Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

Op 2 september 2010 13:16:09 schreef Da_Vinci:
[...]
Heb je dit toevallig voor het robotlab (dbl) gemaakt? Bij Guus? :)
Toerental doe je met een lookup tabletje denk ik?

Dit is een projectje voor mij, maar indertijd heb ik de firmware geschreven voor iets dergelijks in het dbl bij Guus. Toerental doe ik door het tegen EMK te meten met een apparte chip, geen lookuptable(in mijn toepassing)

Ik weet het, sporen zijn te dun voor 20A, uiteindelijke versie gaat het wel aan kunnen. Dit is een testprint om alles te testen. Uiteindelijke versie heeft mooie afgeschuinde hoeken enzo ;) want 90° hoeken vind ik totaal niet mooi op een print!

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op donderdag 2 september 2010 19:49:50 (11%)

Den Dries www.hulens.be

Eigenlijk al enkele weken afgewerkt, maar door problemen met m'n DCF77-module pas nu in dienst: een frequentiestandaard.

http://prosje.be/Projects/FS-FrontPaneel.jpg

Wie benieuwd is naar de werking kan hier een kijkje nemen. De documentatie is nog niet volledig, met het firmware-deel is pas een begin gemaakt. Dat komt wel, als die helemaal op punt staat.
D'r kunnen ook nog spelfouten inzitten... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lambiek

Special Member

Ziet er weer mooi uit pros, de beschrijving ook trouwens. :)

Is het probleem met de DCF77 nu helemaal opgelost.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Allen dank voor uw loftuitingen.
Eerst heb ik de cirkels met een passen getekend (vandaar dat gaatje), vervolgens met een geo-driehoek en lineaal de lijnen getrokken.
Met mijn print kolomboor, die maar tot 3 mm gaat, eerst rustig 2 mm gaten geboord. Vervolgens met een gewone boor opgeboord tot 5 mm.
(De dag er na voelde ik het nog in mijn schouders...168 leds).
Dan de ledjes er in en solderen. Dat heb ik over twee dagen verdeeld, zo leuk is het ook weer niet ;-)
In principe had ik een print kunnen maken maar...erg groot (32 cm doorsnee) dus een grote bak en dus veel etsmiddel. Bovendien is de voorkant van een printplaat nou niet echt mooi.
Dan maar 3mm berken en, net zo "dus", spaghetti bolognese.
De leds voor de seconden (rood) en minuten (groen) hangen aan 2 74237 en 1 744515 en worden gemultiplexed, de leds voor de uren hangen aan 1 74237 en 1 744515.
@GJ_: ik denk nog na over een random programma elk uur.
@leime: 'dot', zie mijn uitleg over de aansturing.
@pros: goed idee.

Filmpj? Wellicht, maar dan wel in turbo mode want anders is het echt stomvervelend.

De ***GPS module die ik wou gebruiken voor de synchronisatie blijkt niet goed te werken. De RMC string bevat continu een 'V' in het valid format te hebben (V = invalid, A = valid, duh) en de tijd klopt van geen kant. Ruilen met een andere die hier ergens rond moet slingeren.

Dan het gaatje in het midden...
Ik ga proberen om aan dit witte ledje http://www.uploadarchief.net/files/download/heelkleinledje2.jpg
draadjes te solderen zodat ik um kan laten oplichten tijdens de synchronisatie.

Just find out what you like and let it kill you

@ Pros: weer een mooi stukje zelfbouw.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
fred101

Golden Member

[...]Yeah right, heb je Fred's eigen HF baksels wel eens gezien ;-)

Bedankt he.. :-) Maar ze werken wel.

Maar ik heb wel eens een aantal draadjes netjes aan een lampje aangesloten. De vorige eigenaar lukte dat niet >:-) :-) :-) http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2238&mode=view

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 september 2010 20:11:56 schreef hadv: Met mijn print kolomboor, die maar tot 3 mm gaat, eerst rustig 2 mm gaten geboord. Vervolgens met een gewone boor opgeboord tot 5 mm.
(De dag er na voelde ik het nog in mijn schouders...168 leds).
[...]

Au! ;( ik voel met je mee ;)

In principe had ik een print kunnen maken maar...erg groot (32 cm doorsnee) dus een grote bak en dus veel etsmiddel. Bovendien is de voorkant van een printplaat nou niet echt mooi.
[...]

Ik heb ooit eens een kerstversiering (kerstklok) gemaakt van printplaat ook allemaal gaajes aan de rand voor de 100 3mm LEDjes (die kostten toen nog fl 0,60 cent per stuk bij afname van 100). Heb de bovenzijde rood gespoten en een iets kleiene klok van alu folie er op geplakt.
Aan da achterzijde een kluwen van 33 ohm weerstanden, want toen zette je alle LED's nog twee aan twee antiparallel. Een zelf gewikkeld trafotje van 2 V er op aangesloten. Het werkt nu nog steeds, maar doet wat oubollig aan na al de jaren, Zou het nu heel anders doen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 september 2010 19:40:55 schreef pros:
een frequentiestandaard.

Mooi hoor pros, ben zoals gewoonlijk weer onder de indruk van de huisvlijt. Niewe kleurschakering, dat lichtere geel?

Ik zou overigens gekozen hebben de bediening niet links en rechts van de output-connector te zetten. Het ziet er leuk uit, maar als je hem aansluit moet je 'om een kabel heen' bedienen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 september 2010 21:15:02 schreef fred101:
[...]
Bedankt he.. :-) Maar ze werken wel.
[....]

Zo is het maar net! :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En toen zijn mijn meissie...maar die frontplaat moet natuurlijk wel zwart!
Dus de hele ledbende er uit gedrukt...
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0520b.jpg
Ik vind het zo eigenlijk ook wel mooi ;-)

Just find out what you like and let it kill you
bprosman

Golden Member

En toen zijn mijn meissie...maar die frontplaat moet natuurlijk wel zwart!
Dus de hele ledbende er uit gedrukt...

Soms... begrijp je Richard Klinkhamer :-).

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo drastisch nu toch ook weer niet...ze heeft wel gelijk want mijn woonkamer is zwart/wit, daar past naturel hout eigenlijk niet goed.
Dus gewoon eigenlijk om heel eerlijk te zijn en zo: dat had ik ook zelf vooraf kunnen bedenken. Eigen schuld uitgeluld.

Just find out what you like and let it kill you
Tidak Ada

Golden Member

Hmmmm...., zwart en wit? Da's eigenlijk een binaire kleurstelling! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
leime

Golden Member

Waarom dan geen witte leds? ;)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben bezig met een omvangrijk led-project.

Een start gemaakt met een testprint om een PCA9635PW in een breadboard te kunnen gebruiken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pca9635%20-%20tssop28.jpg
(Aanklikbaar voor grotere afbeelding)

De pitch van 0,65 mm maakt het nagenoeg onmogelijk om er zonder print mee te experimenteren.

Het is een I2C led-dimmer met 16 kanalen. Deze testversie werkt al, met 16 witte leds.

De bedoeling is om uiteindelijk 32 panelen met ieder 16 RGB leds te maken. Dat wil zeggen 512 leds (en dus 1536 afzonderlijke kanalen) die door 96 van deze IC's aangestuurd zullen worden. Dit vormt een matrix met een onderlinge afstand van 25x25 cm, de afmeting van het scherm wordt dan bijvoorbeeld 4x8 meter. :) Hij zal toegepast gaan worden bij een band.

De aansturing zal met een pc met ChamSys-software gebeuren, met aansturing via DMX (via ArtNet in verband met het aantal benodigde universes). Ontvangen van DMX gaat ook al goed op de PIC.

De RGB leds komen uit een SamenKopen aktie van Niels. Ik heb gekozen voor de 5060 SMD vanwege de grote hoek van 140° en goede kleurmenging. Deze worden ook veel in ledstrips toegepast.

A little knowledge is a dangerous thing.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 september 2010 22:59:44 schreef leime:
Waarom dan geen witte leds? ;)

sssjt, straks mag 'ie alles nog opnieuw gaan solderen ook...
(en het lijkt me al zo'n rotklus... Zo veel LED's. Wel vreselijk mooi resultaat.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Je moet dat niet zo zwart wit zien. Gewoon tegen je vriendin zeggen dat de straling absorbtie van een zwarte klok de licht emissie van de klok niet ten goede komt en gooi er nog wat technische kreten doorheen voor de zekerheid ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ThaTweety, heel netjes gemaakt! Maar had het niet 5.08mm smaller gekund? je hebt nu amper ruimte om draadjes te prikken! Volgens mij had dat qua routing nét gekund.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Sine

Moderator

Mijn weekend freubeltje ...

Een experimentje met een MAX1496 DVM in een ssop28 behuizing

Lekker klein ... geen ICL7107 monsters meer ... scheelt ook een hoop bedrading omdat de displays gemuxed worden.

En het ic heeft nog een leuke functie, met een pennetje kun je de gevoeligheid 10x verkleinen ( van 200mV naar 2V ) perfect voor een autoranging paneelmeter.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/miniDVM/IMG_2423.JPG

En natuurlijk de verplichte onderkant

http://www.gigawatts.nl/co/projects/miniDVM/IMG_2417.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/projects/miniDVM/IMG_2420.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 4 september 2010 16:57:29 (29%)

fred101

Golden Member

Gave displays, wat zijn dat, gewoon gele Led segmenten. Qua kleur doet het aan oled denken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat ziet er een leuk ding uit, Sine! En je bent al aan een serieproductie bezig, zie ik... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hier twee projecten van mij:

UV-lichtbak:
http://lh3.ggpht.com/_mNJYgcJOhwY/TG-qLIfHX7I/AAAAAAAALFs/nY-RBIXmulY/s400/UV-Lichtbak%20002.JPG
Meer info klik op de foto

LED-dobbelsteen:
http://lh6.ggpht.com/_mNJYgcJOhwY/TG-phQIVaYI/AAAAAAAALE8/WsGJxSsHiys/s400/Led_Dobel_008.JPG
Meer info klik op de foto

Ziet er echt goed uit!!

Moet toch echt zelf ook zo iets moois maken

Dit topic is gesloten