Ik heb pas op onze plaatselijke rommelmarkt een buizenradio, de BX493A op de kop getikt.
Alleen doet hij niks als ik hem aansluit en aan doe. Ik heb de boel maar even met de multimeter na gemeten maar op de primaire kant van de trafo staat wel spanning maar op de secundaire kant niet overal. Dus hoe zou ik die trafo eens goed kunnen testen of die wel echt kapot is?
Hier alvast de papieren die erbij horen.
En ook nog natuurlijk de verplichte foto's:
de voorkant (sorry beetje scheve foto)
en de binnenkant
Je hebt al de fout gemaakt door het apparaat zomaar aan te sluiten. De voedings elco's in deze apparaten gaan kapot als je ze na zo'n lange tijd zomaar aansluit. Deze moet je eerst formeren. Opstarten doe je door met een variac de spanning langzaam op te voeren of met een lamp in serie met het apparaat.
Verder zou ik als ik jou was even al je buizen eruit trekken en kijken wat je trafo dan wel of niet levert.
Elco nakijken en eventueel vervangen, je gelijkrichter terug steken en kijken of je hoogspanning hebt.
Heb je uberhaupt wel gloeispanning ?
Ga overigens niet aan de glazen schaalplaat zitten poetsen met wat dan ook, want dan komt de tekst los.
Ten eerste: vervang c6 met een 275V AC type. Die condensator is erg gevaarlijk voor je trafo en gaat regelmatig stuk.
Controleer c40 op lek. Ca. 20Mohm lekweerstand is nog toelaatbaar. Als die lek te groot wordt, dan gaat de buis meer stroom trekken en slijt alles meer. Meten bij 400v!
Let er op dat de schaal er niet uit valt als je het toestel omgekeerd op tafel zet! Het ding heeft onderop een luikje dat je kan verwijderen om e.e.a. te meten.
Geef eens in het schema aan waar je wel en waar je geen spanning meet.
De elco's in deze serie toestellen zijn regelmatig stuk, maar als ze niet stuk zijn dan kunnen ze meestal wel wat hebben. Je merkt 't gauw genoeg, als de hoogspanning te laag is (meten!) of als het toestel bromt is de kans groot dat er wat mis is met die elco.
Formeren van de elco's doe je door de elco los te koppelen en in serie met een weerstand op een hoogspanningsvoeding te zetten. Er is géén andere manier om dat te doen want het duurt zo'n 24 uur. Je gelijkrichtbuis krijgt kathodevergiftiging als je 'm zo lang op een variac laat staan.
Een lamp in serie is een goeie indicator voor een kortsluiting, en kan de stroom ook begrenzen.
Altijd alle buizen of géén van de buizen plaatsen. Als je alleen de gelijkrichter plaatst, is de trafo onbelast en loopt de spanning op tot een hogere spanning dan de voedingselco mag hebben!
Zo te zien is het zekering tonnetje van de trafo weggesmolten. Dat zal niet zonder reden zijn.
Vervang deze door een normale 150mA zekering en volg de raad van Ledlover op.
Op 20 april 2011 19:52:10 schreef Ledlover:
Controleer c40 op lek. Ca. 20Mohm lekweerstand is nog toelaatbaar. Als die lek te groot wordt, dan gaat de buis meer stroom trekken en slijt alles meer. Meten bij 400v!
Als je niet weet hoe dat meten in z'n werk gaat, dan gewoon vervangen door 10nF 400V MKT.
Ik heb de afvlakings condensatoren doorgemeten en ze zijn allemaal nog goed alleen is de capaciteit wat afgenomen (voor die hoogspannings condensator 35uf en 45uf inplaats van 2* 50uf)
Nu is er ook nog een buis gesneuveld, de eaf42. En ik meet ook helemaal geen spanning die uit de trafo komt (ik gebruik als ground de chasis). Wel meet is spanning aan de primaire kant van de trafo met als ground gewoon de nuldraad die rechtstreeks uit de schakelaar komt. En mischien een beetje domme vraag maar waar zit dat zekering tonnetje?
Op 25 april 2011 19:35:09 schreef wouterb:
Ik heb de afvlakings condensatoren doorgemeten en ze zijn allemaal nog goed alleen is de capaciteit wat afgenomen (voor die hoogspannings condensator 35uf en 45uf inplaats van 2* 50uf)
35µF is wel erg weinig
En mischien een beetje domme vraag maar waar zit dat zekering tonnetje?
Die zit aan de veer midden op de trafo, maar dat is weggesmolten en daardoor is de veer gesprongen, waarschijnlijk wegens kortsluiting.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
voor die hoogspannings condensator 35uf en 45uf inplaats van 2* 50uf
Zou ik vervangen, daarna starten met een 60W lamp in serie.
Volgens mij mogen die dingen vrij veel afwijken. Zolang de lek in orde is en het ding naar je eigen zin niet teveel bromt lekker laten zitten.
Ik houd bij mijn radio's altijd de lek in de gaten. Als die goed is, en het klinkt nog goed, dan laat ik ze zitten.
Ik geloof echter dat dit type voedingselco regelmatig stuk is. Ik heb vier toestellen met een bijna gelijkaardig chassis in mijn handen gehad, in twee van de vier toestellen was de drukveiligheid gesprongen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Moet je wel de lek kunnen meten uiteraard. Ook de gelijkrichterbuis (B5 AZ41) kan het loodje gelegd hebben.
Handige tips voor storing zoeken in het voedingsgedeelte van buizenradio's
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/voedingstrafo/
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (39%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ze mogen vrij veel afwijken, maar 35u in plaats van 50u is wel een teken dat er problemen kunnen zijn.
Ze zijn lang buiten bedrijf geweest, dus ik zou ze eerst maar eens laten werken. K.W.W. kijken wat t'wordt 
Roland van Leusden
Kortom elco uit solderen en reformeren. Lees ook deze thread:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/71321
Op 13 maart 2009 23:31:34 schreef Hugo Welther:
Hoogspannings elko's formeren? Volgens mij heb ik het al een keer eerder gepost.Men neme een regelbare hoogspanningsvoeding en een stevige potmeter van ±10k en een mA-meter.
Stel de voeding in op een 60V o.i.d. sluit de elko via de potmeter en de mA meter in serie aan op de voeding.
Regel de potmeter af op een constante stroom van een 10-tal mA's.Na verloop van tijd zie je dat de stroom terug loopt, net alsof je een lood accu laad.
Regel dan de spanning wat omhoog en houdt de stroom binnen de perken, vervolgens zie je de stroom weer terug lopen. (Regel je de spanning nu terug naar de begin waarde zal je zien dat er nagenoeg geen stroom meer loopt).Herhaal dit tot je ongeveer op de werkspanning van de elko zit en laat hem daar op staan. Stroom weer iets opregelen als dat mogelijk is.
Als de elko te redden is, loopt de stroom nu langzaam terug naar enkele µA's.
Koppel de elko af en meet de spanning over de elko. Herhaal dat na een uur, 1/2 dag en een dag.Blijft de lading in stand dan heb je nu een weer een goede elko. Houdt de elko zijn lading na en 1/2 dag niet vast, elko weg kiepen. Of bewaren en restaureren door de inhoud vervangen door moderne elko's.
Formeren kan enkele uren tot dagen duren.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (86%)]
Ik vraag me af of het niet veel meer mag lekken. Er zijn specificaties. Volgens mij is 1mA bij die ouwe dingen toelaatbaar... Ik ga eens een balletje op gooien op het oude radio forum. Sommige mensen hebben nog wel oude service info m.b.t. Philips onderdelen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (35%)]
Ik heb er nu een zekering in gesoldeerd maar mag ik er nu gelijk spanning op zetten of moet ik die hoogspannings elko eerst formeren.
Een buis is stuk (eaf42) dus ik kan het daardoor alleen zonder buizen doen.
Als je er gelijkspanning op zet gaat de trafo roken. Als je 'n DC net hebt zul je een U toestelletje moeten zoeken 
De hoogspanningselco kan je beter eerst controleren op lek. Dat doe je door 'm los te koppelen en te werken volgens Hugo's methode. De huls is de massa. Die ligt niet altijd aan het chassis. Let daar op.
Op de elco moet je vanzelfsprekend wel gelijkspanning zetten.
Heb je verder de condensatoren al vervangen waarvan ik zei dat je ze moest vervangen? Anders heb je straks ook nog een defecte AZ41 en EL41.
Mij gaat het nu vooral om de trafo te testen of die goed is want als die kapot is worden mij de kosten wat te hoog. Dus ik heb de componenten nog niet gekocht.(c6 doorgemeten en is stuk) Dus kan ik beter nu eerst de draden aan de secundaire zeide los solderen of kan ik die gewoon laten zitten voordat de stekker in het stopcontact stop. MET 230 wisselspanning 
Toestel in serie zetten met een 60w gloeilamp om 'm te testen. De lamp zal eerst vrij fel oplichten door de inschakelstroom door de gloeidraden. Dan zal ie langzaam terugvallen in helderheid. Na +- 30 seconde zal de helderheid weer toenemen als de buizen anodestroom beginnen te trekken. Er moet dan ook geluid uit het toestel komen, en de hoogspanning moet flink hoog zijn.
Blijft de lamp fel branden, dan is ergens een kortsluiting. Ik heb al eens een kapotte AZ41 gehad. Die sloot een deel van de secundaire vd trafo kort.
Een geschikte trafo heb je voor minder dan een tientje. Er zijn genoeg radio's te vinden met een bijna gelijk chassis, er zal best wel een slooptoestel tussen zitten.
Als je de trafo wilt testen:
Zet de carousel op 240V.
Alle secundaire bedrading lossolderen, spanning er primair op. Eigenlijk ook via een variac maar je hebt het al een keer zonder rook gedaan, geen sluiting in de trafo. Alle secundaire spanningen meten.
En altijd oppassen, werk zoveel mogelijk met 1 hand, hou de ander in je broekzak. Ook met netscheiding zit het gevaar in een klein hoekje.
Roland van Leusden
Eigenlijk ook via een variac maar je hebt het al een keer zonder rook gedaan, geen sluiting in de trafo.
Ho ho, toen was de zekering al kapot, dus ipv de zekering gewoon een 60W lamp aansluiten.
Ohja: voordat je iets test, controleer de AZ41 op sluitingen. Pinout is te vinden op www.tubedata.org
Op 26 april 2011 22:32:29 schreef Roland van Leusden:
[...]Ho ho, toen was de zekering al kapot, dus ipv de zekering gewoon een 60W lamp aansluiten.
Je hebt gelijk, dat is waar. 60W lamp er tussen.
Alle bedrading van de trafo loshalen is niet nodig. Als alle buizen en schaallampjes zijn verwijderd is het secundaire deel van de trafo in principe vrij van de rest van de schakeling.
Testen is zo heel goed mogelijk.
Zonder goede close-up van de trafo is moeilijk te zien of deze oververhit is geweest. Meestal teerbobbels bovenop en aan de zijkanten van de wikkelingen.
Als je zekering tonnetje is weggesmolten kan je er bijna altijd vanuit gaan dat de trafo niet te heet is geweest. Het tonnetje smelt sneller dan de oververhitting van een trafo.
Foto van zo'n zekering tonnetje:
Heb er een 160mA 250 volt glaszekering met houder in gesoldeerd.
Ook even bij de trafo een kort testje gedaan en er staat spanning op 
Op 26 april 2011 22:46:49 schreef Ledlover:
Ohja: voordat je iets test, controleer de AZ41 op sluitingen. Pinout is te vinden op www.tubedata.org
Ik heb wel de Datasheet gevonden maar hoe moet ik nu gaan meten? op welke pinnen?
Nu moet ik dus even een lijstje maken van de dingen die ik nu moet gaan bestellen:
een eaf42 buis (B2) zoals deze
een hoogspannings condensator van 22nf (C6) mag dat ook een mkp condensator zijn zoals deze
een hoogspannings condensator van 10nf (C40) mag dat ook een mkp condensator zijn zoals deze
voor de zekerheid 2 hoogspannings elko's van 50uF zoals deze