Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 23 februari 2011 09:40:02 schreef High met Henk:
overigens heb ik ook mijn bedenkingen over het werken met een aansteker zo dicht bij de trafo. M.b.t. het smelten van de isolerende laag op de trafo, met als gevolg kortsluitingen op de windingen. De temperatuur van een vlam is namelijk nogal lastig te regelen en te sturen.

Dat zal wel meevallen, tegen de tijd dat je lakdraad begint te borrelen heb je dat stukje krimpkous al verkoold.

High met Henk

Special Member

ik werk met leerlingen: als je ziet hoe warm die soms sommige PCB's stoken en met wat voor gevolgen :):) mijn beeld zou hier wat vertekend kunnen ijn, aan de andere kant, heb ik zelf ooit ook wikkeldraad gehad, waar binnen 2 sec een bout van 350 graden (element temp van de weller) op 3 mm afstand al de lak van het draad afkroop.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb altijd geleerd dat je de draad met een tangetje moet vasthouden om de warmte af te leiden :P Dat gold zeker in de tijd van Ge-torren, maar ook met allerlei trough hole componenten.
Ik verbaas me daarom ook dat je tegenwoordig al die SMD componenten vrolijk op >300 °C bakt in een oven alsof het een stokbroodje is...
Hoe doe je dat overigens met SMD zekeringen? Die zijn dan m.i. allang door

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 23 februari 2011 11:35:39 schreef Tidak Ada:
[...]
Ik verbaas me daarom ook dat je tegenwoordig al die SMD componenten vrolijk op >300 °C bakt in een oven alsof het een stokbroodje is...
[...]

GE-WEL-DIG. Heb me eigen onder mijn bureau gelachen bij dit verhaal.

maar die SMD thermozekeringen: ik ken ze niet eens in SMD

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???