Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Kalibra komt elk jaar even bij Fred langs. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat worden ieder jaar natuurlijk steeds langere bezoeken ;)

.
Hij demonstreerde de naukeurigheid, als volgt, achterzijde output van de 10MHz ref. oscillator verbond hij met de ingang, en kijk exact 10.000,000 MHz.....

Heb maar niets gezegt.
Krelis

Hoezo?
Dan is het toch goed ? ;-)

Voor die man was die calibratie goed genoeg ;).

Op 13 juli 2010 11:33:06 schreef alex278:
Die 10MHz rubidium-standaarden die je op ebay ziet lijken wel aardig, maar je kunt ze nog over een aardige range vertunen;

Valt best wel mee, 10 jaar gegarandeerd 10-9 zonder calibratie en bij 10-8 verliest de unit z'n lock. Tuning is marginaal (door verandering van het magnetisch veld rond de Rubidiumlamp) en bedoeld als aging correctie. Echt van frequentie afdraaien gaat niet lukken. Iedergeval ruim voldoende om mijn "hobby" tellers te calibreren.

fred101

Golden Member

Henry, Natuurlijk komt Kalibra ieder jaar langs, hun apparatuur moet toch ook gecontroleerd worden. ;-)

Alex: Over mijn calibrator, zie een paar posten boven jou vraag

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

Je kunt er lacherig over doen, maar de eigen referentie meten van een counter is de vaak geadviseerde methode van zelftest van een counter.

En voor veel mensen is testen en calibreren 1 pot nat.

fred101

Golden Member

Als test kan ik er iets bij voorstellen, dan weet je in ieder geval of je referentie oscillator het doet, maar als die het niet deed had je waarschijnlijk geen meetwaarden op het scherm.

Calibreren is het meten van de afwijking van een apparaat en dat noteren in een calibratierapport.
Een meter met een nog geldige calibratie stikker zegt dus alleen dat hij is getest. Niet wat de uitslag was, dat staat in dat rapport.

Hij kan er best zo ver naast staan dat hij niet bruikbaar meer was en justeren te duur werd tov de economische levensduur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als hij niet meer voldoet aan de eisen die voor het meetinstrument gesteld zijn, dan krijgt hij geen sticker meer.

Tidak Ada

Golden Member

Ligt er aan wie de "calibratie" doet!

Als een handelaar in tweede hands meetapparatuur calibreert kan hij er een sticker op plakken en een calibratietabel bijdoen. Dan is hij "gecalibreerd".

Dat is net zoiets als een zelf gemaakt "certificaat van echtheid".

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Overigens: ik zie nu dat die rubidium frequentiestandaarden tegenwoordig voor $50 op ebay worden aangeboden. Da's eigenlijk geen geld.

(vroeger werden die dingen voor het dubbele aangeboden..)

Tidak Ada

Golden Member

Daar kun je haast geen TCXO tegenover zetten, hoewel die stukken minder energie verbruiken. Dat blijft dus een argument voor een TCXO

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zijn d'r hier nog mensen die zo'n efratom doosje hebben aangesloten? Volgens de handleiding moet d'r nog een koelplaat op omdat-ie nog aardig warm wordt.

Ja, de LPRO zit alleen nog niet ingebouwd. Ik klem hem tegen een losse koelplaat. Dan wordt de behuizing inderdaad een stuk minder warm. Met name als je het hete gedeelte wat koelt (mijn koelplaat was niet genoeg voor de volledige zijkant).
Met een FRS-C heb ik geen ervaring.

D'r ligt hier sinds vanmiddag ook een LPRO; zou je een foto'tje kunnen posten?

(gaat me ook om de aansluitingen, want ik heb zo snel even geen idee of 0.5A door een stukje 10-aderige bandkabel kan. )

Dat is niet spannend hoor. Ik had een elco over de 24V pinnen gesoldeerd, en daar gaan baansnoeren van de voeding naar toe (met krokodilklem). Zoals ik al schreef, het is nog niet ingebouwd. Flatcable zou ik afraden. Bij het opwarmen loopt er trouwens tot 1.7A volgens de documentatie.

Dat van die 1.7A opstartstroom had ik ook gelezen (en zorgt er ook voor dat je net even iets meer moet doen dan een 7824 pakken.) Ik heb hier nog wat van die jumper-achtige headerconnectors liggen, eens kijken of ik die daarvoor kan gebruiken. Of het in een mooi doosje zit maakt me niet zo gek veel uit; ik heb er geen enkel probleem mee om het geheel op een stuk aluminium met een paar hoekijzers te monteren (zodat je alleen een 'voorkant' en 'achterkant' hebt).

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 19 juli 2010 20:24:10 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik voel ook wel voor dat fototje :)

Ik heb een tijd naar dat ding zitten kijken of het iets was voor een klokproject, maar het vermogen wat dat ding slurpt is echt iets te veel om 24/24 uur aan te laten staan. Ik heb daarom maar een TCXO genomen.

Misschien een centrale tijdreferentie van maken een kabeltje met secondenpulsen (liever nog 10 Hz) door heel het huis....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

[klein beetje OT]
Fred: Ik heb iemand gevonden die meer heeft dan jij..... klik lekker puh ;)

Ik kwam op die site omdat ik googelde op LPRO. Je vindt daar ook de "atomic wristwatch" en "Hiking with atomic clocks"

En deze is speciaal voor FET klik

[/klein beetje OT]

hier de link: http://www.leapsecond.com/

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Nou mensen, moest ik weer die warme zolder op...
Niets bijzonders dus. Even wat aansluitingen er aan gesoldeerd voor labvoeding en coax naar de counter. Zelfs met het elastiekje blijft hij nu redelijk lauw. Zonder werd het hele ding toch wel vrij warm.

http://www.uploadarchief.net/files/download/lprotest.jpg

Ik vond ook nog wat metingen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lpro_start7h.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/lpro_24h.png

Hier boven zie je de Rb clock en mijn zelfbouw GPS referentie beide teruggedeeld tot 1Hz. De tijd tussen de flanken heb ik gemeten (in ns). De eerste grafiek is het verloop tijdens de eerste 7 uur na Rb-lock (de GPS stond al langer aan).
De tweede na 24 uur draaien van de Rb. Volgens mij had ik de Rb hier afgeregeld op de GPS dmv de trendlijn. De jitter die je ziet is de GPS clock. Met een vrijlopende oven-oscillator is de jitter haast afwezig. Bij opnieuw aanzetten na een paar dagen krijg je toch weer ongeveer de eerste grafiek te zien en is na 24 uur het verloop wat meer dan in de 24h grafiek hier boven.
Maar aangezien ik dat ding toch niet van plan ben continu aan te hebben staan vind ik de 1.4E-11 nauwkeurigheid na 3 uur al wel prima voor zondags gebruik. ;-)

Op 19 juli 2010 21:18:54 schreef Tidak Ada:Misschien een centrale tijdreferentie van maken een kabeltje met secondenpulsen (liever nog 10 Hz) door heel het huis....

Als je dat wilt zou ik overwegen iets met een GPS module te fabrieken. Die dingen verbruiken slechts paar honderd mW of zo. Dan kun je de 1pps uitgang gebruiken als die er op zit. Met de Rockwell Jupiter heb je 10 KHz die je naar smaak kunt terugdelen.

Tidak Ada

Golden Member

@ Alex
Daar moet dus een ordinaire 9 pens female sub-D plug op! Zoiets als een seriële-poort kabeltje, maar dan wat steviger vanwege die 1,7 A, eventueel een RG178 coax voor heet signaal.... Die schroefbusjes zitten er niet voor niets aan!

Ik denk overigens, dat die sub-D female ergens op een print zat en dat de unit daar op bevestigd werd.

@jojo:

Goeie tip, vooral die Rockwell. Mag ik daar t.z.t. op terugkomen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Pas maar op, het time-nuts virus is erg besmettelijk. Deze trip de bergen in met een "mobiel" setje is echt geweldig.
http://www.leapsecond.com/great2005/tour/

Om het wat basic te houden.
http://www.amug.org/~jthomas/atomicnixie.html

@tidak: nope, want wat er uit die LPRO komt is een 10-polige header waar je alleen een 10-polige connector op kunt steken. Dus 't wordt of direct solderen op die connector, of iets bakken met 5 stuks 2-polige jumperconnectors.

@jojo: BTW, zat er bij jou ook nog een stickertje op met een spanning (bij mij staat daar '6.62V' op). Enig idee wat dat betekent?

Dit topic is gesloten