Autistische klok met led's

Hallo mensen.

Sja, een vage titel, maar bedoeld als volgt:
Een kennis van mij heeft een autistische zoon, die geen klok kan kijken.
Zoontje mag 's ochtens om een bepaalde tijd (zeg 8 uur) gaan spelen danwel boekje lezen.
Nu is de bedoeling dat er een "klokje" komt die met een led-balkje aangeeft hoelan het nog wachten is, voordat de speeltijd begint.
Hoe meer ledjes, hoe minder tijd wachten.

Als zoontje nu 's nachts om 03:15 wakker wordt, dan vind hij het tijd, om te gaan spelen.
De led-balk is dan halverwege.

Ik heb op papier eens een klokje ontworpen (na puzzelen op kijn breadboard) die uit de 50 Hz netjes seconden haalde, en een 7 segment display aanstuurde.
Gaat prima.
Nooit opgebouwd verder.

Maar, hoe krijg ik die led-balk voor elkaar?
Aansturen van de led's is geen probleem, incl een LDR. (in 't donker minder felle led's) .
Maar hoe krijg ik die "op tijd".
Eventueel instelbaar met dip-switches of draai-schakelaar met bcd-code.

Bijvoorbeeld: 4 led's per uur, en 8 uren optellen.
Dus na 15 min. 1 led aan.
Na 2,5 uur al 10 led's aan.

Als alle ledjes branden is het dus kennelijk 8 uur 's ochtens, en mag het feest beginnen.

De volgende dag moet het bijvoorbeeld 8:30 zijn voordat alle led's bvranden.

Ik heb wel wat info gehaald uit dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/22837/1/led+klok
Maar nog niet wat ik zoek.

Wie heeft tips?

Never touch a running system !
Sine

Moderator

Die ledbar kun je met een lang schuifregister doen, bijvoorbeeld een aantal 4015's achter elkaar, die kun je gewoon met pulsen volschuiven en met een enkele puls resetten.

Voor de tijd zou ik gewoon uit gaan van een digitale klok, en vanaf bedtijd het register gaan vullen.

Mij lijkt andersom overigens logischer, als de bar leeg is mag de speeltijd beginnen.

Shiptronic

Overleden

dit zou volgens mij iets zijn voor een PIC ? ik weet niet of je daar me over weg kan, paar drukknoppen en een LCD voor het aansturen, en een led balk heb je zo voor elkaar zie www.PICBasic.NL

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2010 14:46:54 schreef Sine:
Mij lijkt andersom overigens logischer, als de bar leeg is mag de speeltijd beginnen.

Das een groot gevaar hier, je maakt het voor een AUTIST !!, die kan andere eisen stellen dan jij , je maakt het vooor hem en niet voor jezelf lijkt me in dit geval wwel belangrijk om mee te nemen, wat vind hij duidelijk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

tja, iets minder instelbaar maar een tijdje geleden kwam ik een artikel tegen van iemand die een schijf achter de wijzers van een klok had gedaan. Dat was verdeeld in 'taartpunten' van verschillende afmetingen en kleuren. Op basis daarvan werd gezegd dat het mocht gaan spelen als de wijzer in 'geel' was of tot 'blauw'. T is wel een heel non-technical oplossing maar het scheen wel te werken.

edit: even opgezocht: bron en hier gebruikt voor jou toepassing

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 28 november 2010 14:59:04 (18%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Wat een snelle reakties weer. Supers :)

Sja, die kennis is de pa van de autist.
Die heeft me gevraagd de ledbar langzaam te vullen.
En ja, het is makkelijker te zien of alle lampjes uit zijn, dan allemaal aan (lol met stroomstoring.....)
Maar de laatste led krijg een afwijkende kleur.

Wat die 4015 betreft: Ik heb de datasheet ondertussen al bekeken (vanuit het andere topic) en snap de werking van die chip niet helemaal.
Ik ben wel bekend met de 4017, up/down tellers in bcd code, aansturing van bcd naar 7-segment enz.

Maar hoe verschuif ik die eind-tijd (alle led's aan).

PIC programmeren ben ik nog niet bekend mee.
Ooit heb ik weleens een EEprom gedaan, en dat is nooit 100% wat geworden.
De programmer heb ik nog.....

[Bericht gewijzigd door Paul-RT op zondag 28 november 2010 15:00:10 (12%)

Never touch a running system !
Sine

Moderator

Een schuifregister is simpel, je hebt een clock en een data lijn, en het ding doet precies wat de naam zegt, je schuift er bitjes doorheen.

Dus als je een 1 op de data pen zet en je clocked de chip heb je op de eerste plaats een 1 staan.
|1|0|0|0|
Na een tweede klok puls twee 1-en
|1|1|0|0|
maak je nu de data ingang nul en je geeft nog een puls heb je er een nul bij staan
|0|1|1|0|
en verder klokken schuift die bits gewoon verder
|0|0|1|1|
klok
|0|0|0|1|
klok
|0|0|0|0|

Ok, duidelijk, sine :)
En dan dus 2 stuks daarvan in 1 chip.

Persoonlijk vind ik dan de 4017 makkelijker.

@ MAH:
Thanx voor de links van de klok.
Doorgestuurd.

Never touch a running system !
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 november 2010 14:46:54 schreef Sine:
Mij lijkt andersom overigens logischer, als de bar leeg is mag de speeltijd beginnen.

Helemaal vol vind ik dan weer logisch, al kan helemaal leeg ook...

Alleen moet dat 's nachts dimmen wel heel goed werken, anders wordt 'ie wakker zo gauw de eerste LED aan gaat. Probeer maar eens uit wat een berg licht er eigenlijk uit 1 klein ledje komt 's nachts, al stuur je er maar 1 mA doorheen...

Uit oogpunt daarvan is helemaal vol logischer, het wordt 's ochtens ook langzaam licht en niet langzaam donker.

Ik zou er toch echt een uC tegenaan gooien omwille van de flexibiliteit... uC met (extern) 'n real time klok, dan loopt de tijd ook gewoon door als de stekker er 's een keertje uit gaat. Enige is dat die niet per kwartier een signaal geven, dus dat wordt bytes vergelijken...

En led's idd niet direct op de uC, en liefst ook niet multiplexen (vervelend bedraden voor een ledbar en kan flikkeren), Sine's schuifregisters dus.

uC is even een leercurve, dat wel. Picbasic is lekker makkelijk maar vrij duur, al is misschien dat amicus board wat? Of een arduino desnoods? (Arduino is een soort C, mocht je daar ervaring mee hebben)

O, en MAH: er bestaan nog wel meer van dat soort klokken:
time timer.
Time Timer gaat maar tot een uur voor zover ik nu zie, dus is sowiso niet geschikt, bovendien moest het ene ledbar zijn, maar er zijn dus wel dingen op de markt. Al kun je goedkoper zelf een kookwekker aanpassen...

EDIT:
4017 kun je niet meerdere led's tegelijk aan laten zijn (of je moet diodes gaan gebruiken...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Persoonlijk vind ik dan de 4017 makkelijker.

Ligt aan de toepassing, bij een 4017 krijg je nooit meer dan 1 uitgang aan, dat is dus niet zo handig voor een bargraph.

EricP

mét CE

Mag het wat kosten Paul? Is V&A wat?

Zo een klokje heb ik een keer gemaakt voor iemand. Schema's en code zijn hier te vinden:
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/IO/LED_aftelklok/V2/index.ph…

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Haha, zie daar, Stynus !
Toppie :)

Of het geld mag kosten? Daar heb ik em niet over gehoord.

Er borreld een idee bij me op:
Als er 8x 4 leds moeten gaan branden, is dus 8 uur lang elk kwartier een ledje aan.
Vershuift de tijd van bijvoorbeeld 8 uur 's ochtens naar 8:30, dan 1/2 uur later beginnen met vullen.

Ik neem een normale digitale wekker en tap de puls van de alarm-tijd af.
Speakertje uit.
Bijvoorbeeld, de radio-functie.
Die krijgt spanning zodra het alarm af gaat.
Het alarm instellen 8 uur eerder dan de eigenlijke wek-tijd, ongeacht hoe laat die is.

Dan mag mijn led-bar dus gaan tellen. Elke 15 min 1 ledje meer.
Telpulsen van de 50Hz delen.
Komt net zo heel erg nauwkeurig lijkt me in dit geval.

Zoontje leert dan 2 dingen: klokkijken vergelijken met led-bar.....

Hoe klinkt dit plan?

Never touch a running system !
Shiptronic

Overleden

ben wel benieuwd hoe dit werkt, als ik een halve balk zie branden heb ik geen tijds besef waneer die dan "aan" gegaan
word de totaal tijd van de balk altijd een uur, of verschillende voor uren en minuten ?

[edit] aha, zie nu een systeem, moet sneller leren posten ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het lijkt me inderdaad handig om een microcontroller te gebruiken, of anders een externe trigger, want anders wordt het een heel erg lastige constructie als je nog tijden in moet kunnen stellen en zo. Ik plaats van een wekkerradio zou ik dan eerder een schakelklok gebruiken, want dan kun je ook in een keer alle tijden voor de hele week programmeren, en heb je er verder geen omkijken meer naar.

Als je iets als PicBasic of BASCOM gebruikt, kun je er vrij gemakkelijk een LCD en een paar knopjes aan hangen om het in te stellen. Het voordeel van een schakelklok is dat je dat allemaal niet zelf hoeft te maken, maar voor een paar euro kunt inkopen.

Multiplexen kan prima op een paar honderd Hertz, en dan zie je het echt niet knipperen. Wat bedrading betreft maakt het ook weinig uit, in plaats van dat je de ground of voeding van alle LEDs aan elkaar maakt, doe je dat per 8 of zo, en die schakel je dan met een transistor. Je hebt dan voor 32 LEDs maar 10 uitgangen nodig.

Optimaal zou 5 groepen van 6 zijn, en dan nog 1 groep van 2 (wortel 32 naar boven afronden). Je hebt dan 3 uitgangen nodig voor de selectie van de groep (of 6, als je het heel simpel wilt houden, zonder externe demultiplexer), en 6 uitgangen om de LEDs aan en uit te kunnen zetten. Je kunt dan, met 3 uitgangen en een demultiplexer 8 * 6 = 48 LEDs gebruiken, en elke 10 minuten een LED aan laten gaan, als je dat zou willen. Met schuifregisters kan het natuurlijk ook, en dan kun je het zo groot maken als je wilt zonder dat je in de problemen komt met de I/O pinnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Op 28 november 2010 15:41:25 schreef Paul-RT:
[...]
Of het geld mag kosten? Daar heb ik em niet over gehoord.
[...]

Vraag eens na... Of je moet het gewoon zelf leuk vinden om te klussen. Maar ik denk inderdaad dat de makkelijkste oplossing een AVR met wat shiftregisters en een RTCtje is. Paar drukknoppen op het spul op tijd te kunnen zetten. LEDs zat om in BCD de tijd ook weer te geven tijdens setten...

Is zoiets http://nl.farnell.com/productimages/nio/standard/4682619.jpg ipv LEDs op rij wellicht iets?

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 november 2010 16:27:34 schreef SparkyGSX:
Multiplexen kan prima op een paar honderd Hertz, en dan zie je het echt niet knipperen. Wat bedrading betreft maakt het ook weinig uit, in plaats van dat je de ground of voeding van alle LEDs aan elkaar maakt, doe je dat per 8 of zo, en die schakel je dan met een transistor. Je hebt dan voor 32 LEDs maar 10 uitgangen nodig.

We hadden hier op CO al iemand die TL's hinderlijk zag flikkeren, dus roep dat niet te hard... (o.k, tl is maar 100Hz).

Maargoed, is ook een persoonlijke voorkeur, ik zit met gemultiplexte buizen in mijn nixieklok waardoor de processor niet tegelijkertijd wat anders kan doen en per se elke zoveel tijd het scherm moet verversen. Op de thermometerstand wordt hierdoor het display nogal zwak. Daarom heb ik er iets tegen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Klopt, dat zie ik ook (soms dan), en ik wordt ook helemaal gek van de achterlichten van Audi's en zo. Ik had altijd een enorm lompe CRT die een refresh rate van 120 tot 160 aan kon, om geen last te hebben van het geknipper.

Maar als je LEDs gaat multiplexen op 400-500Hz of meer, zal niemand dat meer zien, lijkt me zo.

Als je teveel processorkracht nodig hebt om zoiets te multiplexen, doe je iets serieus fout. Laat me raden, PICbasic of Bascom, en geen interrupts, of je hebt een andere interrupt service routine veel te lang en niet re-interruptable gemaakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 november 2010 22:44:14 schreef SparkyGSX:
Als je teveel processorkracht nodig hebt om zoiets te multiplexen, doe je iets serieus fout. Laat me raden, PICbasic of Bascom, en geen interrupts, of je hebt een andere interrupt service routine veel te lang en niet re-interruptable gemaakt.

Offtopic, maar klopt: picbasic, geen interupts, en oude code (ofwel: programmeer inmiddels weer een stukje beter). Dat bovendien op een traaglopende PIC16f628.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Jammer dat ik zo laat in dit topic stap.
Mijn vrouw werkt veel met kinderen die een Autisme Spectrum Stoornis hebben. (ASS) en nu heb ik te weinig in dit topic gelezen voor wat de eisen zijn, maar er bestaat zoiets al een time-timer.
Die is juist ontwikkeld voor kinderen met ASS.

Voorzichtig zijstraatje.
Mag ik vragen welke vorm van Autisme het zoontje van je vriend heeft?
Misschien handig om op dat "nivo" verder te gaan.

NB
Ook mijn zoon heeft een ASS en omdat hij zeer gebrand is op tijd en tellen etc, wilde ik een apparaatje bouwen dat met een LED bar aangaf hoelang hij nog "op de trap" moest blijven zitten, als ik hem daar als "correctiemaatregel" had neer gezet.
Maar dat was dan weer niet gekoppeld aan een real time klok.
Het is overigens niet van de grond gekomen. Nooit meer geworden dan een hersenspinsel. (waar ik wel vaker last van had sinds ik me had toegelegd op PICbasic. :))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
free_electron

Silicon Member

en wat is er mis met een 7493 met daarachter een 74154 met op elke uitgang een led ?

je hebt zo 16 ledjes. telkens die teller ophoogt gaat er een ledje meer branden.
als je nu om het uur ene pulsje geeft beginnende om 8 uur savonds dan brandt het laatste ledje om 8 uur smorgens. en dan begint de cyclus opniuw...

lichtnetfrequentie delen door 50 en tot 3600 tellen ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

die time timers ken ik ook , maar er is ook een variant met rode leds in een alu box met accu's ingebouwd . die heb ik weleens hersteld gehad want de gp nimh accu's zijn een slechte keuze in die dingen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We hebben de oplossing gevonden in een wekker radio.
Speaker afgekoppeld, spanning van de radio opgezocht, wanneer deze op de alarm-tijd aan gaat.
Dit wordt de trigger puls voor de teller van de leds.

Voor de teller gebruik ik een aantal CD4017 of een CD4516.
Dat moet ik nog uitvoegelen.
DE seonde puls uit de wekker hebben we ook gevonden.

Dat gaat helemaal goed komen. :)

Thanx voor de tips.

Topic status: opgelost.

Never touch a running system !

Heel simpele oplossing, zonder enige vorm van electronica.
Een kartonnen klok met daaarop de wijzers waarop kindlief mag gaan spelen. Uiteraard met als uitgangspunt dat kindlief wel in staat is die kartonnen klok met een gewone klok te vergelijken.

(Idee is van mijn vriendin die dit gebruikte toen haar kinderen nog geen klok konden kijken).

Just find out what you like and let it kill you