testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
halogeenlampen gaan langer mee met 10% minder spanning , maar tegengesteld gaan ze met 5volt hoger ook veel korter mee .
kijk naar een makita zaklamp , deze werkt met de boormachineaccu , maar het lampje is 12volt . de accu met 10 nimh erin is net geladen bijna 15 volt , en dan is zo'n lampje na 2 accu's leeg te hebben gebrand al stuk. dat is nog geen 8 uur !
let maar eens op het rammelen van die gu10 spots , je koopt een armatuur met 4 lampen erbij . 3 van die lampen zaten los in het doosje waardoor ze vanaf china tot in je huis gebben gerammeld , op de vrachtwagen , scheepsdiesel , zeecontainer vervoer ed. het ene lampje wat klem in het doosje zat door een andere plek in de verpakking gaat dan wel jaren mee .
er is weinig van te zeggen hoeveel 1 lamp heeft gerammeld tov de lamp erlangs in de stelling.....
apels met peren?
de TS heeft het over halogeenlampen.
ik over het softstarten van die lampen?
Wie is er hier oftopic bezig dan ?
enfin hier staat een schema:
http://www.atx-netzteil.de/softanlauf_fuer_230v_gluehlampen.htm
[Bericht gewijzigd door kombucha op (27%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Terug naar de lampjes. (ik ben het met beide kampen eens
, en erg blij dat we hier nu ook LSD batterijen hebben, zij het uit Japan (Eneloop, eerst van gehoord via free en ze zijn idd super)). (edit: Heel pagina 3 was er net nog niet)
Op een stroombron starten gloeilampen heel leuk op. Een 12V/50W autolamp op een 2A stroombron is een mooie sfeerverlichting, en het starten is dan ook goed te zien. Leuk experiment je. Met mijn labvoeding komt er nog een 2e experiment bij: als ik snel het contact verbreek en weer maak gaat de lamp feller branden. Zware overshoot denk ik...
Maar zouden die halogeentjes niet langer leven / leuker opstarten, als de stroom beperkt werd op 50/240 A? (Afgezien dat dat niet bijster praktisch te maken valt, vrees ik, gezien de te leveren spanning ook daadwerkelijk 230V AC moet zijn.)
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
@pros: die inschakelvertraging is gelijkaardig aan wat ik als alternatief voor de NTC's in gedachte had (ik had een solid state relais gebruikt dat levert een kleinere schakeling op).
wat het best is is maar de vraag. Die schakeling verbruikt net als de NTC's ook stroom.
Verder heb ik hier een ook nog een 12V halogeen set van Ikea met een elektronische trafo. Die is zo sterk inschakelvertraagd dat je de lampjes echt in 2 à 3 seconden ziet opgloeien.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Vraag me af of TO wel goede kwaliteit fittingen heeft gebruikt. Bij sputterende contacten zijn de halogeenlampen ook gauw om zeep.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die 28W LED-TL die stervensduur is en maar net iets langer meegaat dan de 36W TL die hij vervangt, is helaas representatief voor de stand van de LED-techniek. Het lagere verbruik is ook te halen met een betere reflector en een T5 buisje, waar je minstens zo mooie kleurtemperatuur en kleurweergave mee kan bereiken. Daar hoef je het dus niet voor te doen.
Sylvaniaspotjes zouden hier toch ook wel te krijgen zijn, en losse Cree LED's al helemaal. Waarom zou dat in de VS dus beter of slechter zijn dan hier? Onzindiscussie, je moet goed weten wanneer je wel of niet LED kan gebruiken en niet als een kip zonder kop achter de hype aanlopen. Wellicht is het dat men in de VS inmiddels doorheeft dat je een LED-lamp niet bij de bouwmarkt moet kopen, dat is hier dankzij de politieke hype een beetje misgegaan.
Voor laagvermogen halogeenlampjes met reflector, speciaal die vaak stuk gaan, kan het zeker lonen, maar mijn factor 5 was overdreven en geldt voor de vergelijking met normale gloeilampen. De factor 3 wordt waargemaakt door de betere lampen, maar zoals ook al gezegd werd: je moet geluk hebben of dik betalen voor een goede lichtkwaliteit. Overigens mag uit die factor 3 duidelijk worden wat ik al zei, als je een 50W halogeenspotje wilt vervangen is dat al op het randje en vooral practisch als je het volle vermogen toch al niet nodig had.
De TS heeft duidelijk aangegeven dat LED's het voor hem nog even niet gaan worden, en laten we wel wezen: halogeenlampen moeten gewoon minstens 1000 uur meegaan en liefst langer.
Ik sluit me vooralsnog bij mezelf aan qua diagnose
Maar de softstart of dimmer en de slechte kwaliteit van de eventuele fittingen lijken me absoluut zinnige punten.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 16 februari 2011 20:46:16 schreef free_electron:
- een drinkwater dispenser met warm en koud ( zo een gelazen ballon bovenop een voet )
Dat noemen we hier een kraan. Het drinkwater uit de kraan is hier (Arnhem) zo zuiver, dat wint het van een fles bar-le-duc of een bubbel-op-sokkel.
Terug on-topic:
Een soortgelijk topic was hier vorige maand ook al gestart, misschien daar ook eens in neuzen.
Ik zei toen:
Op 5 januari 2011 10:22:31 schreef Jochem:
GU10 zijn dan wel horror-verhalen over, maar bij mij gaan ze achter een doodnormale schakelaar gewoon 'lang' mee. Vraag me niet hoe lang, maar sinds de verhuizing anderhalf jaar geleden heb ik er niet eentje meer hoeven vervangen (en sommigen al langer niet).Wel is het zo dat juist bij die verhuizing 3 van de 5 lampjes uit het armatuur kapot waren gegaan. Ik meen dat ik ze vervangen heb door HQ/Nedis lampjes, maar misschien was 't ook Gamma. De andere 2 lampjes heb ik geen idee meer van.
Misschien toch iets met trilligen? Huis met houten skelet? Halogeen aan gipswandje?
Zo, de carnaval is weer voorbij en ik ga dit weekend het hele spul eens naar beneden halen en kijken hoe de veerdruk is van de contacten.
Inmiddels zitten er 2 el-cheapo spotjes in van de action welke het wonderwel al langer volhouden dan de Philips spotjes...
Dit weekend meer.
Dominic
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
In dat soortgelijk topic dat Jochem vermeld lopen ondertussen 2 mogelijke oplossingen: de mijne met NTC's en die van Hugo met een diode en een vertraagd ingeschakelde thyristor. Beide lijken tot noch toe succesvol.
De veerspanning heb ik inderdaad bij enkele spotjes gecontroleerd maar die leek me prima in orde te zijn.
Dit probleem ken ik ook, helemaal met lampen die aan een houten plafon hangen en iets trillen(bewoonbare eerste verdieping) .
Ik heb diverse lampen&merken geprobeerd, het beste zijn de lampen van de ACTION, tevens zijn deze lampen ook zeer goedkoop.