Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Op die oudere rechtse staat Coline, meer weet ik nog niet.

Trouwens op diezelfde probe zitten 3 standen. X1 , ref , X10.

Iemand daar een idee over?

LED there be light

@ b.v

Of een fluke!!! Degelijk en makkelijk mobiel meten .

[Bericht gewijzigd door daandc op donderdag 24 juni 2010 22:30:58 (43%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Joeri, 1x is geen verzwakking, 10x is 10 keer verzwakking.
Met ref leg je hem aan massa. Stel dat je net aan 500V hebt gemeten in de stand AC en daarna druk je de probe op een laagohmige pootje van een CMOS ICtje. Dan wordt die geladen koppelcondensator dus ontladen over je ICtje. Met dat knopje ontlaad je hem. (tenmiste zo heb ik het begrepen, ik heb maar iets van drie probe's met zo'n knopje)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ref staat naar mijn inziens voor reference, dus ijken.
Ik kan me niet voorstellen dat dan de koppel capaciteit ontladen wordt (is kortsluiten).
Maar ja, je weet maar nooit. Heb nooit een probe gehad/gezien met een ref stand.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
fred101

Golden Member

Dat las ik eens, zelf dacht ik daarvoor dat het een functie was om te zien waar het reference level lag. Als je op het knopje drukt springt de trace naar het punt waar hij ook staat als je het kanaal op gnd zet. (ik heb wel gecontroleerd wat het schakelaartje doet, dat schakelt de probe kort naar massa.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op school hebben ze oude apparatuur opgeruimd, en er was een loting van waar je kon inschrijven op spullen. En ik heb een scoop gewonnen :D een Tektronix 453A, nog helemaal werkend (volgens school, en tot nu toe ben ik zelf ook nog niks tegengekomen wat eraan mankeert).
http://img145.imageshack.us/img145/2091/imag0099u.th.jpg

Heb trouwens ook een symmetrisch voedinkje van +/-15V en een defecte 20V voeding mogen meenemen. En ik kreeg vandaag ook nog eens zomaar 2 BNC-krokomeetsnoeren en een x10-probe erbij :)

Best leuk want ik had tot nu toe alleen een multimeter, breadbord, banaan/krokokabeltjes en wat soldeergereedschappen :P

Ref is inderdaad om te zien waar de 0V is, als je aan de vertikale positie/trace seperation aan het draaien bent is dat wel eens handig, vooral als je DC spanningen bekijkt. Hij zal inderdaad ook de condensator ontladen (net zoals de scoop input op ground zetten).

Mooie scoop die 453A, zeker als je hem gratis krijgt en nog niets in die richting hebt.

He! Ik heb een 454A :)
Mooie scope.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Gelukkig heb ik er zelfs (gratis) een volledige handleiding (instructie en service) voor kunnen vinden in PDF :) op deze site: http://bama.edebris.com/manuals/

fred101

Golden Member

Welkom in de wondere wereld van meetapparatuur. Er zijn meer sites zoals deze. Sterker nog, zelfs bij Tek en HP op de site kun je gratis manuals halen.
Dit is ook een goede: http://www.ko4bb.com/cgi-bin/manuals.pl

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/600_xymonitorkl.jpg

Een Tek XY monitor, het oranje scherm boven op de PM3410. Ik had hier nog niet de X en Y het zelfde gezet. Dat kan door een schakelaar
(5xverzwakker) en vernier-potmeter per hoerizontale en verticale defectie. Jammer dat die niet extern zitten.

Het ding zat op een Bruker ER001 timebase geschroefd daardoor mis ik heelaas het rechter afdekplaatje. Het is waarschijnlijk een 624 met P7 optie. Hij maakte deel uit van een magnetic field time/gauss
electron paramagnetic resonante spectrometer. Ik zie het al voor me in een Lab: Joop geef mij de magnetic field time/gauss
electron paramagnetic resonante spectrometer even aan. :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat zul je aan Joop niet snel vragen want dan gaat ie wel door zijn rug. Die dingen zijn/waren behoorlijk groot met stevige spoelen erop dus het weegt wel wat. Deze komt ook van de Maxwell?

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

die x y monitor staat er ook 1 op bij maxwell , als ik dieper in de data ga , is deze verkocht aan fred . als hij nieuwe dingen binnenkrijgt belt martien zeker eerst jou op als beste klant / donateur :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee, mij :P !

Overigens stond dat ding al meer dan een maand op de site en hebben we de LeCroy gemist :(

D'r staan overigens nog wat leuke voedingen, hoor >:)

P.S.
Eerst even de Tour gespot, die kwamen op 150m van mijn hutje langs :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ja die lecroy zag ik ook te laat , keek elke week en net als ik een week vergeet te kijken was het weer bijgewerkt , onlangs ook weer zag ik.

overigens hoort ms1459 bij de xy monitor van fred zo te zien .

hij heeft mooie voedingen staan ja :)

offtopic : de tour kwam 14 jaar terug ook langs m'n hutje en de hele middenstand had er op gerekend toen , nou dat bleek een 20 seconden later al overbodig werk geweest te zijn : ontopic

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@fred101: ik heb een jaar of wat achter zo'n ding gezeten, en je tilt ze niet zomaar even op (linkje). Kon wel zien dat er een EPR-groep was opgeheven (zag ook het nodige aan vacuummeetapparatuur staan). Om uberhaupt te kunnen meten moet je een magneetveld aanleggen wat je moet kunnen sweepen over een aardige range (tot 0.5T), afhankelijk van wat je aan het meten bent. Daarvoor wordt een gewone spoelenmagneet gebruikt (als 't goed is zou d'r ook een uit de kluiten gewassen voeding bij de maxwell stichting moeten hebben gestaan ;) )

BTW: weet iemand een service/ops manual voor een tektronix PS5010 (power supply voor TM5000-serie) te vinden?

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 5 juli 2010 00:33:10 (31%)

ze hadden bij maxwell een watergekoelde voeding , maar was dacht ik zelfbouw , sommige dingen van de foto's komen me wel bekend voor .

ik hoorde van iemand van het tu personeel dat de pratische vakken bijna weg zijn aldaar , en veel meetapparaten zouden anders in de kliko verdwenen zijn . eeuwig zonde ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Alex: http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Tektronix/
Halverwege de pagina.
U vraagt wij draaien :-)

Leuk om te zien waar zo'n ding bij hoorde. De unit die ik er af heb gehaald zit nok vol CMOS IC's en allemaal in voetjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Hoi Alex278,

Ik merk dat jij er wat van af weet.
Ik heb zo'n vacuüm unit bij ze gekocht van Balzers.
Een 19" rekje met een pirani meter (TPG 040), een 'Absolute druk meter' (APG 011) en een niet benoemde unit, die voornamelijk uit een hoogspanningsvoeding bestaat en een in Torr gecalibreerde draaispoelmeter)(IKG 010).
Ik interesseer me in oude buizen techniek en denk dat de laatste is bedoeld om zo'n triode of diode met een open verbinding naar een vacuum systeem, te voeden. De emisiestroom is dan een maat voor het bereikte vacuüm. Eimac gebruikte vaak een aangepaste 50A4: Glazen buisje aan de zijkant er aan en dat aansluiten op het meetopject (even geen tijd om een foto te plaatsen).

Mijn vraag is nu of jij misschien ergens gegevens hebt van die units. Met name van de APG 011, die zou ik misschien tot barometer kunnen ombouwen, als ik een juiste transducer kan vinden.

Vast bedankt voor de hulp.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Helaas, ik kan je daar niet mee helpen; de laatste keer dat ik met dat soort apparatuur bezig was ergens in 2000/2001. De afdeling waar ik destijds als aio werkte is toen ook opgeheven (geen oorzakelijk verband ;-)), en de boedel is her en der verdeeld; het zou me niets verbazen als een gedeelte daar in eindhoven terechtgekomen is.

Maarreh... je wilt die triodebouwende fransman achterna? Het viel me wel op dat --eind jaren 90-- vacuumapparatuur razendsnel goedkoper werd. Turbopompen die een druk van 10^-10 konden halen werden opeens betaalbaar (d.i. ~10kfl, destijds. Ik vermoed dat je dat soort spul nu voor een dikke duizend euro op ebay moet kunnen kopen.)

en @fred: ontzettend bedankt -- d'r zaten nog een paar andere manuals bij die op internet wat lastiger te vinden zijn -- fg5010 is ook zo'n ding. AA5001 ook.

In die ER001 zit nog de bediening voor een (langzame) waveform/sweep generator waarmee je in 1k tot 8k stappen door je spectrum heen kon sweepen (automatisch of 'stap voor stap'). Die 'rapid scan' was een aparte sweepgenerator voor een stel aparte spoelen dichtbij je sample; je zette dan je basismagneetveld 'vast', en sweepte met je rapid scan (wel een kleiner bereik, maar voor radicalen lag het hele spectrum 99 van de 100 keer toch binnen een 100 gauss.) Eerlijk gezegd geen idee meer of dat systeem in z'n geheel in die ER001 zit of dat je daarvoor ook nog andere modules nodig had.

Qua documentatie en opzet: Bruker is duits, en ik merkte destijds dat er nogal een kwaliteitsverschilletje was tussen hun documentatie en opzet van hun electronica tov merken als HP/tektronix.. je merkte toch dat het hier en daar wat eigenaardigheden inzaten..

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juli 2010 10:07:12 schreef alex278:

Maarreh... je wilt die triodebouwende fransman achterna? Het viel me wel op dat --eind jaren 90-- vacuumapparatuur razendsnel goedkoper werd. Turbopompen die een druk van 10^-10 konden halen werden opeens betaalbaar (d.i. ~10kfl, destijds. Ik vermoed dat je dat soort spul nu voor een dikke duizend euro op ebay moet kunnen kopen.)

Nee, ik ben dat niet van plan. Ik verzamel buizen en wil daarbij zoveel mogelijk van de achtergrondinfo kennen.
Daarmee ben ik die vacuum gauge buizen tegen gekomen. Een kennis van mij in Walonië doet daar ook aan. We zijn beiden lid van de TCA (Tube Collectors Association)
http://tubecollectors.org/
http://groups.yahoo.com/group/tubecollectorsassociation/.
Verder 'pruts' ik wat met buizen :).

Jammer dat je geen info hebt, maar dat is het risico, evengoed bedankt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 juli 2010 11:33:23 schreef Tidak Ada:

Jammer dat je geen info hebt, maar dat is het risico, evengoed bedankt!

Wat ik me uit mijn tijd nog kan herinneren was dat je blij mocht zijn als je een getypte handleiding had van dat soort apparatuur (die vaak al tientallen jaren oud was).

@fred101 Bedankt voor de link, die kende ik nog niet. Eindelijk een manual voor mijn Keithley 155, die had ik nog niet eerder gevonden.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

idd een goede link fred zelfs de sm van de philips pm2525 staat er bij .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten