Ja, mij klinken die SMD grabbags ook wel interessant. Vooral spoeltjes en C'tjes zijn belangrijk om de waarde van te weten. als dat met een rode stip is, die je zelf in een lijstje hier terug moet zoeken, is verder natuurlijk ook prima.

Ik heb wat foto's gemaakt van die reels met condensators en spoeltjes
Dit is het resultaat
Wat vinden jullie ervan? kunnen jullie hiermee uit de voeten?
W.b. de andere componentjes waar wel een code op staat kunnen jullie waarschijnlijk beter zelf achterhalen.
Ook al kun je er enkele achter een rijstkorrel verstoppen.

Duidelijk genoeg, moet dus lukken. Leuke Jaartallen op de rollen trouwens :)

Op 8 mei 2011 16:58:20 schreef naffets:
Duidelijk genoeg, moet dus lukken. Leuke Jaartallen op de rollen trouwens :)

Dank je.
Gelukkig staat er geen houdbaarheids datum op ;)

Op 8 mei 2011 17:21:37 schreef Kareltje:
[...]
Gelukkig staat er geen houdbaarheids datum op ;)

Ik dacht voor elko's wel.:)

MVG Gerard. ;)

Ik heb ook wel interesse in een grabbag met smd componenten

Op 8 mei 2011 16:46:13 schreef Kareltje:
Wat vinden jullie ervan? kunnen jullie hiermee uit de voeten?

Het volledige partnumber is altijd handig, in verband met de spanning en andere specs. Daarmee kan je ook meestal een datasheet terugvinden.

hier ook interesse, leuke actie

Op 8 mei 2011 16:46:13 schreef Kareltje:
W.b. de andere componentjes waar wel een code op staat kunnen jullie waarschijnlijk beter zelf achterhalen.
Ook al kun je er enkele achter een rijstkorrel verstoppen.

Nummeren van deze componenten lijkt me inderdaad niet nodig, foto van etiket kan IMO handig zijn voor bv. tolerantie, materiaal (bv. dikfilm/dunnefilm) of fabrikant (halfgeleiders).

Ik heb ongeveer nog een 20 rollen met halfgeleiders, ik zal deze etiketten dezer dagen toevoegen aan mijn lijst op mijn site.
Dan moet het toch wel de achterhalen zijn, welke transistor of diode voor je hebt?
Om overal het opschrift erbij te zetten....
Ik heb een rete goede loeplamp, maar nog is het bijna niet te zien, het zou monnikkenwerk zijn.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op (25%)]

voor SMD componenten heb ik ook wel interesse!

Op 8 mei 2011 18:02:15 schreef Kareltje:
Ik heb ongeveer nog een 20 rollen met halfgeleiders, ik zal deze etiketten dezer dagen toevoegen aan mijn lijst op mijn site.

Dat is ook super interessant, zeker als het wat algemeen spul is qua fetjes en torretjes en evt diodes.

Ik ben wel benieuwd naar de veelzijdigheid van het eea. Dus of het straks 20 spoeltjes van 1 uH en 20 spoeltjes van 10uH zijn en daarmee klaar, of dat het een hele reeks aan waarden is. (En dat geldt natuurlijk ook voor C'tjes, Rretjes, enz.) Een reeks (niet persé aaneengesloten, maar gewoon een goede sortering) zou het pakket zeer waardevol maken. Het wordt dan een mooi 'starter-pack' voor SMD beginners. Als het slechts van dit of dat enkele waarden zijn, dan is het nog steeds leuk (en meer in het karakter van 'grabbag') maar dan moet je het maar net treffen als je er iets mee wil bouwen. In dat geval kan de prijs ook alleen maar die voor 'een zakje leuke rommel' zijn.

[edit]
Ik weet niet of de foto's van de etiketten het hele assortiment weerspiegelen, maar in dat geval zouden er maar 2 soorten spoeltjes bij zitten. Het zijn ook nog eens 2 opvolgende waarden: 330nH en 470nH. Natuurlijk altijd handig om te hebben, maar niet bepaald gevarieerd.

Bij de C'tjes zie ik bijvoorbeeld 15pF, 18pF, 27pF, 30pF en 33pF, terwijl er elders in het bereik weer een hoop gaten vallen. Ik heb die kleine pF C'tjes zelden nodig, en zo wel dan doet het er meestal niet zoveel toe of ik 27pF of 30pF gebruik.

Dit is voor mij persoonlijk. Hoe ervaren anderen dit?

Wat wel weer super is, zijn de 10nF en 100nF waarden, daar kun je er wat mij betreft ook wat meer van in de zak stoppen. (Nu ja, voor mij persoonlijk pak ik dat spul indien nodig van de grote rol op het werk, maar dat even buiten beschouwing.)

Ook de grotere waarden in het µF-bereik zijn leuke dingen! Heb je daar nog meer van? Ik zie nu 100µF en 330µF op de foto, misschien is er ook nog iets van 2,2µF, 10µF en 47µF?
[/edit]

Op 8 mei 2011 18:02:15 schreef Kareltje:
Ik heb een rete goede loeplamp, maar nog is het bijna niet te zien, het zou monnikkenwerk zijn.

Als het geleverde op de een of andere manier maar terug te leiden is naar de gefotografeerde etiketten dan is het al goed. Dan doen we hier in het topic samen wel de rest van het uitzoekwerk. Ik kan indien nodig nog componenten fotograferen onder een stereoscoop, zit iets van een 8x of 10x lens op meen ik.

Van de halfgeleiders, als je daar ook de etiketten van fotografeert, dan moet het denk ik goed komen. TENZIJ je bijvoorbeeld een Philips en een Texas rol hebt, die beiden torren met dezelfde code erop hebben.

Wat je ook kan doen, aangezien het toch steeds dezelfde componenten in een zak zijn, is strookjes afdrukken met alle componenten en dan de afgeknipte strookjes hierop kleven. Op die manier moet je geen honderden stickertjes maken en heb je toch alle nodige gegevens.

Ik sluit me aan bij wat jochem schrijft. Ik zou zelf ook wel graag 1 type (0805 of 0603) in een zakje zien, ik zie op de foto's beide typen staan.

Op 9 mei 2011 08:09:27 schreef Jochem:

De rollen die goedkoop de deur uitgaan bij een fabrikant bevatten inderdaad zelden 'leuke' waardes. Condensatoren van pF of onderin het nF gebied, spoeltjes van maximaal 1uH, elco's van max 47uF, etc.

Spul wat je eigenlijk zelden nodig hebt.

Zeer interessante informatie voor mij, daar ik nooit met dat spul werk.
Wat ik namelijk afgelopen zaterdag gedaan heb, is enkele kratten met spoelen, die direkt in mijn gezichtsveld kwamen, achter in de auto gezet.
Door omstandigheden was mijn tijd erg kort, om meer spullen te kunnen verzamelen.
Met grote zekerheid kan ik zeggen, dat er nog veel meer reels en zakken met SMD- spul daar aanwezig is, maar die heb ik nu helaas nog niet.
Tja, die spoeltjes waren er inderdaad maar 2 soorten in deze kratten.

@Gyrbo:
Goeie tip, die had ik eerder moeten hebben, dan had ik alles beter voor kunnen bereiden, en mij veel werk bespaard.
Alle waarden op een A4-tje met ruimte voor een stripje, dat ik er met dubbelzijdige kleefband achter de waardes kan plakken.

Als het geleverde op de een of andere manier maar terug te leiden is naar de gefotografeerde etiketten dan is het al goed. Dan doen we hier in het topic samen wel de rest van het uitzoekwerk. Ik kan indien nodig nog componenten fotograferen onder een stereoscoop, zit iets van een 8x of 10x lens op meen ik.

Op mijn site heb ik een handige link geplaatst voor de marking codes.
Dus alles wat een code bevat, is daar terug te leiden naar de waarde.

Ik ga mij nu focussen op die andere Grabbags, en wacht de bevindingen van Jochem eerst af, en dan ga ik met SMD pas verder wanneer de inhoud interessant genoeg is.
Desnoods wordt SMD op verzoek een aanvulling op de andere Grabbags, het neemt toch maar weinig ruimte in.

Op 9 mei 2011 08:09:27 schreef Jochem:
Bij de C'tjes zie ik bijvoorbeeld 15pF, 18pF, 27pF, 30pF en 33pF, terwijl er elders in het bereik weer een hoop gaten vallen. Ik heb die kleine pF C'tjes zelden nodig, en zo wel dan doet het er meestal niet zoveel toe of ik 27pF of 30pF gebruik.

Voor die kleine c'tjes heb ik juist wel weer een bestemming (VHF/UHF brouwsels).

Inderdaad, idem hier.

Tussen 1 en 47pF zijn er niet genoeg stappen naar mijn zin. Of je nu koppelt/ontkoppelt met 82 of 100nF maakt geen zier uit, dus daar kan je best met "rare" waarden werken.

heb je al iets van beginners grab- bags samen gestoken ?

en zitten er ook potmeters bij die je verkoopt ?

Op 9 mei 2011 19:35:25 schreef pieter?:
heb je al iets van beginners grab- bags samen gestoken ?

en zitten er ook potmeters bij die je verkoopt ?

Daar ga ik morgen mee aan de slag, en hoop dat dit effe wat soepeler gaat lopen dan die kruimels van waarden te voorzien >:)(ik was gewaarschuwd)

Vooral voor de beginners ga ik morgen wat doosjes vullen, en ja, er zitten diverse instelpotmeters (ook meerslagen)bij En ga niet vlug tin kopen om aan de slag te kunnen, die zit er ook bij ;)
Hoewel de hele E24 reeks aan weerstanden daar aanwezig is, ontbrak de tijd om overal wat van mee te nemen, maar er zitten zeker genoeg weerstanden bij om al aan de slag te kunnen.
Dit is nog maar een start, en daar de belangstelling groter is, dan ik verwachtte, komen er zeker vervolgpakketten met andere spullen.

Voor de HF liefhebbers heb ik ook het een en ander kunnen verzamelen o.a. diverse spoeltjes, ringkerntjes, trimmers en MKT C's

Als er op een gegeven moment een hele reeks through-hole E24 samengesteld wordt dan heb ik wel interesse. Dat is mooi omdat je dan zeker weet dat je 'alles' hebt.

De grabbags met 'van-alles-en-nogwat' hangt het voor mij toch heel erg van de inhoud (tov de prijs) af. Hoewel een paar mooie meerslagenpots natuurlijk altijd leuk is. :)

Op 9 mei 2011 19:19:09 schreef Henry S.:
Voor die kleine c'tjes heb ik juist wel weer een bestemming (VHF/UHF brouwsels).

Kijk, zo zie je maar weer.

Aan de ene kant ben ik dus niet de enige die weinig doet met het bereik in de pF-range, aan de andere kant zeggen de mensen die er WEL wat mee doen juist dat de stapjes best klein mogen zijn.

Op 9 mei 2011 19:30:12 schreef Bert_mc:
Inderdaad, idem hier.

Ha, jij zit sowieso te ver weg >:)

Vandaag aan de slag geweest met de 'standaard' grabbags (wat een klus!)
Hoewel de inhoud het waard is, ben ikzelf nog niet echt tevreden.
Er zijn liefhebbers (lees beginners) die vele verschillende weerstanden, transistors, diodes, en elkos willen om een leuk starterspakket in huis te krijgen.
Vooral de vele verschillende weerstanden en wat leuke schakelaars ontbreken op dit moment.
Voor de HF-liefhebbers zou ik nu wel mooie pakketten samen kunnen stellen.
Wie hiervoor interesse heeft, moet mij maar mailen.

Ik had afgelopen Zaterdag op een hele dag gerekend, maar moest onverwachts door omstandigheden na een paar uurtjes al huiswaarts.

Even voor diegene die het nog niet weten, dit zijn niet mijn spullen, en ik heb dit spul dan ook niet thuis liggen.
Jochem weet inmiddels, dat dit ook onmogelijk is ;)
2 flinke loodsen, en overal staan ergens dozen met componenten, en ongeveer 300 laden met vakken, waarvan ik de inhoud alleen maar weet, door ze open te trekken.
Kortom, tijd, en nogeens tijd, wat nodig is, en mij ontbreekt.

Daar ik deze klus dan ook gigantisch onderschat heb, ben ik genoodzaakt om de leveringen (minstens) een week uit te stellen.
Mijn oprechte excuses hiervoor.

He Kareltje,

Daar hoef jij je excuses echt niet voor aan te bieden hoor!
Iedereen die hier in is geinteresseerd heeft totaal geen haast en begrijpt donders goed wat een monnikenwerk dit is.
Neem vooral de tijd die je nodig hebt/kunt investeren.

Hoe kan ik me opgeven voor een beginners bag?
Het heeft geen haast, doe rustig aan :)
Echt een top idee!

Op 10 mei 2011 18:05:26 schreef Kareltje:
2 flinke loodsen, en overal staan ergens dozen met componenten, en ongeveer 300 laden met vakken, waarvan ik de inhoud alleen maar weet, door ze open te trekken.
Kortom, tijd, en nogeens tijd, wat nodig is, en mij ontbreekt.

Een ware goudmijn aan componenten, maar dat kost tijd om te ontginnen. Neem de tijd, het is zonde als het weggegooid wordt.