Hey,

vandaag zat ik met een paar klasgenoten aan tafel,toen er plots een ideetje ter sprake kwam.
Dat ideetje was om met behulp van een lege bierbak,2 speakers en een versterker een systeem te maken om ipod en gewone mp3 speler met aux uitgang te versterken en redelijk wat geluid te produceren :)
de box zal dan veelal op mijn scooter gemonteerd worden,maar het is ook de bedoeling om hem ergens te kunnen meenemen,los van de scooter.

Nu,momenteel heb ik nog niets,enkel de speakers (waarvan ik de gegevens nog niet heb,ga ze straks pas halen bij mijn grootvader).

Welke (oplaadbare) batterijen kan ik hiervoor best gebruiken en wat soort versterker (eventueel ook met link naar schema en kostprijs ^^)

alvast bedankt :)
Cédric

die had ik al gebruikt en wel wat gevonden,maar jammer genoeg versta ik al deze vaktaal en jargon rond geluid,speakers en versterkers niet zo heel goed : ( zit in 6de jaar elektromechanica,maar van elektronica zien wij enkel de basis en niet echt verder..

Een scooteraccu is een goed idee, kun je ook gewoon parallel aan je scooteraccu mee opladen, ideaal.

Ontwerp zelf geen versterker, dat gaat kut klinken als je geen ervaring hebt. Koop een velleman setje of zo. Toch zelf gemaakt maar ook zekerheid dat het werkt.

Niet teveel vermogen willen, het maakt al snel herrie zat. 2x100w is leuk om mee op te scheppen, maar 2x5w maakt ook veel geluid.

Op 3 mei 2011 18:47:35 schreef mr.stijntje:
Een scooteraccu is een goed idee, kun je ook gewoon parallel aan je scooteraccu mee opladen, ideaal.

Ontwerp zelf geen versterker, dat gaat kut klinken als je geen ervaring hebt. Koop een velleman setje of zo. Toch zelf gemaakt maar ook zekerheid dat het werkt.

Niet teveel vermogen willen, het maakt al snel herrie zat. 2x100w is leuk om mee op te scheppen, maar 2x5w maakt ook veel geluid.

bedankt voor de snelle reactie :D
Ik denk dat de speakertjes maar 10Watt zijn,maar ga het voor de zekerheid straks nog eens nakijken :)

en een brommeraccu,wat betaal je daar zoal voor?

Hier een paar links:
Conrad:
- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=063443
- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=115592 (extra koelplaatje bestellen)
- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250202
Conrad heeft geen verzendkosten als je voor meer dan 25 euro besteld en met ideal betaald.
Baco:
- http://www.baco-army-goods.nl/bouwpakketten/7watt-versterker.html
- http://www.baco-army-goods.nl/accu-s-en-batterijen/gel-accu-12-volt-7-…

Edit: voor een accu kan je ook altijd nog even op de sloop kijken.

de ta2024 is ook een heel populaire versterker voor deze dingen.
lekker efficiënt. dat is natuurlijk prettig op accu.

het goedkoopste aan accu's is een loodaccutje. 7Ah is wel genoeg.
denk wel aan een schakeling die het geheel afschakelt als de accuspanning te laag wordt.

anders gaat hij niet lang mee.

kijk anders even op kratradio.nl

Thuis heb ik er ook een staan.

Je kan het beste een gel accu gebruiken van ongeveer 7 amp, de TA-2024 versterker (is een 15 watt versterker), en dan 13 cm (of groter) speakers (dit omdat deze een betere kwaliteit geluid geven dan de kleinere speakers).
En dan natuurlijk ook nog een aux kabel.

Een handige site : klik.

wat denken julie van deze?
http://www.2dehands.be/motoren/accessoires-onderdelen/overig/gel-accu-…

of kan ik van iemand van jullie een gel-accu aan een klein prijsje overkopen? :)

verder de informatie van de speakers (hij moet ook hoorbaar zijn als ik met de scooter rijd en een helm draag :p )

grote speaker :

SAMSUNG
16W06A
4 ohm

diameter : 16

kleine speaker :

SAMSUNG
6T04A
4 ohm

diameter : 6

op de achterkant van de omkasting staat :
SX108 40W music power 4ohm

de kleine en de grote speaker staan parallel over elkaar aangesloten

het was een set van 2 boxen van enkele jaren terug in de woonkamer

die accu kan je niet voor veel minder kopen, ik zou hem gelijk kopen.

ik denk dat je beter nieuwe speakers kan kopen, voor rond de 30 euro heb je al goede speakers.

wat ik nog wel heb is een setje van logitech 2.1 systeem.mss is dit ook bruikbaar?op de bass staat 10W,8ohm
en de 2 speakertjes zijn beide 3 Watt

dus stel nu ik pak een setje van 2 versterkers van 10W en ik sluit daar de 2 versterkers op aan,kan ik de bas er dan ergens nog over zetten?

en is het ook niet veel eenvoudiger als ik met mono geluid werk in plaats van stereo?dus alle 3de speakers die hetzelfde geluid geven.

even korte schets ter verduidelijking

Ik denk dat 2 3Watt speakertjes wel voldoende zullen zijn aangezien ik als ik ze op hun hardste zet op mijn pc versterker,ze zeker genoeg geluid maken.

Nu zou ik alleen willen weten :

-of ik het beste met mono-geluid of stereo- werk?
-hoeveel watt versterker moet ik gebruiken?
-hoeveel versterkers moet ik gebruiken?
-hoe sluit ik de bass aan?

bass : 10W,8ohm
speakers(2x) : 3W

alvast bedankt aan de antwoordertjes :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

3 watt klinkt leuk als het klem staat tussen de kast en de monitor in huis , maar buiten is het open en dan heb je meer nodig om herrie te krijgen .

Nee hoor. Het gemiddelde 6 transistor radiootje geeft 100mW ofzo. Op het interne speakertje is dat voldoende voor buiten op het strand, op een goeie speakerbox aangesloten gaat 't harder dan kamervolume.
Veel van mijn buizenradio's (2-4w uitgangsvermogen, weinig signalen onder de 60hz) produceren tussen de 93 en 98dB (a) op 1m. Je hebt echt niet zoveel vermogen nodig - mits goeie speakers.

verder de informatie van de speakers (hij moet ook hoorbaar zijn als ik met de scooter rijd en een helm draag )

Voor onderweg moet je een koptelefoon nemen. Met voldoende herrie om van je muziek te kunnen genieten met 'n helm op veroorzaak je vreselijk veel overlast in de omgeving. Ik erger mij kapot aan lawaaiige brommers. Ik erger mij ook aan auto's waarvan de bestuurder inmiddels zo doof is dat hij het nodig vindt om de muziek zo hard te vinden dat ik een gesprek moet staken totdat de auto voorbij is. Een combinatie van beide zou nóg hinderlijker zijn. Denk dus na voordat je asociaal rond gaat rijden. Als je ergens op 'n schoolplein gaat staan kan het me geen ruk schelen uiteraard ;)

Op 4 mei 2011 00:29:32 schreef Ledlover:
Voor onderweg moet je een koptelefoon nemen.

Liever niet, hoort de TS ook geen ander verkeer of waarschuwingssignalen.

Grappig,
Een maat en ik hebben hetzelfde gedaan met een pc.
de naam : bierpc
Nu willen we er nog een krat bijmaken met een koffiezet apparaat die je op de pc kan aansluiten zodat er koffie is als je wakker wordt.
Uiteraard komt er ook een bierkrat geluidsinstallatie.
En een bierkrat met accu's

Wij nemen een TDA5860Q aangezien ik die hier nog heb liggen.
In de datasheet staat een schematje.
En geloof mij, hij maakt echt veel herrie.
Genoeg om een klaslokaal van een feestje te voorzien.
Als je dit schematje niet snapt zou ik voor een El Cheapo auto versterker gaan.

Bij de speakers moet je goed opletten dat er een omhulsel om moet.
Anders zullen de lage tonen niet tot hun recht komen.

Let op bij de batterij dat hij genoeg ampére kan leveren.
En vooral dat hij niet na een uurtje leeg is.
De TDA5860Q verslind (uit mijn hooft) 7A/uur bij een spanning van 14,4V

ik zou juist gaan voor die ta2024

levert genoeg oempf voor zo'n krat en heeft een hoge efficientie die je juist wilt hebben.
die el cheapo autoversterkers (zoals de marquant mca-200) zijn imo waardeloos. leveren ca hetzelfde vermogen, maar met veel meer verliezen.

en kwa speakers zou ik een tweetal ovale autospeakers van marktplaats plukken.

hey,

heb net wat uitgetest.
ik heb dus dat 2.1 systeempje en heb daar een box op aangesloten met een box van 16cm en een box van 6cm diameter,deze produceerden een mooi geluid en hard genoeg voor wat ik het nodig heb.

aan het 2.1 systeem hingen eerst 2 speakers van 3 Watt dus ik vermoed dat als ik deze helemaal open zet qua volume er ook 3 Watt aan de speakers geleverd wordt.

Ik had het volume dus het hoogste gezet en aan de L-output van de versterker de 2 draadjes van de box bevestigd en het geluid was goed en volume ook.

Dus als ik nu een setje koop van 2 versterkers van 10 Watt van velleman en deze aan elk éen van de boxen hang,denk ik wel dat ik nog meer volume kan bereiken :) of heb ik het mis?

dan heb ik wat berekend :
als ik een batterij heb van 7Ah,12V kan ik met het ingangsvolume helemaal open te zetten (dus 20Watt te verbruiken) 4 uur en een kwartier muziek spelen.en als ik ze tesamen 10Watt muziek laat produceren 8 uur ^^

als ik verkeerd ben moet je het natuurlijk zeggen :p

dit zijn dan de versterkers dat ik ga gebruiken :
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=115592

Vergeet geen extra koelplaat(je) te bestellen bij die 2X 10 watt (stereo) versterker!!!
Anders kan je chip te heet worden en dan gaat hij stuk.

Verder kan dit nog van pas komen:
- http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=738672
of deze
- http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=738841

en kwa speakers zou ik een tweetal ovale autospeakers van marktplaats plukken.

Gewoon speakers met een hoog rendement zoeken, dat zijn auto speakers meestal niet.

En koop geen conrad versterker waar nog een koelprofiel bij moet maar een kant en klare ta2024, kost amper meer.

auto speakers zijn volgens mij juist wel goed. (dacht ik ergens op tweakers gelezen te hebben).
in ieder geval ik zou voor autospeakers gaan, die gene die ik heb liggen hebben een rendement van 91.5 dB wat vrij goed is.

MTX RTC502, klik

Ik denk dat je de specs van autospeakers met zoveel korrels zout moet nemen dat je bloeddruk er van omhoog schiet ;)
Ik zie niet staan of het voor 1w of voor een bepaalde ingangsspanning.

autospeakers bedoelde ik niet direct voor het rendement, maar meer voor de mogelijkheden die ze hebben voor de prijs.

je kan er best wat herrie uit krijgen dat ook nog best aardig klinkt (als je redelijke neemt), maar dan nog kan het betaalbaar blijven

Op 4 mei 2011 20:33:31 schreef Ledlover:
Ik denk dat je de specs van autospeakers met zoveel korrels zout moet nemen dat je bloeddruk er van omhoog schiet ;)
Ik zie niet staan of het voor 1w of voor een bepaalde ingangsspanning.

ik geef je gedeeltelijk gelijk, dat is meer met de niet bekende/goede merken, met de betere merken kan je meer vertrouwen op de specs, natuurlijk zal het allemaal wel overdreven zijn.

Op 5 mei 2011 01:14:26 schreef timberleek:
autospeakers bedoelde ik niet direct voor het rendement, maar meer voor de mogelijkheden die ze hebben voor de prijs.

je kan er best wat herrie uit krijgen dat ook nog best aardig klinkt (als je redelijke neemt), maar dan nog kan het betaalbaar blijven

rond de 30 euro heb je goede speakers, dit zal natuurlijk voor de een veel zijn en voor de andere niet.
hoe duurder hoe beter het spul word.
als je speakers van 10 euro neemt en van 60 euro dan hoor je duidelijk verschil.

er zit inderdaad altijd wel verschil in speakers als je naar de prijs kijkt.

Maar als je kijkt naar de gemiddelde speakerkrat zie je toch wel dat het niet de duur moet zijn, en bij voorkeur ook wat moet kunnen hebben omdat het overal naar toe mee moet gaan.

het voordeel bij (de meeste) autospeakers is daarbij wel de stevige speakergrill.

maar dat is natuurlijk een keuze voor de TS