Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Ik heb er ook weer een handige tafel multimeter bij. Deze GW (GoodWill) type GDM-8035F is een 3 1/2 digit meter gemaakt in Taiwan. Nu heet de fabrikant GW-Instek. De meter heeft van die jaren 80 toetsen zoals een Fluke 8x00 en Keithley 197. Er zit geen diode test of doormeet test op, en het is even wennen met van die knopjes. Maar ik vind hem wel mooi en hij meet ook nog goed.

Ik heb nog op internet gezocht voor een handleiding, maar ik kon alleen de GDM-8135 vinden. Afregel procedure, alsmede de locatie van de potmeter was wel hetzelfde.

Heeft iemand misschien de handleiding voor deze meter ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00537sm_cleaned.jpg

Henry S.

Moderator

Op 3 mei 2011 23:14:04 schreef Schimanski:
Ik heb ook weer een mooi meetapparaat. Nou ja mooi, ik heb 't zelf gebouwd. Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding van 200 tot 300 Volt bij max. 200mA Er zit ook 6,3V 10A gloeistroom op. En de uitgang zweeft t.o.v. massa zodat je een andere voeding in serie kunt schakelen als je hogere spanning nodig hebt. Ik gebruik een 6080 als regelbuis (dank aan KeesD)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Strak gebouwd :)

Op 3 mei 2011 23:44:24 schreef Tidak Ada:
Waar is dat ayatollahoedje op die 6080 voor? Alleen om hem vast te houden, of ook tegen breuk, net als bij een trigatron?

Hoedje voor koeling van de anode?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Dan zou ik iets van metaal verwachten, niet van glasvezel o.i.d.

Dit lijkt meer ok de implosiebescherming van een trigatron:

http://www.tubecollector.org/main/cv6008.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

2 fatsoenlijke benchmultimeters (HP34401a)

http://img.imgur.com/B772ml.jpg

Erg fijn in gebruik. Zijn een upgrade van de solartron 7150 DMM's die ik een jaar of wat geleden heb gekocht op ebay (en die nu te koop staan in V&A ;) ).

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 9 mei 2011 22:59:32 (39%)

Die 3e is anders ook niet mis :P een keithley 196? Onee, het is een 199 scanner

[Bericht gewijzigd door Fire_IC op maandag 9 mei 2011 23:01:58 (28%)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Die keithley 199 is 'maar' 5.5 digit ;) .Prima ding, enige wat een beetje jammer is is dat-ie maar tot 300V gaat.

Plus dat die HP's alweer een stuk meer functionaliteit hebben: continuity-test (must-have), frequentiemeting, diodemeting, plus nog een hele serie toeters en bellen die ik nog eens moet uitpluizen (voltages meten in dB's, bv).

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 9 mei 2011 23:04:28 (51%)

rbeckers

Overleden

Erg mooie DMM's!
Keithley 199 ken ik, inderdaad fijne meter.

Edit:
De Keithley kan toch in dB meten?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 9 mei 2011 23:06:53 (27%)

@rbeckers: je gelijk wbt 't db-meten van die keithley. Binnenkort eens kijken of die HP ook een stuk sneller is over GPIB (die solartrons zijn wat dat betreft niet echt rap).

fred101

Golden Member

Dat zijn een paar mooie metertjes. Indrukwekkende specs. Die Keitley 199 heb ik ook, maar ik wil eigenlijk ook een 6,5 (of 7,5) digit meter erbij. Ik zou wel een HP3556, 3557 of 3558 willen.

Ik heb hier nu tijdelijk een Fluke 8500 6,5 digit staan. Daar moet ik nog wat aan fixen en dan afregelen. Dat is ook een heel fijne meter met leuke opties. Ondanks zijn lelijkheid qua design ga ik die nog best missen als hij weer weg is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

de 34401 is de gouden maatstaf voor bench meters.
alleen een keithley 2002 kan daar tegenop en dan wint hij het alleen maar omdattie 8 1/2 digit kan. functioneel wint de 34401.

de echte 'gold standard' blijft een 3458. daar kan echt niks tegenop.
ze calibreren de calibratoren met zo een 3458 ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ik meende al wat solartrons te hebben gezien op mp idd.... maar dat db meten heeft de pm2525 ook en kan sowiso tot 10 Mhz freqentie meten . heb een r&s en een philips benchdmm maar de philips vind ik fijner werken als de r&s .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Ik weet niet hoe de HP34401a zich verhoud met de Fluke 8845a, maar de laatste kan ook kwa comando-set de 34401a emuleren.

Ik heb zelf ook zo'n beestje, en het is van een andere generatie als de GDM-8035F die ik eerder liet zien, want de 8845a is echt ongelovelijk snel en ook nog super nauwkeurig. Ook handig is dat je bij de diode test de teststroom en testspanning in kan stellen. Met second measurement kan ik verder de rimpel van een voeding in de gaten houden en toch nog de DC meten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fluke%208845a.jpg

fred101

Golden Member

Een agilent kost in de 800 euro, een Fluke rond de 1000 euro, ik vind de 8846 wel interessant. Prijzen vallen mee, ik had ze duurder ingeschat. Ik Had gisteren even gezocht en zag een paar keer die agilent voor bedragen van 550 tot 800 dollar, dat waren dus waarschijnlijk nieuwe meters, ik dacht gebruikt.
De Fluke lijkt voor mij een ideale meter. Vreemd dat mijn agilent hand multimeter wel een uitgebreide diode test heeft maar die 34401 lijkt dat niet zo uitgebreidt te hebben. Die twee regels van de Fluke is ook handig, gebruik ik veel op mijn agilent masr de 34401 heeft dat volgens mij ook niet. En de Fluke heeft net betere specs in precisie. Met een Rin van >1G kan ik er direct mee aan standaardcellen meten, dat geeft minder kans op fouten dan het gedoe met een divider en null detector. Vooral vanwege het hele draden circus. Gisteren wat experimenten gedaan met wat verschillende kabels, guarded, gewoon, aardverbindingen , verloopconnectors enz, dat kan meer dan 100 uV schelen. Dus zo'n compacte makkelijk verplaatsbare benchmeter met een paar hele korte goede meetsnoeren is wel een oplossing voor mijn " luxe probleem" in mijn queste voor de 1 ppm grens.

Ik loop trouwens met het nog al wilde plan om zelf een uV electro meter te bouwen. In ieder geval tot 1.1 V, en misschien een uitbreiding naar hogere spanning bv 11 V of meer. Niet als multimeter maar puur precisie DC in de hoop onder de 1 uV te komen. Een compound chopper opamp , 24 bit ADC converter, ingebouwde temperatuur gecompenseerde 1 V referentie. De ADC (msp1210 evaluation kit, krijg ik van een volt-nut uit de usa) is onderweg, de rest moet nog besteld worden , ik heb al wel componenten op het oog, meeste vam LT, als ik precies weet hoe ik het ga doen en die ADC beter ken want dat is nieuwe materie voor mij. Ik heb al een paar bejaarde electrometers met choppers gerepareerd maar dat is iets anders dan er een ontwerpen en bouwen. Lijkt me in ieder geval leerzaam en dat is waar me het vooral omgaat of het gaat lukken is twee ;-) zal jullie daar tegen die tijd vast wel mee latig vallen in een appart topic.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wel nogal een ander prijsje die fluke ;). Mooi speelgoed hoor, dat wel.

staat een stukke 34401 op ebay trouwens, misschien leuk voor geintresseerde:
http://cgi.ebay.nl/Agilent-HP-34401A-Digital-Multimeter-/150602535542?…

fred101

Golden Member

Hoe sluiten jullie die dingen aan op een pc, via gpib of via usb ? Dat gpib kan zeker niet via usb op een laptop Lijkt me handig om bv een meter aan een calibrator te hangen en dan gedurende 24 uur de waarde te loggen. En dan bv met mijn agilent de temperatuur in de kamer. Met dat soort info kun je weer correcties toepassen. ( eigenlijk is het gewoon leuk om te doen ) mijn agilent moet ook aan een pc kunnen maar dan moet ik er volgens mij nog een abel bij kopen. Toch eens even nazoeken. Ik kan bv mijn lcr meter aan de pc koppelen maar daar zie ik het nut niet van in.

200 dollar voor een geroosterde agilent waar mee gevoetbalt is....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 mei 2011 09:22:43 schreef flash2b:
Ik weet niet hoe de HP34401a zich verhoud met de Fluke 8845a, maar de laatste kan ook kwa comando-set de 34401a emuleren.

Ik heb zelf ook zo'n beestje, en het is van een andere generatie als de GDM-8035F die ik eerder liet zien, want de 8845a is echt ongelovelijk snel en ook nog super nauwkeurig. Ook handig is dat je bij de diode test de teststroom en testspanning in kan stellen. Met second measurement kan ik verder de rimpel van een voeding in de gaten houden en toch nog de DC meten.

bij de 8845a kun je toch alleen maar kiezen tussen 100 μA of 1mA? Ik zou dan liever een wijd instelbare range hebben, zodat je V-I diagrammen kunt opnemen.

Second measurement zit als ik 't goed heb op de 34410A, het net weer iets duurdere broertje van de 34401A.

@fred: mijn fluke8845A stuur ik aan over een ethernetverbinding, met een tcl/tk-scriptje. Met behulp van gnuplot levert dat bv. zulke plaatjes op:

http://prosje.be/CO/Schemas/20081609170217.png

Maar je kan met de samples uiteraard ook andere dingen doen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 10 mei 2011 12:08:36 schreef fred101:Hoe sluiten jullie die dingen aan op een pc, via gpib of via usb ? Dat gpib kan zeker niet via usb op een laptop Lijkt me handig....

Ik heb een Prologix USB/GPIB interface samen met EZGPIB scripts. Daar kom ik redelijk goed mee uit de voeten. EZGPIB kan ook met RS232 poorten overweg. Dat kun je door elkaar gebruiken. Het draait goed op de laptop.

Soms moet je wel even de nukken van een apparaat leren kennen. Mijn laatste koppeling was met een Keithley 199. Dat is op zich een snelle meter, maar ik weet nog niet hoe ik die metingen snel uit de interface kan krijgen. Mijn huidige commandos doen er dacht ik een seconde over... ;-(

Die keithley 199 kan data in geheugen houden; dan doe je een bulk metingen, en na afloop haal je de data op. Heeft wel het nadeel dat je geen 'realtime' beeld hebt (buiten wat er op het display van de meter staat).

fred101

Golden Member

Hi pros, dat is helemaal ideaal, heb je daar een interface voor gebouwd of zit dat bij die fluke meter. Hij wordt steeds interessanter. Mij gaat het meer om lange periodes, dus bv 24 uur lang meten. Die data opslaan en verwerken. Dat verwerken mag later. Dan weet ik wat de langetermijn stabiliteit is , maar zo kan ik natuurlijk ook bv een minuut meten voor korte termijn. Stabiliteit. Ethernet zou ideaal zijn, ik heb daar een ethernet kabel over want de laptop gebruikt wifi.
Een paar van mijn Analoge uV meters hebben een uitgang voor een schrijver. Daar komt 0 tot 1 V uit. 1 V is volle schaal. Als ik daar een AD converter aanmaak en er achter ben hoe ik die data naar een pc usb poort krijg ( die TI die ik krijg heeft een processor, geheugen en een rs232 poort, maar de losse converter die ik nog heb liggen is puur ADC) dan kan ik ook zoiets met dat oude spul, lijkt me best grappig ( en handig)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou iets doen met een spanningsdeler en een goede USB-geluidskaart. Volgens mij gaat dat 'dieper' (en sneller) dan een voltmeter.

Ok, bedankt. Ik moet me er nog eens verder in verdiepen. Wat ik las was dat filtering (meerdere samples nemen tegen ruis), trigger delay (settling time) en trigger mode (continuous vs one-shot) allemaal invloed hebben op de throughput.
En dat zijn blijkbaar nog niet eens alle invloeden als je zegt dat hij lokaal readings kan bufferen.

Op 10 mei 2011 15:28:19 schreef fred101:
Hi pros, dat is helemaal ideaal, heb je daar een interface voor gebouwd of zit dat bij die fluke meter.

De Fluke dien je met telnet te benaderen.
De (tcl/tk) interface is spartaans, maar kan desgewenst uitgebreid worden. Momenteel ziet dat er zo uit:

http://prosje.be/CO/Schemas/FlukeInterface.png

Meer moet dat eigenlijk niet zijn, tenzij je wat speciaals wil.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

@Pros
Heb je dat zelf gemaakt? (typo in de vensternaam Fluke8854 ipv 45)

Of weet je waar ik dat kan downloaden? Ik heb wel interesse...

@knifter
Die HP34401 is wel kadoek, dus dat is wel een dure gok.

@alex278
Er is een keuze voor 2 meet stromen en 2 meet spanningen. Met trendplot kan ik wel wel voor langere tijd meten en een grafiek, average enzo maken. V/I zou ik liever met een scope doen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 10 mei 2011 16:20:43 (32%)

typo in de vensternaam Fluke8854 ipv 45

Daar kijk ik al 3 jaar helemaal overheen... :-)

Het script kan je hier vinden.
Een tweede script zet gnuplot aan het werk, om een plaatje te maken. Dit, dus. Het wordt gestart door het eerste script.

Voor Linux-gebruikers:
Het script gaat van de volgende gegevens uit:
Er bestaat een directory, /pros/DigiScoopSamples/Fluke8845
De Fluke luistert naar adres 192.168.1.8
FlukePlot zit in /pros/bin/
Je zal dus wat moeten aanpassen!

Voor windows-gebruikers komt daar bij:
Je hebt tcl/tk, perl en gnuplot nodig. En misschien nog wat?

Anderzijds kan het ganse spul wellicht vertaald worden naar VB of zo...

[Aanvulling]
Dit hoort er ook nog bij

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten