Een agilent kost in de 800 euro, een Fluke rond de 1000 euro, ik vind de 8846 wel interessant. Prijzen vallen mee, ik had ze duurder ingeschat. Ik Had gisteren even gezocht en zag een paar keer die agilent voor bedragen van 550 tot 800 dollar, dat waren dus waarschijnlijk nieuwe meters, ik dacht gebruikt.
De Fluke lijkt voor mij een ideale meter. Vreemd dat mijn agilent hand multimeter wel een uitgebreide diode test heeft maar die 34401 lijkt dat niet zo uitgebreidt te hebben. Die twee regels van de Fluke is ook handig, gebruik ik veel op mijn agilent masr de 34401 heeft dat volgens mij ook niet. En de Fluke heeft net betere specs in precisie. Met een Rin van >1G kan ik er direct mee aan standaardcellen meten, dat geeft minder kans op fouten dan het gedoe met een divider en null detector. Vooral vanwege het hele draden circus. Gisteren wat experimenten gedaan met wat verschillende kabels, guarded, gewoon, aardverbindingen , verloopconnectors enz, dat kan meer dan 100 uV schelen. Dus zo'n compacte makkelijk verplaatsbare benchmeter met een paar hele korte goede meetsnoeren is wel een oplossing voor mijn " luxe probleem" in mijn queste voor de 1 ppm grens.
Ik loop trouwens met het nog al wilde plan om zelf een uV electro meter te bouwen. In ieder geval tot 1.1 V, en misschien een uitbreiding naar hogere spanning bv 11 V of meer. Niet als multimeter maar puur precisie DC in de hoop onder de 1 uV te komen. Een compound chopper opamp , 24 bit ADC converter, ingebouwde temperatuur gecompenseerde 1 V referentie. De ADC (msp1210 evaluation kit, krijg ik van een volt-nut uit de usa) is onderweg, de rest moet nog besteld worden , ik heb al wel componenten op het oog, meeste vam LT, als ik precies weet hoe ik het ga doen en die ADC beter ken want dat is nieuwe materie voor mij. Ik heb al een paar bejaarde electrometers met choppers gerepareerd maar dat is iets anders dan er een ontwerpen en bouwen. Lijkt me in ieder geval leerzaam en dat is waar me het vooral omgaat of het gaat lukken is twee zal jullie daar tegen die tijd vast wel mee latig vallen in een appart topic.