Ik heb laatst ook een stel van deze lampjes thuis vervangen, maar ook de nieuwe philipsen hebben deze zogenaamde kwantumconstructie, dus zonder extra kneepje. Ook deze kwaliteit holt dus achteruit...
Staat ook trots op de verpakking ''made in PRC''

Op 1 april 2011 23:15:12 schreef DeSoester:..Staat ook trots op de verpakking ''made in PRC''

Dat is het land waar het gemaakt is, dat heeft niks met kwaliteit te maken.

Ik weet dat het een omstreden punt is, maar je gaat nu wel heel kort door de bocht.

In vele discussies in het verleden is vastgesteld dat je uit China "ongeveer" krijgt waar je om vraagt, zonder enige scrupules van de kant van de fabrikant (noem het een extreme vorm van kapitalisme). Vrijwel iedereen die niet aan een merk hecht, vraagt om goedkoop, en dan heb je dus relatief vaak pech met spul dat meestal uit China komt. Bovendien zal een opdrachtgever de kwaliteit in zulke gevallen ook niet zo nauwgezet controleren. Dit alles wil dus niet zeggen dat er geen goed spul vandaan kan komen, en met de juiste maatregelen komt dat er ook wel vandaan. Waar het echter om gaat, is dat er helaas wel een correlatie is tussen China en rommel.

@testman: ook uit Japan komen soms uitzonderingen die de regel bevestigen. Funai levert consequent rommel en doet dat al zeker 20 jaar, en andere merken zoals Toyota en Sony leveren meestal prima spul maar gaan zo nu en dan opvallend de fout in.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

terwijl japan er zo dichtbij ligt en daar komt wel goed spul vanaf....

maar als het uit china komt is de productie al een vraag en de gebruikte materialen zijn ook zeker niet altijd volgens de normen die hier gelden . maar alle bedrijven laten de goederen daar maken omdat het daar goedkoper is , zowel materiaal als arbeidsuren . en het woord milieu hebben ze daar nog niet gehoord , dus kan de productie ook goedkoper . laat staan arbo en andere dingen die over het algemeen meer geld eten als voordeel voor werkgevers .

de arboregelementen voor op kantoor zijn te belachelijk voor woorden , maar dat is weer een ander verhaal.

Op 7 maart 2011 00:33:35 schreef SparkyGSX:
@GD: je stelt "Het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat de lamp niet stukgaat door oververhitting." Dit vind ik een beetje kort door de bocht; er spelen wellicht meerdere factoren mee, maar ik heb nog niet echt overtuigende argumenten gezien waarmee aannemelijk gemaakt wordt dat een van die effecten de hoofdoorzaak is van het sneuvelen van de lampjes.

Ik ben er vaak wel eens naast, maar ik beweer nooit zomaar wat zonder fundering.
Een klein beetje nadenken en je zal het wel met me eens zijn.
Zoniet, onkracht eens volgende beweringen met redelijke argumenten:

1)Het overgrote deel van alle defectgaande gloeilampen (ook halogeen) springt onmidellijk bij het aanzetten.

2) Stel dat je de koude lamp inschakelt op het moment van de top
van de sinus, dan vloeit er een piekstroom van 6x1,4= 8,5 maal de nominale waarde.

3)Het duurt slechts 0,025 seconden voor de volgende sinustop bereikt is.

4) Omdat je een helogeenlamp met het oog ziet oplichten, niet in een flits, duurt het dus meerdere cycli voor de gloeidraad op bedrijfstemperatuur is.

5) Een kortstondig oververhitte gloeidraad door de inschakelpiek is dus uitgesloten.

6) Afgezien van stoten of schokken is de enige kracht die tijdens het opstarten op de gloeidraad komt het magnetisch veld, eigen aan de stroom.

7) Bij oudere gloeilampen is de wolframdraad bros geworden.

8) Een wolframdraad is veel brosser bij 25°C dan bij 1500°C

7) Als je inschakelt op de top van de sinus, stijgt dit magnetisch veld bruusk van nul tot 8,5x de normale waarde.
De kracht die dit veld op de windingen uitoefent is groter dan de buigzaamheid van de koude draad en pats...

Als je dit niet snapt, heb je nooit in je jonge jaren een dansende spoel gemaakt.
Je maakt een luchtspoel van wikkeldraad en hangt die aan een zijde vertikaal op. Door het eigen gewicht zakt de spoel open.

Het andere uiteinde hang je in een kwikbadje. Als je nu een gelijkspanning aan de spoel aanlegt gaan door het magnetisch veld
de windingen samentrekken, de spoel schiet uit het kwik en relaxeert. Het resultaat is en ritmisch samentrekkende spoel.

Maar koper is veel veerkrachtiger dan Wolram.

Op 2 april 2011 10:57:30 schreef GJ_:
[...]Dat is het land waar het gemaakt is, dat heeft niks met kwaliteit te maken.

Mijn ervaring is over het algemeen van wel, alhoewel je natuurlijk niet moet generaliseren, maar ik heb betere ervaringen met spullen uit ''kwalititief'' betere landen dan producten uit landen zoals China.

Dat ligt niet aan China, dat ligt eraan wat we zelf wensen. Als je geld wil uitgeven kun je europese producten kopen, maar net zo goed chinese, weinig/geen verschil.
Als je geen geld wil uitgeven kan je alleen in landen als china terecht. Je zuinigheid word dan wel beloond met mindere kwaliteit.

probeer maar eens een tv of audiocomponent te kopen wat niet uit china komt , en al staat er made in poland op dan komen diverse printen nog uit china . de tijden dat een goed toestel uit germany , japan , een paar bedrijven uit de usa , belgie , nederland , kwam is voorbij . de bedrijven hebben hier de productie verlegd naar goedkope productielanden om meer winst uit een product te halen . al zou je een tv willen met made in belgie erop dan is de enigste optie om het vliegtuig naar de 90's te nemen .

het is nu een wegwerpeconomie waar wel wordt gekeken naar milieuvriendelijke productie maar daartegenover staat elke 5 jaar een ander toestel kopen , wat echt geen milieuverbetering is .

Zowel jouw standpunt als dat van GJ_ zijn mijnsinziens erg eenzijdig en ietwat overdreven/dik aangezet/niet helemaal overeenkomstig hoe het is. Mocht ik zin hebben om daar uitgebreider op in te gaan, dan niet nu aangezien ik naar bed moet om morgen tijd in Driebergen te zijn (NVHR).

Uiteraard, moet je zelf opletten, maar dat is vrij lastig te onderzoeken. Het probleem is juist dat er veel productie uitbesteed wordt aan kleine veelal, Chinese bedrijfjes die in naam van Philips mogen produceren, met als gevolg dat de onderdelen in China worden gemaakt, en de rest in Polen in elkaar gezet wordt. Vervolgens drukken ze er made in Poland op af, terwijl het dus eigenlijk Chinese rommel is.
Overigens waren dit Philips lampjes, en eerlijk is eerlijk, ze waren niet bepaald goedkoop.

Het experiment met de soft-start schakeling is ten einde gekomen; na bijna een jaar is er in het huis geen enkel lampje gesneuveld (dus ook geen lampjes in de armaturen zonder de schakeling), en omdat de armatuur waar de schakeling in zat toch los moest vanwege een andere aanpassing, heb ik hem maar verwijderd. Als het niet nodig is, heb ik zulke dingen toch liever niet in de vaste installatie.

De verklaring van het aan de lopende band stuk gaan van de lampjes blijft wat mij betreft voorlopig op een grote wietplantage in de buurt. De dichtstbijzijnde was maar 2 verdiepingen hoger.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (20%)]