Eerst zonder de AZ41 en de ander buizen in de radio meten!

AZ41:
Pin 2 en 6 gaan naar de HSP aansluiting an de trafo, 250V tot 300V.
Meet de spanning tussen het chassis en deze twee pinnen.
Tussen de pinnen 7 en 8 moet je 4V gloeispanning meten.

Overige:
Van de overige buizen kan je de gloeispanning meten. Tussen de pinnen 1 en 8 van de andere buizen moet je dan 6,3V meten.

Alle metingen ±20%. Je meet immers onbelast.

LET OP: de pin aanduiding bij buizen in de dadtasheet is altijd de onderzijde naar je toe.

Die C's zijn prima. Vervang C42 ook, als die lek is gaat de UGT RIP.
C3 vervangen zal ook wel nodig zijn.

Als Zoetermeer geen probleem is ben je vanaf volgende week welkom met die radio, (nu ff vakantie). Wel op een avond!

Alle onderdelen zijn prima bruikbaar.
Je moet de AZ41 meten op sluitingen tussen anode/anode en anode/kathode (= gloeidraad).

De condensatoren zijn prima bruikbaar. Wil je het echt mooi doen, dan neem je axiale. Jukeboxrevival.nl heeft die wellicht, of hoe die zaak dan ook heet.

Over het koud testen van buizen ben ik wat sceptisch, echt harde sluiting kom je wel tegen, maar een kromme kathode of een instabiele gloeidraad kan ook wel pas bij opwarmen sluiting maken.

Ik heb vandaag een een radio die toch wel heel veel op de BX493A lijkt op de kop weten te tikken, de H293A van nsf.
Hier een foto van de binnenkant en ook nog de papieren die erbij horen. Nu wil ik deze radio eerst even uitproberen of hij het doet op mijn speaker van de bx493A.
Maar hoe moet ik deze radio nu precies opstarten?(want ik mag hem toch niet zomaar gelijk in het stopcontact steken?)

Controleer eerst die voedingselco eens. Het lijkt alsof daar al eens zuur is uitgelopen.
Daarna koppelcondensator c42/ratelcondensator c12 vervangen en dan kan je 'm eens testen.

Even ter controle, ik moet het te meten component toch wel eerst los solderen voordat ik het doormeet?

Ja. Bij de normale condensatoren is één pootje los voldoende, bij de elco moet je alle + polen lossolderen. Chassis ligt niet noodzakelijk direct aan massa, dus als je daar aan meet moet je je meetpen direct tegen het elcohuis houden.
Als die elco fysiek lek is moet je 'm sowieso loskoppelen. Onder het chassis kan je met wat passen en meten wel moderne elco's kwijt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Ik heb de afvlakings condensatoren doorgemeten en c1 en c2 zijn 35uf 47uf. C3 is maar liefst 195uf terwijl er 100+ op de condensator zelf staat dus is dit goed of juist niet?
Maar kan ik hem nu gaan testen?(ik heb helaas geen variac)

Een veel te hoge meetwaarde betekent bij veel meters dat de condensator een forse lekstroom vertoont.

Dus daarvan is het beste om hem maar te vervangen? En moet ik bij het testen nog een gloeilamp in serie zetten?
Ik meet trouwens met een fluke 111 multimeter.

[Bericht gewijzigd door wouterb op (18%)]

De lekstroom van die C3 is nog wel te meten met je multimeter. Hij staat parellel aan twee tamelijk kleine weerstanden dus een lek van 100k zou er bijvoorbeeld niet zoveel toe doen. Als het goed is, is het een 12,5v of 25v elcootje.

Je kan het best testen met een gloeilamp in serie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Dom natuurlijk maar ik ben vergeten wat de plus en wat de min kant was van de elko. Hoe kan ik nagaan?

Het huis is de min, het pootje met het rubber eromheen de plus.

Dan begin ik me nu af te vragen of ik altijd wel goed heb gemeten. Want als ik het goed begrijp hebben de twee in een condensatoren een gemeenschappelijke min, en dat is de behuizing?
Zo meet ik 47uf en 56uf.

Ik heb hem nu getest met een 60watt gloeilamp eraan in serie. Aan het begin werd die gloeilamp even fel een daarna iets minder. Alle buizen gloeide mooi op maar ik hoorde alleen een zachte ruis in de speaker. Wat ik ook deed het bleef bij die zachte ruis. Waar zou dit aan kunnen liggen? (dit gaat over de H293A)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Heb je wel een antenne aangesloten? Met een metertje draad moet je de sterkste zenders wel op kunnen pikken (en een boel storing van computers etc)
Met 10m draad buitenshuis in een storingsvrije omgeving ontvang je normaliter 's nachts heel europa.

Er zit een grammofooningang op. Daar kan je een CD speler of Mp3 speler op aansluiten of wat dan ook.

Heb je wel al C12 en C42 gecontroleerd bij hun werkspanning, of vervangen? C12 kan bij plotselinge kortsluiting zorgen voor een uitgefikte voedingstrafo (je kan 'm simpelweg wegknippen, dat geeft hooguit wat meer brom) en C42 kan zorgen voor een opgebrande eindbuis, zelfs bij een vrij kleine lek. C42 kan je niet wegknippen.
De radio moet vrij hard kunnen spelen zonder vervorming. Bij een defect van C42 vervormt het geluid vrij snel of is er altijd vervorming. Als de EL41 een gloeiende anode heeft ('t buitenste stuk metaal wat je in de buis ziet zitten, het kathodepijpje moet juist wel gloeien) is er iets heel erg mis.
Als ie niet of nauwelijks bromt zullen de voedingselco's nog wel OK zijn. Houd desondanks de temperatuur in de gaten. De voedingselco moet even warm zijn als het chassis.

Ik had een antenne aangesloten van ongeveer 3 meter. En een aarde aan de verwarming. Ik kreeg alleen een keer storing van mijn mobiel, maar daar hebben zelfs computer boxjes last van.
Bij alle buizen zag je alleen midden in de buis wat lichtjes gloeien, dus geen gloeiende anode. De el41 gaf wel het meeste licht en als ik hem uit zette blijf hij ook het langst doorgloeien, maar alleen de draadjes midden in. En kan ik de lek van een condensator meten met de gewone Ω meter van de multi-meter of is een megger handiger?

Je kan 't meten met een voeding van 250v en een amperemeter, en dan de wet van ohm toepassen. Een megger is een andere optie, let wel op dat die niet teveel spanning levert. Philips heeft zowel 125v als 400v condensatoren in z'n toestellen gebruikt.
Met 3m draad moet je wel wat kunnen ontvangen. Sluit 'm eens direct op de 220v aan, misschien doet ie het dan beter.

Hij speelt :)
Ik heb eventjes een verdacht buis vervangen (de eaf42) en sindsdien speelt die. Ook al kan het volgens mij wel beter maar hij speelt. Ik denk dat het daarom wel dat het nodig is om c42 te vervangen. Mag dat gewoon met een 63 volt mkt? Of heb ik daarvoor een hoogspannings type nodig? overigens heb ik C12 eruit geknipt. Ik heb c12 (zonder belasting) even doorgemeten maar de oom-meter loopt binnen 3 seconden op tot oneindig. Als capaciteit geeft die 133nf aan. Inplaats van 22nf. Veel te hoog dus of heeft dat te maken met dat hij geen belasting heeft?

Ik heb even de megger eraan gehad en die geeft voor C12 1,1MΩ en voor C42 0,2MΩ. En bij de capaciteit geeft de multimeter bij beide ongeveer 133 nf aan. (is dit toevallig of niet).

Geen topickicks binnen 24uur, nu wacht je das maar even tot iemand reageert!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

1,1 en 0,2Mohm is veel te veel lek. Vervangen is absoluut noodzakelijk.
C12 kan je weglaten, of vervangen door een 400v AC type (of 1000V dc)
C42 moet 400v of 630v zijn.

Niet meer aanzetten, anders gaat je eindbuisje stuk door de lekke C42.

Die capaciteitsmeter reageert ook op lekstroom en wijst dan te hoog aan. Bovendien vermoed ik dat de capaciteit ook echt wat hoger is omdat nat papier een andere dielectrische constante heeft dan droog papier.

P.S. C12 is onder omstandigheden nodig om een goede ontvangst te geven (HF retourpad danwel kortsluiten van storingen), dus als je radio slecht presteert inderdaad een 1000VDC condensatortje op die plaats terugzetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Over de H293A:
Die lekstroom is die ook gevaarlijk voor c1 en c2. Want bij die meet ik ook maar 0,17 mΩ bij beide. Toen ik de radio aan het testen was hoorde ik alleen op de middengolf stations, op de lange golf vrij harde ruis en piepen, maar bij de 2 korte golf bereiken niets. Heeft dit ook met c12 en c42 te maken?

Over de BX493A:
Ik heb c40 vervangen voor een 10nf 500volt keramische condensator maar mag dit?

Je stuurt niet per ongeluk 1000v uit je megger ofzo?
170Kohm is vrij laag. Ik zou die elco goed in de gaten houden qua temperatuur.
0,17 milliohm (kleine m) is kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Dat kan best zo zijn. Ik meet met de BM122 en daarop staat 1000V

Je moet wel opletten he, met een beetje pech zijn alle onderdelen die je hebt gemeten nu naar de klote...
1kV is een veel te hoge spanning voor onderdelen in radio's. Een 500v zwengelmeggertje is nog wel te gebruiken als je rustig draait.

Elco's op lekkage testen doe je niet met de ohm stand van je multimeter (die spanning is veel te laag om doorslag te meten) en niet met een megger met 1000V als het bv 400V elco's zijn. Ik hang ze via een weerstandsdeler en per aftakking een serie weerstand naar massa. Met een schakelaar schakel ik de spanning steeds iets hoger. Zo kan je formeren en teste tegelijk. Tussen elco en massa sluit ik een stroommeter aan, of je meet de spanning over een kleine weerstand. Dan weet je de lekstroom bij werkspanning.
Tegenwoordig gebruik ik ook wel een electro-ohm meter met instelbare meetspanning.

http://www.pa4tim.nl/?p=114
http://www.pa4tim.nl/?p=1385

Daar vindt je meer info en schema's