Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Hoi,
Ik heb eigenlijk maar even een korte vraag. Kan de RS op portb.0, EN op portb 1 en dan de data pinnen van af portb2??
Ik ben mijn Pic V/A meter aan het programmeren en nu krijg ik allemaal rare tekens op het scherm terwijl proton niet protesteert.
dus kan dit?
al vast bedankt voor de hulp
Op 10 november 2010 19:49:59 schreef Tinus016:
Ik heb eigenlijk maar even een korte vraag. Kan de RS op portb.0, EN op portb 1 en dan de data pinnen van af portb2??
In Proton+ kan dat niet, zie manual, data vanaf B0 of B4 (alleen in 4-bits mode).
Tinus016
Tinus016
T werkt toch nog niet helemaal ik heb nu data van af B0 en RS op B5 EN op B4 en toch heb ik weer rare tekens op het scherm dat continu veranderd. Wat doe ik verkeerd dit is mijn code:
DEVICE = 16F876 ; 16F876a PIC
CONFIG WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, HS_OSC
XTAL = 20 ; 20MHz kristal
ALL_DIGITAL TRUE ; Alle ingangen digitaal
DECLARE ADIN_RES 10 ; Resultaat in 10Bit
DECLARE ADIN_TAD FRC ; Occsilator kiezen
DECLARE ADIN_DELAY 50 ; 50µS sample time
DECLARE LCD_DTPIN PORTB.0 ; Data vanaf B.0
DECLARE LCD_ENPIN PORTB.4 ; EN pin op B.4
DECLARE LCD_RSPIN PORTB.5 ; RS pin op B.5
DIM VOLTS AS FLOAT
DIM AMPS AS FLOAT
..............
reddevil
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Tinus016
Uhee een schema... Tja die is er niet echt meer. t is een beetje een zootje geworden.
Zal morgen een goed schema maken en posten. (Aan de hand van wat ik nu gemaakt heb 
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Tinus016
Hoi,
Die delay... Oeps
En mijn porten zijn verderop in het programma als uitgang in gesteld.
Even voor de duidelijkheid hier de code:
DIM WATT AS FLOAT
DIM Short AS BYTE
DIM adval AS WORD
DIM adval1 AS WORD
DIM x AS WORD
DIM x1 AS WORD
; 76543210 <<<Een hulpregeltje
TRISA = %00001100
TRISB = %00000000
PORTA = %00000000
PORTB = %00000000
ADCON0= %10100101
ADCON1= %10000000
CLSreddevil
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Tinus016
Ten eerste sorry voor mijn late response. Ik was namelijk vanmiddag niet thuis moest helpen verhuizen.
Maar nu ter zaken,
Nee de data porten van het lcd zitten van af portB.0 EN op PortB.4 en RS op portB.5
(4 bits mode) Data 4 op portB.0, Data 5 op portB.1 Data 6 op portB.2 en Data 7 op portb.3
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Ik zie geen malle dingen, RS en EN doen er niet toe, de datalines moeten op een nibble zitten, dus van 0-3 of van 4-7.
"Declare LCD_DTPin Port . Pin
Assigns the Port and Pins that the LCD's DT (data) lines will attach to.
The LCD may be connected to the PICmicro(tm) using either a 4-bit bus or an 8-bit bus.
If an 8-bit bus is used, all 8 bits must be on one port.
If a 4-bit bus is used, it must be connected to either the bottom 4 or top 4 bits of one port."
Hoi,,
Misschien is er iets met de contrast instelling van je display niet goed.
Maak eens een programma waarin alleen hello world naar het display word gestuurd .
bert.
[Bericht gewijzigd door bert!ne op (15%)]
Tinus016
Weederom bedankt voor de antwoorden!
Ik heb er nu een opstart delay van 200ms in zitten nu nog steets het probleem.
@bert!ne, Ga ik doen Moment....
Edit: Nope contrast staat goed. en toch werkt het niet. Ik ga wel even een paar nieuwe picjes van dit type bestellen, misschien is er inmiddels wel een poort overleden.
Edit: heb het ook even met alleen tekst geprobeerd.
Tinus016
Zo vandaag nieuwe pic's binnen gekregen.
Programma er in, en jawel hij doet het nog niet. kleine 30 sec later oja delay toegevoegd, maar nog niet gesaved stom.... Dus F9 en pic weer op nieuw programmeren. Jawel hoor het werkt!!
Iederéén weer super bedankt!
Foto.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Tinus016
Merci!
Ja, ik zat eerst in de garage van mijn ouders. Daar moest ik weg dus heb ik zelf maar een schuurtje in de tuin gebouwd. Bedankt voor het compliment!
Heel netjes gemaakt. 
Maar wat is je meetnauwkeurigheid en is die te verifieren? Je gebruikt namelijk 3 cijfers achter de comma bij het uitlezen van de spanning...
Tinus016
Merci Henry!
De spanning en stroom zijn mim of meer de verifiëren door er een multi meter er aan te hangen.
Wat me uit eindelijk mee viel is dat de afwijking redelijk is, hij wijkt op bij 30V 200mV af. Hij meet dan 200mVte weinig. De stroom meting is nauwkeuriger die wijkt 5mA af bij 1.5A