Een poosje geleden een oud buitenboordmotortje uit 1964 gekregen, 2 cylinder, 2-takt, 4 pk. Het ding start slecht door een gebrekkige ontsteking. Het is een ouderwetse ontsteking met 2 contactpuntjes, 2 spoelen/bobines en 2 condensators, geen accu. Om de ontsteking weer netjes te krijgen wil ik alle afzonderlijke onderdelen gaan meten. De bobine/spoel ga ik ohms doormeten en meggeren. Op welke wijze is de (wisselspanning) condensator na te meten? En welke waardes moeten er bij benadering zichtbaar worden?

Gr.

Erik

Wat is de impedantie van de ontsteekspoelen? Dan kan ik die iig vergelijken met andere magneetontstekingen uit die tijd.

En zit de magneet zelf goed op de as? Die moet nl ook nauwkeurig getimed zitten. Ik heb m er zelf ook ooit in een onnadenkende bui zomaar willekeurig opgezet en vervolgens uren lopen zoeken waarom hij zo belabbert startte.

--edit--
Net twee manuals nageslagen maar geen weerstanden gevonden. Het moet er wel "ergens" instaan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (38%)]

Kijk uit met bobine,s meten dit is soms bedrieglijk .

Koud meet je dat die correct is en warm dan begint de ellende .

Dan zet die uit en verliest ie contact .

Tja en de meetwaarden daar is een werkplaatshandboek wel handig voor .

Dank voor de snelle reacties. Niet van die lastige vragen stellen hoor. Werkplaatshandboek is waarschijnlijk duurder dan de waarde van het motortje, alhoewel het motortje voor de rest netjes is. De magneten zitten in het vliegwiel welke met een spiebaan op de krukas zit, geen timingsproblemen dus. De puntjes zien eruit als nieuw, alleen afstellen.

De laagspanningsspoel is in 1 stuk plastic gegoten samen met de bobine. Het plastic van de spoelen/bobine is helemaal craquelee. De spoelen en bobine ga ik meggeren alleen ter bevestiging van mijn vermoeden dat ze doorslaan naar massa, vervolgens ga ik kijken of een motorwikkelbedrijf hier in de buurt ze kan repareren. Anders eens kijken of ze nog ergens nieuw te koop zijn. Het gedeelte van de spoelen kom ik wel uit.

Waar het om gaat is hoe ik de condensators door moet meten. Meggeren durf ik niet aan, tenzij jullie advies anders is. Ohms doormeten weet ik niet of dat een nauwkeurige methode is. Capaciteit meten is aanwezig op mijn multimeter, maar ik weet niet wat de waarde zou moeten zijn. Ook weet ik niet of dat een juiste meetmethode is i.g.v. een wisselspanningscondensator.

Edit - fotootje toegevoegd

http://i34.tinypic.com/24e8k1s.jpg

De bougiekabels verlaten aan de onderkant de bobines en zijn dus niet zichtbaar op de foto.

Gr.

Erik

Let op dat de magneten soms ook hun kracht verliezen. Ik meen dat je ze nooit los van het blok mag bewaren zonder magnetische kortsluiting erop, en dat monteren/demonteren al verzwakking kan opleveren. Iemand die oldtimer-brommers opknapt zal hier een betere uitleg over kunnen geven, ik heb het maar van horen zeggen.

Die onsteekspoelen lijken me wel klaar te zijn. Doormeten zullen ze best, maar zo te zien zouden ze intern ook best eens kunnen doorslaan. Herwikkelen lijkt me niet, daar heb ik nooit van gehoord met zulke moderne spoelen. De mijne zitten nog gewoon om een normaal blikpakket met vet papier ertussen. En niks ingegoten.

Zit er aan de HV zijde ook nog vonkafleiders, voor als een lolbroek probeerd zonder bougies te starten? Want daar kunnen ze over het algemeen heel slecht tegen.

Condensatoren meten doe ik nooit. Zodra ik twee keer moet trappen voor het loopt zet ik er nieuwe punten, condensator, kabels, doppen en bougies in.

Dat er een primaire en een secundaire in verwerkt zitten is gangbaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]

Condensators zijn meestal 0,5uF maar beter is het zoals gezegd vervangen.

Het is wel zo netjes jullie op de hoogte te houden. Het hele spulletje gaat vervangen worden puntjes, condensatoren en spoelen, kosten € 100,-. Het motortje was een krijgertje en een tweede motortje (€ 35,-) gekocht voor onderdelen. Dan komt nog de staartstukolie en een nieuw impellertje. Voor een totaalprijs van € 160,- heb ik dan een goed motortje.

Gr.

Erik

Da's mooi toch? Het is 't meestal niet waard om aan slijtagedelen te rommelen, gewoon nieuw erop ;)

Enneh... een IMpeller? Op een buitenboordmotor? Van de waterpomp ofzo?

Als je het zelf doet vind ik €100.- toch een boel geld!
Maar als je het laat doen, heb ik niks gezegd! :)

Puntjes en condensatoren in een setje kosten meestal rond de €25... Dan nog de bobines? mwoah...

Een impeller is het rubberen deeltje van de waterpomp voor het koelwater.

€ 100,- is inderdaad een boel geld voor een paar rottige onderdeeltjes, maar het is niet anders. In Amerika $ 18,- per bobine, in Nederland € 34,- per bobine. Prijzen in NL zijn gemiddeld 2-3x te hoog, ook gezien mijn eigen werkervaring.

Al met al ben ik tevreden, nu nog op zoek naar een leuk (bij)bootje.

Gr.

Erik

Als het een oude bb iss is een ouderwetse stalen vlet leuk. Een flinke hoeft niet meer dan 500 euro te kosten in gebruiksklare staat.
http://www.stalengrachtenvletten.nl/2ehands.html
http://www.stalengrachtenvletten.nl/images/roei1.JPG

Leuke tip en zeker niet duur. Maar het moet een Zodiacje worden van een meter of 2 om een beetje te spelevaren in de haven en als we voor anker liggen. De sport is nog om er 1 te vinden voor een niet te belachelijk hoge prijs....

Gr.

Erik

[OT]
Dus echt als bijboot. Zeiler?
[/OT]

Ik heb volgens mij exact zo,n motor gerepareerd; Evinrude lightwin 3pk.
De spoelen van deze motoren zijn na 50 jaar meestal overleden, voor de rest perfecte motor want je kunt zelf de lucht/benzine verhouding mengen met knop voor varen in ijle lucht :-).
Ook de contactpunten en condensatoren vernieuwen!
Kost in Amerika weinig en je blijft prijstechnisch toch onder de invoer rechten.

Op 4 september 2010 18:59:43 schreef pinballservice-nl:
je kunt zelf de lucht/benzine verhouding mengen met knop voor varen in ijle lucht :-).

Voor als je in de bergen gaat varen... :P

Evinrude is een zeer gerenommeerde fabrikant. Als een van de weinige zweren ze nog steeds bij het tweetaktprincipe en lukt het ook deze schoon genoeg te houden om toegelaten te worden. Tot en met V8-motoren aan toe(!)

Op 4 september 2010 18:04:00 schreef GJ_:
[OT]
Zeiler?
[/OT]

Fokkemaat lukt nog wel, maar stuurman kun je beter niet aan me overlaten, daar komen brokken van:-p. Avatar van een ander forum;

http://i46.tinypic.com/334smeh.jpg

Gr.

Erik

Het motortje draait weer. 1 trekje en het start. ik ben gegaan voor nieuwe puntjes, nieuwe condensatoren en nieuwe spoelen. Carburateur schoonmaken deed de rest. Bedankt voor het meedenken.

Gr.

Erik