ja toch verkeerd gedaan met die transistors :-(, kan mezelf wel vervloeken zon stom foutje:-( ga het hele schema maar opnieuw bouwen,:-( heb nog onderdelen en print :-(

EDIT: eingelijk zaten ze gewoon goed maar toen ik ze omgedraaid heb zijn ze wel kapot gegaan

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (23%)]

Probeer het dan meteen allemaal strak bij elkaar te zetten. Dat komt de werking een hoop ten goede.

de onderdelen maken al contact met elkaar dus ach en het hf gedeelte is gescheiden van het audio gedeelte

Geloof het nou maar. Het is echt beter om de onderdelen strak op elkaar te zetten. Dan heb je namelijk ook de kortste verbindingsdraden tussen die onderdelen en dat wil je graag bij HF...

en euh zijn die transistoren nou nog te gebruiken of kan ik weggooien?

Als je ze niet kapot gemaakt hebt dan kan je ze weer gebruiken. ;)

Voor de zekerheid nieuwe kopen als je ze niet kunt testen.

En hoe verbindingen in het HF deel gewoon KORT. Ook niet opgerolde draden zijn spoelen, en dat wil je niet. Om nog maar te zwijgen van alle andere parasitaire eigenschappen. (dacht je dat een weerstand een weerstand was? 'T is een weerstand met een spoel in serie, een condensatortje parallel, en op hoge spanningen ook nog een vonkbrug. 'n draad gedraagt zich behalve als een spoel ook als een condensatorplaat. De andere plaat is dan een van de elektriciteitsleidingen in je muur bijvoorbeeld. Sterker nog, je bent zelf een condensatorplaat (zo, die zit >:)), en op die manier inderdaad verbonden met de elektriciteitleidingen in de muur. Trek je computerboxjes maar een uit je PC, en raak te top van het connectortje aan -> 50 Hz brom)

Als je nu ook nog eens je twee vingertjes in het stopcontact doe-
Dan heb je het niet alleen gehoord maar ook gevoeld!!!(Grapjuuuuu)
Nieuwe torretjes lijkt mij het slimst!(niet zuinig gaan doen!)

Nog even over dat gaatjes print.
Ik ben gaan zwevend bouwen omdat ik mij dan minder snel vergiste in de aansluiting van die TOR.
De print zorgde er voor dat ik in de war raakte.
Je steekt de pootjes er doorheen, je draait de print om en je gaat de fout in.
Nu zal het mij niet zo snel meer overkomen, maar voor de beginnende bouwert?????
Succes!

RadioRob.

Lector: "Heren, een gewone weerstand is natuurlijk nooit ideaal. Hij bestaat eigenlijk uit een weerstand, een condensator, en een spoel."
Student: "En die drie samenstellende onderdelen dan? Waar bestaan die dan weer uit?"

:+

kan ik de weerstanden ook staand solderen? dat is namelijk veel compacter

En nee, als je de verkeerde kant te lang houdt krijg je ook problemen.

en wat is de verkeerde kant ik dacht dat weerstanden die niet hadden

Hangt van de plaatsing in het schema af.

/e Ik weet niet welke schema je nu aan het maken bent, maar houd alle HF-gedeelte weerstanden maar gewoon plat. Beetje creatief puzzelen, maar dan kan je het wel compact krijgen. Ook met platte weerstanden.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (72%)]

oke zal het dan maar gewoon niet doen

en even bijzaak ik kan al in geen tijden op uploadargief.net
iemand oorzaak?

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (52%)]

Op 25 augustus 2010 15:15:51 schreef rick6213:
ik kan al in geen tijden op uploadargief.net

Wel goed gespeld? (moet met ch)

Bij mij werkt http://www.uploadarchief.net goed.

ja dat was even snelle tikfout werkt zelfs niet met jouw link maar even
ontopic

Ik heb rob zijn schema nagebouwd (zal foto's zo even posten)
maar tot nu to zonder succes heb heel langzaam gedraait zachtjes gedraaid maar noppes heb verschillende radio's geprobeerd,
1 digitaal kon maar tot 87,2 mhz en een gewone tot het laagst gedraaid en steeds iets hoger ook geprobeerd

LET OP: de spoel in inmiddels aangesloten!
http://ipwaiw.bay.livefilestore.com/y1pa7SqSiUg8DEK9q8MQ3etATVZEbuznCQEvQV4ZgwOClRPrq3S0I5IwFd6LP8PAw_vMflT0dguHANXrFAR7A2T9sNNcoOUq5AS/forum.png?psid=1
klik voor groter

of gebruik deze link http://cid-ce0dec0356d2f689.photos.live.com/self.aspx/Circuits%20Onlin…

Zou het een idee zijn je spoel ook ergens op aan te sluiten ?

Ja Rick je maakt ff een grove fout, De spoel inderdaad!
Niet opgeven jo gewoon doorgaan, dit deed ik in het begin ook!
Dan keek ik er gewoon langs heen. (kom op zet hem op!)
(als je in mijn buurt had gewoond had ik je ff kommen helpen.)
Je moet ook proberen het schema/zendertje na te bouwen -
Zoals het op het schema staat (dan MOET het ook werken!)

RRob.

ow damm ik schaam me kapot :o
echt dit is de domste fout ooit nou nee dat ook weer niet dat is kijken of het echt pijn doet als je je vingers in het stopcontact steekt maar het komt aardig in de buurt.

sorry voor deze domme fout

jeee,

ik ben ongelofelijk happy ik heb de radio volledig stil gekregen nu ik de spoel aangesloten heb op 108mhz een nadeel hier in de buurt zit al een geregistreerde radiozender op die 108.1 mhz en op 107.9 mhz maar en is met ruis op 108 mhz te horen maar het is sterk genoeg om erboven uit te komen en de radio volledig stil te krijgen
kan ik het schema nu gewoon verder af bouwen of zijn er nog dingen waar ik op moet letten ofzo?

Mod-Edit: Denk even om je postgedrag, dit is niet de eerste keer dat je het topic zo kickt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]

Hmmm, ik word meestal niet blij als een van mijn ontvangers stil wordt ;-)
Ik zou die geregistreerde zender even bellen, misschien wil hij wel wat opschuiven of zijn vermogen wat terug nemen.

Ik zou er op letten dat alle onderdeeltjes op de juiste plaats zitten aangesloten. Er was laatst iemand die een spoel niet aansloot, nee, ik maak geen grapje , serieus, ik weet dat je dat niet kan voorsyellen maar het is echt waar :-) :-)

1. diegene die de spoel niet aansloot was ik xD
2. Het is juist de bedoeling dat de ontvanger stil word dat is een teken van goed ontvangst en aangezien er nog geen audio over verzonden word is het logies dat er niets te horen valt of zit ik hier nu even heel erg verkeerd? maar kan ik hem wel gewoon verder afbouwen?

1. dat weet ik, was een grapje
2. dat was ook een grapje. Als een radio kapot is wordt hij ook stil.

Maar je zit goed, bij een FM zender wordt het dan stil. Je kan de rest ook bouwen, alleen moet je wachten tot na de eerste volle maan, een maagd offeren en drie keer naakt rond het huis rennen, anders werkt het niet (oja, dat laatste is ook een grapje :-) )

De geregistreerde zender is gewoon te sterk, als ik jou was zou ik een andere frequentie zoeken, een stukje tussen 88 en 96 werkt voor mij altijd wel om te testen.