Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Wat een heerlijk groot aantal instelpotjes, goed voor een paar avondjes plezier :-)

Hij is Nu weer helemaal goed neem ik aan ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Afgezien van de ventilatoren werkt de HP8160A prima.
Je kunt er meer mee dan de normale pulsgenerator.
Mag ook wel gezien het aantal printplaten. :)

Op 11 december 2010 21:30:58 schreef free_electron:
Bla bla

Oh jee, ik zie het al helemaal fout gaan als jij code moet schrijven.. 8 haakjes openen en slechts 7 sluiten in je post...

Maar een apparaat van 10k fixen is gewoon vette shit! Laatst op werk een opgeblazen scannerkaart van 8k gerepareerd, daar is baaslief ook blij mee!

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Tidak Ada

Golden Member

[....] En bijgevolg zie je bijzonder mooie Rohde & Schwarz toestelletjes voorbijkomen, waar je dus niks mee kan doen. Tenzij je het voor de nieuwsgierigheid, de OCXO en de mooie kast doet, natuurlijk. Ze staan overal aangeboden voor $500-$2500, hetgeen zeer schappelijk is, in acht genomen dat de catalogusprijs $69,999 was. [....]

Wéér "Lekkers van Beckers" :9~
(gelukkig niet zo vet als van die andere Beckers)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 17 december 2010 20:49:41 (65%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 december 2010 18:38:23 schreef rbeckers:2 kanaals pulsgenerator, groot, zwaar en luidruchtig. ;)

Goeiemiddag zeg, dat is nogal eens een meetapparaat. Het lijkt alsof alles achtvoudig redundant opgebouwd is :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 14 december 2010 18:38:23 schreef rbeckers:
Mijn HP8160A

[afbeelding]

[afbeelding]

2 kanaals pulsgenerator, groot, zwaar en luidruchtig. ;)

Zelfde tijdperk als mijn 8165A. wel iets meer printplaten:)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
free_electron

Silicon Member

HP : High Price , Heavy Product , High Performance ...

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 14 december 2010 21:27:27 (21%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Zal ik ook mijn nieuwste aanwinst maar es tonen:

Een AC weerstands brug van RV ELEKTRONIIKKA (Finland), Tegenwoordig Picowatt.
Die laatste naam zegtwat over de functie van dit instrument: Er worden weerstanden gemeten met picowatts. Daardoor kan er tot 1K gemeten worden zonder te veel warmte te produceren, waardoor de kryogene temp beïnvloed zou worden. Maar je kan er ook gewoon weerstand mee meten.
Hoe alles precies werkt moet ik nog uitzoeken, maar voor € 20,- moet je nooit zeuren

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0065.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0068b.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0067b.jpg

De lichtgekeurde printjes zijn opties voor HP-IB resp. RS232C. Niet noodzakelijk, dus

Een en ander ziet er weloverwogen gebouwd uit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb er ook weer een meetapp bij , de fluke 333 amperetang . helaas is het ding stuk en komt niet door de opstartcyclus heen . even beeld met aanzetten en dan heeel vaag nog alle digits in beeld , maar ook maar net zichtbaar. met een ander kistal blijft er wel leesbaar iets staan in beeld , maar alles halve digits en ook bevroren verder. het rare is wel dat het batt empty symbool wel werkt als enigste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=1838 Mijn nieuwste multimetertje.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/DSC4243.jpg

En deze is heel byzonder: Meer foto's en uitleg op de link: Een AVO8 braille uitvoering. De foto is wat groot maar ik wilde hem jullie niet onthouden. :-)
http://www.pa4tim.nl/?p=1833

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/DSC4231.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 1 januari 2011 15:54:00 (1%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, das heel bijzonder. Ik stel me alleen de vraag hoe die slechtzienden dan weten waar ze hun meetpennen moeten plaatsen...
Op gevoel, in de schakeling? :p
Hopelijk gaan ze niet aan de DCbus van een 3f frequentiedrive meten...Mooi Flipsje overigens.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Gewoon op gevoel ;-) Deze is van een blinde vriend en zendamateur. Ik zag hem op MP en toen heeft een andere vriend hem gekocht (10 euro !!!) Naar mij gebracht en ik heb hem nagekeken en er fluke meetsnoeren en klemmen bijgedaan voor de veiligheid.
Ik heb ooit gehoord van een blinde die echt radio's bouwde en repareerde. (wel nog in het buizen tijdperk)
Voor de huidige eigenaar gaan we een soort breadboard bouwen waarmee hij wat schakelingen kan opbouwen. Ze kunnen op gevoel erg veel. Ik heb erbij gezeten toen hij een Kent seinsleutel in elkaar bouwde en mijn enige hulp bestond uit het voorlezen en solderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die braille meter is inderdaad een mooi ding, fred!

Maar de werking ontgaat me volledig. De originele naald is een ultra-fijn ding, en evenzo het mechanisme dat de naald laat bewegen.
Ik kan me niet voorstellen, dat dit mechanisme ook de arm van het braille-gedeelte aanstuurt. Als er wat tocht is in de kamer, zou de aflezing al afwijken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

dat is een mooi omgebouwde avometer , eerst lijken de nietjes extra versteviging , maar die zijn als herkenning om de bereiken te onderscheiden .

heb wel eens in budel bij jan corver een zender gezien die was omgebouwd met hendeltjes , voor iemand die slecht zijn vingers kon bewegen . dat was ook mooi gedaan met mechanica vanaf de knoppen zelf.

zou in deze tijd een pcscope met praatfunctie ook niet werken als dmm , dan hoor je de meetwaarde in cijfers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Testman, sommige tekens zijn ook echt nietjes :-)

Ik durfde het niet open te maken maar eerst meet je. Zodra je die uitwendige wijzer dan naar links beweegt gaat er een mechanisme aan de binnenkant bewegen welke een plaat omlaagdrukt waardoor je de originele wijzer tegen de schaal gedrukt ziet worden. De draaispoelmeter is ook wat anders opgebouwd maar je kan het mechanisme niet echt zien. Daarna verschuif je de dikke wijzer tot je wat tegendruk voelt. Dat gaat erg makkelijk en voelt ook duidelijk. Daarna lees je de waarde af.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus: als je de dikke wijzer in zijn uiterste stand zet, kan de originele wijzer vrij bewegen. Zodra de dikke wijzer die stand verlaat, blokkeert de originele wijzer en kan je diens stand "voelen" met de dikke wijzer?
Niet slecht bedacht, als je 't mij vraagt!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 17 december 2010 19:00:28 schreef fred101:
Ze kunnen op gevoel erg veel. Ik heb erbij gezeten toen hij een Kent seinsleutel in elkaar bouwde en mijn enige hulp bestond uit het voorlezen en solderen.

Toch wel om sprakeloos van te worden, niet.

Op 17 december 2010 20:19:20 schreef testman:
zou in deze tijd een pcscope met praatfunctie ook niet werken als dmm , dan hoor je de meetwaarde in cijfers.

Over toestellen met praatfunctie weet ik nog een grap:
Een collega op het werk kocht onlangs een nieuwe digitale personenweegschaal, met praatfunctie. Persoon in kwestie: toch een 125kg. Hij grapt tegen ons: "ik pak ze uit, batterijen erin en ga erop staan. Weet je wat dat ding als eerst tegen mij zegt? ...niet met 2 a.u.b.......niet met 2 a.u.b.... :p

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

zo te zien hebben alle nietjes een toepassing fred , afscheiding tussen de bereiken en gelijk en wisselstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

na even op de plank te hebben gelegen , heb ik toch de fluke333 verder ontleed . het opstarten en uitvallen bleef hij doen en ook had de symetrische 3,3v voeding 56ohm tussen + en - met de batterijen erin maar de meter uit . nadat ik eerst de 4053 onder het display had losgesoldeerd en er niks veranderde , heb ik de 74hc4053 boven het display losgemaakt . en bingo beeld wat bleek , wel alle standen gaven dc v maar dat was al een flinke verbetering .de conrad had er 3 varianten van de 74hc4053 die allen uitverkocht waren en dan hield ik alleen een 16pin dip over die ik ook nog wel had liggen . met een aangepaste versie van freds dead bug methode ( oude ide kabel ) een 16pin dip op de plek van de so 16 en het werkte ook nog :) alles vergeleken en het klopt met de gewone cd4053 . weer een fluke erbij die 200 euro goedkoper is als een nieuwe ( dit model is er nog dus was er nog geen schema van te vinden )

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0077-1.jpg

ook deze heeft voorbereiding voor de knoppen van de 335 amperetang , dus weer een print die past in diverse typen .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0081.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Nieuwste aanwinst, een PM2527:
Is nog precies genoeg (0.1% weerstand, 1kΩ )...

Wel meteen de 7 segment displays vervangen. (De originele zijn net nachtkaarsjes :) )
Alle gloeilampjes door rode leds vervangen, dat gaat wat langer mee...
En het aangekoekte/uitgedroogde vet uit het drukschakelaar mechanisme verwijderd, want die losten niet netjes meer...
Ik zoek alleen nog de user/service manual. Mocht iemand die hebben...

Net nog even getest: Helaas is het DC bereik defect, dus dat wordt nog even sleutelen.
(Alle andere bereiken werken goed)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2527-2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2527-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Hij ziet er heel strak uit. Moderator Jeroen heeft het originele manual.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 1 januari 2011 09:48:40 (45%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik had ook gekeken , maar de manual van de pm2528 is het enigste wat er in de buurt kwam .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 december 2010 21:45:17 schreef Arco:
Nieuwste aanwinst, een PM2527:
Is nog precies genoeg (0.1% weerstand, 1kΩ )...

Wel meteen de 7 segment displays vervangen. (De originele zijn net nachtkaarsjes :) )
Alle gloeilampjes door rode leds vervangen, dat gaat wat langer mee...

@Arco,

De mijne heeft volgens mij de verkeerde displays erin zitten (7.6mm hoog) welke typen heb jij erin gezet?

Arco

Special Member

Er horen 0.43"/10.92mm displays in.
Origineel zitten er 5082-7750 in, ik heb de 5082-7650 van Avago er in gezet (HE Red versie, pin-compatible)
De originele geven verbazingwekkend weinig licht voor de stroom die ze gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Degenen die er bij mij inzitten hebben ook allemaal een andere intensiteit, ook wel psychedelisch :). Ik ga er eens een paar van bestellen van die displays, kan ik de mijne ook meer licht laten geven. Die van mij zou ook wel een keer "gekalibreerd" mogen worden. Maar hoe dat moet ben ik nog niet achter.

Dit topic is gesloten