Luidsprekers in helm op printplaat met twee stereo invoeren.

Beste,

ik zal eerst even de bedoeling van mijn post uitleggen en daarna mijn vragen verduidelijken.

ik rijd met een brommer als vast vervoer (kan zelf geen auto rijden wegen autsismestoornis) dus ik gebruik mijn batterij dus ook vvoor audio en gps geluid te sturen maar ik heb voor het simpel te houden de luidsprekers (djhoofdtelefoon gekocht en de luidsprekers eruit gehaald ben nog al bassenfreak en dit is nodig om te kunnen concenteren op de baan voor mij) eruit gehaald en de in mijn helm gemonteerd en ook gesoldeerd aan de twisted wire met jack ingang die ik in de brommer plug waar het geluid gemengt uitkomt van radio en mp3 (aparte geluidsingangen met een versterker ertussen.

Nu komt mijn probleem ik heb namelijk ook een scala rider module die stereo uitgang geeft, maar ik laat deze en de andere ingang (dubbele stereoingangen) op de zelfde luidsprekers toekomen:; dat werkt momenteel enkel mono op de beide luidsprekers. echter wens ik stereogeluid te verkrijgen via beide scala en stereo jack invoer van de mp3 of whatever. hoe kan ik dit oplossen?

ik zal zo snel mogelijk een shema met foto in de helm toesturen ter verduidelijken

huidige toestand van beide ingangen is op een prinplaatje als aparte ingangen met 8 contacten gesoldeerd en deze heb ik de beide gelijkwaardige (links met links en rechts met rechts) plusgeluidinvoer doorverbonden naaar de 1) polige gelijkwaardige uitgang elk en uiteraard de minpolen werde gewoon doorverbonden met elkaar.

Nu weet ik niet goed meer wat ik moet aanvangen maar ik blijf monogeluid van beide zaken krijgen in de beide luidsprekers;L+R dus. weet iemand van jullie hoe ik de vier minpolen en pluspolen kan doorverbinden naar 1 luidsprekerset zonder er monogeluid op te krijgen?

dien ik een stereomixcomponent ertussen te plaatsen en zoja waar kan ik zoiets vinden?

ik ben zeer geinteresseerd en hopend op een oplossend antwoord omdat ik in het verkeer niet zonder kan vooruit komen tenzij u wenst dat ik bots en blijf botsen doror het inslapen door afggeleide geluiden die mij teveel vermoeien....

mvg
wim pauwels
Belgie

Heb je er aan gedacht met al dat getweak dat de uitgebroken LS ook stereo moeten gesoldeerd worden op de stereojack ?
Het is dus niet zomaar voldoende een stereojack te hebben voor de 2 LS, ze moeten ook gesplitst en dus niet parallel gesoldeerd worden.

Bovendien is het niet verstandig te rijden als je vermoeid of afgeleid bent.
Boenke-boenke is geen oplossing en uiterst onweldadig voor je gehoor.

Beste Wim,

Op 23 september 2010 01:32:21 schreef wimpauwels:omdat ik in het verkeer niet zonder kan vooruit komen tenzij u wenst dat ik bots en blijf botsen doror het inslapen door afggeleide geluiden die mij teveel vermoeien....

Ondanks het feit dat dit nogal een arrogante houding is die naar het afpersen neigt, stel ik toch maar wat vragen.

Je wil dus zoveel mogelijk lawaai in je oren hebben opdat je niet zou inslapen en je te pletter rijden?

Met permissie, maar dan hoor je niet in het verkeer thuis. Je wordt verwacht niet alleen het verkeer redelijkerwijs te kunnen horen, maar ook dat je geen acuut risico op inslapen hebt. Dat je geen autorijbewijs hebt is duidelijk, maar een brommertje is ook niet ongevaarlijk als je gewoon op staande voet kan indutten.

En zoals hierboven gezegd, je gaat al je toestellen naar de vaantjes helpen door de luidsprekeruitgangen gewoon parallel te zetten. Geluid mengen is een fluitje van een cent met een paar opamps en wat weerstanden, maar misschien heb je wat assistentie nodig hierin.

Of is het weer trollentijd?

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op (13%)]

en ik dacht nochtans dat mensen met autisme gingen begrepen worden!! wat een grove belediging!!!

1 ik wens gewoon een printplaatje te maken waar de beide ingangen naar stereospeakers worden omgezet

2 wat goed horen betreft ben ik een te sterke hoorder: ik hoef geen achtergrond geluid om het verkeer te kunnen volgen dat is alleen maar gevaarlijk zonder muziek in mijn geval. Dus een waardeoordeel hou je beter voor jezelf anders had ik dat wel gevraagd!! het is je niet gevraagd dus ofwel geef je me een printplaat oplossing die mij veilig begeeft in het verkeer ofwel vraag ik de webmaster dat ze u eraf gooien! wat een gedoe zeg

gewoon omdat ik een elektronische printplaat wens te maken waar gewoon telefoon via bluetooth in stereo en een nette muziekspeler doorgevoerd worden naar 1 setje luidsprekers in stereoeffect.

en heus ik moet u echt uitlachen hoor als u zoiets misplaatst wil zeggen zeg het dan niet
of zeg dat je me niet wil begrijpen daar kom het dan toch op neer he.

het spijt me maar ik ben nu eenmaal totaal anders dan u en is dat fout? neen dacht ik. u moet dringend is naar een autismebegeleidingsproject stappen en er is een dag de activiteiten volgen; u zal daarna wel anders piepen of kwaken
sorry maar u gaat ver over de grens van acceptatie....

dan hebt u duidelijk niet goed begrepen waarom mijn vraag draait: wil ik veilig kunnen wakker blijven!! in het verkeer moet er muziek in mijn oren zijn en die staat heus niet zo knallend als in uw auto dat hoeft ook niet omdat het dichter bij de oren staat en doordat het opstaat worden mijn hersens actief en kan ik wél net op alles op tijd reageren

staat ze niet op dan val ik juist in slaap. en dit is niet iets waar anderen moeten over oordelen ik zeg het nog eenmaal hoor maar ik erger me vaak aan mensen die geen respect tonen voor mijn anders zijn. die hebben bij mij snel afgedaan want waarom zou ik me daar dan moe in maken in discussies met mensen die toch niet pogen mijn visie te waarderen.

en juist voor de veiligheid dien ik die printplaat te maken.

en ze mag maximaal met alles erop 5 cm groot zijn dus het moeten zeer compacte zaken zijn.

Indien u nog wenst een oplossing te helpen ik dien gewoon te weten waarom ik nu door de zaken van invoer naar uitvoer zonder tussencomponenten te verbinden in parallel (elke kant een te maken) toch mono krijg. bovendien hoef ik daar niet veel hulp bij te hebben. ik heb alleen een handleiding nodig voor een compacte helmversie van de printplaat. zolang ik onderdelen benamingen schemas en hun nummers (van de componenten) kan verkrijgen als u nog wil helpen tenminste, tis dringend dus dan kan ik zelf netjes solderen, dat heb ik van mijn vader overgeleerd die deed vroeger niets anders dan voor zijn kinderen dus met printplaten verbindingen maken op oude 12volt en 6 volt batterijen om dan gewoon eigenlijk met elektronica wat te spelen en te prutsen. nu wil ik een echte toepassing gewoon in elkaar solderen die maximaal 5 cm groot is (voor mijn helm is dat belangrijk dus).

Dus alle hulp is welkom daarentegen alle waardeoordelen over waarom ik dit nodig heb (om te overleven in het verkeer is de beste verklaring, eb al een ongeval gehad zonder doordat ik daardoor niet goed kon opletten, teveel omgevingslawaai dat ik niet kan plaatsen is gevaarlijker dan 1 muziekbron die maakt dat dat omgevingslawaai van het verkeer net juister wordt georienteerd door mijn oren. en dat klinkt voor u waarschijnlijk chinees, maar toch is dit de reden: ik hoor wat mensen in een grote ruimte zeggen die voor mij in mijn gezicht praten dubbel: ook achter mij. dus iemand die toetert met de auto hoor ik een open ruimte gewoon overal in het cirkelvormgeluid surround dus met andere woorden gebeurd het voor mij en ik hoor het geluid achtermij komen zonder muziek dan kan je ervan op aan dat ik dan reageer maar niet juist.
dus achter mij kijk en voor mij op de toeterende auto bots omdat ik dacht dat het dan achter mij kwam)
echter zet ik dus muziek op (is geen fabel, echt waarheid) dan hoor ik echt die toeter maar van 1 kant komen daar waar de auto zich bevindt in het verkeerd.

dus wilt u alstublieft snappen wanneer ik zeg dat dit nodig is voor u misschien niet maar voor mensen met autisme dus wel die hebben een totaal andere ontvangst van gevoelens emoties en geluiden. leest u maar na boeken genoeg... as u mij niet zou geloven. das dan pech voor u. maar dan moet ik gewoon nog een printplaat ontwerp kunnen krijgen als iemand weet hoe twee bronnen stereo op een zeer compacte manier (printplaat) te verzenden naar 1 speakerset in stereo. en heus de toestellen zijn zeker niet stuk he. het gaat om de plussen links en recht gescheiden houden maar de beide bronnen dus twee op links en twee op rechts en dat dan naar 1 links en 1 rechts op de luisprekers. en mocht u vrezen dat het niet veilig zou zijn om te vallen ik ben al meermaals gevallen met het vriesweer, en gelooft u mij nou als ik zeg dat die luidsprekers harder zijn en dus de val nog meer breken voor uw oren doordat ze niet kunnnen doorzakken in het kussen van de helm die er daarachter zat en nu een stukje werd weggenomen.

ik hoop dat u mij begrijpt en mij kan helpen wat het samenstellen van de printplaat betreft?

laat ons nu geen oorlog gaan voeren hierover, he?

Op 23 september 2010 03:40:41 schreef Wim P.:
Heb je er aan gedacht met al dat getweak dat de uitgebroken LS ook stereo moeten gesoldeerd worden op de stereojack ?
Het is dus niet zomaar voldoende een stereojack te hebben voor de 2 LS, ze moeten ook gesplitst en dus niet parallel gesoldeerd worden.

Bovendien is het niet verstandig te rijden als je vermoeid of afgeleid bent.
Boenke-boenke is geen oplossing en uiterst onweldadig voor je gehoor.

beste,

ik vraag geen waardeoordelen over het waaorm ik dit doe het is levensbelangrijk dat geluid in mijn helm mijn hersenen kunnen actief houden want het zal zo zijn dat ik heel mijn leven afgeleid blijf door alles in het leven, en dan eb ik het over kunnen concentreren op een ding en muziek is een onoverbodig luxe eigenlijk is het zelfs zo broodnodig dat ik het nu zelfs belangrijker vind dan geld sparen als ik geen ongevallen meer wil hebben zonder muziek duidelijk 200 procent kans kregen maar met muziek zogoed als -100 procent worden, dus mij wakker houden om zo ongevallen te vermijden ook al ben ik heel goed uitgeslapen want dat heeft daar niets mee te maken, integendeel het is gewoon door mijn autisme dat ik het verkeerd langs overal kan horen komen ook al is het achter mij bevoorbeeld dus leid dat dat zo surround zonder de muziek net af, en pas door muziek te plaatsen links en rechts worden mijn hersen gestimuleerd om het geluid effectief van het verkeer juist te orienteren en ook om mijn ogen de activeren dat die meer gaan opletten ipv te staren rechtvooruit dus het heeft niets met onveiligheid te maken het is juist veiliger voor mij persoonlijk. en ja wat betreft de jackingang die is stereo en dus parallel geschakeld maar het is dat de twee bronnen samengevoegd dus zonder tussencomponenten (die ik wss zal nodig gaan hebben?) het geluid van de twee stereoingangen net mono wordt op de speakers ook al zijn deze gescheiden (Links 1 plus van de twee ingangen samengesoldeerd en aan de andere kant rechts percies het zelfde) en de minpolen werden samengevoegd.

echter de printplaatcomponenten mogen echt niet veel innemen in plaats. het is in een helm en het geheel mag maar 5 cm groot zijn momenteel is de printplaat kleiner maar dat kan ik nog toestaan dat het maximaal 5 cm wordt. maar alle componenten moeten klein blijven....het gaat mij om het verdelen van het geluid op de juiste manier ik vraag u geen oordeel te vellen over wat ik doe, daar is mijn vraag niet over he...

kan u mij helpen met onderdelen schemas en nummertjes van onderdelen (kan mss in papa's spullen nog een en ander ontdekken die hij zelf toch niet meer gebruikt: ze waren voor vroeger in zijn job te gebruiken hij is afgestudeerd vroeger als ingenieur elektronica dus heeft hier op zolder nog een hele winkel componenten liggen voor audio en zo ook en mocht het er niet zijn dan koop ik het wel op allekabels of een andere onderdelen shop hoor.

het enige wat ik jullie wil vragen is hoe maak je van twee gescheiden stereoingangen een mooi samengevoegde stereospeaker uitgang zonder het geluid mono te maken op een print van maximum vijf cm groot?
kan iemand mij hierbij helpen alle foto's en afbeeldingen zijn trouwens welkom op mijn mailadres ook: wimpauwels85@gmail.com

ter informatie moet u dit maar is nalezen alvorens mensen te oordelen volgens uw eigenwaarden, http://nl.wikipedia.org/wiki/Asperger
en ik wens even te informeren hierbij dat niet alle eigenschappen van toepassing zijn bij iedereen niet alle autisten zijn de zelfden net zoals alle mensen ook gewoon verschillen alleen verschillen wij vooral in niet flexibel zijn en leertijd die we extra nodig hebben om levenszaken die jullie vanzelf kunnen aan te leren bij onszelf.
en omgevingslawaai is het enige dat bij iedereen voorkomt dat het enorm lastig is om dan iemand te horen in een luide omgeving die op jou specifiek reageert: ik refereer hier dus naar het verkeersgebeuren. en vandaar dat ik dit gewoon wil vragen over die printplaat. en neen ik vraag geen autismedebat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Dit is duidelijk een geval van waar spreken zilver is en zwijgen goud, maar ik ga dan toch maar eens voor zilver kiezen. Gezien de twee lappen tekst lijkt het me onwaarschijnlijk dat we met een trol te doen hebben, dus het is misschien geen verspilling van tijd.

Op 24 september 2010 01:03:52 schreef wimpauwels:...dit is niet iets waar anderen moeten over oordelen ik zeg het nog eenmaal hoor maar ik erger me vaak aan mensen die geen respect tonen voor mijn anders zijn...

Moest je het toevallig tegen mij hebben, laat me je vertellen dat ik zeer tolerant en respectvol van aard ben, oa jegens politiek of godsdienstig andersdenkenden, mensen van andere culturen, seksueel gemarginaliseerden, enzoverder. Ik weet niets over, of ken niemand met, autisme dus daar heb ik geen mening over, behalve dat een gebrek aan respect niet het probleem is.

... al een ongeval gehad zonder doordat ik daardoor niet goed kon opletten...

Kijk, het zit heel eenvoudig: Ik heb twee kleine kinderen, en die lopen bij wijze van spreken over dezelfde straat als waar jij rijdt. Gesteld dat wat je zegt ook feitelijk juist is, en dat je methode ook werkt, hetgeen ik best wil geloven; dan is het enige dat vermijdt dat jij in slaap valt en domweg mijn kinderen overhoop rijdt, een zelfgeknutselde oplossing die op elk moment kan falen. Je weet op het moment onvoldoende van elektronica om de kans op falen in te schatten. En dusdanig stel je de rest van de weggebruikers bloot aan een onbekend risico.

Net zoals de maatschappij het niet tolereert dat iemand tegen 130 km/h door de bebouwde kom scheurt wegens het onaanvaardbare risico voor anderen, aanvaard ik het niet dat jij je op de weg begeeft met een chaotisch samenraapsel van elektronica wat essentieel is voor je eigen en andermans veiligheid.

Om exact dezelfde reden zijn er snelheidsbeperkingen en de jaarlijkse autokeuring.

Laat me zeer duidelijk zijn: ik wens je niet te demobiliseren, integendeel, maar dit is een medisch probleem waarvoor je een professionele, medisch verantwoorde, oplossing nodig hebt. Indien dokters en anderen met kennis van zaken vinden dat de beste manier om je veilig door het verkeer te loodsen een ononderbroken stroom aan housemuziek is, en indien diezelfden vinden dat het risico ten overstaande van de rest van de maatschappij daardoor tot aanvaardbaare niveau's wordt teruggebracht, ben ik helemaal voorstander.

Uiteraard staat iedereen vrij om er een andere mening op na te houden.

ik denk dat er weer misverstanden zijn tussen nietautisten jullie gevallen dus en autisten!

want de volumeniveaus van de luidsprekers zitten netjes zo dat er niemand last van heeft omdat ze als hoofdtelefoon werken in de helm en ze netjes de motorgeluiden afbreken zodat ik geen overbodige invloeden van onnodige geluiden krijg om uw kinderen dus niet te zullen overhoop rijden en ja mijn autidokter is er volledig akkoord mee omdat je als autist toch altijd je fantasie beter laat primeren zegt hij dan dat je halsstarrig iedereen probeert te kopieren met desastreuze soms moordende en zelfs zelfmoordende neigingen tot gevolg. ik spreek algemeen en specifiek tegelijkertijd ook iets wat veel mensen die 'normaal' zijn in autitermen gesproken, niet kunnen of niet snappen.

men zou beter is de opgefokte brommers veroordelen man get a life as je dit al niet kan verdragen waar jij als je mij passeert zeker geen last zul van hebben omdat ik je net daardoor kan opmerken en zonder niet. het moet gewoon iets compact zijn hoor het is echt geen scootblaster of wat je ook denkt dat het gaat worden. het is gewoon een compact geluidsmengpaneeltje bij wijze van spreken zoals je dat in het groot hebt in huis maar dan gewoon erg klein gesoldeerd om in een helm te passen en de geluidscircuits van mijn telefoonbluetooth ontvangst (daar kwamen ook twee versterkers uit maar stel dat de batterij ervan leeg is en ik kan ze niet opladen dan kan ik met de andere aparte ingang nog steeds mijn mp3 luisteren want ik kan de boel allemaal door de module van de bluetooth laten gaan maar ben ik afhankelijk van die power en batterij en als die leeg is sorry dan geen geluid meer ik kan ze opladen onderweg maar dat is niet handig. ik wil niet altijd telefoneren en dan is dat dus een beetje stroomverspilling van dat ding op te zetten. ik zat dus met een projectje van 4 luisprekers van twee apparaten. dat is niet handig want dan zou ik ze op elkaar moeten hangen aan mijn oren en dan zou ik mij oorschelpen er moeten afsnijden wil nog in mijn helm kunnen geraken. dus ik wil nog wel kunnen normaal doen en dan heb ik geopteerd om de geluidsingangen te synchroniseren met normaal volume via een printplaatje en liefst stereo maar blijkt dat ze mono geworden zijn toen ik ze doorverbond.

en als dit een forum betreft waarbij er verwacht wordt dat er vriendelijk wordt aangereikt wat de onderdelen zijn, dan verwacht ik in uw eerstvolgende antwoord een aanreiking van onderdelen en schema's anders zal ik zelf wel liggen kloten tot ze wel stuk zijn
kan ik ze nog is kopen!! wat ik liever niet doe, ik vraag uw hulp om verder te kunnen. ik heb niet gestudeerd maar solderen is niet zo moeilijk als de handleiding er maar komt...??

en ik luister absoluut geen zware housemuziek

je kan de volumesterkte niet eens horen door de motor die ik niet hoor maar jullie wel als je naast mij komt rijden, en ja kan praten met mij zonder probleem. alleen snap ik niet dat je denkt dat ik alles zeer luid zou moeten zetten
dat doe ik nooit.

ik zet de bassen wel hoog genoeg zodat het volume van de gespeelde basnoten wel hoorbaar is want dat is op een dancing helemaal wel weggenomen he. veel te veel hitones en ik heb het gehoord dat gewoon een normaal volume gebruikt met een hoofdtelefoon het enige verschil is in deze dat het een helmkoptelefoon is. en voor de rest wil ik een heel duidelijke oplossing voor de mixing van de twee ingangen in stereoeffect dat is al wat ik vraag. ik merk dat er steeds maar weer gezegd wordt wat wel en niet mag. en dat is niet wat ik vraag! dus geluidsoplossing aub?

ik zou ook twee grote speakers hifi in kunnen bouwen en dàn rondrijden en dat zou wél gek zijn zoals veel automobilisten die de ramen in de zomer open zetten muziek volle bak en dan maar laten horen wat ik niet graag hoor liedjes die niemand wil horen door te passeren maar dat doe ik dus niet ik doe dus niets illegaals of wat u er ook mag van denken. ik zorg gewoon dat ik niemand omver rijdt, och had ik ermaar niet over begonnen dan moest ik niets vragen en of uitleggen... ik heb een gemakkelijk oplossing nodig en geen ingewikkelde zo leef ik niet....

ik heb al ontelbare middelen geprobeerd die niets opbrachten ik doe het al heel lang op deze manier en heb nog geen enkele ongeval gehad sindsdien dus ik weet wat ik doe en heel mijn omgeving weet dat ook dat het nodig is integenstelling tot het feit dat niet echt medisch maar autisme is en dat draag je een heel leven lang mee dat stigma want een ik vindt het ook niet prettig om het te moeten doen. ik verlang ook wel is naar stilte in mijn oren maar spijtig genoeg onderweg zijn zonder muziek kan gevaarlijke gevolgen hebben met ongeval van mijn kant omdat ik zonder muziek teveel invloeden krijg van alle kanten. misschien hoort u door een gewone helm de baan niet, test u het even?, ik hoor er toch veel te veel mee. ik heb een zeer goed gehoor vandaar dat niet allles zo negatief moet zijn daarover.!

en dat er gewoon een oplossing moet komen voor iets dat niet gaat over een algemeen belang en het is gewoon uit eigenbelang. en uiteraard kunnen de dingen altijd falen maar ik vrees dat ik alles zo goed afzeker dat er geen falen mogelijk is op 10 jaar tijd de komende jaren.

in elk geval wil ik gewoon dat er wordt geantwoord op de echte vraag waar hier nu zeer sterk van afgeweken wordt wat ik niet kan verdragen.

ik stel een vraag en wil antwoord in detail als het even kan. gewoon twee stereobronnen mixen naar 1s stereo hooftelefoonluidsprekerset op een printplaat welke compontenten heb ik daarvoor nodig en welke schema's dien ik te hanteren om het ding in elkaar te steken op een compacte printplaat.

ook al ken ik erniet veel van omdat ik het niet gestudeerd heb je kan het altijd leren door voorbeelden aangereikt te krijgen en ik ben iemand die zeer snel leert in die zin dat het toepassen van een oefening voor een nutstoepassing in dit geval direct al wat kennis geeft. ik leer tegewoordig meer door de dingen te doen dan eerder 18 jaar op school te zitten. dat is toch maar vanbuiten leren en niet gebruiken nadien... maar goed dat is nu ook weer wat van het onderwerp afwijken.

back to the point: hoe maak ik een printplaatje (zonder stroomtoevoer?) met twee stereoingangen die componenten bevatten die worden doorgevoerd samen naar 1 luidsprekersetje van een goede hoofdtelefoon?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Tussen al deze lappen tekst staat het eigenlijke probleem nog niet echt uitgelegd,er staat iets in dat je mono geluid uit je stereo hoofdtelefoon krijgt, maar niet duidelijk hoe je het nu precies aangesloten hebt.

en nog even rustig zeggen: een medicatie tegen of voor de bevordering van de verandering van een autist in een mens bestaat nu eenmaal niet. je kan wel iets nemen dat de angsten wat onderdrukt maar dat is hier niet vantoepassing.

hetzelfde idee komt steeds terug: wat tussen de oren zit zou moeten opgelost geraken door medicatie.
voor duidelijker te wezen dit is niet mogelijk een medicament omdat er geen bestaat en omdat het zinloos is medicatie te slikken voor iets dat genetisch bepaald is. de muziek is gewoon de medicatie die het voorkomt dat ik uw kinderen overhoop rij door niet afgeleid te zijn in het verkeerd,
mensen redeneren anders: muziek leidt af in de wagen. bij mij is het net het hulpmiddel om me op de baan te kunnen concenteren.het is een activator (maakt de aandachtigheid wakker in mijn hoofd) die er voor zorgt dat het niet kan mislopen. het is ook tevoet en ook met de fiets dat ik moet muziek opzetten om alles te kunnen in het oog houden

dus als mensen nog is hun eigen kijk willen geven op zoiets dat ze zich dan eerst tegoed informeren ipv zomaar wat te bazelen.

Op 24 september 2010 04:03:42 schreef Zylar:
Tussen al deze lappen tekst staat het eigenlijke probleem nog niet echt uitgelegd,er staat iets in dat je mono geluid uit je stereo hoofdtelefoon krijgt, maar niet duidelijk hoe je het nu precies aangesloten hebt.

beste dat zal ik zeker morgen even fotograferen en met een duidelijkere tekst uitleggen.
ik hoop dat u dan gewoon een correcte printplaat of een schema met de onderdelen kan aanreiken of kent of kan doorverwijzen...

nog eventjes geduld het is een drukke week geweest.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]

Op 24 september 2010 04:09:21 schreef wimpauwels:
dus als mensen nog is hun eigen kijk willen geven op zoiets dat ze zich dan eerst tegoed informeren ipv zomaar wat te bazelen.

Bazelen? Dat bestrijd ik. In dit hele topic met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel tekst, staan slechts 4 posts van anderen dan jezelf. Die eerste 2 reageerden mi zeer correct door je op de veiligheid van je systeem te wijzen. Toen was het hele woord autisme nog niet gevallen, en dat was uit je startpost ook helemaal niet op te maken. Er zitten hier geen helderzienden voor zover ik weet. Dus wat mij betreft mag je zelf wel wat inbinden voordat je anderen beschuldigt.
Overigens, de overlast komt niet doordat jezelf veel lawaai maakt met je systeem, maar vooral doordat je gevaar en overige weggebruikers niet hoort (normaal gesproken).

Terug naar het topic. Wat heb je zelf al gevonden? Al bij de projecten op deze site gekeken?

Het is maar een ideetje en ik weet niet hoe ver ze er mee staan in de praktijk. [/disclaimer]

Maar je zegt last te hebben van omgevings- (achtergrond) geluid, dan denk ik aan een oplossing als noise-canceling headphones. Voor ze ver ik weet ben je dan af van het continue lawaai (het geen je stoort?), maar transiënt geluid (aka kind dat eenmalig roept enz) zou er wel door heen moeten komen en dat lijkt me wel wenselijk.

Hallo.

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, dit is hoe ik het begrijp:

TS heeft een autistische stoornis. Hierdoor is hij snel overprikkeld waardoor hij zich niet meer kan concentreren. Door zich af te sluiten voor geluiden uit de omgeving kan hij zich wel concentreren op het verkeer. Dit afsluiten voor omgevingsgeluiden wil hij bereiken door naar voor hem bekende muziek te luisteren. Die muziek hoeft helemaal niet op house-sterkte (integendeel zelfs). En hier wil hij een oplossing voor.

Groeten, Ron.

Wim Pauwels, gebruik aub de http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png knop in plaats van diverse posts achter elkaar te plaatsen.

Ik merk dat je een productief type bent en behoorlijke lappen tekst genereert. Probeer het vanaf hier technisch te houden! Het deel autisme is eigenlijk niet interessant op dit forum. Jij wil iets maken, stel daar vragen over.

@iedereen: hou het technisch. Van hieruit gaat denk ik niemand TS bewegen zich anders te gedragen, de vraag of dat überhaupt noodzakelijk is is van hieruit ook moeilijk te beoordelen. Dus aan alle reageerders ook de vraag het verder technisch te houden.

--edit--
niet technische posts (off-topic) kunnen verwijderd worden. Ik ben het goed beu dat er na deze vraag van mij gelijk al weer posts met opgestoken vingertjes worden geplaatst. :-(

--edit2--
er is er al één verwijderd :-) Niet helderziend dus, helaas

Ik snap je edit niet... (of ben jij de helderziende? :-) )

de ts bedoelt dus dat hij 3 geluiduitgangen heeft stereo , die parallel zitten aangesloten op 1 hoofdtelefoon . door dat parallel zetten krijg je dus weinig stereobeeld . moeten deze kanalen allen parallel zitten of heb je er maar 1 nodig tegelijk ?

zo ja zet er een schakelaar tussen met 3 standen en 2 contacten die je laat schakelen tussen mp3 , radio , scala rider module . die zet je in de ingang naar de versterker anders beinvloeden de kanalen elkaar .

Misschien is één van de bronnen stiekem mono en heeft intern L en R doorverbonden. Daardoor maakt deze bron kortsluiting voor de audio van de andere bronnen waardoor alles ineens mono wordt.

Wat je zou kunnen proberen is een weerstand van een 100tal ohm in serie met iedere bron uitgang te zetten. Als het probleem zich dan nog voordoet is er iets anders aan de hand. (Dit kost je wel een hoop volume, maar het gaat om het uitproberen).

Of monteer eerst één bron, stereo? Okee, door naar de volgende. Nog steeds stereo? Door naar de volgende. Ineens mono? Dan maar één kanaal van die bron aansluiten.

Op 24 september 2010 10:40:28 schreef testman:
de ts bedoelt dus dat hij 3 geluiduitgangen heeft stereo , die parallel zitten aangesloten op 1 hoofdtelefoon . door dat parallel zetten krijg je dus weinig stereobeeld . moeten deze kanalen allen parallel zitten of heb je er maar 1 nodig tegelijk ?

zo ja zet er een schakelaar tussen met 3 standen en 2 contacten die je laat schakelen tussen mp3 , radio , scala rider module . die zet je in de ingang naar de versterker anders beinvloeden de kanalen elkaar .

in dit antwoord van u dien ik even te corrigeren: de twee versterkte bronnen: radio en mp3 zitten al op 1 versterker stereo-uitgang die ik uit een jack haal naar mijn helm. daarnaast moet gewoon de scala rider headset uitgang die eveneens stereo is als invoer worden gebruikt dus er zijn 2 ingangen deze moeten stereo blijven als ik ze naar twee luidsprekers tesamen uitvoer. mijn vraag is gewoon dat als dat niet lukt zonder componenten waarbij het dus van stereo naar mono plots wordt omdat ik blijkbaar een verkeerde doorschakelwijze gebruik naar de luidsprekers (componentjes? ontbreken mss?) wat dien ik dan te verwezenlijken en kan ik daar dan ook een schema en onderdelen edm van verkrijgen via dit forum dat is toch de bedoeling dacht ik dat ik kan geholpen worden als ik een vraag stel tenzij de oplossing dus niet zou bestaan. maar ik denk wel dat dat moet kunnen. het is zoals in een binnenhuisversterker die stereo is waar meerdere toestellen worden ingeplugd en 1 vooruitgang beschikbaar is waar alle zaken doorkomen of dat nu met switches is of niet ze moeten in mijn geval gemengd blijven omdat als ik telefoneer moet het geluid blijven van de muziek die dan wel wat zachter gaat automatisch. dus hier hebben we al het probleem: de beide ingangen zijn stereo maar door mijn foute doorschakeling naar de luidsprekers waar bij ik de vier pluskanalen heb geconnecteerd 1scala R+1mp3R en aan de andere kant 1scalaL+1mp3L
wordt blijkbaar de telefoonmoduleklank niet mono maar goed uitgeschakeld want wanneer ik de stereoingang van die module gebruik '(waarbij de module dient aan te staan en de batterij verbruikt zodat het gewoon stereogeluid erdoor komt van een mp3toestel bvb werkt het geluid wel. de fout zit gewoon op de printplaat en hoe kan ik die verhelpen?

de ingangen van de mp3 daar zit ook al de radio bij het gaat dus gewoon om een versterkte ingang reeds die binnenkomt vanaf de brommer 1 + scala rider met bluetooth netjes hoorbaar zonder de print door te verbinden met monoeffect tot gevolg. maar bij doorverbinden blijft de ene werken maar de andere niet. dus er is een component als scheidingsfilter of mixcomponentje nodig vermoed ik. en ik hoef het geluid ook niet te reduceren dat is niet de bedoeling. ik dien gewoon twee ingangen (alias apparaat stereouitgangen) als 1 stereouitgang te verbinden naar een set luidsprekers in mijn helm.

kan iemand mij oplossingen dus aanreiken voor dit probleempje met dat opzicht dat de componenten compact moeten blijven en op een printplaat van maximaal 5cm lengte moeten kunnen passen groter mag ze niet zijn want dan hindert het geval in mijn oren vermoed ik en ze moet in de helm tegen water natuurlijk beschermd worden.

Op 24 september 2010 10:00:30 schreef GJ_:
Wim Pauwels, gebruik aub de [afbeelding] knop in plaats van diverse posts achter elkaar te plaatsen.

Ik merk dat je een productief type bent en behoorlijke lappen tekst genereert. Probeer het vanaf hier technisch te houden! Het deel autisme is eigenlijk niet interessant op dit forum. Jij wil iets maken, stel daar vragen over.

@iedereen: hou het technisch. Van hieruit gaat denk ik niemand TS bewegen zich anders te gedragen, de vraag of dat überhaupt noodzakelijk is is van hieruit ook moeilijk te beoordelen. Dus aan alle reageerders ook de vraag het verder technisch te houden.

--edit--
niet technische posts (off-topic) kunnen verwijderd worden. Ik ben het goed beu dat er na deze vraag van mij gelijk al weer posts met opgestoken vingertjes worden geplaatst. :-(

--edit2--
er is er al één verwijderd :-) Niet helderziend dus, helaas

beste moderator u hebt volkomen gelijk dat er moet geantwoord worden op de vraag, en dat het niet mag worden dat het over iets anders gaat namelijk oordelen over wettelijkheid of veiligheid in dit topic dat ik aanbracht.

ik wenste gewoon een dadelijke informatie omtrent de schakelingen en niet dat er moest gepraat worden over het verkeer an zich dat heeft hier geen nut. en daarom kwam ik zo scherp uit de hoek omdat ik dat in het dagelijks leven soms ook moet doen als ik een concreet antwoord wens van iemand die ik nog niet lang ken omdat er anders informatie verloren gaat die broodnodig is en door het er dan toch te moeten over hebben heb ik de echte reden is duidelijk gezegd en dus ligt het niet aan mij als mensen mij topic willen afschieten omwille van een gelinkte sujet of wat dan ook.

zulke mensen krijgen bij mij sorry maar eerlijk de waarheid door de neus geboord want ik sta al 20 jaar lang genoeg op het achterste van mijn tennen om mezelf te kunnen verwoorden gelukkig dat Rontronix het belang van mijn vraag terug heeft aangekaard ik probeerde dat al 4 maal en telkens werd het weggepraat.

en dat is dan ook de reden dat ik het alllemaal een beetje geirriteerd aanpakte van in het begin omdat ik anders toch geen reactie kon krijgen kan u zelf nagaan in de eerste reacties na de verduidelijking van mijn eigen vraag. ik verwachtte een gesprek dat to the point ging blijven en blijkbaar hebben sommige mensen daar geen kaas van gegeten en door dat ik dat overal moet doen heb ik dan die mensen duidelijk gemaakt over het waarom en kunnen ze er niet aan uit dan sorry maar dan moeten ze zich niet mengen he...

toch alvast bedankt dat u reageerde samen met rontronixuit heel dit gesprek blijkt weeral is dat autibegrip bij maar 50 procent van de gevallen duidelijk verstaanbaar is. en u twee bent er al twee van die het tegenovergestelde bewijzen dat er begrip kan zijn... dank bij voorbaat. laat ons nu het topic to the point houden zoals ik het wenste.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

Gescheven wordt er veel, nu het lezen nog: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Even rustpauze van 24 uur, voordat dit topic weer een monoloog wordt.

Op 24 september 2010 10:40:28 schreef testman:

kan u me een concreet kladschema geven (ingescand of tekening of zo)van wat u exact bedoeld met zo een schakelaar?

kwestie van het te kunnen zien wat ik nodig heb? het lijkt me namelijk geen dagdagelijks schakelaar die u in gedachten heeft. ik kan het proberen maar zonder gegevens weet ik niet waar of wat en hoe ik het moet zoeken uiteraard.

want mijn versterker is al de bron van twee ingang die ik met de bedrade jackuitgang al versterkt koppel naar de helm. daar komen al twee ingangen uit met name radio en mp3 echter de bluetooth telefoonmodule zou ik graag gemengd zien die op mijn helm is gemonteerd waar ik dus mee kan praten en telefoneren (met mijn passagier onderandere) die heeft als uitgang ook stereo en die zou samen mmoeten met de andere stereouitgang die alshetware binnekomend met een kabel in de hem moeten kunnen gemengd geluid worden zonder dat ik iets hoef te schakelen?

graag enige duidelijkheid?

mvg wim pauwels

[Bericht gewijzigd door wimpauwels op (22%)]

wat je wilt is alleen mogelijk als je een versterker hebt met drie ingangen , allen stereo . die dan samen op de uitgang zitten . door het versterker stuurcircuit heb je dan geen last van het parallel zitten van l en r van de ingang van de mono helm intercom .

je moet dan denken aan een mixversterker waar meerdere ingangen opzitten die alles uitsturen , zoals op een 100v lijnversterker .

zoiets is er wel te vinden maar voor 12v......

een mengpaneel is een optie , die zijn vaak op een adapter gevoed , dus 12v is mogelijk , en een 3 ingang model is klein . dan hang je de uitgang aan de ingang van je huidige brommer versterker . met de schuiven stel je dan per bron in wat het geluidsniveau is op de helmset .

Hoi,,

Weet je zeker dat je scala rider wel stereo is , kan ik niet vinden bij de specificatie's van de fabrikant.

Twee luidsprekers l+r hoeven niet altijd stereo te zijn, voor spraak/telefonie in een helm heeft stereo weinig zin.

http://www.gps.nl/scalarider_teamset.html

Ik zie op de site dat de skala een mono audio line-in/out heeft en het daar fout gaat.

bert,,

[Bericht gewijzigd door bert!ne op (19%)]

Als je maar een van de bronnen tegelijk wilt horen, dan kun je dit doen: Neem een 3-standen schakelaar, en dat twee keer (een voor elk stereo kanaal). Die zijn goed verkrijgbaar als draaischakelaar. Dick Best moet die hebben.

Dus, 3 standen. Het middenkontact zit aan je koptelefoon. De drie andere contacten zitten ieder aan een bron. Dat doe je voor links en rechts apart met de twee schakelaars. Die twee zitten dus in een draaischakelaar. Vrij simpel.

Als je alles tegelijk wilt horen, dan gaat het niet zo simpel.

Beste,

wat bedoelt u met een draaischakelaar? een potentiometer? of bedoelt u iets anders?

het is niet echt de bedoeling dat ga moeten schakelen tussen de beide bronnen, want dat is levensgevaarlijk tijdens het rijden, het zou moeten zijn dat ze worden gemengd dus zoals u insinueert was eigenlijk wel mijn vraag.

Ik ben eigenlijk aan het denken aan het zelf maken van een zeer compact schuifregelaartje voor een djmixer (alias mengpaneel genoemd) het enige wat die knop moet doen is de beide stereo signalen dus doorlaten zonder dat die wordt verschoven.

ik ben dus eigenlijk op zoek naar een printplaatschema al eerst om een mengpaneel te maken.

in tweede instantie vraag ik me eigenlijk af of het mogelijk is van de werkwijze van een draadloze hoofdtelefoon toe te passen in mijn helm. met de zendmodule netjes gebouwd aan de versterker die hoeft niet in de helm uiteraard.

dat lijkt me mss simpeler hoewel dat het mengprobleem niet oplost natuurlijk. na een beetje googlen naar Minimengpaneel vondt ik dit als afbeelding en grootte http://www.dagelijksekoopjes.nl/product/3908/mini-mengpaneel.html

maar ik vroeg me af waar ik ergens afmetingen daarvan kan vinden, want het lijkt me volgens de afbeelding te groot voor inbouw in de helm met de scala rider die wél stereo is hoor. u zal de verkeerde versie bedoelen vrees ik, je hebt een mono versie en stereo versies. het is een stereoversie van scala rider. met twee uitgangsdraden. en de uitgangen werken dus als ik ze niet samenvoeg met de aparte niet gepowerde (scala rider is met batterij gevoed en heeft een stereoingang die ik in noodgevallen wil kunnen veranderen naar een niet gepowerde line out voor de mp3) .

Nu na heel lang nadenken en verder googlen zal ik me maar focussen op het bluetooth mp3 doorvoer geluid te gebruiken.

en gewoon regelmatiger op te laden terwijl ik rijd, en dus bekabeld te werken. en met 1 uitvoer.

toch bedankt iedereen
want het blijkt te moeilijk wat ik vraag? of kan een mixertje gesoldeerd worden met een compactheid van 5 cm op 3 cm en een dikte van maximaal 4 cm? waarmee ik bedoel dat de componenten zeer klein moeten blijven.
is dat mogelijk kan iemand me daarbij gegevens verstrekken als dat mogelijk is wat ik daar dan voor nodig heb?

mvg
wim pauwels

het zou kunnen met 3 opampjes en wat extra componenten , en de schuifpot zou dan een trimmer kunnen worden om het compact te houden . in dat geval zou je een enkele versterker gewoon 3x bouwen met de uitgangen aaneen aan de hoofdtelefoon .

in een cdspeler met volumeregeling voor de hoofdtelefoon zit al zoiets compacts ingebouwd , dat heeft wel vaak een symetrische voeding nodig ,maar dat kan ook gemaakt worden .

Op 30 september 2010 01:11:10 schreef wimpauwels:
het is niet echt de bedoeling dat ga moeten schakelen tussen de beide bronnen, want dat is levensgevaarlijk tijdens het rijden

Dat lijkt me nog het minst gevaarlijke aspect aan de hele situatie, maar soit.

Als je niet wilt schakelen draagt testman al wat aan, maar misschien kun je ook nog even in deze post kijken, met een paar weerstanden ben je wellicht al klaar en dan kan het passief. Het mixen van geluid is overigens in meer topics langsgekomen dan alleen degene die ik hier aanhaal.

Hoi ,

Het is toch logisch dat zijn opstelling niet deugt.
2 bronnen radio + mp3player naar een versterker ....

1 bluetooth helmset met ingebouwde versterker + 2 speakers.
Waarschijnlijk is de bleutooth helmset mono , 2 luidsprekers solderen op een stereo jackplug maakt nog geen stereo,

Vanuit de radio/mp3 versterker worden dus nu de 2 speakers gebruikt van de bluetooth set ,, maar die zelfde speakers zitten ook op de versterker uitgang van de bleutooth headset.

Dus eigenlijk 2 versterkers parallel geschakeld op een set speakers .

De zwakkere en belaste en misbruikte bluetooth versterker geeft daarmee een telefoon geluid met een veel zwakker geluid door naar de luidsprekers.

Dat gaat goed mis...

Optie 2

Je hebt de 2 speaker draden van je bluetooth module los gemaakt ,die (mono) draden voer je naar buiten je helm via een kabeltje , en sluit je bij de radio/mp3 stereo aansluiting aan.

Ook dat gaat goed mis ,immers die bleutooth draden zijn bedoelt voor +/- 8 ohm speakers ,,dus nix lijn nivo
, en toch samen met de radio en mp3 op de line in van de versterker.

De helm luid sprekers(8 ohm) worden via een stereo jackplug naar buiten gevoerd en op de eind versterker(8 ohm) aan gesloten.
Er zijn geen andere draden meer aangesloten van de speakers naar de bleutooth module.

Dat is wel goed...

Wat kun je evt.dan doen..

Sluit je radio en mp3 aan op je versterker , daarop de luidsprekers van de helm (via de luidspreker jackplug ).

Je bleutooth helm audio uitgang sluit je mono aan op de versterker niet stereo.

Dus mono aansluiten stop een weerstand tussen de signaal lijn van een paar honderd ohm of meer en test of je telefoon geluid beter word ,

Uitsplitsen naar l+r met 2 weerstanden en 2 condensators gaat ook wel redelijk.

Dit is zeker niet een elegante manier maar bij gebrek aan de juiste impedantie en de juiste lijn nivo signalen een redelijke en simpele oplossing.

Ik zelf zou dat niet zo doen , ik zocht in de bleutooth module of maakte zelf een lijn nivo uitgang ,

Met een 3 kanaals mini meng paneel op je versterker ingang kun je dan bv, eenmalig je juiste geluid niveau;s instellen ,voor je radio ,mp3 en bluetooth telefoon...

Lange lappen kan ik ook schrijven.........

brt,,