Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Op 13 november 2010 20:01:48 schreef gamesbond:
die steekt goed vol! printplaat bedekt de hele onderkant+ nog een 2e verdiep op sommige plekken. ik zou sowieso een bediening langs de voorkant toevoegen, enkel met de pc werkt niet lekker als je snel een spanning wilt aanpassen o.d.
Op die witte plek op het front kan je bananenstekkers plaatsen, dat maakt het helemaal compleet.

Inderdaad, de voeding zit goed vol. De enigste plek waar geen printplaat zit is in het midden onder de koelblok.
Deze voeding is opgedeeld in verschillende blokken :
* Power Factor corrector
* AC To DC Convertor
* DC TO DC Booster 385 Volt
* DC To AC Convertor
* Oscillator
* Controller Board
* Remote Interface board.

Nadat ik de lokale bediening in orde heb gemaakt, maak ik inderdaad 2 aansluit bussen aan de voorzijde.
Nu momenteel heb ik aan de achterzijde 2 aansluitklemmen zitten.

Op 13 november 2010 23:47:04 schreef testman:
jammer dat dat rode blokje na een paar gebruiksuren een klap geeft en het ding onbruikbaar is meteen , ik zal je de schrik besparen en hem wel af komen halen >:)

is een mooi voedinkje zo , btw waar heb je gevonden dat er rotary encoders inmoeten ? het lijkt ook of er een gewone potmeter inmoet , maar de controllers zeggen idd iets moderners .

Er staan nog meer van deze voedingen op marktplaats.
--> http://link.marktplaats.nl/388791261

Hoe kom ik er bij dat er Rotary encoders in moeten.
Diversen texten in de handleiding wijzen hier op, En op de Printplaat is de benoeming : RE1 en RE2

Het zou zomaar kunnen dat je misschien ook nog wat moet doen met andere firmware.

Daar is iemand van California Instrumments mee bezig in San Diëgo om dat uit te zoeken, Maar ik de Aangepaste manual staat verschillende dingen in die veranderd zijn aan deze voeding, Maat er staat niks in over een software of hardware verandering.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zondag 14 november 2010 00:38:02 (27%)

Tidak Ada

Golden Member

Moet dat ding echt zo verwarmd worden van onderen? En dan nog met gas ook! :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kon hem wel op de foto zetten in mijn hobby schuur (6*3,5) maar daar zou ik eerst een leeg plekje moeten kunnen vinden.
Mijn hobby schuur is W.I.P. (Work In Progress) Moet nog compleet ingericht worden. Maar met zulk apparatuur gaat dat zeker lukken.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zondag 14 november 2010 11:29:14 (27%)

Jammer dat dat ding niet ook DC uit kan spugen.
Verder natuurlijk een bruut apparaat.

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 15 november 2010 08:32:52 (29%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Klopt. Eigenlijk is het een afstandsbestuurbare variac.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Combinatie van variac en frekwentieregelaar dus ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

jammer dat hij niet beschikt over een frequentie 0 ;) Dan had je een zeer deftige voeding gehad voor weinig.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

Op 14 november 2010 00:20:10 schreef Xtremer:
[...]

Hoe kom ik er bij dat er Rotary encoders in moeten.
Diversen texten in de handleiding wijzen hier op, En op de Printplaat is de benoeming : RE1 en RE2

Als je de encoders zoekt : Het zijn er van bourns : dit type : ECW

http://www.bourns.com/data/global/pdfs/bourns_encoder_short_form_rev2.…

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoe ben je daar achter gekomen ??
Het kan deze wel zijn, maar dan mis ik een paar gaten in mijn print.
Dit zijn de pins van de behuizing, Deze zitten niet op de print.

Dat is een afbeelding met de optionele mounting bracket.

Zou zou deze dan op de printplaat vast zitten ? Los met een 3 voudige header ? of gewoon met draad ? of rechtstreeks?

En wat is het verschil tussen 6 Cycles of 24 Cycles? Aantal pulsen per rotatie ??

omdat m'n pm2525 geen leesbaar display heeft zonder licht, heb ik er een displayverlichting opgemaakt .

het zijn 5 leds 3mm in serie op de trafo in de pm2525 zelf , met een weerstand 1k8 ertussen .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0049.jpg

op de foto lijkt het wat veel licht maar het is goed leesbaar zo , dit zijn geen displays voor achtergrondlicht . er is geen ruimte en de achterkant van het display is van alu . nu zitten ze aan de bovenkant .

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 november 2010 01:15:25 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Heb nog van die HV achtergrond plakken liggen. Geen idee wat er precies voor een spanning op moet. Voor achter een lcd (2x16, 2x20 en zo). Weet niet of dat hier zou passen, maar als, dan heb je achtergrond verlichting. Gaan alleen niet zo lang mee geloof ik (?).

Tidak Ada

Golden Member

Anders een 100mm CCFL buisje?? Geeft egalere belichting.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 november 2010 22:12:17 schreef testman:
omdat m'n pm2525 geen leesbaar display heeft zonder licht, heb ik er een displayverlichting opgemaakt .

Handig!... werken in het donker :-p

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Uit dezelfde stal als waar die 220V AC voeding van extemer vandaan kwam:

http://farm5.static.flickr.com/4154/5191298303_5467334529.jpg

wat zijn de specificaties van die 3 voedingen?

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

0 tot 500V, 1.3A max. Ze zijn niet geschikt voor dombo's die geen handleiding kunnen lezen, want om ze aan de praat te krijgen moet je even wat werk doen ;).

[Bericht gewijzigd door alex278 op zaterdag 20 november 2010 12:27:48 (27%)

fred101

Golden Member

Wow, dat zijn een paar mooie. Waarom drie van die dingen ? Had je nog geen voeding ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik kom momenteel *om* in de voedingen ;). Maar een electronicus heeft nooit genoeg voedingen...

M'n eerste voeding was een ebay-koopje van heiden, onbekend industrieel duits merk. Doet 2x15V, regelbaar. Handig, maar als je iets met logica doet heb je ook +5V nodig. Een PS503A van tektronix heeft +/- 15V en +4.5 -- 5.5V. Nadeel is alleen dat-ie dan weer niet remote aan te sturen is. Dus toen er een PS5010 goedkoop voorbij kwam...

(overigens, mocht ik ooit iets met fpga's ofzo gaan doen, dan zou een 3.3V/2.5V/1.8V voeding wel weer ontzettend handig zijn..)

Dan heb je nog 't punt dat je soms veel stroom nodig hebt, bij een relatief lage spanning. Dan lukt je met al die voedingen hierboven niet. HP6624A to the rescue. Tenslotte kwam ik op marktplaats een een betaalbare HP6035A tegen voor spanningen tot 500V (die ik eigenlijk wil gebruiken voor in allerlei buizenopstellingen). Ik zocht eigenlijk nog een extra 'hoogspannings'-voeding om 2x500V instelbaar te hebben.

Alleen: die HP's zijn voorzien van stevige fan's. Dus ze maken een partij lawaai.... Die 1U-doosjes zijn lekker licht, en ze maken nauwelijks herrie. Ik moet ze nog eens nameten; ik vermoed dat die HP wat schoner is (dacht gelezen te hebben dat die 1U-doosjes schakelden rond 100KHz).

Dat ziet er mooi spul uit, Alex. Zijn het DC-voedingen?

Waarom drie van die dingen ?

Om ze in serie te zetten, natuurlijk. >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Yup, DC. Zit ook een remote interface op (helaas analoog, dus ik moet nog iets gaan doen met een DAC'je zodat ik ze met rs232 kan bedienen).

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 november 2010 14:05:45 schreef alex278: [....] Tenslotte kwam ik op marktplaats een een betaalbare HP6035A tegen voor spanningen tot 500V (die ik eigenlijk wil gebruiken voor in allerlei buizenopstellingen). Ik zocht eigenlijk nog een extra 'hoogspannings'-voeding om 2x500V instelbaar te hebben. [....]

Had je beter die vd HEEM kunnen nemen, die kortgeleden op MP stond. Buizen, dus geeen fans, maar luchtsleuven.
En je kunt je thee nog warm houden ook ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wedden dat die geen GPIB-interface heeft? ;)

(Buizenvoedingen hebben wel weer andere voordelen, zoals dat ze makkelijker te repareren zijn en ook wat meer 'foolproof' zijn)

Dit topic is gesloten