welke massa moet ik dan aanhouden?

het midden van de stuurspanning?

De GND (massa) is bij deze voeding de positieve uitgang.

Maar wat is me dit?

2n3055
vbe -14.8v
vce -14.8v

Hoe kan de basis negatief worden tov. de emitter?

En dan:

bd241a
vbe 8.8v
vce 14.8v

VCE is indentiek, maar wel positief ipv. negatief?!

dan ga ik alles nogmaals meten met de 'negatieve pen' op de positieve uitgang

Hallo,

ik heb voor school deze voeding vorige maand gemaakt (electuur) in dubbel uitvoering. ik kan u het eagle bestand gerust bezorgen, ze werkt zonder problemen. u kan eventueel nog steeds het schema gerust nakijken.

zou je dat willen doen?
kan ik eens kijken wat het verschil is met de mijne en als ik deze niet kan fixen misschien alsnog die maken.

maar een dubbele is toch gewoon 2 enkele
of heb je dingen gecombineerd?

ik heb de print gewoon 2 keer gemaakt. en dat in 1 behuizing gestoken. ik zal u nu alles doorsturen.

ok ik zie het wel aankomen
bedankt

dan ga ik nu even snel de print nog een keer nameten

de print is zelf getekend, dus de originele layout is niet meer terug te vinden.
het is verzonden

nou nogmaals gemeten

negatieve pen van de multimeter aan de positieve uitgang van de voeding. dan krijgen we dit:

vi van labo (vermogen)              -14,5 tot 15,33v

vi na gelijkrichter (elco's)        -13,92 tot 14,77v

stuurspanning                       12,6 - 0 - 12,71v

ka723
voeding (pin 12)	            11.90
	 (pin 7)                    0v
vout                                -0,75v   <<<???

741 rechts
voeding (pin 7)                     11,89
        (pin 4)       	            -12,03v
output tov v-                       -9,55v
inv input (tov v-)                  -0,55v
n-inv input (tov v-)                -1,07v

741 links
voeding (pin 7)                     11,88v
        (pin 4)  		    -12,02
output                              -9,51v
inv input                           0v
n-inv input                         0,03v

Vout voeding                        -12,3v

2n3055
vb                                 -0,02v
vc (=case)                         0v
ve		                   14,79v

bd241a
vb                                 -8.83v
vc                                 14,79v
ve                                 -0,02v

bc559c
vb                                 11,06v
vc                                 11,81v
ve                                 11,87v

edit:
trouwens nog even ter info
ik heb op dit moment maar 1 3055 aangesloten ipv 4. vandaar de enkele 3055 meting

ka723
voeding (pin 12) 11.90
(pin 7) 0v
vout -0,75v <<<???

Dat is al flink mis. Aan de uitgang v/d 723 moet je iets meer dan 7V meten. Dat is de spanningsreferentie, waar de rest van de voeding op betrouwt.

ik ga hem denk ik eens overnieuw opbouwen met het elektuur printontwerp ernaast en dan streep ik elk baantje weg dat goed zit.

dan kan ik checken op solderingen en loop ik nog een keer het ontwerp langs

nou ik ben een tijdje aan het knutselen geweest.

uiteindelijk heb ik alle printsporen nagelopen, maar geen fouten gevonden.
daarna heb ik hem volledig uit elkaar gesoldeerd en weer opgebouwd.

na het vervangen van de ic's deed hij het ineens. mooi 0-30v uitgang. ik kan hem nog niet belasten omdat ik nog maar één 2n3055 gebruik op een breadboard zonder verdere koeling, maar het lijkt erop dat hij werkend is.

en uiteindelijk bleek de 723 kapot te zijn. toen ik de oude terug plaatste deed hij het weer niet. waarschijnlijk heeft hij een opdonder gekregen bij de printfout die ik eerder tegenkwam.

eventjes een andere halen in harderwijk (als ze hem hebben) en dan kan ik de 2e ook op gaan bouwen.

edit:

trouwens. ik kan het koelblok op 2 manieren opbouwen.
namelijk:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/koelblok.png

de onderdelen zitten dan zo:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0054.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0053.jpg

(moet die bd241 eigenlijk gekoeld worden? lijkt me wel eigenlijk.)

wat is de beste optie?
de onderdelen dicht op elkaar, maar dan op een dikke alu laag. of een dunnere alu laag met de onderdelen verder uit elkaar

voor nu dus bedankt, en mochten er problemen zijn bij de volgende dan zien jullie me wel verschijnen;-)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (25%)]

ok

de 2e labvoeding is gebouwd en hij werkt bijna helemaal

ik kan de spanning prima regelen van 0-30v. alleen gaat de stroombegrenzingsled niet uit.

het enige dat aan de uitgang hangt is een 10k weerstand en een multimeter.

maar over de led blijft iets meer als 2v staan onafhankelijk van de stand van de potmeters.

de 723 heeft een 12v voeding en de uitgang is 7.26v. dus dat is goed.
current limit is ook 7.26v
current sense is 7.17v net als de inv en niet inv input en de vref

de 741 voedingen zijn in orde(24.1v)
inv input = 0.01v
n inv input = 0.04v

en van de linker 0.00v en 0.02v

de bd241a:
vb = 0,8v
vc = 0,2v
ve = 0.01

2n3055
vb=0,1v
vc=0,1v
ve=0,0v

de uitgang is 30v en de stroombegrenzingspot staat ongeveer op de helft

Met een uitgangsspanning van 30V en een belasting van 10k loopt er 3mA door de shunt (R21).
Daarover staat dus een spanning van 0.66mV. Die spanning zou ook op de inverterende ingang van IC3 moeten staan. En jij geeft 10mV op?

Hoe dan ook, de spanning op de inverterende ingang is 30mV lager dan op de niet-inverterende ingang. De uitgang van IC3 zou dus hoog moeten zijn.

ik zal er eens een zwaardere belasting aan hangen. misschien dat hij het dan wel goed afregeld

nee hetzelfde verhaal

nu weer terug op de 10k weerstand
nu met 15v uitgang:
nu is de inv ingang 2mV en de niet inv ingang 454mV
de uitgang is inderdaad hoog (11.28v)

Vr21 = 0,4mV

bd241a:
vb = 0,68v
vc = 15,1v
ve = 0,06v

2n3055
vb = 0,06v
vc = 15,11v
ve = 4,5mV

[Bericht gewijzigd door timberleek op (60%)]

Bedoel je, dat het bij 15V allemaal OK is, maar niet bij 30V?

Nee ik had de uitgangsspanning dit keer op 15v gezet.
De stroombegrenzing led blijft nog steeds branden

En dat, terwijl de uitgang van IC3 hoog is?
Die wordt toch gevoed met +/- 12V? Als zijn uitgang +11.28V bedraagt, blijft er minder dan 1V over om T1 via D6 en R12 van basisstroom te voorzien. T1 kan dus nooit geleiden, en LED D7 kan nooit stroom krijgen. Maar hij geeft wel licht af...
Sluit R10 (of de basis en de emitter van T1) eens kort. Als de LED blijft branden, is T1 stuk.
Dooft de LED, meet dan de spanning over R10 eens.

hij wordt inderdaad gevoed met ca 12v (nu zijn het even 2 loodaccu's in serie.

als ik r10 kortsluit of de basis-emitter dan blijft de led vrolijk branden. ook geen intensiteitsverschil voor zover ik kan zien.

tijd om een nieuwe pnp tor te regelen denk ik

ik meet trouwens op de basis van de tor 11.16v en op de emitter 11.87 als hij niet kortgesloten is. misschien nuttige info...

[Bericht gewijzigd door timberleek op (20%)]

als ik r10 kortsluit of de basis-emitter dan blijft de led vrolijk branden

T1 is stuk, of er zit een geniepig, haast onzichtbaar, printspoortje tussen collector en emitter.

Dan moet het een heel dun spoortje zijn. Maar ik Zal er eens naar kijken.

Anders een nieuwe plaatsen, alleen heb ik volgens mij net de laatste opgemaakt. Even hopen dat ik er nog een heb of een andere pin compatible general purpose pnp tor heb.
De tor is toch niet zo kritisch?

nog iemand die me een indicatie kan geven op welke manier ik het koelblok het beste in kan delen?
als T stuk met alles dicht op elkaar
of 2 L stukken boven elkaar met meer ruimte tussen de onderdelen

en moeten de bd241's gekoeld worden, lijkt me wel eigenlijk omdat ze een aardige hoeveelheid stroom moeten doorlaten om voldoende basisstroom te creeren voor de 3055's.

Op school hadden ze trouwens geen bc559c transistor. maakt het heel veel uit welke transistor je kiest of is het goed als de hfe enigzins in de buurt komt? anders moet ik nog even gaan zoeken naar een andere 559

Ik heb ook deze labvoeding aan het bouwen. ik heb ook de vraag gesteld hoe je het beste de koelblok kan indelen. Het lijkt wel of de led van de stroombegrenzing een ziekte is, blijft bij mij ook doodgewoon aan. Ik heb ook die 2.2 Volt over de led staan. Ik heb de BC559C ook al vervangen + de zender diode maar hij gaat nog niet uit. Maar hij is wel goed aangesloten.

Ik denk dat de BD241 ook gekoelt moeten worden, hij stuurt vier stuks 2n3055 aan. Maar ik kan het ook mis hebben.

ik moet nog even aan een andere tor zien te komen om het te testen. en even controleren op minuscule verbindingen (je weet maar nooit)

hopelijk is het geen blijvertje ;-)

De 2n3055 heeft (worst case) een hfe van 20. voor 4A heb je dan 200mA basisstroom nodig. even van kortsluiting uitgaande heb wordt er dan 30v*0.2 = 6W verstookt.... ik schroef hem er wel bij op;-)

heb er ook al 2 van gebouwd , en de bd241 op het koelblok zetten is wel aan te raden , ook is hij dan dezelfde temperatuur als de eindtorren wat verloop tegengaat. heb er zelf overigens de bd243 ingezet .
let op de kleine 47uf elco in de uitgang , zonder deze gaat de voeding oscilleren wat rare dingen oplevert.