Het heeft wat lang op zich laten wachten. Uiteindelijk toch aan de bouw toegekomen. 4" DCF klok op basis van Turbokeu zijn schema. Controller print (bijna) volledig smd. Hand gesoldeerd. Foto's zijn klikbaar.
De verplichte onderzijde.
Grootste probleem was de TD62783 te vinden in SMD uitvoering.
Voor R10 had ik momenteel geen 0Ω 1206 voorradig. Bij de volgende bestelling even mee bestellen en vervangen. De weerstanden voor de uitgangen zijn 1206 omdat 0603 geen 1/4W kan hebben. Rest allemaal 0603.
De bovenzijde. De trimpot bovenaan rechts is TH wegens de prijs van SMD exemplaren. De IPC connector is voor de verbinding met het display. De 5-polige connector is de ISP programmeer connector zoals gebruikt door de Tuxgraphics programmer. Vooral om plaats te besparen. Links boven de connector naar de DCF module.
Close-up van de processor. Waarschijnlijk is de ATmega168 overkill. Bij TH kan je nog snel een IC-tje wijzigen. Hier iets moeilijker. Ondanks het gebruik van no clean flux, zijn er toch duidelijke resten op de print. Met het blote oog niet te zien. Een Macro toont alles.
De achterzijde van een display print. 3 gelijke printen komen naast elkaar. Onderaan kan je kiezen of het de uren print, minuten of seconden is. Aan de zijkanten worden de printen 1 op 1 doorverbonden. De gaten op de print passen precies voor de smd stuurprint of een TH versie.
De opgebouwde uren print. Rechts een TSOP1236 om de klok met een RC5 afstandsbediening te kunnen sturen. Daar onder een LDR. Rechts onder een blauwkleurige led die knippert met de seconden. De display's zijn de blauwe LCS display's. Folie is blauwe folie van C... die normaal gebruikt wordt als kleurenfilter bij disco lampen. In werkelijkheid is het donkerder dan op de foto. Gekleefd met secondenlijm. Van op een beperkte afstand zie je dit niet.
Minuten display. Links boven en rechts onder een seconde led.
Seconden display. Met rechts de controle leds.
De stuurprint aangesloten op de display print.
Printen zijn gemaakt bij MakePCB. Indien gewenst zal ik de gerbers on-line zetten. Indien gewenst kan ik ook een TH versie van de stuurprint on-line zetten. Deze is wel niet getest. Software dient nog gemaakt. Daar kan ik je nog niet mee helpen.