Beste mensen,
Weet iemand of ik op mijn orriginele twingo radio (uit 2001, wel met cd speler) een versterker aan kan sluiten?
ik heb de radio er vandaag uitgehaald en er zijn geen tulp aansluitingen.
Ik zou er dus graag een versterker, subwoofer en 2 extra speakers op aan willen sluiten.
Kan iemand mij hierbij helpen?
bedankt alvast!
[Bericht gewijzigd door delburgo op (15%)]
Hmm, als je toch dat van plan bent, investeer 100 euro meer en koop een fatsoenlijke radio. Fabrieksradio is geen drol waard, en kan zowieso geen versterker op aangesloten worden.
Ik heb ook een Renault gehad met fabrieksradio. De kwaliteit was zodanig dat ik de radio nooit aan heb gezet.
oke, maar is er dus helemaal geen mogelijkheid om dit op te lossen met de fabrieksradio?
want deze houd ik het het liefste gewoon in
bedankt voor je snelle reactie!
Ik dacht dat het met bepaalde versterkers ook mogelijk is om de luidsprekerkabels erin te voeren. Maar zoek dat eens even na. Google is je beste vriend bij dit soort klussen.
Auto versterker hebben meestal een HI level input, dus je kunt de speaker aansluiting van je radio gewoon op je versterker aansluiten.
oke, en hoe werkt dat dan?
moet ik dan zo'n soort kabeltje als hieronder hebben?
want die grijze en zwarte stekkertjes lijken wel op wat er nu inzit, alleen zitten er nu maar 4 draden in.(met dus nog 4 plekken over)
waarschijnlijk zijn dat dezelfde stekkers maar dat kan ik niet goed zien op de foto.
in ieder geval bedankt!
Ik ben niet bekent met je autoradio, maar in de handleiding van de eindversterker staat wel hoe je het moet aansluiten.
Gewoon de speaker uitgangen gebruiken en aansluiten zoals in het schema van de versterker handleiding.
Maar ik heb dus geen handleiding van me versterker. Oud kabeltje, meer een rechthoekig blokje is het waar 8 dunne draadjes in kunnen. 2bij4. Waarvan de middelste 4 dus de speakers nu inzitten.
meestal is het dus front left, 2 draden, front right 2 draden, rear left 2 draden en rear right 2 draden. dus heb jij de achter speakers niet erin zitten. goede foto van de versterker helpt ook wel
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Zoiets is met wat kleien wel mogelijk....
5 Watt Metaalfilmweerstanden verbinden zoals in schema hieronder.
Hiermee heb ik de uitgang van een Schneider Team 26 Deluxe (STK 4352) aan de ingang van mijn ILP versterker (HY266) geknoopt.
Je maakt eigenlijk een spanningsdeler waarbij je de spanning terugbrengt tot 1/10e van de maximale uitgangsspanning.
Standaard zijn el-cheapo autoradio's uitgevoerd met een enkelzijdig gevoede versterkerchip, en een eind-elco. (DC ontkoppelings-elco)
Dit levert maximaal 6 Volt aan de uitgang op welke met deze deler mooi op ongeveer 600 mV terugvalt.
Dat is perfect om aan een eindversterker aan te bieden.
De volumeregeling van de radio blijft ook mooi in functie, als je de volumeregeling van de eindversterker op "3 uur" ofzo zet.
Radio Uit-R----------100R----|----10R--|--Massa
| ---Amp In R -
-------------Amp In R +
Radio Uit-L----------100R----|----10R--|--Massa
| ---Amp In L -
-------------Amp In L +
Neovo.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Nee, niet per-se... Maar, men moet ook iets van "belasting" op de uitgang overhouden...
ZEKER op de El-Cheapo radio's...
Anders krijg je weer narigheid met het langdurig "opladen" van de eind-elco, welke op de versterker-ingang een DC spanning geeft, totdat het is oopgeladen...
Reken er maar op dat vele versterkers dit niet leuk gaan vinden.
Deze elco staat in serie tussen de versterkerchip en de luidspreker uitgang, (+ aan chip) dus dat is de clou voor het toch wat laag-ohmige karakter van de door mij voorgestelde deler.
Dat opladen wil je dus zo snel mogelijk gedaan hebben...
Om nou niet met extreme kachels (8 en 0.8 Ohm) in de weer te moeten heb ik met een totaal van 110 Ohm een goed compromis voorgesteld.
5 Watt is misschien overdreven, maar het is beter dan nét iets te krap, en dan op vol vermogen gebakken weerstandjes ruiken en potentieel brand veroorzaken in een auto.
Neovo.
Op 21 juli 2010 19:54:55 schreef Neovo Geesink:
Anders krijg je weer narigheid met het langdurig "opladen" van de eind-elco, welke op de versterker-ingang een DC spanning geeft, totdat het is oopgeladen...
Oude radio's uit het TDA2005 tijdperk, die wordt al tijden niet meer gebruikt. Elke autoradio die meer dan 6W kan leveren heeft geen uitgangselco meer.