Hallo,
Ik heb een denso ecu hierin zit een chip d151802-6850 meer bekend als de intel 87c51 het is een 40 pins chip. Iemand enig idee hoe ik deze chip kan uitlezen en weer programeren?
Vriendelijke groeten
begin met het opzoeken van de datasheet. Daarin staat hoe je zo'n ding kunt uitlezen. Waarschijnlijk zal het uitlezen van die chip niet mogelijk zijn omdat de fabrikant de inhoud heeft beveiligd.
Weet je overigens zeker dat de code in die chip staat en niet in een of ander extern geheugen? Het beestje heeft 4k eprom aan boord.
datasheet
The 87C51 contains two program memory lock
schemes: Encrypted Verify and Lock Bits.Encrypted Verify: The 87C51 implements a 32-
byte EPROM array that can be programmed by the
customer, and which can then be used to encrypt
the program code bytes during EPROM verification.
The EPROM verification procedure is performed as
usual, except that each code byte comes out logical-
ly X-NORed with one of the 32 key bytes. The key
bytes are gone through in sequence. Therefore, to
read the ROM code, one has to know the 32 key
bytes in their proper sequence.Lock Bits: Also on the chip are two Lock Bits which
can be left unprogrammed (U) or can be pro-
grammed (P) to obtain the following additional fea-
tures:
# Externally fetched code can not access internal Program Memory.
# Further programming disabled.
# Externally fetched code can not access internal Program Memory.
# Further programming disabled.
# Program verification is disabled.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (55%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de chip niet beveiligd is, (lock-bits set of encryption on) kun je 'm met veel universele programmers uitlezen...
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik heb een batronix bx 40 maar kan de chip niet uitlezen omdat hij hem niet herkent of niet automatisch kan herkennen. Het gaat om een chip van een daihatsu charade 1.3 16v 1989 tm 1993.
Kan iemand mij vertellen met welke programmer hij uitgelezen zou kunnen worden, en als hij beveiligd is moet deze beveiliging er toch ook af kunnen?
vrienelijke groeten
[Bericht gewijzigd door autocrosser op (27%)]
Paul Welther
Dataman kan het wel, maar je schiet er niks mee op, het is een eenmalig programmerbare MCU. Er zijn geen losse te koop.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
enige manier is die chip openzagen en de fusebits wissen met een e-beam machiene. heb je een paar 1000 $ .. ik ken wel een paar jongens die dat kunnen. als de crypto opstaat moet je de matrix lezen.
zoveel spannends zal er nu ook weer niet in dei chip zitten.. 4k rom ...
gaat het om een echte intel of is het een 'kloon' ?
ingeval van een kloon zou het fusemechanisme wel eens te omzeielen zijn via de run from exrom truuk ( een kloonprogrammatje maken wat je in een externe eprom steekt en dat opstarten door de psen lijn laag te trekken. dat programma kan dan de interne rom kopieren naar ram.
dat kon in elk geval bij de niet c varianten ( de nmos chippies )
vandaar dat je het echte type moet weten en niet zomaar 'tise een 87c51 ..' er zijn veeeel fabrikanten die dat ding maken in veel varianten.
die d15802 doet me denken aan een uPD van NEC ...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik wilde al juist gaan zeggen, dit heeft niks met Toshiba te maken. Bij gebruik van het intel datablad voor een NEC processor, kan je eventueel voor verrassingen komen te staan. Free_electron heeft vrijwel zeker gelijk dat het een µPD151802 van NEC betreft.
Ik wil hem uitlezen om deze ecu te chippen maar ik begrijp dat dat heel moeilijk gaat worden? ik had op internet gezocht naar deze chip en daar stond dat het een intel zou zijn
Sowiezo is het praktisch onmogelijk om zelf instellingen van zo'n ecu te veranderen. Om de een of andere reden denkt iedereen dat er ergens gewoon een nummertje staat dat het maximale toerental bevat, en ergens anders een nummertje waarmee je het ontstekingstijdstip kunt veranderen. In werkelijkheid is het een behoorlijk complex geheel van instellingen welke elkaar beïnvloeden. Zonder uitgebreide kennis van de werking van de ecu en zijn programma kun je alleen proefondervindelijk er achter komen wat alles betekent (of je moet al een lijst van adressen en waarden van iemand anders hebben met uitleg er bij). In het algemeen kost het je een aantal motoren voordat je iets zinnigs kunt doen.
(Het uitlezen van de controller en zijn geheugen even buiten beschouwing gelaten).
Zoek maar eens rond op dit forum naar de term ecu en verbaas u over de gelijkheid van de reacties.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@autocrosser: het kan natuurlijk ook nog eens een intel zijn als de D.... aanduiding custom nippondenso is (foto doet wonderen) of anders dus een NEC met intel-core, maar of uitlezen moeilijk is wordt niet door het merk bepaald. De vraag is of er beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. Soms niet en soms met simpele truukjes te omzeilen. Andere keren weer geheel dichtgetimmerd. Enige handigheid met programmeerapparatuur is nodig om daar achter te komen. Of je moet iemand treffen die exact deze ECU al eens onder handen heeft gehad.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
dan nog blijft het punt dat je met 4k rom niet echt een ecu gaat maken ...
dat zal het basisprogramma zijn. de tabel zal wel ergens in een externe eprom zitten. Wat zit er verder nog allemaal voor chippies op dat ding ?
De volgende ic's of chips zitten ook nog in de ecu mf066 5l15 14 pins, Toshiba 9112hb Tc4011BP 14 pins, Toshiba 9118H TC4013BA 14 pins, Toshiba 9116H TC4584BP 14 pins, Toshiba 9114HB TC4001BP 14 pins en een d 151821-0020 24 pins.
De chip/processor waar we het steeds over hebben heb je in 8k 16k en 32k, als je de meeste oudere ecus pakt van bijvoorbeeld een opel gaat daar ook maar een file in van 32k en bij veel suzuki's bijvoorbeeld maar 16k dus dit zou wel moeten kunnen
[Bericht gewijzigd door autocrosser op (36%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De Intel 87C51 is er alleen in 4kByte program memory.
Er bestaan wel 8/16/32kB MCU's, maar dat zijn de 87C51FA/FB/FC.
Op 17 augustus 2010 17:52:00 schreef autocrosser:
De volgende ic's of chips zitten ook nog in de ecu mf066 5l15 14 pins, Toshiba 9112hb Tc4011BP 14 pins, Toshiba 9118H TC4013BA 14 pins, Toshiba 9116H TC4584BP 14 pins, Toshiba 9114HB TC4001BP 14 pins en een d 151821-0020 24 pins.
Als je de datacode niet van de typenummers kunt onderscheiden dan krijg je het zwaar... 
De laatste is een µPD151821-0020, alleen -0020 is onvindbaar...
maartenbakker
Golden Member
Okay dus inderdaad wel NEC. Bij NEC-chips betekent het nummer achter het streepje doorgaans dat het een maskergeprogrammeerd geval is. Dus eerder vergelijkbaar met een 8051 dan met een 8751.
Paul Welther
Er geen enkele pinout van een NEC die overeenkomt met die 151802 ik heb er destijds heel veel tijd ingestoken. Alleen een 80c54 en een TMP47P serie zit de pinout logisch in elkaar. Er is ook een 42pins versie van die heeft NEC niet. Pectel heeft eens losse UP bordjes gemaakt met eprom op basis van een 6803. 151802 eruit flatcable op die plek en gaan. (Overigens heb ik nog nooit een motor management gezien met een NEC Cpu, iemand enig idee waarom?)
Hallo,
Dat wat Paul meld spreekt mij aan dus een soort verloop printje maken en een andere chip gebruiken, alleen nu komt dan het moeilijke deel je moet wel software hebben die je in de chip zet zodat deze motor normaal zal lopen enig idee hoe we dat kunnen oplossen?
vriendelijke groeten
[Bericht gewijzigd door autocrosser op (13%)]
Arco
Special Member
Wat die crypto betreft, als je de instructieset kent is het makkelijk dat 32 bit XOR woord te achterhalen hoor. Een hele hoop opties vallen al weg doordat deze ongeldige instructies opleveren. Een ander deel valt weg door toegang naar onbestaand geheugen, enz. Het is hetzelfde als het XOR gedeelte van de 'beveiliging' van BD+
free_electron
Silicon Member
Op 17 augustus 2010 19:37:16 schreef Henry S.:
[...]
Als je de datacode niet van de typenummers kunt onderscheiden dan krijg je het zwaar...De laatste is een µPD151821-0020, alleen -0020 is onvindbaar...
die -0020 doet me vermoeden dat dit ding wel eens een mask rom zou kunnen zijn ...
het kan best dat de processor op een 8051 core gebaseerd is maar het zou best iets genre een 8054 kunnen zijn ( 16 of 32K rom )
@uranium. probleem is dat je de rom niet kan lezen. ook de truuk met een externe eprom met daarin een stukje 'movx' code werkt niet bij die processoren.
je kan vanuit extern codespace geen moves doen van intern codespace naar ram...
die truuk kon je wel bij de nmos versies van de 8051 alsook bij de eerste steppings van de cmos chippies. vanaf stepping c2 of zoiets was het gedaan met die truuk.
maartenbakker
Golden Member
Ik lees toch nog twijfel of het wel of niet om NEC-chips gaat. 1 simpele foto zegt genoeg, NEC is doorgaans aan de opdruk herkenbaar ook als er geen NEC op staat.
Paul Welther
Kijk ook even hier http://kaele.com/~kashima/car/index-e.html
Dit gaat wel over de latere versies met 64pins MCU.
Ik heb nog wel een oude ecu liggen met een 42pins versie zal die er morgen eens uithalen.
Op 17 augustus 2010 23:37:59 schreef maartenbakker:
Ik lees toch nog twijfel of het wel of niet om NEC-chips gaat. 1 simpele foto zegt genoeg,
2 tellen Google ook