Dat filmpje (op 3:35) laat mooi het modepatroon van die magnetron zien.

Op 2 januari 2011 13:03:23 schreef Tidak Ada:
[...] i....t@z....t.nl ;)

Sorry Eric, mijn reactie was inderdaad nogal discriminerend en misplaatst. (maar geef toe, koffie in een microgolfoven, brrr...)

Koude of lauwe koffie hoort volgens mij in de gootsteen, op de warmhoudplaat van een koffiezetapparaat drink ik hem maximum tot een 20-30 minuten na het zetten, liefst houd ik verse koffie heet in een met kokend water voorverwarmde thermosfles (tot max 1-2 uur na het zetten).
Daarbuiten is er maar één oplossing: Nieuwe verse koffie klaarmaken.

In België kennen we grof gezegd drie types van koffiezetten:
- Manueel (koffiepot met apart filter en kokend water) of het koffiezetapparaat: Van slappe (wij noemen dat fluitjeswater of kattenpis) tot redelijk sterke koffie, volgens de voorkeur.
- Expressokoffie met expresso drukapparaat (in de meeste cafés, bars en restaurants) in een grote tas (smaak en uitzicht is te vergelijken met Senseo koffie).
- Expressokoffie met expresso drukapparaat maar de hoeveelheid verkregen koffie bedraagt slechts een paar cc voor dezelfde hoeveelheid gemalen koffie in een héél kleine expressotas (in het Frans: 'un serré'), t.t.z. een zéér sterk smakende, geurige en schuimende koffie.

Ik drink enkel één (halfsterk, 's morgens) en drie ('s avonds), twee is gewoon niet te genieten (net als alle Senseo koffies).

Terug naar de microgolfoven en metaal:
Mijn twee 'taartroosters' lijken (op de afmetingen na) identiek: gelaste vernikkelde of verchroomde staaldraad.
Waarom vonkt de ene wel, en de andere niet?

Als het de grootste taartrooster is die vonkt, en de vonk springt over naar de kooi, dan is het misschien gewoon omdat die dichter tegen de kooi staat :) Zet de kleinste taartrooster dan eens uit het midden.

De vonkende taartrooster is de kleinste (een paar cm verschil met de andere), de vonken springen over in het taartrooster zelf, nooit naar de kooi.

Zitten er stukken in van rond de 30/2,45 = 12,24 cm en bij die grote dan niet?

Goede vraag, zo ver ben ik nog niet gaan meten. ;)

Jij bedoelt dus stukken metaal die overeenkomen met de golflengte/frekwentie (2.45GHz) van het microgolfsignaal?

Ja, of veelvouden zouden ook mogen zeker? Of misschien zijn er delen bij de kleine rooster die elektrisch slecht met elkaar verbonden zijn, dus verbindingen met een hoge weerstand, zodat een vonk makkelijker is dan door die weerstand te gaan?

OT

Op 3 januari 2011 11:25:56 schreef Turbokeu:
[...] Sorry Eric, mijn reactie was inderdaad nogal discriminerend en misplaatst. (maar geef toe, koffie in een microgolfoven, brrr...)

Niks sorry hoor! Was maar een geintje :D Bijkbaar niet goed overgekomen. Ik ben het juist volledig met je eens. Eten en drinken zijn in Nederland in het algemeen nog steeds een ondergeschoven cultuur, hoewel er, gezien het aantal Michelinsterren, gelukkig een behoorlijke inaalslag aan de gang is :9

Je vergeet alleen de beste Belgische koffie: Het "Café Filter". Niet die plastiek bakjes van die Hollandse koffie(ver)brander en die Zwarte Poes (of is ze nu dood?), maar die zwaar verzilverde filters op je tas, die je bij de patisiers op zondagmiddag bij de vlaai kreeg.

Lapmiddel Senseo® is alleen geschikt voor alledaags gebruik voor alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. Je hebt dan in ieder geval verse koffie. Je kunt het verbeteren door twee porties voor één tas te gebruiken, maar daar blijft hert bij. Weet je dat dat een fiscale zaak is? In de Horeca wordt ieder kopje op 7 gram bepaald door de inspecteur. Op die manier wordt de winst bepaald, uitgaande van de inkoop. Vandaar die slappe troep, waar men aan is gaan wennen.

Nespresso, yuppenkoffie met StarbucksTM smaakjes.
Al die smaakjes aan koffie en thee tegenwoordig: Brrrrr..... Alleen goede pure koffie en thee zijn echt lekker, net als wijn.
/OT

Terug naar het topic:
Ik heb gisteren een 0A4-G in de magnetron gedaan: Lichtte mooi blauw op op 10% en op 30% energie. Hoger durfde ik niet te gaan, want er sprongen flink wat vonken over in het inwendige. Die OA3-G heeft natuurlijk ook flink wat spitsen de anode, de hulpanode en het getter (vacuum -voor zover je daarover kunt spreken in een gasgevulde buis- zal wel weer verbetrd zijn ;) ).

Op 3 januari 2011 14:02:12 schreef Tidak Ada:
OT[...] Niks sorry hoor!

Oef!

Je vergeet alleen de beste Belgische koffie: Het "Café Filter". Niet die plastiek bakjes van die Hollandse koffie(ver)brander en die Zwarte Poes (of is ze nu dood?), maar die zwaar verzilverde filters op je tas, die je bij de patisiers op zondagmiddag bij de vlaai kreeg.

Ja, deze was ik inderdaad vergeten.
Ik heb ze zelf ook gehad (verzilverd plateautje met 2 glazen kopjes en verzilverde filters), kwijtgeraakt in één of andere verhuis.
Praktisch kom ik ze niet meer tegen (is van herinnering al jààren geleden).

Lapmiddel Senseo® is alleen geschikt voor alledaags gebruik voor alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. Je hebt dan in ieder geval verse koffie. Je kunt het verbeteren door twee porties voor één tas te gebruiken, maar daar blijft hert bij.

En daarbij ook nog eens de tas terug te trekken op grofweg halverwege de voorziene doorlooptijd...

Nespresso, yuppenkoffie met StarbucksTM smaakjes.
Al die smaakjes aan koffie en thee tegenwoordig: Brrrrr..... Alleen goede pure koffie en thee zijn echt lekker, net als wijn.
/OT

Ik heb op 35-jarige (ben nu 55) leeftijd (voornamelijk wegens werkomstandigheden) een 5-voudige maagzweer gehad.
Nu nog ondervind ik zware maagproblemen na 2 slokken van de alombekende en geprezen Nespresso expressokoffie, dit geldt o.a. ook voor minder goede champagnes en schuimwijnen.

Terug naar het topic:

Ik dacht een éénduidig/allesomvattend antwoord te krijgen maar de praktijk ligt ogenschijnlijk iets ingewikkelder...

Heeft het hele vonkenverhaal niet te maken met opbouw van lading in het metalen rooster. Bij het ene rooster zal het ws sneller opbouwen dan in het met de magnetron geleverde rooster.
Een theelepel is rond en breed en kan ongestraft in de magnetron geplaatst worden zoals reeds door anderen gemeld.

Mij doet het sterk denken aan het St. Elmusvuur. Daar wordt om spitse delen ook lading opgebouwd en die wordt dan zichtbaar als blauwig licht. (Tidak ada vermeldde al zoiets) Gaat vaak vooraf aan blikseminslag.

In de magnetron ontstaat ook lading en daarbij gelijk vonken. Misschien omdat het proces ws. heel snel verloopt zien we de blauwe oplichting niet.

Voorts zal de afstand van de roosteropeningen ook te maken hebben met het al dan niet ontstaan van vonken. Is de afstand niet zo gekozen dat de freq van 2,4 Ghz en de golflengte van de magnetron hierop de minste invloed heeft. Wat is de afstand / maat van de roosteopeningen van het taartrooster? Dat zou ik ook nog wel willen weten.
Fred

Van die spits/edge werking wordt juist gebruik gemaakt bij elektrocauterisatie (in spraakgebruik foutief: diathermie) in de chirurgie: "Elektrisch scalpel" en coagulatie.
Hier wordt de patiënt op een massa elektrode gelegd (meestal een metalen plaat van c.a. 30×30 cm. Het mes is dan de tegenelektrode.
Een hoogfrekwente spanning (ik dacht dat de 12,5 GHz band daarvoor is voorbehouden) zorgt voor een stroom, die zich door het spitseffect bij de punt van het 'mes' concentreert. Hier mee kan de chirurg vrijwel bloedloos snijden, doordat kleinere vaten gelijk dicht geschroeid (gecoaguleerd) worden. Grotere bloedingen worden met een pincet afgekenepen en dan met het 'diatermieapparaat' gecoaguleerd. Ook hier zorgt het spitseffect voor concentratie van de stroom bij de spits van het pincet.
In princiepe voelt de patiënt er vrijwel niets van.
De praktijk is echter anders heb ik gemerkt, vooral als spitse lichaamsdelen contact met de massa elektroden maken, dab voel je het goed op die plaatsen :( .

30 x 30 cm is al weer wat langer geleden. We plakken tegenwoordig een electrisch geleidende plakker 13 x 13cm op het lichaam. Vroeguh hadden we een metalen plaat waarop we ook nog eens een vochtige handdoek legden.
Overigens als je spreekt over cauterisatie dan vragen ze zelfs op de OK of bij mij op de afdeling wat is dat? Alles heet tegenwoordig diathermie en in mijn vakgebied gebruiken we APC is argon plasma coagulatie, waarbij de argon geioniseerd wordt en de vonk kan overslaan. Maar dat is meer om weefsel weg te branden. Een combi van snij en coagulatiestroom.

Eén van mijn beste vrienden heeft zich indertijd (10-tal jaar geleden) op deze manier laten 'castreren'. ;)
Ik (hij nog meer ;)) herinner me de metalen 30x30cm plaat onder zijn achterwerk.
De zogenaamde 'pijnloze' interventie heeft nochtans moeilijke herinneringen nagelaten bij mijn vriend (iets i.v.m. geëlektrokuteerde b*llen en een hete kont)...

castreren doe je toch met 2 bakstenen? ;-) steriliseren lijkt me meer op zijn plaats

Op 3 januari 2011 16:52:48 schreef Captain:
castreren doe je toch met 2 bakstenen? ;-)

Deze goedkope methode heeft mijn vriend ook overwogen (gezien toen pas huis gekocht en zware maandelijkse aflossing) maar toch maar gekozen voor de minder pijnlijke 'elektrische methode'...

Op 3 januari 2011 16:19:59 schreef Captain:
30 x 30 cm is al weer wat langer geleden. We plakken tegenwoordig een electrisch geleidende plakker 13 x 13cm op het lichaam. Vroeguh hadden we een metalen plaat waarop we ook nog eens een vochtige handdoek legden.

Ach het was ook een antiek bakelieten apparaatje bij de huisarts. Er moest een poliepje op m'n rug weggehaald worden en die plaat lag onder m'n borst, begrijp je? Ik wilde niet eigenwijs zijn (kom ook uit 't vak) en deed of ik 'kronkelde van plezier'. Gewoon twee puntcontactdiodes >:)

Zijn ze dus toch gemoderniseerd in het EG ;)

Over magnetronovens:
spitse uiteinden doen het altijd goed met vonken. Kijk maar naar de breakout points bij tesla coils.
Misschien zitten er op sommige roosters onregelmatigheden in het metaal, of is de afwerking anders.
Ik denk dat het een en ander best experimenteel vast te stellen is. Paar stukjes metaal van verschillende lengtes (golflengte), spitse/afgeronde punten enz.

Over koffie:
Deze echte Hollander slurpt 'n bakje vers gezette koffie. Doorgaans haal ik mijn bonen bij Geels in Amsterdam (hooguit een week geleden gebrand)
Thuis maal ik ze vlak voor het zetten, en dan zet ik er koffie van met 'n cafetiére (french press)
Cafetiéres kosten geen drol; de koffie is ook best gunstig geprijsd.
Heerlijke koffie.

@Ledlover: Heb je het dan over dit toestel?:

http://www.xeberon.net/gaetan/dotclear/images/blog/cafetiere-italienne.jpg

Ik bezit 3 modellen (ca. 1/4, 1/2 en 1 liter inhoud) hiervan.
Het is en blijft héél moeilijk om hier (naar Belgische maatstaven) lekkere koffie mee te maken (iets tè lang doorkoken en je krijgt een onaangename aangebrande/gekookte koffiesmaak).

Op 3 januari 2011 17:06:42 schreef Tidak Ada:
Zijn ze dus toch gemoderniseerd in het EG ;)

VUMC al een tijdje
Groet
Fred

Nee, een cafetière is een glazen cylinder met een zuiger achtig filter er in. je doet er eerst koffie in en daarover heet (niet kooend) water. Even laten doortrekken en dan de zuiger er in en naar beneden drukken, tot alle koffiedik op de bodem zit.
Is wel lekker, maar ik heb toch liever 'kopie tubruk' (zoiets als turkse koffie), ondaks de drab.

Is dat hier een elektronica- of een koffieforum? :-)

Zelf gebruik ik deze schoonheid:
http://www.appliancist.com/siemens-tc911p2-coffee-machine.jpg
in combinatie met versgebrande koffie. Koffiebranderij is net geen 100m ver.

Maar zo'n antieke verzilverde koffiefilter wordt hier ook aan het werk gezet, al vrees ik dat het zilver vervangen is door RVS...

@Tidak Ada: Jaaaaahhh, lekker koppie toebroek met veel (riet)suikerkandij.
Niet te versmaden!.

Bij mij vonken de metalen roosters niet als ik ze in de magnetron gebruik, kan niet zeggen dat de afwerking erg glad is, maar het werkt goed.
Mac.

In de handleiding van onze magnetron staat alleen dat metaal geen microgolven doorlaat en dat de afstand tussen metaal en wanden minimaal 2cm moet zijn.

Om dan toch helaas weer een knipoogje naar koffie te doen:

Ik heb heel lang op mijn werk nog de zogeheten perkelator gehad...
Het geval leek sterk op een waterkoker (Snelkoker), maar met een ferme deuk in het midden van de bodemplaat.
Men vulde het geval tot zo'n driekwart met koud water.
Hierin kwam een buis met cup waarbij de cup precies over de "deuk" in de bodemplaat werd gezet.
Aan de andere kant van de buis was een richel waar weer een soort tray om werd geschoven die door de richel mooi boven het wateroppervlakte bleef, en welke daardoor ook mooi de buis vertikaal en gecentreerd in de ketel hield.
De tray had een fijn-geperforeerde bodem waar we dan een paar scheppen koffiepoeder op gooide, en het versprijdde over de oppervlakte.
Daarna het deksel er op, welke een soort "dop" in het midden had, waarin de buis uitstak, die het omhoogkomende verhitte water weer naar beneden terug liet vallen, waarbij het op de tray met koffiedik kwam.

Dat proces moest dan zo'n 10 minuutjes rammelen, totdat de ergste activiteit in dat ding voorbij was, en de gehele watermassa (Dan inmiddels koffie) goed heet was geworden.

Dan kon je het uitshenken...

Leuk en primitief ding, maar er kwam koffie uit!

OT:

Ik verwacht dat het vonken van verschillende roosters, die ogenschijnlijk iedentiek zijn, maar anders van maat te maken heeft met resonantie...
Lengte van baleinen, omtrek, afstanden tussen baleinen, Als dat exact de Microgolf zijn Lambda matcht, krijg je ook feest.

Neovo.

Zou er niet een of andere coating om zitten?
Ik had namelijk enige tijd geleden ook dat het rooster begon te vonken in mijn oude magnetron, wat bleek: een rubber dopje van een van de pootjes was gescheurd, en daaruit ging hij vonken. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het komt door de scherpe randen van het einde van het draadje van het rooster (waar dus dat dopje omheen zat)
Dopje vervangen, en toen heeft hij het gewoon weer een hele tijd vonkloos gedaan....