[IA-gesloten] Nieuwe CO labvoeding: 0-30V 0-1.5A

fred101

Golden Member

Net even 30 seconden er 2,5A uit getrokken. Het ijzerwerk was nog koud, de wikkeling niet meer aan te raken. Wel bizar dat hij dan nog steeds 23V Volt geeft. Hij zakt niet verder in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2011 19:13:59 schreef High met Henk:
potmeters staan helemaal niet te dicht op elkaar voor mij.

Voor nauwkeuriger afstellen moet je of grote knoppen of 10-slagenpotmeters gebruiken. In het eerste geval kom je snel in de knoop.

maar zoals je ziet: MINOR comments.

Zeker :), en ik verdedig ze ook niet, ik licht alleen de ontwerpfilosofie toe.

Op 15 maart 2011 19:33:22 schreef fred101:
Ik heb de potmeters gewoon op de print zitten. De LEDjes moeten met draad naar voren maar ik zit met de powertor.

Kan ik die met draad naar het koelblok op de achterwand brengen ? of gaat de boel dan gillen.

Kan met draad, hetzelfde geldt voor de potmeters, die zijn 1k, dat is niet zo'n hoge impedantie. Bedrade transistors moet ivm uitbreidingen sowieso kunnen.

Op 15 maart 2011 21:52:07 schreef fred101:
Net even 30 seconden er 2,5A uit getrokken. Het ijzerwerk was nog koud, de wikkeling niet meer aan te raken.

Veel koperverliezen, er is te weinig koper gebruikt, dat is goedkoper.

@All: Het opbouwtopic is open: http://www.circuitsonline.net/forum/view/93071
Het is niet het modificatietopic, dat is nog in bewerking.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is het ook mogelijk om de max spanning in te stellen tot 20 Volt?

De trafo die ik wil gebruiken is 17 Volt namelijk en van 20 tot 30 volt gebruik ik nooit.

Henry S.

Moderator

Dat is nu juist een vraag die ook in het nog te openen topic beantwoord wordt. En ja dat kan, in jouw geval kan je dat doen door R7 en R8 te verlagen naar 120kΩ.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry bedankt, dan ga ik de voeding morgen afmaken :)
Ik heb voor de zekerheid maar alle weerstanden even achterwege gelaten de rest zit er al wel op.

High met Henk

Special Member

net getest: de 1e voeding werkte perfect

de 2e voeding leverde ellend op: rode led ging alleen aan nadat ik de spannings poti verdraaide. uurtje speurwerk leverde een kapotte op-amp op! Wel vreemd, spanning was net onder 36V en nog geen gekke dingen gedaan. Ook hebben de opamps er PRECIES volgens beschrijving in gedaan. Eeerst testen zonder op-amps toen op amps erin. Voorzichtig gedaan en toch 1 dood.

Weet zeker dat het de op-amp is, want toen ik ze beide wisselde deed de spanning vreemd, die heet eerst WEL goed deed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nog even een paar opmerkingen:
op de onderdelenlijst staat: D3, D4 1N5408 1
het aantal moet 2 zijn ;)
Verder zijn de packages voor de pF condensatoren wat te groot, bij mij en op foto's van anderen hebben deze een pitch van 2.56mm

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
chuckie

Honourable Member

Op 16 maart 2011 14:04:12 schreef High met Henk: Voorzichtig gedaan en toch 1 dood.

Weet zeker dat het de op-amp is, want toen ik ze beide wisselde deed de spanning vreemd, die heet eerst WEL goed deed.

Aaahhh..., dus jij hebt die fantoom-voeding ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Nee, Henk gebruikt een autogeen soldeerstation en een hamer om de opamps te plaatsen. Dat gaat heel soms wel eens fout. Of hij heeft de opamp dood geknuffeld >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zijn de cad/eagle files eigenlijk al vrijgekomen?
(kan ze nergens vinden in de posts of ik moest er over gekeken hebben.)

Op 14 maart 2011 22:14:52 schreef Henry S.:
Heel eenvoudig: Zet een potmeter van bijv 10k (hoog genoeg om niet te beinvloeden) over de shunt en regel de loper af op bijvoorbeeld 100mV/A. Dat is ook de opzet van de zaterdag getoonde uitlezing (die last van de Tesla had).

http://www.uploadarchief.net/files/download/dvm%20co.gif
Dus dan moet ik het zo doen?

free_electron

Silicon Member

Op 17 maart 2011 19:24:51 schreef Stekke_stim:
zijn de cad/eagle files eigenlijk al vrijgekomen?
(kan ze nergens vinden in de posts of ik moest er over gekeken hebben.)

is niet in eagle gemaakt ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Diamon

Golden Member

Afgelopen dagen geen tijd gehad om met de voeding verder te gaan, maar heb nu weekend en dus tijd.

Ik heb deze PM-438 LCD meter liggen, en zou deze graag willen gebruiken.
Heb de uitgaande spanning aangesloten op de Vin en de spanning voor de LCD meter zelf bied ik via een externe voeding aan (11.25V).

De spanning op de multimeter staat op 5.78V en die op het LCD staat op .057
De configuratie van het LCD heb ik alsvolgt gedaan:
Op RB heb ik een weerstand van 10Mohm geplaatst.
Op RA heb ik een weerstand van 10K geplaatst.
De verbinding van P3 heb ik verbonden, en zou dus een meting van Max 200V moeten kunnen meten.

Maar die p1,2,3 zet gewoon een puntje aan of uit. nu staat p3 aan, zet p1 eens aan. Dan klopt het toch? 05.7

Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2011 19:28:21 schreef 19roland70:
[...]
[afbeelding]
Dus dan moet ik het zo doen?

Als je het schema volgt dan is de linkerkant de '-aansluiting' voor de DVM, en niet de rechterkant.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Martijn en Henry,

Bij het uitpakken en bouwen van de CO-voeding kit ben ik helaas de 2 180k-1% weerstanden niet tegengekomen . Alles nagezocht , maar ze zaten er niet bij.

Mijn vraag : Kan ik 2 gewone 180k weerstanden gebruiken? Die heb ik namelijk nog liggen, of is die 1 % kritisch?

Met vriendelijke groet

Nando

Op 17 maart 2011 21:02:00 schreef free_electron:
[...]

is niet in eagle gemaakt ...

laat me raden: Altium??? ;)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
Henry S.

Moderator

Op 19 maart 2011 10:50:45 schreef Nando:
Bij het uitpakken en bouwen van de CO-voeding kit ben ik helaas de 2 180k-1% weerstanden niet tegengekomen . Alles nagezocht , maar ze zaten er niet bij.

Mijn vraag : Kan ik 2 gewone 180k weerstanden gebruiken? Die heb ik namelijk nog liggen, of is die 1 % kritisch?

Jammer dat je die niet hebt, maar het is ook met normale 180k weerstanden te doen. Alleen kan de maximale uitgangsspanning dan wat afwijken.

Zie het modeficatietopic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/93073

Op 19 maart 2011 17:28:52 schreef Red-E:
laat me raden: Altium??? ;)

Nee.

Breadboard, pen & papier, Multisim (alleen voor schema capture) en Ultiboard.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

De spanning die ik op de multimeter heb, krijg ik nu ook op het LCD scherm. Is het trouwens practisch om er ook een fijn afstelling in te bouwen voor de spanning ?. De voorkant layout wordt dan wel vernageld van de behuizing.

Heb het topic CO Labvoeding Modificaties door genomen voor de stroommeting.
Denk dat het aan mijn gebrek van genoeg kennis ligt, maar kan er ook een redelijke stap voor stap handleiding komen voor de stroommeting ?.

Henry S.

Moderator

Over stroommetingen in het algemeen zijn genoeg topics te vinden. En wat deze voeding betreft moet je in dat topic duidelijk aangeven wat je precies wilt doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik kan het zo hier niet vinden, maar is de voeding nog te bestellen, of ben ik te laat :'(

@Johnny321_nl Deze kon je bestellen en ophalen op rosmalen 2011
maar veel mensen vragen er nog naar dus wie weet.

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Nee, je bent nog niet te laat. (voor alleen de PCB dan) Als er genoeg animo is komt er een nieuwe mogelijkheid om de print te bestellen. Zie hier onder de post van Henry.

Op 1 maart 2011 18:21:57 schreef Henry S.:
..............

Ook komt er de mogelijkheid om in te tekenen voor een print, bij genoeg belangstelling worden er nieuwe gemaakt. Maar niet vóór Rosmalen (12 maart).

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Waar hebben jullie die zwarte printen laten maken?
Ik weet dat Octamex het spul verkoopt, maar als ik het hier ergens kan laten doen, is het nog veel mooier.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@RoboticPro
Ik kwam er pas 13 maart er achter dat die beurs was. Ik had er graag ff rondgesnuffeld.
Nu maar kijken of er een nieuwe actie komt :)