Op 20 februari 2011 11:51:00 schreef SparkyGSX:
@Piet elektro: is dat zo'n dimmer die je helemaal laag moet draaien om de lampjes uit te zetten met de schakelaar, of een type waar je op drukt of zo? In het eerste geval is het redelijk logisch; bij het inschakelen speel je zelf voor inschakelvertraging, omdat je (relatief) langzaam de dimmer hoger draait.

Nop, is een normale drukdimmer.
Dus drukken=uitzetten en andersom om aan te zetten. De dimmer kan hierbij in alle mogelijke standen tussen 0-100% zitten. Dus zet je de dimmer op 100% aan krijg je toch een inschakelpiek.

Ik betwijfel overigens of Ectron een onderdeel van Philips is.
Kan me het niet voorstellen gezien de erg lage prijzen, en de bouwkwaliteit van de lampjes.
Waar heb je die informatie gevonden testman?

heb net even getest met een 12v halogeenlampje in serie met de gu10 lampen , en dat werkt ook prima. met 120watt aan gu10 lampen is een 15/20 watt 12v halogeenlampje al zat als inschakelbegrenzer . er valt ook maar 0,8volt overheen als de lampen heet zijn , en zo'n lampje met voetje ( of kroonsteen ) in een stukje ijzeren buis kun je prima kwijt in de voet van het armatuur.

ook is er een extra voordeel , nu zal de b automaat niet knallen als er 1 gu10 lampje het begeeft als deze al brand.

@piet ik zei veel van de genoemde merken , aan de bouw zie je of het philips is , en de barcode op het doosje :)

En bovendien kan het ook nog dat Philips bij een derde partij inkoopt die ook voor eigen rekening lampen op de markt zet, die dan ook nog wel slechter kunnen zijn of goedkoper kunnen ogen en opzich weinig met Philips te maken hebben.

Als je niet alle gangbare Philipsmodellen uit je hoofd kent zoals testman is de aanwezigheid van een 12-cijferig artikelnummer onder een van de flappen van het doosje ook een leuke aanwijzing dat Philips er waarschijnlijk wèl bij betrokken is.

Op 20 februari 2011 19:28:26 schreef testman:@piet ik zei veel van de genoemde merken , aan de bouw zie je of het philips is , en de barcode op het doosje :)

Maar dan verplaats je in zekere zin het probleem. De automaat klapt niet maar het 12V lampje wel degelijk!

Over de merken: daarom, ik dacht dat je Ectron ook de genoemde merken schaarde.
De lampjes zitten overigens in een plastic/karton verpakking http://s3.amazonaws.com/voordeelmuis/446/446162.gif

Ik zal in het vervolg eens letten op die code, misschien hebben ze ook daar een vinger in de pap.

Voor de superprijs van 1,80 hoef je ze in ieder geval niet te laten liggen, haha :)

ik blijf bij 12V halogeentjes, die zijn niet zo picky.

de 12v halogeen klapt niet zo snel , deze heeft een hogere stroom nodig om licht te geven , eer die lamp gesprongen is is die piek al weg.

heb regelmatig klanten aan de balie op t werk , die met een draadloze schakelaar aankomen , waar een gespat printspoor inzit omdat er zo'n gu10 klapte , door de emd van die knal kan de print zo de vuilbak in want de ic's zijn al gaar. ik heb er per schakelaar nu een zekeringhouder bijgegeven met een 2amp zekering om de schakelprinten heel te houden . dit komt ook omdat bedrijven vaak c16 automaten hebben en die gaan er niet uit .....

daarom is de schakeling met de diode in het geval van sluiting door een lampje wel krikkel , dan spat de 1n4007 uiteen . het 12v spotje kan in een stukje koper buis geen kwaad.

Op 20 februari 2011 21:33:58 schreef Piet elektro:
[...]
Ik zal in het vervolg eens letten op die code, misschien hebben ze ook daar een vinger in de pap.

Een ander ding waar je Philips-lampen vaak aan kan herkennen is het een of andere fabriekssymbooltje op de fitting of reflector naast de datumcode.

Ik hab beloofd nog te rapporteren hoe het met de inschakelvertraging gegaan is. Deze zit er nu 14 dagen tussen en de ervaring leert dat er intussen 1 a 2 lampen stuk zouden moeten zijn. Er is in deze 2 weken geen enkele lamp stuk gegaan!

Op naar een nog iets langere testperiode want dit kan nog steeds toeval zijn.

@ testman: Als de wisselcyclus een jaar was en dus na een jaar de lampjes "synchroon" stukgingen had ik me er geen zorgen over gemaakt. Ik heb de lampensets kort voor nieuwjaar gekocht en sommige lampen al meer dan eens vervangen.

[Bericht gewijzigd door duffel op (23%)]

als aanvulling van m'n post op pagina 1 , heb onlangs de spots met de 15.000 branduren los gehad omdat er een extra kabel door die koof heen moest . ik heb toen eens gekeken naar de gloeidraden van de 2 12v spotjes die in de koofonderkant zaten , normaal met veel branduren gaat de gloeidraad schilferen en wordt het lampbolletje zwart , maar bij deze twee lampen was de gloeidraad nog als nieuw en de bol helemaal helder en toch al 15.000 branduren erop zitten in 7 jaar tijd.

dus de 12v halogeen kunnen nog veel langer mee in serieschakeling .

@duffel je kunt idd geluk hebben nu , en aan de posts te zien kan dat vlot een jaar duren eer je weer een wisselcyclus krijgt . heb je trouwens een krimpkous of kapje over de ntc's gezet ? want bij sluiting kunnen deze een enorme steekvlam geven , ziet er leuk uit bij een stucplafond :)

Op 20 februari 2011 15:04:11 schreef Hugo Welther:
Met een paar simpele onderdeeltjes maak je een "softstart" voor je halogeenverlichting.
[afbeelding]
De (halogeen)lamp brandt eerst op halvekracht door de diode. Vervolgens gaat na een korte tijd de thyristor geleiden en brandt de lamp op volle sterkte.
Je kunt met de waarde van de elco experimenteren om de softstart tijd te verlengen of te verkorten. Met 470µF is dit ongeveer 2-3 seconden.

Heel interessante dicussie. Misschien eens een thema voor een studenteneindwerk.

Voor het oog lijkt het dan wel of de lamp even op halve kracht brandt en na bijvoorbeeld enkele seconden op volle kracht.
Leuk om te zien, maar win je er iets mee?

In één seconde heeft je lamp 100x een maximale spanning van 320V te verwerken gekregen en is ook 100x door nul gegaan.

Het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat de lamp niet stukgaat door oververhitting. De gloeidraad heeft meerdere periodes nodig om opbedrijfstemperatuur te komen.
Hoeveel weet ik niet, ik vermoed zo'n 100 ms dus een 5tal periodes.

De lamp springt door het magnetisch veld veroorzaakt door de inschakelstroom die de spiraal van de gloeidraad doet samentrekken, en mechanisch forceert.
Of door een hotspot, dus een zwakke dunnere plek in de gloeidraad die door de hoge inschakelstroompiek oververhit wordt.

Dit gebeurt dan vermoedelijk al in de eerste sinus van het inschakelen, omdat de stroom dan het hoogst is. Tot 7 maal de nominale waarde.

Ik stel dus dat een dergelijke inschakelvertraging geen enkel nut heeft. Bij het inschakelen loopt de volle piekstroom door de diode en de lamp.
Tegen de tijd dat de schakeling werkt is de inschakelpiek al voorbij. Je hebt dan wel de helft minder pieken door de diode,
maar het op temperatuur komen duurt wel veel langer.
Een PTC, of een inschakelvertraging met weerstand in serie en een relaicontact (of TRIAC) die die weerstand na een halve seconde kortsluit lijkt me wel zinvol.

Een 12V halogeen heeft dat euvel niet omdat de gloeidraadveel dikker is vanwege de grotere stroom en dus mechanisch veel robuuuster. Men zegt wel dat de transfo door zijn beperkte afmetingen de piekstroom niet ten volle kan leveren, en zo bijdraagt tot de levensduur, maar datis volgens mij minder essentieel. Autokoplampen gaan tenslotte ook vrij lang mee.

Ik denk dat je bedoelt NTC te schrijven inplaats van PTC. Verder inderdaad een interessant idee voor een onderzoek.

Op 6 maart 2011 15:14:20 schreef grotedikken:
[...]
Heel interessante dicussie. Misschien eens een thema voor een studenteneindwerk.

Een PTC, of een inschakelvertraging met weerstand in serie en een relaicontact (of TRIAC) die die weerstand na een halve seconde kortsluit lijkt me wel zinvol.

Die NTC schakeling is precies wat ik gemaakt heb:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf5787.jpg

De weerstand van een 50W lamp moet in bedrijf ongeveer 1000 Ohm zijn. Koud heb ik verschillende lampen gemeten en zijn ze tussen 80 en 90 Ohm. Redenering: 3 of 4 lampen in 1 armatuur dus ongeveer 25 Ohm weerstand over de parallel geschakelde lampen. Ik wilde de stroom ongeveer 3 keer kleiner maken en heb er 2 x 22 Ohm NTC's tussen gemonteerd (ik zocht NTC's met een hogere weerstand maar die heb ik niet gevonden). De stroom tijdens de eerste sinus is dus nu grootte orde drie keer kleiner. De lampen en NTC's warmen zo snel op dat je niet ziet dat er een vertraging in de inschakeling zit.

Dat studenten eindwerk vind ik hier wel een goede. Toeval moet ook nog uitgesloten worden.

Men zegt wel dat de transfo door zijn beperkte afmetingen de piekstroom niet ten volle kan leveren, en zo bijdraagt tot de levensduur, maar datis volgens mij minder essentieel. Autokoplampen gaan tenslotte ook vrij lang mee.

Toen 12V halogeenspotjes nog redelijk nieuw waren, had men de inkomhal van een diamantcentrum in de Antwerpse Hoveniersstraat daarmee volgehangen. Teneinde dure trafo's te sparen (want wij willen veel bling-bling, maar liefst zo goedkoop mogelijk), had men simpelweg kringen gemaakt van telkens 20 lampjes in serie, en die dan rechtstreeks met netspanning gevoed.
Nou, daar hebben ze niet lang plezier van gehad. Na enkele maanden gingen de eerste lampjes stuk. En kon men telkens gaan zoeken welk lampje in de serieschakeling de schuldige was. :-)

De trafo's zijn uiteindelijk toch geïnstalleerd...

@GD: je stelt "Het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat de lamp niet stukgaat door oververhitting." Dit vind ik een beetje kort door de bocht; er spelen wellicht meerdere factoren mee, maar ik heb nog niet echt overtuigende argumenten gezien waarmee aannemelijk gemaakt wordt dat een van die effecten de hoofdoorzaak is van het sneuvelen van de lampjes.

De schakeling, zoals Hugo die gepost heft, is gisteren geïnstalleerd. Het ziet er best grappig uit, dat de lampen eerst een seconde of 3 op halve kracht branden (en een beetje zichtbaar knipperen; dat lijkt me niet echt goed...), en dan pas voluit gaan branden.

Als jij gelijk hebt, zouden de lampjes door die schakeling juist eerder stuk moeten gaan; immers, de lampjes warmen langzamer op, waardoor er meer halve cycles met een hogere stroom worden doorlopen, en door de pause tussen de halve cycles zou de mechanische belasting toe moeten nemen, lijkt me.

De tijd zal het leren; ook ik zal hier berichten over de resultaten.

Ik denk dat de zaken die GD aandraagt wel degelijk mee kunnen spelen. Er zijn meerdere slijtmechanismes aan lampen, en vooral halogeenlampen met hoge werkspanning zullen mechanische problemen vertonen doordat de gloeidraad eigenlijk te lang moet zijn om nog stevig te kunnen zijn. Zoals ik al eerder meldde zijn er verschillende ophangingen van gloeidraden (wat aangeeft dat dit een probleempunt kan zijn voor fabrikanten) en iemand anders noemde al verticale of horizontale montage die op de levensduur kan uitmaken (en daarmee kom ik ook op de uitgezakte gloeidraden die ik wel bij halogeenstaaflampjes tegen ben gekomen). Dat het magneetveld van de gloeidraad ook mechanische effecten heeft in die categorie, lijkt mij ook wel logisch. Hoe zwaar die effecten meetellen weet ik echter niet.

De niet-mechanische slijtage die uiteindelijk de meeste andere lampsoorten fataal wordt (ouderdom) is de temperatuur. Dat lijkt mij in elk geval de belangrijkste factor in de 13e machtsfunctie waarmee de levensduur van een gloeilamp van de werkspanning afhangt.

Een kleine update: sinds de installatie van die schakeling in de lamp in de woonkamer zijn er geen lampjes meer stuk gegaan.

Maar... in de rest van het huis ook niet. Dat schiet dus niet echt op; voorheen ging er zeker elke week wel ergens een lampje stuk, en nu dus al weken helemaal niets meer.

Nu schijnt het dat er ongeveer rond de tijd dat ik die schakeling hebt ingebouwd, ook een forse wietplantage is opgeruimd verderop in de straat, dus ik zou denken dat dat er iets mee te maken heeft. Ik denk dan aan een vorm van netvervuiling door het in- en/of uitschakelen van lampen en zo.

Overigens worden hier in de wijk met grote regelmaat wietplantages ontmanteld, dus het is niet ondenkbaar dat er altijd wel een of meerdere in de buurt zitten, die dit soort problemen kunnen veroorzaken.

Het suggereert mijn inziens ook dat de lampjes niet (alleen of voornamelijk) stuk gaan door het inschakelen.

Overigens is de netspanning hier nog steeds constant rond de 240V, dat zal ook niet echt helpen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]

Dan ook nog maar eens rapporteren. Bij mij is ook nog geen enkel lampje stuk gegaan sinds ik de NTC's gemonteerd heb. Ze zitten er nu 5 weken tussen terwijl er daarvoor ongeveer elke week wel een lamp sneuvelde. Dat lijkt wel significant te worden.

Ik vrees dat we nu met de zomertijd wel tot de volgende winter zullen moeten wachten voor verdere evaluatie gezien de lampen nu nog nauwelijks gebruikt zullen worden.

Overigens sprongen bij mij de lampen voor zover ik me herinner telkens bij het inschakelen.

ik las onlangs dat lampen sneller overlijden door harmonischen in de netspanning ( de 29e ? ) die veroorzaakt worden door lasten die kort inschakelen . dat zouden met een dmm onmeetbare spanningen zijn die heel kort aanwezig zijn , maar wel veel om zeep helpen .

zal eens kijken of ik het blaadje kan vinden en een scan maken ofzo .

@duffel: heb jij ook nog lampjes in gebruik zonder die aanpassingen? Die NTC's lijken dan op zich wel te werken, maar zonder controle "groep" weet je dat natuurlijk ook niet zeker.

Kortom: we weten eigenlijk nog helemaal niets. Dit begint een beetje op een Heisenbug te lijken...

@ Sparky: Je hebt natuurlijk gelijk. Ik zou als professioneel researcher een groep met en een groep zonder gedaan moeten hebben. Echter met 10 lampen verdeeld over 3 armaturen zou het nog steeds een eeuwigheid duren voor we iets significant hebben. De enige echt goed manier zou zijn om bijvoorbeeld van 3 merken 3 maal 10 lampen (1 set met NTC's, 1 set met Hugo's Thyristor en 1 set zonder inschakelvertraging.

Ik wil echter niet de stroom en lamp kosten hiervoor gaan dragen en vind dat dit bij de Philipsen en Osram's van deze wereld hoort. Die kunnen dan iets inbouwen in de lampsocket en het probleem echt de wereld uit helpen.

Ik lieg hierboven een beetje want ik heb ook nog 10 x 28W 230V halogeentjes in gebruik (GP's) hiervan is er in het jaar dat deze in gebruik zijn echter slechts 1 stuk gegaan. Doet GP iets bijzonder (de lampen hebben duidelijk een andere constructie dan andere merken)? Misschien is er hier op het forum iemand dit dicht bij GP, Philips of Osram staat die daar wat meer van te weten kan komen.

Je hoeft niet ergens dichtbij te staan om hypothesen te ontwikkelen. Kijk gewoon wat er dan anders is aan het lampje (foto?) en dan gaan we vrolijk brainstormen. Ik heb al eerder om de details van de constructie gevraagd omdat ik geen zin had om zelf zinloos lampjes aan te schaffen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

in de huidige philips gloeilampvervangers , zit er ipv de gloeidraad een halogeenlampje in met die steeklipjes ofwel g9 . deze zijn even groot als de bol van een gu10 spotje maar hebben wel bij 42watt een gloeidraad met 1 ophangpunt erin . deze lampen zouden ook 3000 branduren hebben . lijkt er steeds meer op dat de lampbol icm het aantal plaatsen waar de gloeidraad ip opgespannen een oorzaak is van het sneller stukgaan . deze lampen zijn wel gevoelig voor ophanging aan houten vloeren , dit geeft een bibbereffect . dat doen de oude gewone gloeilampen niet.

Ik zoek het ook in de lampbol en de ophanging. Ergens eerder in dit topic meldde ik al dat de ophanging van Osram me beter leek dan die van Philips, en vroeg ik om details van de ophanging van de hier ter sprake gekomen lampjes.

Overigens kan ook de samenstelling en dikte van de gloeidraad meespelen. Dat is wat lastiger van buiten te zien, maar betekent niet dat er niks aan de andere factoren te zien zou zijn.

De Kwantum lampje hebben een heel eenvoudige constructie. Het lijkt er op dat ook hier zo een g9 priklampje in de GU10 fitting gestopt is. De gloeidraad loopt recht vanuit het pennetje naar voor waar het over een glas pennetje gaat en langs de andere kant weer naar beneden. Er zit dus helemaal geen metalen kneep in de lamp. Ik heb ook nog enkele Philips lampen liggen (zijn te groot, verkeerd gekocht :(). Deze hebben echter 3 metalen knepen. De totale lengte van de gloeidraad is bij beiden ongeveer 2 cm.

Ik heb geen lampjes meer bewaard dus of ze nu telkens precies op dat glasstaafje stuk gegaan zijn weet ik niet. 1 keer is het me wel opgevallen dat de gloeidraad daar gebroken was. Zowat elk lampje dat stuk was was vrijwel helemaal zwart wat er ook op kan wijzen dat er lucht in gekomen is en dus de gloeidraad verbrand is. Ook dit kan door te brutaal opwarmen komen.

Even foto's toevoegen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kwantum%20230v%20halogeen.jpg
Kwantum 230V 50W

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/philips%20230v%20halogeen.jpg
Philips 230V 50W

Beide fotos zijn met dezelfde vergroting gemaakt. De gloeidraden lijken ongeveer even lang en dik, het voornaamste verschil zijn de knepen bij de Philips waar de spiralisering van de gloeidraad doorloopt en het glazen pennetje bij de Kwantum waar de spiralisering niet doorloopt.

[Bericht gewijzigd door duffel op (29%)]

Ik had nog 3 andere halogeenlampen die wel langer leven waar ikniet meer aan gedacht had (hangen in mijn vrouwtje's poppenhuizenkamer LOL).

Ik stootte mijn aan de lamp en 1 ging er véél harder branden. Snel licht uit gedaan en dan blijkt de gloeidraad in het midden samengesmolten te zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kwantum%20230v%2042w%20e23%20halogeen.jpg

Dit is de Kwantum constructie met het glazen pennetje.

Verder is er gisteren 1 lampje dat achter de NTC's zit stuk gegaan. Het lampbolletje is helemaal zwart. Dit was ook een lampje met de Kwantum constructie.

Om even een vergelijk te maken met de lamp op de foto: Deze hangen perfect verticaal met het glazen pennetje naar beneden dus een doorhangende gloeidraad zal geen direct probleem zijn, echter er tegen stoten is duidelijk dodelijk (de lamp doet het nog maar waaschijnlijk niet lang meer). De andere lampen waar ik de NTC's voor gemonteerd heb hangen in verschillende richtingen. Een check levert volgende foto's op:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kwantum%2050w%20halogeen%20doorhangende%20gloeidraad.jpg

Hier is de gloeidraad duidelijk behoorlijk doorgezakt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kwantum%2050w%20halogeen%20met%20in%20het%20glas%20gesmolten%20gloeidraad.jpg

Deze is nog spectaculairder: De gloeidraad is in het glas gesmolten!

Beide lampjes hingen horizontaal waardoor de gloeidraad richting glazen bolletje uitrekt. De onderste lamp doet het nog maar is wel een stuk ouder dan de bovenste. Ik vraag me af hoe lang die het nog uithoud maar misschien is het juist hier dat de NTC's hun werk doen door de tragere opwarming van de gloeidraad kan het glas mee opwarmen...

Het lijkt er dus sterk op dat de hoek waaronder ze hangen van invloed is. Trilling is na de hoofdstoottest ook wel duidelijk.

GP heeft een constructie die de gloeidraaden duidelijk verder uit elkaar houd:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gp%2028w%20halogeen.jpg

Ook de spiralisering van de draad lijkt anders te zijn.

Nog een leuke: een GP 28W halogeen met ongeveer 1000 branduren:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gp%2028w%20halogeen%20met%201000%20branduren.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gp%2028w%20halogeen%20met%201000%20branduren-2.jpg

Ook hier zakt de spiraal duidelijk door. Voor de goede observeerder: deze heeft verticaal omhoog gestaan.