Hallo ik ben op zoek naar een simpele oplossing voor het aansturen van een dot-matrix.
De bedoeling is dat deze display allen knipperende rode kuis aan geeft meer niet.
Ik heb de dot-matrix 5x7 en aantal flip flops al gekocht.
om een kruisje weer te geven heb ik nog iets nodig die de signalen om de beurt door geeft.
kan ik hier voor iets van loop-licht gebruiken ?(hef4017)
Met vriendelijke groet
marc ligt
Treinenclub Rheden
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
hoe moet het knipperen? wat is de voedingsspanning en hoeveel leds worden gebruikt voor het kruis (hoeveel gaan er oplichten)
als het gewoon aan/uit moet knipperen, kan je een 555 gebruiken (zie schakelingen -> knipperlicht met 555)
het knipperen is het punt niet,daar voor heb ik de flip flop.
de voedingsspanning is 16v. dit is naar beneden bij te stellen via 78**.
het probleem zit hem in de kruisje die hij moet weer geven.
omdat het een matrix is kan je niet zo alles aan elkaar knopen, dan branden er te veel led`s.
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
ik was inderdaad vergeten dat je al een matrix had.
Het makkelijkst zou een µC zijn. (kan later nog andere patronen tonen)
anders kan je een 4017 gebruiken om de kolommen te wisselen. een andere 4017 stuurt de rijen aan. beiden gebruiken dezelfde clock, dus dit zou kunnen werken.
uit 1--|>|-led 1
\-|>|-led 6
uit 2--|>|-led 2
\-|>|-led 4
uit 3-|>|-led 5
uit 4--|>|-led 2
\-|>|-led 4
uit 5--|>|-led 1
\-|>|-led 6
de andere 4017 regelt zoals eerder gezegd de kolommen
volgens mij zou het dan in 3 stappen kunnen.
stap 1 4 buitenste aansturen (c1,r2 / c5,r2 / c1,r6 / c5,r6)
stap 2 4 die daar binnen lichen (c2,r3 / c4,r3 / c2,r5 / c4,r5)
stap 3 middelste puntje (c3,r4
dan kan ik ook 4093 gebruiken om deze aan te sturen ?
Ik wil melden dat het gelukt is.
zie schema
zie foto
alleen krijg ik de leds niet zo fel branden.
Met vriendelijke groet
marc ligt
Treinenclub Rheden
momenteel zit er 10k in die ook de basis van bc547 aan stuur.
maar als ik de weerstand verlaag naar 470 ohm maak dit niets uit.
ook als ik de frequentie van de ne555 veranderd maakt dit niets uit.
als ik geen signaal naar de 4017 stuur dan brand de led wel goed.
maar dan laad hij maar 1 coördinaat door!!!.
Er zitten dus geen weerstanden tussen de aansluitingen van de matrix en de voeding / 4017, of had je er 10k tussen zitten? Dat is namelijk te hoog.
De reden dat het licht zwakker is komt door het multiplexen. Doordat iedere rij maar 1/xde van de tijd aan is wordt het licht ook zwakker. Meestal wordt dat opgelost door een hogere stroom door de LEDs te sturen.
Bij 470 ohm is die stroom (bij een spanning van 5V) 5 - 0.7 - 2.1 = 2.2V / 470 = 4mA. Als de LEDs 1/7e van de tijd aan zijn mag die waarde best wat hoger hoor. Bijvoorbeeld 220 ohm, of 180 ohm.
Stel dat je 10mA door de LED wilt hebben, dan is de weerstand 2.2 / 0.01 = 220 ohm. Maar de LED is 1/7 van de tijd aan. Dan zou je in theorie 220 / 7 = 31 ohm mogen gebruiken (afronden naar 33 ohm).
Maar het kan zijn dat de stroom dan te hoog wordt. Probeer het eerst eens met 220 ohm.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (21%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
4017 kan die stroom niet leveren, bij 15V voeding 8.8 mA. Zie datasheet: http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/CD4017BC.PDF
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Met 5V, een 74HC4017, en kleinere weerstanden, zou het moeten lukken.
Andere optie: NPN-torren als emittervolgers inzetten ipv. de 4017 rechtstreeks stroom te laten leveren.
Gamesbond
inderdaad, bij bv. een led kubus, waarbij leds 1/3 van de tijd aan zijn, laat men tussen 50 en 100mA door de leds. Aangezien dit een piek is, kunnen de leds hiertegen.
in het schema zie ik weerstanden van 1K naar de matrix, das dus veel te hoog.
[Bericht gewijzigd door Gamesbond op (20%)]
1K is inderdaad te hoog.
maar als ik de weerstand verlaag veranderd er niets.
+/- 1v top top op de scoop gemeten.
4017 levend te weinig vermogen
ik ga woensdag vraag als hij op deze sterkte goed is.
zo niet ga ik laats stukje om zetten.
( bc547 word al aan gestuurd van de 4017.
de plus voeding die nu op de ic 4017 zit zet ik op nieuw bc557 word aangestuurd met de bc547.)
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Wil je beweren dat de 4017 niet genoeg stroom levert om een BC547 open te sturen???
Daar geloof ik dus helemaal niks van, er is iets anders mis.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb de indruk dat hij met elke 4017-uitgang een anode-rij rechtstreeks stuurt, en een kathode-kolom via een NPN. De NPN zal wel voldoende basisstroom krijgen, maar de LED's blijven in de kou staan.