[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

fred101

Golden Member

Tja, net als een high mileage car, die gaat vroeg of laat kapot ;-)

Ik heb hem nog niet open gemaakt, eerst moest die THD meter af.

Maar ik begrijp dus dat ik toch nog de nodige maatregelen moet nemen zodat hij niet sneuvelt bij het eerste het beste foutje. Ik denk dat ik nooit nooit een liefhebber van voeding-bouw zal worden. Dat DC gebeuren is mij veel te complex.;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

RF spul is eenvoudiger voor Fred, ;)

Maak maar een foto van de (zwart geblakerde ?) print.
De beveiliging is waarschijnlijk niet Fred proof.
Maar daar is wel wat aan te doen.

High met Henk

Special Member

HAHAHA
fred gaat zijn voeding modden met een buizeneindtrap....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik denk dat fred op een of andere manier toch de interne stroommeting heeft overbrugd. Anders had de stroombegrensing MOETEN aanspreken. maar toch jammer dat hij ge geroosterd is. Gelukkig zitten er alleen goed verkrijgbare componenten in en is hij prima weer te fixen.

@nesseseryevil: het gaat om de 0-lijn van de meting. Die is hetzelfde als de 0 van de rest van het circuit. Doordat er wat altijd wat ruis aanwezig is door bijvoorbeeld te trafo, wordt hiervan ook wat opgepikt door de 0lijn. Deze lijn is wat aan de lange kant en er komen meerdere signalen bijop. Wat je doet wanneer je dat snoertje legt, is een steraarde maken. Voor de rest van het circuit was het voldoende om een hoofddraad te gebruiken als 'ster' maar in het geval van de stroommeting heeft dit toch iets ruis laten oppikken. Dit ben je kwijt wanneer je de lijn naar het belangrijkste aardpunt legt. Wanneer je dit niet doet kan je dit in de stroom-mode ca 20 millivolt (1/50ste volt) ruis op de uitgang opleveren. Als je er nog wat berekeningen op los wilt laten mag je dat natuurlijk doen, de lijn is 40mil breed.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 1 april 2011 22:38:30 schreef necessaryevil:
Zijn de problemen in de praktijk ookal gebleken, of is het puur een design no-go?

Het is één klein probleem, en die is juist in de praktijk opgetreden, en achteraf ook te verklaren.

Op 2 april 2011 11:16:00 schreef MAH:
Wanneer je dit niet doet kan je dit in de stroom-mode ca 20 millivolt (1/50ste volt) ruis op de uitgang opleveren.

Met een max van 40mV.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

De schade: De shunts waren open, maar uitwendig nog punt gaaf, de Tip122 was dood en helaas zijn de twee LED units van deze voeding totaal geroosterd. Er zitten gaten in het IC. Ik heb zo'n idee dat daar het probleem zat. Dat is tenslotte iets wat over de shunt heen staat. De shunt is doorgegaan en de stroom is toen door de meter heen gegaan. Het was niet dat hij lang aanstond, het gebeurde binnen 5 seconden na aansluiten van de schakeling.

Ik had geen power darlington maar een buffer leek me veiliger dus er zit nu een kleine BD677 Darlington in, die kan 4A aan en parallel daarover zit nu een MJ15003. Bij 1A load bleef de BD, zonder koeling ijskoud. Ik denk dat ik twee van die MJ's parallel zet. Niet dat ik zoveel nodig heb maar voor de veiligheid.

Alleen nu moet ik weer een nieuw voorfront maken of een andere kast zoeken want hier passen die powertorren met geforceerd luchtgekoeld koelblok niet op.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 2 april 2011 19:01:50 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 2 april 2011 18:52:37 schreef fred101:
Ik had geen power darlington maar een buffer leek me veiliger dus er zit nu een kleine BD677 Darlington in, die kan 4A aan en parallel daarover zit nu een MJ15003.

Heb je de TIP142 vervangen door een BD677?

... en parallel daarover zit nu een MJ15003.

Hoe heb je dit aangesloten? Wil je dit tekenen of uitleggen?

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
fred101

Golden Member

Lijkt me beter van niet voor iemand het ook gaat proberen ;-) ik heb nog al een geschiedenis mbt het mollen van voedingen en dit is gewoon een experimentje om te testen of de boel weer werkte en ik ben benieuwd of dit heel blijft. Ik heb bv geen emitter weerstand gebruikt. De tor hangt 1 op 1 parallel. De sense weerstanden zijn er nu 6 parallel.

Eigenlijk zou ik met de BD alleen de basistroom van de MJ willen regelen. Dus er zelf een soort tripple darlington van maken. Dus collectors samen. Emitter van BD aan de basis van de powertor en de emittor van powertor als uitgang. Dat ga ik nog proberen. Maar dan moet ik me er eerst even in verdiepen. Ben nooit zo met DC bezig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb je al enig idee waarom het mis ging. mijn trafo kan namelijk ook fors meer leveren?

Ik moet alles nog inbouwen in een nog te zoeken kast. zou fijn zijn als de bugs er eerst uit zijn.

fred101

Golden Member

Geen idee, gezien de schade aan de led displays vermoed ik dat de stroompiek de shunts gemold heeft en toen via de meters op de een of andere manier verder is gegaan. Door dat de shunts uitvielen was er geen stroombegrenzing meer en ook geen spanningsregeling en hier hangt een 400 VA achter. Dat de display 3 A aangaf was waarschijnlijk een laatste stuiptrekking, van 3A gaat zo'n TIP niet defect in een paar seconden.

Ik heb net de gene de defect was en nu met darlington, twee powertorren parallel en emitterweerstanden op een 2,4 ohm weerstand gezet. De stroombegrenzing op zoveel mogelijk stroom. En toen de spanning terug gedraaid tot de begrenzings led uitging. Toen liep er 2,5 A. Mijn shunts zijn wel nu zwaarder maar nog steeds ongeveer even veel mOhm. Dus ik weet nu zeker dat er niet meer dan 2,5 A kan gaan lopen.

Er is nog iemand bij wie de shunts eraan gingen. Blijkbaar toch een zwak punt. En dan moet je dus zorgen dat je stroommeting niet als pad kan gaan fungeren. In die Delta is dat ook zo. De metershunt is daar vrij klein maar die delta shunt zal niet defect gaan. Dat is een massief stuk metaal.

De kast is nu hier ook het probleem. Ik denk dat ik het gewoon op een plank schroef en dan alleen een frontjeplaatje ervoor. Het staat toch op een andere voeding en onder een plank. Makkelijk om dingen toe te voegen. En dit keer gewoon met analoge meters.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 2 april 2011 22:50:12 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@MAH en Henry S.

Ahh, ruis. Dan is probleem inderdaad een groot woord. Interessant om te weten trouwens.

Ik ben al een tijdje op marktplaats aan het zoeken naar een ringkern voor mijn dubbele voeding maar kan niet echt iets geschikts vinden. Daarom dacht ik deze(2x24V, 160VA) maar aan te schaffen, doe ik hier goed aan of kan ik beter een andere nemen. Zijn er trouwens meer mensen met interesse in deze ringkern, de korting bij meerdere exemplaren is best netjes.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb deze:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449365 Is wat goedkoper. Je kan hem mooi voor 2 voedingen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zondag 3 april 2011 19:17:10 (22%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

@sinuz;
Denk er zelf aan om trafo uit onderstaande link te bestellen.
http://www.display.nl/Transformatoren/Transformator-ringkern/Transform…

Is iets goedkoper als de door u geselecteerde.

Zelf ook nog een vraag. Heb hier nog een 10 slag bourns potmeter van 1K. Helaas geen 2 dus graag advies welke van de 2 zal ik vervangen?
De stroom of de spannings potmeter. Denk zelf dat ik hem maar op de spanning zet.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

die is 15volt. beetje laag natuurlijk, even uitkijken dat de uitgangsspanning niet te hoog kan worden, anders krijg je veel rimpel.
Ik zou de 10slags gebruiken voor de spanning. Stroom hoef je bijna nooit heel nauwkeurig in te stellen, spanning eerder wel. Vaak zie je de spanning uitgevoerd met 2 potmeters in serie, een grof en een fijn, maar ineens 10slags werkt natuurlijk ook.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

momenteke ...
als de shunt opbrandt dan loopt er geen stroom meer. een defecte shunt leidt automatisch tot stroomvermindering ( een weerstand die opbrandt wordt hoogohmiger ! )

dus daar zittet niet.

maar .. je had digitale paneelmeters aangesloten over de shunt ? zweven die dingen wel volledig ? of is er geknoeid met de supply van die dingen ? de oorzaak zou daar wel eens te zoeken kunnen zijn ...

de stroom loopt door de paneelmeters ipv door de shunt... daardoor spreekt de stroombegrenzing niet aan .. paneelmeter fikt op . shunt krijgt nu volle klap en brandt op zijn beurt door ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Ja en nee,

Nee, De stroombegrenzing werkte wel. Hij sprong namelijk in de begrenzing en dat had ik ook bij de bouw al getest. Maar ik dacht dat ik de begrenzing te ver dicht had dus ik draai hem een stukje open en toen kwam er rook uit.

Ja, zoals ik schreef, het ligt aan de LEDmodules dat de boel defect is, die bleken niet te zweven. De negatieve meetpoot zat aan de gnd van de meters. Eerst had ik dat niet zo maar toen deden ze niets. Maar de gnd van de meters zat niet aan het chassis en hadden een eigen trafo. Gezien het feit dat eerst de begrenzing werkte en na het opdraaien de boel doorsloeg denk ik dat de shunts het eerst sneuvelde. Maar de oorzaak zal wel zijn dat ik de meters knullig heb aangesloten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ai.. ik moest ook meteen aan de voeding van die meters denken toen ik je bericht las...

Ik kan het niet terugvinden, maar ik meen dat daar al eens over geforumd was toch? Ook hoe die dingen intern zaten aangesloten volgens Sine (waar ze vandaan kwamen) en de noodzaak ze zwevend te voeden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kennelijk maakt het soort meter toch erg veel uit... is er misschien iemand die ervaring heeft met deze modules van Dick? Zit hier ook de min van de voeding aan de gnd (en gaat het dus mis) of zijn ze goed bruikbaar.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Gewoon 1 van deze trafo's nemen http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=18…. 2 Brugcellen + elco's achter iedere trafo. Werkt goed bij de Elektuur '82 voeding die ik gemaakt heb.

of deze 2x http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=18…

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op dinsdag 5 april 2011 10:12:29 (17%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Henry S.

Moderator

Op 2 april 2011 22:44:10 schreef fred101:
Er is nog iemand bij wie de shunts eraan gingen. Blijkbaar toch een zwak punt.

Helemaal niet, die ander gebruikte te lichte shunts:

Op 31 maart 2011 22:05:33 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik had mijn CO voeding ook opgeblazen. (Te kleine weerstand er op.) R10 en R11 en de TIP waren stuk. R10/R11 heb ik vervangen door een weerstand van 0.22ohm, 5W. De voeding leverd nu max. 2.3A en er gaat niets stuk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Of ergens een voltje of 5 zien kwijt te raken met een (paar) dikke (zener)diode(s).

If you want to succeed, double your failure rate.