Op 30 juni 2010 12:05:31 schreef Tidak Ada:
Hoe groot denk je dat een transporter is? Heel wat kleiner dan het roefje van jouw bootje! Daar is niet alle ruimte. Goed, een Elektrolux koelkast(box) is het beste, heeft een compressorsysteem (meest efficiënt) én een absorptiesysteem op gas, maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan, dat heel wat hoger ligt dan dat van een gemiddelde huishoudkoelkast!

Gasfles kan ernaast en geen gaten boren.. Er zit een radiator op en hij laat de lucht naar boven vrij.. Echt geen merkbare hitte..
http://link.marktplaats.nl/358310217
75 euries en niet te groot..
Ik geef een paar opties, ik heb niet gezegd dat dit DE oplossing was ofzo..

Er werd hier ergens de vraag gesteld wat voor koelbox het over ging. Ik weet niet of die vraag aan mij gesteld was maar ik zit nog steeds een beetje te twijfelen over de draaddikte die naar achter moet.

De koelkast die erin gaat is een Tristar FM040 TGB absorptie 37L, deksel aan de bovenkant. In de gebruiksaanwijzing adviseren ze zelfs een 6qmm draad. Is dit niet een beetje overkill voor een krappe 6 meter bij max. 10 A?

Bij 10 amp lijkt me dat best zinnig - maar hoe rijm je 10 amp met de 75 watt die je eerder vermeldde?

theove,
is dat programma freeware oid? ziet er wel handig uit..:P

gr Ivar

Op 30 juni 2010 22:19:51 schreef big_fat_mama:
Bij 10 amp lijkt me dat best zinnig - maar hoe rijm je 10 amp met de 75 watt die je eerder vermeldde?

afzekeren op 7.5A wordt krap dus dan zit je al bij 10A en volgens mij is het handig als je draad dan minstens 10A kan hebben.

Op 30 juni 2010 22:28:06 schreef opperstamper:
[...]
afzekeren op 7.5A wordt krap dus dan zit je al bij 10A en volgens mij is het handig als je draad dan minstens 10A kan hebben.

Hier sla je volgens mij de dingen door elkaar. De zekering overdimensioneren is ok, en is inderdaad handig om niet te moeten vervangen bij de minste piek. De draad dimensioneren voor een stroom die toch nooit continu kan voorkomen is weggesmeten geld.
Ik blijf gaan voor mijn aanbeveling van 4mm², als je héél zeker weet dat je er nooit meer gaat mee doen dan zou 2,5 mm² ook kunnen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (12%)]

Op 30 juni 2010 21:57:10 schreef DennisPochenk:
[...]
Gasfles kan ernaast en geen gaten boren.. Er zit een radiator op en hij laat de lucht naar boven vrij.. Echt geen merkbare hitte..

en waar komt de zuurstof voor de verbranding vandaan en waar gaan de verbrandingsgassen (CO2; CO; NOX) naar toe?
Er staat niet voor niets op die kastjes dat ze niet voor binnen geschikt zijn, ook niet in een tent, hoogstens in de voortent (van een caravan)!
Hoeveel m3 denk je dat de ruimte in zo'n Transporter is? Wil je echt van TS af?

Gasfles er naast en dan een kussentje er op om te zitten, dat scheelt weer een stuk bank, niet waar? (wèl lastig in je rug als je er op moet slapen :( )

@ opperstamper:
Waarom denk je dat ze in de handleiding 6 mm2 aanbevelen? Omdat ze aandelen hebben bij Draka of zo?
Vergeet niet dat bij 10A en 0,1 Ω een spanningsverleis van 1V optreedt!

Op 30 juni 2010 22:24:18 schreef ivar92:
theove,
is dat programma freeware oid? ziet er wel handig uit..:P

gr Ivar

Zie de link die in mijn bericht staat: http://www.vdln.nl/watersport/draaddikte.htm

10A met een lengte van 6 meter:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/koelkastdraad3.jpg

[Bericht gewijzigd door theove op (19%)]

Op 30 juni 2010 22:28:06 schreef opperstamper:
... en volgens mij is het handig als je draad dan minstens 10A kan hebben.

Een draad van 2,5mm2kan 10A makkelijk aan.
Bij het bepalen van de draaddoorsnede moet je altijd 2 dingen in de gaten houden:
1. kan de draad de gevraagde stroom continu hebben? Lijkt me in dit geval geen probleem.
2. Hoe groot is het spannngsverlies, en is dat toelaatbaar?

Op punt 2 even wat doorrekenen:
Je hebt het over 6 meter, bij 2,5mm2 heeft dat een weerstand van 0,042 ohm.
Bij 10A krijg je dan een spanningsverlies van 0,42V. Is accepatabel maar kan beter.
Voor het gemak kan je overwegen om 2 draden van 2,5mm2 parallel te leggen. Dan wordt het spanningsverlies 0,21V.

Dus is die 6mm2 van de handleiding zo gek nog niet ;)

Let echter wel op de kabel die uit de koelkast zelf komt. Bij koelboxen wordt kaak gewoon een snoertje gelevers met zo'n mini apparaatsteker, die ook aan een scheerapparaat zit met een 0,75 mm2 snoer. Dat wordt gehaaaid heet. Ik heb zelf voor mijn 6A koelbox een snoer gemaakt met Russische militaire 12V DC pluggen/chassisdelen, die ik voor een paar dubbeltjes op internet heb gekocht. Die kunnen de stroom tenminste hebben.... :) Een 2× 2,5 mm2 snoer ertussen en klaar was Kees.