In mijn auto wil ik voor parkeersensoren in gaan bouwen maar de simpele aan/uit schakelaar vind ik niet voldoende, dit moet op een mooiere manier kunnen. Zelf had ik het volgende in gedachte:
ter info: De sensoren die ik ga inbouwen kunnen worden in en uitgeschakeld met een puls schakelaar.
Deze punten zijn eigenlijk van belang:
het inschakelen:
- De sensoren moeten kunnen worden ingeschakeld met de pulsschakelaar en wanneer de achteruitrijverlichting aan is geweest (dit moet hij dus vasthouden aangezien ze ook nog een "bepaalde tijd" aan moeten blijven).
het uitschakelen:
- dit moet gebeuren wanneer de pulsknop wordt in gedrukt
- dit moet gebeuren na 2 minuten nadat de sensoren zijn ingeschakeld via de achteruit rij verlichting of 2 minuten nadat ze zijn ingeschakeld via de pulsknop
Er moet dus een relais tussen die wordt geactiveerd met een puls schakelaar en dan ook weer een puls signaal afgeeft, na 2 minuten moeten er dus weer pulssignaal komen die de sensoren weer uitschakelt.
Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?
Het moet volgens mij mogelijk zijn met de juiste relais maar ik weet niet precies welke, daar schiet mijn elektronica kennis toch te kort.
Het gaat om voor en achter, achter is inderdaad makkelijk. Voor wil ik ze op bovenstaande manier schakelen. Dit lijkt erg op de manier zoals het bijvoorbeeld ook bij de opel insignia wordt geschakeld wat me wel bevalt, enkel worden de daar de sensoren uitgeschakeld boven een bepaalde snelheid en weer ingeschakeld nadat je hem in de achteruit hebt gezet of bij het indrukken van de schakelaar.
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Dat principe van automatich inschakelen en uitvallen bij bepaalde snelheid is idd erg leuk. Anders moet je een microcontrollertje inschakelen die als input ook een snelheidssignaal heeft, naast achteruitsignaal en een drukknop. Wil je het simpel houden kan je eens kijken naar een schakeling met een 555 timer IC en dat wat veranderen, moet vast wel lukken daarmee.
zo, weer terug van vakantie 
Hoe zou het mogelijk zijn om het via het snelheidssignaal te doen? Ik heb een analoog signaal ter beschikking in mijn auto, zijn hier ook kant en klare modules voor want ik ben niet echt bepaald goed met elektronica.
Het inschakelen is in ieder geval al geregeld (dit bleek gewoon automatisch te gaan).
Als ik hem in zijn achteruit zet gaan de voorste sensoren ook vanzelf aan, en hij is nu ook zo ingesteld dat ze na een minuut weer uitgaan (2 minuten kan helaas niet). Ik moet even kijken of die minuut in de praktijk voldoende is.
[Bericht gewijzigd door blueone op (16%)]