on naar uit te kijken + de school als sponsor ^^

Zou kunnen Guinnes Book of Records :+

De foto's die ik nog heb van de motor controllers
Foto 7
Foto 8
Foto 9

We zoeken alleen nog een sponsor om volgend jaar mee te kunnen doen met het zelfde team maar dan prive, aangezien we dan niet meer op school zitten.

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op dinsdag 22 juni 2010 15:46:57 (18%)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 22 juni 2010 14:22:10 schreef DJJeroen:
Fieldrobot Event 2010 World Champion: Team Ceres

Puik werk, zeg! Dat mag gezien worden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zeker mooi! maar wat is dat toch telkens in de bochten? Is dat overstuur of een verkeerde berekening oid? Hij lijkt wel te stoppen als hij mis zit maar kan zichzelf nog niet weer recht op het pad manoeuvreren?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 juni 2010 20:21:04 schreef stereohead:
[...]

Dat rechtzetten van de robot als 'ie fout rijd mag gewoon?

Ja dit mag gewoon alleen het zijn 2 straf meters. We hadden eigenlijk 166 meter af gelegd maar we kregen -20m door op pakken en planten raken. Maar we waren nog ruimschoots de winnaar :+, dat merk je ook wel dat iedereen begon te klappen na de eerste rij al ze hadden dat nog nooit gezien. Sommige teams haalde net 1 rij.

Het draaien van de robot deed hij puur op tijd, we hadden eerst een compass maar die was DOA (1 dag voor de wedstrijd gekregen). En we hadden niet genoeg tijd om iets te maken met vision. dus toen er maar gekozen om puur op tijd te draaien.

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op dinsdag 22 juni 2010 20:33:21 (23%)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Weer een nieuw project van mij. Voornamelijk om de nieuwe Etstank uit te testen: deze werkte perfect!. Heb dus een besturing gemaakt voor de lichtbak. Deze had ik al eens gemaakt maar toen op gaatjesprint.

Onderkant
Bovenkant
Met display

De gaatjes die nog open zijn zijn bedoeld voor het kiezen tussen 9V (voor de UV Leds) en 230V voor evt later UV-TL

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

@DJJeroen:

Is het verplicht te draaien aan het eind van de rij? Het lijkt mij dat je veel tijd wint als je om en om vooruit en achteruit rijd? Aangezien je 360 graden view hebt maakt dat voor de bot niet uit toch?

Verder heel netjes!

De url naar het filmpje van mijn klok (vorige pagina).
http://www.youtube.com/watch?v=Elgx35rud50

Just find out what you like and let it kill you
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Op 22 juni 2010 21:57:45 schreef _Danny_:
@DJJeroen:

Is het verplicht te draaien aan het eind van de rij? Het lijkt mij dat je veel tijd wint als je om en om vooruit en achteruit rijd? Aangezien je 360 graden view hebt maakt dat voor de bot niet uit toch?

Verder heel netjes!

Ja je moet de volgende rij, hoe je dat doet maakt niet uit. sommige deden wat jij maar koste een hoop tijd. maar dat is voor volgende keer om te verbeteren.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Wow, veel vette kleurmodes! Ik zie dat vaker en daar heb ik best respect voor, zelf zou ik nooit zoveel modes 'inbouwen'.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

@DJJeroen: Vorige jaar deed ik ook mee, onze robot werd 'analoog' bestuurd, enkel voor onkruid detectie (was bij ons een onderdeel) hadden we een camera en een PC mee. Hardware bestaat uit een netwerkje van AVR's die over I2C met elkaar bepalen wat er gedaan moet worden. Software is grotendeels fuzzy logic, zegmaar zelflerend. Heel interessant om mee te werken.

Filmpje

Zoals je ziet waren de omstandigheden bij ons iets anders. Ruiger terrein en grotere planten. Kabel is geen afstandbediening, maar een noodstop. Zelflerende software zorgde af en toe voor gekke dingen :P

Maar gefeliciteerd, mooi werk! Leuk om het af en toe nog te zien!

Ik kwam vandaag weer 2 losse gloeilampen tegen die ik wel eens gebruik om dimmers ofzo te testen. Ik heb besloten om deze ook maar eens in een net kastje in te bouwen.
http://upload.schematheek.net/thumbs/1109.jpg

Doordat ik blauw en rood plexi voor elkaar heb gezet wordt het licht hard genoeg tegengehouden om zelfs in de 100W lamp gewoon in te kunnen kijken.

Foto met de 25W lamp aan:
http://upload.schematheek.net/thumbs/1110.jpg

Ik moet alleen nog wel even wat mesh met kleine gaten zoeken voor de zijkanten van het kastje. Deze zijn nu dicht en dat wordt al snel nogal warm.
----------------------------------
Verder heb ik mijn 18F4550 dev boardje maar eens afgemaakt (nuja op een temperatuur sensor na).
http://upload.schematheek.net/thumbs/1112.jpg
Meer info: http://www.schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=413&n=1

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 22 juni 2010 22:48:50 schreef mr.stijntje:
Wow, veel vette kleurmodes! Ik zie dat vaker en daar heb ik best respect voor, zelf zou ik nooit zoveel modes 'inbouwen'.

Als je eenmaal bezig bent gaat het heel makkelijk.
Je moet natuurlijk wel eerst de ideeen hebben, maar code-technisch is de 33e net zo moeilijk/makkelijk als de 3e.

Just find out what you like and let it kill you

Ja dat begrijp ik, maar toch zou ik het na 3-4 modes 'af' vinden en iets anders gaan doen. :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 22 juni 2010 23:44:17 schreef Ejonk:
@DJJeroen: Vorige jaar deed ik ook mee, onze robot werd 'analoog' bestuurd, enkel voor onkruid detectie (was bij ons een onderdeel) hadden we een camera en een PC mee. Hardware bestaat uit een netwerkje van AVR's die over I2C met elkaar bepalen wat er gedaan moet worden. Software is grotendeels fuzzy logic, zegmaar zelflerend. Heel interessant om mee te werken.

Filmpje

Zoals je ziet waren de omstandigheden bij ons iets anders. Ruiger terrein en grotere planten. Kabel is geen afstandbediening, maar een noodstop. Zelflerende software zorgde af en toe voor gekke dingen :P

Maar gefeliciteerd, mooi werk! Leuk om het af en toe nog te zien!

Weet ik, ik stond vorige jaar langs jullie met mijn eigen robot (die hele grote met 6 wielen). Terrein was niet veel anders, alleen stonden er meer mais planten daar hadden wij ook op gehoopt (maar door de koude winter was dat niet zo).

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 22 juni 2010 23:44:17 schreef Ejonk:
<<>> Software is grotendeels fuzzy logic, zegmaar zelflerend. Heel interessant om mee te werken. <<>>

Lijkt mij ook een mooi onderwerp alleen is het vrij taaie stof om voor jezelf mee bezig te gaan. Ik heb er wel een boek van en dat is enkel theorie maar dat snap ik ondertussen wel aardig. Maar om dit nu om te zetten in iets bruikbaars met onze westerse code vind ik nog behoorlijk ingewikkeld. Er wordt wel wat gesproken over grafisch programmeren en andere controllers maar verder niet echt. Wat voor programmeeromgeving en chips heb jij/jullie gebruikt?

@hadv: mooi klokje! Heb je ook nog ergens iets van een fade? Misschien heb ik hem gemist. Wat is dat voor bedieningspaneeltje? Ziet er mooi plat uit! Zelf gemaakt?

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 23 juni 2010 17:24:47 (11%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 23 juni 2010 08:58:42 schreef mr.stijntje:
Ja dat begrijp ik, maar toch zou ik het na 3-4 modes 'af' vinden en iets anders gaan doen. :P

Houd er rekening mee dat het een cadeautje is, het moet natuurlijk wel een beetje bijzonder zijn.
Overigens ben ik opgehouden toen ik zo gauw nix meer kon verzinnen.
Maar het kopieren van een paar data-regels, de waarden aanpassen en een extra selectie regeltje kopieren en aanpassen is echt in een vloek en een zucht gedaan hoor.

Just find out what you like and let it kill you

ik heb gister een klein print plaatje geëtst voor het Qtouch ic dat ik van Theove(dankje :)) heb gekregen. dit is ook de eerste keer dat ik met een hetelucht bout heb gewerkt, dus het was even spelen.

http://img200.imageshack.us/img200/7806/printje.th.jpg

het ziet er op die foto wel erg rampzalig uit, dus ik moet het nog even schoon gaan maken.

hij functioneert erg goed, hij merkt nog goed op of mijn hand aan de onderkant van het bureau zit.

@hadv, erg mooi! Nu nog scrollende cijfers. Dat is iets wat ik nog steeds wil doen, en dat is de cijfers van boven naar beneden laten scrollen als ze veranderen.

Turbokeu

Golden Member

Tja, aan pixelwijs scrollende karakters denk ik ook al lang...

Voor het ogenblik heb ik een werkende DCF77 klok met 7 stuks 5x7 dotmatrix blauwe displays, en één met 19 stuks 5x7 rode dotmatrix displays (uit een oude lichtkrant), maar beiden werken (ook scrollend) nog steeds op karakterniveau (via table reads/computed goto's), niet op pixelniveau.

Ik heb echter nog geen geschikt algoritme/routine (in ASM) kunnen uitdokteren om de karakters op pixelniveau te kunnen bewerken zodat de scrolling zowel vertikaal als horizontaal (links/rechts en up/down) kan gebeuren.

Eén van de gewenste uiteindelijke effecten zou random vallende pixels moeten worden die pixel voor pixel de cijfers vormen (rain drop effect).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

[brainfart-mode]
Iets met een array van dot-coords per karakter, in een loopje telkens random eentje pakken, subroutine om netjes te laten vallen, dan verder..
[/brainfart-mode]

Leuk idee! =)

@JesperR, ja daar had ik ook last van toen ik laatst met SMD klootte, dat ziet er snel heel vies uit.. Terwijl het gewoon redelijk netjes gesoldeerd zit. =)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

@antoine en turbokeu.
Ik ga er vandaag mee aan de slag. Ik hoop dat het me lukt, want ik vind het een erg goed idee. Echter wel weinig tijd, want over een paar dagen ga ik bij ze op bezoek, en dan moet het wel af zijn natuurlijk.

Just find out what you like and let it kill you

Op 23 juni 2010 17:20:34 schreef MAH:
[...]Lijkt mij ook een mooi onderwerp alleen is het vrij taaie stof om voor jezelf mee bezig te gaan. Ik heb er wel een boek van en dat is enkel theorie maar dat snap ik ondertussen wel aardig. Maar om dit nu om te zetten in iets bruikbaars met onze westerse code vind ik nog behoorlijk ingewikkeld. Er wordt wel wat gesproken over grafisch programmeren en andere controllers maar verder niet echt. Wat voor programmeeromgeving en chips heb jij/jullie gebruikt?

Het is inderdaad vrij taai om mee te beginnen. Na wat stoeien met theorie - teamgenoten van het FRE project waren ook klasgenoten in de theorieles - hebben we besloten om gewoon aan de slag te gaan.

Het ontwikkelen en ontwerpen van de structuur en 'beginwaardes' gebeurde in Matlab 2007. Hierin kan een 'fuzzy logic' module worden geladen. Het ontwerp was relatief simpel, het integreren met 'echte' hardware is vrij ingewikkeld.

Uit Matlab komen een aantal regels, die de 'zelflerendheid' bepaald. Alle variabelen, in ons geval sensor inputs, moesten worden verbonden met deze regels. Dit is meer een vertaalslag, het afstellen en grenswaarde meegeven is nogal ingewikkeld. Veel proberen en testen. Bij eventuele interesse kan ik nog wat extra documentatie geven.

Edit: Uiteindelijk is alles in C geschreven/vertaald en met AVR studio in een ATMEGA-8 en ATMEGA32 geladen.

Dit topic is gesloten