Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 14 januari 2011 22:32:18 schreef Jeroen13:
En dan nu van heel oud naar heel nieuw:

[afbeelding]
Mijn nieuwe Agilent DSO1024A 200MHz 4 channel.

kijk, dit begint op iets te lijken.
na al die schrootcollecties ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Onhandig ding, je kan er niks boven op stapelen ;-)
Free, moet jij niet terug naar je zandbak >:-)
Maar serieus, hij is mooi hoor.

Jojo, mooi !! zo' n ding had ik bijna gekocht op een beurs maar ik vond 50 euro toch wat te veel. Mijn oudste is een buizentester uit de jaren 30

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 14 januari 2011 23:35:06 schreef fred101:
Free, moet jij niet terug naar je zandbak >:-)

nee, ik ben de floorplan voor mijn nieuw lab aan het uittekenen ... ik heb 8 op 4 meter ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

nee, ik ben de floorplan voor mijn nieuw lab aan het uittekenen ... ik heb 8 op 4 meter ...

Om ideetjes op te doen >:) >:)
http://www.uploadarchief.net/files/download/werkplek%20f_e.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ah , fred dus jij hebt ook een plekje om af te koelen als je een scope niet gemaakt krijgt , zal nu wel een vijver zijn geworden ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 januari 2011 22:32:18 schreef Jeroen13:
En dan nu van heel oud naar heel nieuw:

[afbeelding]
Mijn nieuwe Agilent DSO1024A 200MHz 4 channel.

Voor een Agilent doet dit toch wel heel erg plastic fantastic made in China achtig aan. Beetje een "My First Sony" model. Maarja als de specs maar goed zijn.

Op 14 januari 2011 23:08:34 schreef testman:
dat is wel een mooi scopie en nog een bekend merk ook nog.... mag hopen voor je dat deze ook 35 jaar meegaat net als de voorgangers :) is dat overigens een philips pm30xx op de achtergrond ?

Nee dat zijn twee fluke PM3384B en PM3394B.

@free heb uit eindelijk toch de agilent gekozen boven de Lecroy. Vond die nogal traag qua bedienings response.

Op 15 januari 2011 09:55:46 schreef Dominic:
[...]

Voor een Agilent doet dit toch wel heel erg plastic fantastic made in China achtig aan. Beetje een "My First Sony" model. Maarja als de specs maar goed zijn.

Het ziet er allemaal wel plastic uit, maar het voeld wel degelijk aan, er zit helaas geen Ethernet poort op. Stond ook niet in de spec's maar in de handleiding stond een afbeelding waar die wel op stond. En de rigol tegen hanger heeft het wel.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 14 januari 2011 23:41:16 schreef free_electron:
[...]
nee, ik ben de floorplan voor mijn nieuw lab aan het uittekenen ... ik heb 8 op 4 meter ...

Thuis of op 't werk?
Indien thuis: heb je je Chevy voor de garagepoort laten staan dan? :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@ free , 8x4 meter ??? gaat het zo slecht op t werk dat je in de auto moet gaan hobbyen :P :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/pcbgewoon.jpg

De printplaat voor de philips detectieves. Op de print aan de componenten zijde staat met rood potlood MAS geschreven. Tenminste voorzover leesbaar want het is er opgezet voor solderen. De MA zijn zeker. De S zou ook een 8 kunnen zijn.

Hij is trouwens dood. Ik heb er bij een niet te hoge spanning een elco aangehanden. Toen kreeg ik 100VDC. Maar toen ik hier een 1K weerstand overhing sprong hij uit. Geen probleem denk ik, dat doet hij bij te veel load. Maar nu wilde hij niet meer aan en de primaire 2A zekering lag er uit. Nu weet ik zeker dat er iets niet goed was. Leuk, heb ik weer wat te doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

aan de print te zien is het echt wel een philips met die by dioden en philips weerstanden erin , de groene condensatoren zijn zelfs met een code voorzien , raar genoeg wel 13nc ??

@fred is er geen ontstoringscondensator geklapt , dat is wel meer met philips spul uit de 70s , let vooral op rifa condensatoren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ja, zo zien de weerstanden er echt Philips uit!

Ik meende op de eerste foto echt Beyschlag te zien en dan die groene C's, die ken ik echt niet van Philips. Zou niet weten van wie. Ze hadden die mosterd dineg en die knalgele en ook nog platte, met vette kleurcode, net als de keramische 'parel C'tjes, ook mosterdkleur

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Weet iemand wat die twee grote metale "diodes" zijn. Ze staan parallel aan drie 62V zeners. Ze lijken over de collector/emitter van zo'n bux80 tor te hangen. Ik kom er niet helemaal uit want de emitter hangt niet aan de min.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

het ding lijkt nog uit 1975 te zijn , toen waren de dioden enorm als ze meer als 3 amp waren , dus die je ziet zijn wrs by typen van 10amp omdat ze daar geen by127 voor konden gebruiken . maar het zijn wel gewone dioden .

let op een sperdiode die gingen ook weleens stuk , en je hebt de elco niet omgepoold teruggezet gehad ? meet alle by dioden maar eens na , veel kans dat je dan de sluiting vindt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Staat daar nergens een typenummer op?
Ze staan ook (anti?)parallel aan die drie zwarte dioden. Zijn dat zeners? Dan zouden die knollen wel eens vermogenszeners kunnen zijn.

Ik heb ergens nog zo'n zenerbakbeest in een laatje liggen. Kan, geloof ik, 10 Watt dissiperen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik dacht ook aan zeners. Een soort shunt regeling ofzo. Bij een voltage source zou je een superstabiele spanning verwachten. En dat was het zeker niet. Het vreemde is dat er een blokgolf uitkomt, er staat dus iets te schakelen. Alsof een helft niet werkt wat een 180 graden verschoven tweede blok geeft waarbij die 330nFs net genoeg zijn voor de aansluiting en een mooie DC te maken, maar dat zal wel vergezocht zijn,. Ik heb het schema nog niet echt bestudeerd.

Ik heb nog niet echt kunnen meten. Het zijn maar weinig onderdelen en ik kan ze allemaal testen en met het schema wat ik nu heb gemaakt lukt dat wel. Zonder ook wel maar dat is wat meer werk. Ik sluit zodra ik weer wat fitter ben er wel even de curvtracer op die ijzeren knollen aan. Dan weet ik het zo. Eerste snelle test even met de tracker en diodetester lieten al wat verdachte zien. Kom ik er niet uit dan open ik wel een topic want we gaan nu wat OT.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Even snel tussendoor voor Tidak Ada en testman: Die groene condensatoren zijn toch wel Philips (Nederlands zelfs), dat zie je aan het logo'tje en de 12NC (die niet op een erg omvangrijke familie lijkt te wijzen maar wel van Philips components is bij mijn weten). Ze werden ook toegepast in televisiechassis van rond dezelfde jaren. Ik meen dat ze zelfs of juist als booster-C voorkwamen. Overigens inderdaad vreemd dat ze niet op andere Philips C's lijken. Elders mogelijk als Booster-C en hier X-rated... Zou het soms een verre nazaat van de teerknol zijn? Dacht toch niet dat ze bij Philips toen nog doormodderden met papier (behalve de Rifarommel die testman al noemt die door sommige Philipsfabrieken nog wel werd ingekocht), maarja als er zelfs merken zijn die het nu nog steeds doen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

In de Jaren 60 -70 werden Rifa condensatoren als het summum aangemaerkt, de elco's van dat merk, die ik heb doen het inderdaad nog steeds en met de polyestercondensatoren heb ik inderdaad noit last gehad.

Daarentegen had je met die Philips mosterd dingen steeds ellende, om maar niet te zwijgen over die vettige keramische druppelcondensatoren. Bij beide brokkelde de omhulling bij de aansluitdraden snel af en dat gaf wel degelijk nare verschijnselen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

En toch worden die mosterds als zeer goed in audio land ervaren. Zijn van goede kwaliteit. Ik ben ik al die jaren pas één lekke mosterd-C tegenkomen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 16 januari 2011 01:05:39 (51%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

offtopic: ik ken de groene condensatoren ook uit meetapparaten uit de 70's , ook in tv's naar massa heb ik ze gezien , ik meen de k35 nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb een stuk of twintig van die groene, die kwamen uit de voorraad an een gepensioneerde philips man.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

wat speciaaler meetapparatuur:

http://www.on8rth.be/wp-content/uploads/2011/01/2011-01-16-10.38.45.jp…

Een NI DAQ kaart: 64 analoge inputs @ 1.25MSPS 12bit + 8 digitale IO en 2 analoge uitgangen.
Mss niet het nauwkeurigste maar wel het handigste. http://www.ni.com/pdf/products/us/4daqsc199-201_ETC_212-213.pdf

http://www.on8rth.be/wp-content/uploads/2011/01/2011-01-16-10.38.55.jp…

Een Keithley 2-Ch analog output
http://www.keithley.com/products/data/analog/pci/?mn=KPCI-3132

Alleen zoek ik nog een manier voor van PCIe naar PCI te gaan, en dan lieft 2 keer. Want pci sloten zijn een rariteit aan het worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 16 januari 2011 15:19:01 (3%)

Sine

Moderator

Die bestaan zeker : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26080

Maar PCI hoewel een standaard uit het jaar toebak ( lees uit de 486 tijd ) is toch nog op zowat alle moederbordjes terug te vinden. ( aldi / scheer en foppen HP / packard hell ... enz bakjes daargelaten )

Tidak Ada

Golden Member

486.... Was dat niet ISA en later pas PCI, vlak voor de P-I uitkwam?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten