levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

Ik heb hier toch spaarlampen die al erg lang meegaan. De gewone gloeilampen gingen hier vaak binnen 3 maanden stuk (in de hele styraat trouwens). Kennelijk zijn spaarlampen niet zo heel gevoelig voor snelle spanningswisselingen.

Op 23 november 2010 14:01:23 schreef Stefaan Van Slycken:..'t Is een beetje zoals de verbruikswaarden van een auto...

Die kunnen anders akelig nauwkeurig zijn, het is maar net of de fabrikant erover wil liegen. Mijn auto's halen het opgegeven verbruik zonder voorzichtig te rijden moeiteloos (Chrysler, Pontiac en Mini CooperS). De hybrides van Toyota en Honda wijken meer dan 25% af (in de verkeerde richting). Dat is geen afwijking maar een leugen van zowel Toyota en Honda (foei dus).

@ maartenbakker:

zomaar een voorbeeld:

ik heb hier een Chinese Philips spaarlamp met 12NC 3241 101 05712 op het doosje (Genie 11W/827 E27).

En ik heb hier ook een Pila philips lamp met 12NC 3222 629 59291 (master PL-Electronic Polar 20W/827 E27)

Ik weet niet het exacte nummeringssysteem voor de spaarlampen qua productielocatie...

heb net even gekeken , en de lampen uit nederland en duitsland van philips hebben een code die begint met 3222 , en ik kom er net achter dat de lampen van de praxis ( sencys ) ook van philips afkomen en op de doos staat made in polen , maar wel het 3222 nummer .

het hele sencys nummer is 3222 628 31521 .

edit : ik heb ook lampen uit china ( prc ) en die hebben idd ook 3241 codes .

Op 23 november 2010 14:13:46 schreef Tidak Ada:
[...] Hangt er van af of je een mechanisch(-relais) schemerschakelaat hebt of eentje met een solidstate rlais. Bij het laatste ervaar ik kortere levensduur.

Klopt! SSR's werken intern meestal met iets triac-achtig. Een spaarlamp trekt te weinig stroom om de triac in geleiding te houden, waardoor de triac steeds ontsteekt en weer dooft.

Hierdoor krijg je enorme stroompieken telkens wanneer de triac ontsteekt, grootte-orde "enkele amperes". De bufferelco in de spaarlamp legt binnen de kortste keren het loodje...

Trouwens, voor de statistieken: heb thuis een tiental spaarlampen van Philips, ze doen het allemaal nog na 2 jaar intensief gebruik (3 à 4 uur per dag). Heb ook nog een Osram lampje dat 7 jaar lang 5 uur per dag gebrand heeft (12000 uur), die doet het ook nog altijd :)

Op 24 november 2010 11:48:35 schreef testman:
dat van die philips lampen uit china en polen klopt wel . op het werk jaren de noodverlichting gedaan , 5 jaar lang waren het de chinese tl5 8 watters . die gingen na 11 maanden al stuk en waren dan helemaal grijs aan de binnenkant van de buis . rond 2006 kwamen de philips tl's uit japan ( daarna na polen gegaan ) en die haalden 24 maanden in dezelfde noodbakjes , en waren ze eenmaal op , was de coating nog wit middenin de buisjes . nu is kleur 640 eruit ( vroeger kleur 33 ) dus moet alles naar kleur 840 tl's toe , dit ivm de lichtsterkte van kleur 640 die sterk afneemt naarmate de buizen ouder worden .

hebben jullie trouwns nooit opgelet als een spaarlamp aan het opwarmen is , dat er diverse ir ontvangers in de buurt op reageren , en soms ook het apparaat niet wil reageren op de ab tijdens het opwarmen ?

Philips gebruikt enkel voor de Mini T5'jes (4-13w) nog kleur 33-640 puur en alleen omdat deze goedkoper zijn dan de Super 80 lampjes. Echter TL-D met 33-640 en al die andere halofosfaat coatingen worden sinds 9-2009 niet meer geproduceerd.

Wie weer er eignlijk of er nog TL-F buizen worden gemaakt (ingebouwde "reflector en lichtvenster", een soort van "30% meer licht op tafel" systeem)? Die waren fijn boven je werkbank en boven het aanrecht.

Beste allen !

Heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties en ervaringen !!!
Ik wil jullie graag vragen om - zoals in mijn topic aanhef - toch maar de installatiedatum op de voet van elke nieuw geïnstalleerde spaarlamp te schrijven. Zo weten we of de HUIDIG gefabriceerde lampen hun voorspelde levensduur halen!
Dat de oude spaarlampen het héél goed deden en doen, daar was ik al achter gekomen (op dezelfde locatie in dezelfde omstandigheden nl. mijn keuken, had ik er ene van 26 jaar...) Ik ben echt benieuwd naar het resultaat :)
Groeten en tot later!

Marc

[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (14%)]

de datum erop schrijven heeft weinig nut , eerder een bedrijfsurenteller parallel zetten ......

Zou inderdaad meer zin hebben.
Ik gebruik al gauw 25 jaar spaarlampen en heb er absoluut geen klagen over. Een drietal PLletjes in de keuken zijn in 20 jaar tijd allen precies eenmaal vervangen. Dit is geen keuken waar de halve dag het licht brandt, dus heel veel branduren maken ze niet, wel gaan ze vaak genoeg aan en weer uit. Andere lampen (elektronisch etc.) gaan ook jaaaren mee: op de gang bijv., vaak aan, brandt zo'n 6 uur/dag gemiddeld. In 20 jaar tijd 3 of 4 exemplaren nodig gehad. Dik over de 10.000 uur dus! Lamp in de werkkamer, ook veel aan, gaat al 15 jaar mee en dus al aardig naar de 30.000 branduren.
Wel altijd merklampen (Philips, Osram) iets anders was er ook niet.
Paar jaar geleden een paar lampen bij de (Duitse) Aldi gekocht, maar die hebben nog maar weinig mogen doen. Zien er goed uit, maar wachten nog op echte inzet.

Die bedrijfsurenteller had ik dus gedaan en ik kwam op c.a. 1500 uur voor PL7 van Philips ingebouwd in een bulleye, VSA boven de lanp.

Brandde gemiddeld 6 uur per dag, dus alles bij elkaar nog geen jaar levensduur

@testman en gajo dilo: Bedankt voor het kijken op de doosjes. 32 als eerste cijfers betekent waarschijnlijk lighting, 22 erachter betekent 100% zeker nederland, dus de Poolse lampen of minstens hun doosjes zijn in Nederland ontwikkeld, 41 betekent vrijwel 100% zeker China (waarom ze daar zowel 40 als 41 en misschien nog wel meer voor gebruiken ben ik nog niet achter).

Op 24 november 2010 14:49:52 schreef Tidak Ada:
Wie weer er eignlijk of er nog TL-F buizen worden gemaakt (ingebouwde "reflector en lichtvenster", een soort van "30% meer licht op tafel" systeem)? Die waren fijn boven je werkbank en boven het aanrecht.

Philips maakt deze nog onder de naam "Master TL-D Reflex" in 18, 36 en 58W met kleurcodes 830 en 840 :)

Dat lijkt me een goede concurrent voor de LED-TL-vervangers. Maarja, LED is meer gehypt natuurlijk.

Ben pas geleden ergens een LED vervanger voor PL-buisjes tegengekomen. Helaas niet opgeslagen. Wie weet daar meer van?

@tidak , ik meende al dat een pl-s 7 watt zijn originele 6000 uur nooit haalt ivm de vsa die vaak zwaarder is als 7 watt. ook buiten of binnen scheelt nogal in branduren .

had van de week een 18watt tlbakje met een kapotte vsa , ik had de passende 18 watt vsa niet , dus heb ik geexperimenteerd met 2 stuks 8 watt vsa's parallel ( dus 16 watt ), dit werkte prima . zelfs op een enkele 8 watt vsa ging de buis aan , maar dan trilt de lichtsterkte van de tlbuis hevig .

@ Roches
Nee, het was er eentje die in het originele glas zat

Zoiets als op de foto, heb ik ooit zelf gemaaakt met Chinese LED's. Die leefden niet zo lang :-(

@tm
Mogelijk. Ik zal eens kijjken wat er op die ballasts stond (staat)

Ben pas geleden ergens een LED vervanger voor PL-buisjes tegengekomen. Helaas niet opgeslagen. Wie weet daar meer van?

Deze ?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42332

een echte met pl voet heb ik nog niet gezien

Op 23 november 2010 13:04:22 schreef echtepino:
[...]
24 jaar?!? Ben je niet in de war?

Zoals ik zei, ze branden weinig.
Eén in de gang, één in een slaapkamer en één in mijn werkkamer.
Die in de gang brandt hooguit een paar minuten per dag, in mijn slaapkamer en werkkamer max een uur per dag.

Ik ben hier in 1986 komen wonen, heb die lampen opgehangen en nooit meer naar omgekeken.
Stel dat ze 1 uur per week branden, dat is ca 1250 uur tot nu toe.

En nee, ik ben niet in de war, althans, ik ben me er niet bewust van en mijn omgeving geeft ook geen signalen af in die richting (of ik ben zo erg in de war dat ik die niet als zodanig herken).
Wel over mijn e-hobby, die levert her en der wel wat fronsende wenkbrauwen op, maar met mijn tijdgevoel is nix mis.

Sine, het zou best eens bij DX geweest kunnen zijn, maar niet deze, want dat zijn meer SL lampen zonder jampot. Er zat ook een witte coating in de buisjes, je zag de LED's niet.

de noodbakjes met led zijn nu ook bijna dezelfde prijs als tl noodbakjes , dus zal de overgang sneller gaan .

de 100watt lamp is eruit , nu is er al een vervanger voor gekomen . de 72 watt halogeenlamp die gelijk is aan 92 watt licht . net als de 42 watt halogeenlamp die voor 55 watt aan licht geeft . wel alles heldere lampen , want matt is energieverlies .

Misschien een beetje offtopic, maar waar zou in matte gloeilampen het energieverlies moeten zitten? :)

Door de diffusie van eht licht wordt het meer verspreid en het zachetre licht geeft de indruk minder intensiteit te hebben, o.a. door zachtere schaduwen

Ofwel ... wat je eigenlijk wilt hebben in de huiskamer

Door de herhaalde reflecties zal het licht iets langer in het glas onderweg zijn dan bij helder glas. Driemaal zo lang of zo? In dat geval zou een matte lamp net zoveel minder licht geven als een heldere lamp met driemaal zo dik glas (en het verschil in extra warmte omzetten).
Dat verschil is vast heel klein.