Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Excuses, ik vergiste mij en keek met mijn neus naar de transportkosten :+)

Ik zie d'r ook maar een staan online (tenzij je bij gebruikte electronicahandels gaat kijken, maar daar staat de prijs dan weer niet aangegeven..)

fred101

Golden Member

It was called the "color shutter," an LCD overlay panel that could change the color with filters - but slowly - it was a field sequential system. It would only work with digital scopes where the shutter can be synchronized with the displayed data. Whatever was on screen in a given field was displayed as one color, then blanked, then the shutter would shift to the next color, and then the display data would show as that color, and so on. As I recall, the colors were few in number, based on the LCD's ability to select one or two color filters - and maybe some shades in between - and dependent on the CRT phosphor spectrum. It was also quite dim due to the LCD loss.

Van de tekscope lijst

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Inderdaad het "color shutter" systeem, bij de latere digitale Tek scopes noemde men dat "NuColor". Daarin zaten dan 3 LCDs (RGB) en een zwart wit beeldbuis. Hiermee kon men iets van 256 kleuren maken. Leuk concept, eigenlijk het enige minpunt is dat de beeldbuis nogal op hoog contrast & helderheid werd bedreven om het lichtverlies van de shutters op te heffen. Die beeldbuisjes sleten dan ook enorm!

Ik wist niet dat men dit concept in eenvoudigere vorm al eerder had toegepast. Heel erg gaaf scoopje! Ook al doet dat kleuren display niks qua apparaat specs, de "fun factor" is zeker +10 :)

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/K2000.jpg\

Mijn nieuwste aanwinst. Straight from the USA incl NIST tracable calibratie rapport. Toch wel gaaf zo'n VFD display. Hij mist de tweede regel en internet aansluiting van de Fluke maar hij is wel een stuk goedkoper.

Binnenkort nog wat uitbreiding, ik ben tegen een 7,5 digit meter en Pace desoldeer/soldeer station aan gelopen (en nog wat klein spul, Tek probes en een HP en monacor logic probe). Eigenlijk ging het om een logicprobe set maar die bleek verkocht te zijn. Foto's volgen als het binnen is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 9 juni 2011 18:16:15 (34%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Kom ik aan met mijn 3.5digit HP... mooie meter hoor, Fred!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Sjuu Fred die is mooi !
(ben ik toch benieuwd hoe goed/slecht die Fluke 8500 nog is )

free_electron

Silicon Member

komkom we zijn niks met fotos van een display.
kap eraf !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wohow.... een paar weken geleden heb ik ook zitten bieden op juist dat specifieke model. En het ging me wat te hard, dus ik heb afgehaakt.

Hoeveel heb je voor dit exemplaar moeten geven?

Ik ben dan maar voor een traceerbare Fluke 8842A gegaan. $249 met calibratie ging nog.... Maar daar heb je nog lang niet zo'n 2000 voor...

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Deze is nieuw, gekocht bij Keithley hier in Nederland, maar ze leveren vanuit de USA. Ze zijn blijkbaar pas in prijs verlaagd. 798,= euro ex btw. Ik zocht naar nanovolt meet informatie en dan kom je eigenlijk altijd bij Keithey uit. Ik wilde eigenlijk een Fluke 8846 kopen maar die was nog fors duurder. Toen zag ik die 2000 (en net daarvoor die twee van Sine) maar ik kon geen prijs vinden dus ik heb ze op zaterdag gemaild. Ik werd maandag terug gebeld maar was niet thuis dus stuurde ze een mail met een aanbieding. Dat ik partikulier was maakte niet uit. Ook geen gedoe over vooruit betaling enz. Ik heb hem besteld en een week later was hij er.

Ik wilde hem eigenlijk, net als bij RS kan voor Fluke en Agilent als optie met calibratie kopen maar daar werd heel verbaasd op gereageerd. Dat was echt niet nodig, elke meter wordt gecalibreerd en is al voorzien van calibratierapport. In de USA gecalibreerd tegen een Keithley calibrator die in mei net bij het NIST was geweest en ter controle tegen twee Flukes (gaaf, zelfs het serienummer en calibratiedatum van de calibrators wordt vermeld) Als optie was er wel een NIST calibratie, dan werd hij daar heen gestuurd. Ik heb maar niet gevraagd wat dat kost ;-)

Bert, waar voor ging die gebruikte ?

Marco, de specs van de 8500 zijn nog net beter (nieuw, na bijna 40 jaar durf ik dat niet te zeggen. Die heeft wel een hele grote overrange en moet voor die tijd redelijk extreem zijn geweest qua specs, ontwerp en mogelijkheden. Maar de resolutie is daar 1uV. Deze is 100nV. Maar nu heb ik iets om als referentie te dienen tov al het Fluke spul. De Guildline cellen gelijk gemeten. De onderlinge afstand van cel tot cel was nog exact wat het was in 1987. Ze waren ongeveer 16uV gezakt. (maar de accuratie van de meter meegenomen (3,7uV) zou dat ook ongeveer minder kunnen zijn.)

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 9 juni 2011 20:26:11 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

dat is gangbaar in de industrie.
er wordt geijkt tegen een traceable calibrator. de meeste 'calibraties' zijn eigenlijk performace verifications.
ze verifireren dat de afwijking binnen de fabriekstolerantie valt.
er wordt NIKS afgeregeld.
Als je een echte calibratie wilt dan kost dat bakken meer.
Een gemiddelde test tegens een known good source kost tussen de 50 en 150 dollar voor een multimeter. Als ie buiten spec is en de tuning kan digitaal gebeuren ( via GPIb of LXI ) dan kost dat niks extra.

NIST traceable betekent dat ie is afgeregeld tegen een calibrator die NIST gecalibreerd is, of die zelf weer tegen een gecailbreerd toestel gewogen is. je kan de ganse keten volgen tot aan NIST ( das gelijk bureau des poids et mesures. zij hebben de standaard )
je kan de ganse papierketen opvragen

Als ie naar Maryland moet kost dat een bak geld ( tenminste als niet-government persoon. voor de overheid is dat gratis )
Hier staat de prijslijst voor dit jaar : http://www.nist.gov/calibrations/upload/feesch-11.pdf

Wij doen intern jaarlijks de VOSCAL (Volume On-Site Calibration) van agilent. Agilent komt met een mobiel meetlab en doet de toestellen ter plaatse.
Alles wat niet of moelijk verifieerbaar is en alles waarmee gemeten wordt ( scoops / multimeters / VSA)
Met die drie kan je zelf spanningsbronnen en signaalgenerators verifieren. De generatoren die niet verifieerbaar zijn laten we ook doen.
toestellen die 'verifieerbaar' zijn tegen de jaarlijks geijkte apparatuur laten we om de drie jaar doen. ( kwestie van al te veel drift en problemen te detecteren.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 22 april 2011 10:44:43 schreef Hobbyknutselaar:
hallo,

ik heb laatst een paar oscilloscopen en pulse generatoren op de kop kunnen tikken. namelijk:
- Philips PM 3320 (2 Ch 200 MHz Digital Storage Oscilloscope)
- Philips PM 3323 (2 Ch 300 MHz Digital Storage Oscilloscope)
- Philips PM 5770 (100 MHz Pulse Generator)
- Philips PM 5786 (1Hz-125MHz Pulse Generator)

mocht er iemand nog documentatie hebben liggen van het bovenstaande, ik zoek er al een tijdje naar maar kan niks vinden.

mvg,
hobbyknutselaar

Ik kwam nog deze usermanual tegen bij Kurt:
http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Other/PHILIPS%20PM%205785,%…

fred101

Golden Member

Op 9 juni 2011 20:32:57 schreef free_electron:
dat is gangbaar in de industrie.
er wordt geijkt tegen een traceable calibrator. de meeste 'calibraties' zijn eigenlijk performace verifications.
ze verifireren dat de afwijking binnen de fabriekstolerantie valt.
er wordt NIKS afgeregeld.

Dat is gangbaar bij dit soort merken, maar niet bij alle merken. Jij bent gewoon verwend zo dicht bij het vuur, mazzelaar, kan je niet een mooi setje low thermal EMF kabels voor me regelen ;-),

Bij de gemiddelde chinees is het volgens mij eerder een marketing kreet geworden, zeker bij het heel goedkope spul.
Als het product bv binnen 0,02% tov het ontwerp schommelt maar het ontwerp 4% afwijkt, mag je het een relatieve accuratie noemen van 0,02%. Daarbij kan het zelfs zo zijn dat die 4% is tov de 1% afwijkende gammele fabriekscalibrator.

Ik weet dat justering een hoop extra kost, dat is ook vreselijk veel werk bij sommige meters. Ik ben met een HP3490 of zo'n Fluke 8500 zeker 10 uur bezig (een prof waarschijnlijk in een uurtje :-) )

Leuk die prijslijst. Ik heb er een van het NSL uit de jaren 70/80. Zo'n guildline calibratie (dat valt niet te justeren was) kwam op iets van 800 gulden

Ik heb het PM5770 mmanual

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Brainbox
bedankt, was het eigenlijk alweer vergeten dat ik er naar op zoek was

@fred101
zou je mij die op kunnen sturen? ik probeer bij alle een heandleiding te krijgen.

aankomend weekend laat ik alles nakijken en testen. waar nodig waarschijnlijk ook repareren. (zal wel nodig zijn denk ik :| )

van die pm3320 heb ik een doc , als je het wilt mail maar even .

edit , die staat op elektrotanya dus daar zal de mijne ook wel van komen....

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 juni 2011 21:48:56 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Da's een mooi metertje, fred! En zo te zien heel intuïtief te bedienen - ook niet onbelangrijk.
Ik ben benieuwd hoe je dat beestje op de pijnbank gaat leggen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

Op 9 juni 2011 21:03:57 schreef fred101:

Ik weet dat justering een hoop extra kost, dat is ook vreselijk veel werk bij sommige meters. Ik ben met een HP3490 of zo'n Fluke 8500 zeker 10 uur bezig (een prof waarschijnlijk in een uurtje :-) )

bij die oudere machienes moet je veel afregelen.
de nieuwe toestel duurt hoop en al een paar minuten.

een 34401 hangt met een tros kabels aan een calibrator ( meestal een fluke ding ), twee gpib kabels en een laptop met daarop een programma.

de operator tikt het serienummer in , de software unlockt het cal memory en draait een sweep op alle parameters. de gemeten data wordt opgeslagen in het cal memory , de meter denkt een paar seconden na , er gebeurt een verificatie en het cal memory wordt terug vergrendeld.

Ik weet dat die multimeters digitaal gecompenseerd worden.
ze meten een aantal punten op een curve en slaan de count value op voor die punten.
het enige wat van belang is in gans dat gebeuren is de long term stability van de referentiespanning en de integrator cap.
( al die meters zijn multislopes ).

en dat is wat ze verifieren. ze passen de coefficienten voor elk bereik aan (ax+b offset/gain).
ze drukken een 10 volt op, en slaan de ruwe counter stand op in permanent memory.
die counterstand moet bijvoorbeeld 49000010 zijn. in werkelijkheid issie 48999207. daaruit kan de meter bij elke meting zijn eigen rechttrekken door fractioneel te rekenen.
het enige wat gedaan wordt tijdens calibratie is veriferen hoeveel we afwijken , de nieuwe waard eopslaan en de meter doet de rest.
de vergelijkingen die in de software zitten trekken dat recht.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Hobby, de mail komt weer terug. Mail mij even.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Mijn mooiste meetapparatuur interpreteer ik voor het gemak maar even als meetapparatuur die voornamelijk mooi staat te wezen.
http://www.robuust.nl/~maarten/forum/HPIM0319%20-%20verkleind.jpg
Links een vrijwel maagdelijke GM2881 afkomstig van de zolder van de vader van een vriendin en ooit door diens vader gebruikt maar helaas was de bijpassende GM2882 ooit eens uit wandelen gegaan en niet meer aanwezig. Rechts een Japanse TE-20 HF-signaalgenerator uitgerust met een 6AR5 en 12BH7A, die ik wellicht nog nakijk en in gebruik neem (ook geschikt als AM-testzender).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hmm , van die gm serie had ik nog een rcl bridge geerfd , helaas was na 40 jaar de probe zoek die ik al zo vaak in handen heb gehad...

dat bruinzeel stellingkje past er wel goed bij , die zijn ook een 50 jaar oud ..

wel zeldzaam een foto van maarten , vast moeilijk om de camera stil te houden met al dat bier achter de kiezen... :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Jij ziet ook alles ;) Voor extra punten mag je twee buitenlandse biermerken noemen waar de flesjes bij horen.

De ontluisterende waarheid is echter dat ik gewoon niet zoveel fotogenieke opstellingen heb.

Ik had de stelling zelf eerder een jaar of 30 a 40 geschat, zal ongetwijfeld ook best lang op de markt geweest zijn. Ik zoek er nog wat extra metalen hoekstukjes voor waar je de planken op legt en eventueel andere onderdelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 9 juni 2011 23:25:45 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hmm ,bier een seagate hdd en een sony cassette , rare mix...

die stellingen ken ik goed , die zijn er lang geweest , heb je die losse gebogen plaatjes ? deze versie met massieve planken zijn het oudste , zeker de gebogen plaatjes en de strip versie met bolkop schoeven . die zijn in het oudste geval nog uit de 50's . de gestanste plaatjes zijn voor de holle planken die veel nieuwer zijn .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Ik gok op Tsingtao en Kalik

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

Seagate en Sony klopt (vind ik toch knap met zo'n zijdelingse foto). De planken zijn niet massief lijkt me; er zit hardboard overheen dus het zichtbare hout zal wel van een lattenfreem zijn. De plaatjes zijn gestanst en gebogen als ik het goed begrijp, in elk geval geen bolkopschroeven. Een foto gaat hier een beetje erg off-topic zijn.

2 flesjes zijn inderdaad van Tsingtao, maar het middelste is van Pilsner Urquell (Plzenjsky prazdroj). Het pils waar pils naar vernoemd is, souveniertje uit Tsjechie.

Om weer on-topic te komen wat andere in mijn bezit zijnde meetapparatuur:

- Hung Chang 506
- Fluke 77
- Bob Parker / Dick Smith ESR meter
- Dick Smith lijntraforinger
- PM5519
- Mueter beeldbuistester (recentste aanwinst)

De PM5519 en de Mueter zal ik tzt ook eens van binnen en buiten op de foto zetten. En waarom eigenlijk de rest ook niet, mooiste zou je ook kunnen interpreteren als trouwe werkpaardjes inplaats van mooi uitziende of technisch mooie spullen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je hebt gelijk , het zijn de holle planken :P dan zijn ze ook een stuk nieuwer als de massieve versie. ik zie dat je ook nog het originele snoer aan de gm hebt zitten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten