@Arjan & @Precious Roy
Is waarschijnlijk helemaal geen verkeerd idee.
Zou het super vinden als je je project in een nieuw topic plaatst.
Zeker voor vragen en commentaar is dat prettig en minder verwarrend als het tig bladzijden krijgt.
Kopieer je post van hier naar je nieuwe topic, en verwijs bij je eerste post hier naar je nieuwe topic.
En dan lekker doorgaan, want het zijn twee mooie verschillende projecten. Zou zonde zijn om er mee te stoppen met posten.
Misschien kunnen jullie tevens idd de titel ( laten ) veranderen naar "[CNC] DIY CNC van Naam"
Allebei succes.
@Arjan, vullen met zand, geen slecht idee, maar zorg dat het super droog is.
Had dunwandig stalen pijp gevuld met redelijk droog zand om te buigen, had restant met zand erin laten staan. Binnen 9 maanden rot.
@Precious Roy,
Heb je al motoren? Ik wilde een tijdje geleden ook een CNC machine maken maar ik ben er mee gestopt. De electronica is zo goed als af. Ik heb deze motoren:
DCNC-IP54-2NM
http://www.damencnc.com/nl/componenten/motoren-en-aansturingen/stappen…
en de daarbij behorende microstep drivers. Je mag ze voor weinig overnemen.
Ik ben vanmiddag maar weer verder gegaan met het maken van mijn x-y-z assen.
Deel 3 en 4
Ik moest eerst de schroef gaten even groter boren omdat de m6 moeren er niet in paste.
Hier even snel elles gemonteerd
Even de lager voor de trapezium draad gemonteerd in de beugel en toen bevestigd.
En nog maals even gepast of alles nog goed klopte.
Toen ben ik verder gegaan met het maken van de y en z assen. Eerst even goed de maten uit printen zo dat ik geen fouten kon maken. En dan alles tekenen.
En dan alles uit boren
Bij het bevestigen van de geleiders ben ik er achter gekomen dat ze net niet ver genoeg waren getapt dus heb ik het zelf maar weer gedaan.
En dus nu is de y as klaar en ben ik begonnen met de z as. Eerst weer even schroefdraad tappen.
Toen de extra gaatjes getekend en geboord. Bevestigd en uitgelijnd zo dat ik de 4 andere gaatje kon boren
Stukje alu voor de z as zagen
En hier even snel een foto waar alles in elkaar zit.
Ik heb weer een update voor Deel 5. Ik heb de Z as gelijding af gemaakt. Hier meer foto's.
Hier heb ik alles opgemeten en geboord en even aangegeven welken net aan klemmen.
En dan heb ik ze uitgeboord zo dat de hoofd van de moer netjes weg valt
De eind resultaat
Alles even snel in mekaar gezet
Nog even goed kijken of de trapezium moer past
En hier alles goed uitgelijnd met de assen er in
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Wauw, echt gaaf, ben ontzettend benieuwd naar het eind resultaat.
Simpleman
Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
Das nog eens een mooi project en manier van showen.
We want more!!
@Arjan
Ben (we) zijn nieuwsgierig ook naar jouw lang weekend.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Erg leuk om te zien. (Arjan, ook de jouwe. Zeker een aparte thread waard. Gewoon copy & paste doen).
PS hoe bereik je die nauwkeurigheid met manuele methodes?
Wist je dat je de kop van je boor bijna vlak kan slijpen en hiermee vlakke bodems in je gat kan boren?
Dan zal de kop van je imbus minder geneigd zijn de conische vorm te volgen van het gat en scheef trekken voorkomen word en de nauwkeurigheid vergemakkelijken.
Dit is ook handig als je diep moet tappen en niet veel wand dikte mee over hebt aan het eind van je gat. scheelt zo een paar mm tab diepte.
Zorg dat beide snijvlakken van de boor gelijk zijn in hoogte, hoek en vlakheid.
Daarna kan je de boor weer gewoon slijpen naar de oorspronkelijke boor schuinte.
En mocht je achteraf niet tevreden zijn over de nauwkeurigheid, dan kan je als je CNC werkt met je CNC een nieuwe plaat maken, toch. .
Bert_mc: had je het tegen mij? wat ik doe is eerst alles netjes uitmeten met een schuifmaat. en dan de boor draaien boven het werkstuk houden tot dat hij een mooi puntje weg haalt precies in de kruis. ik heb op dit moment geen betere oplossing. tot nu toe werkt dat best goed. in ze z as zit maar een afwijking van 0.02 mm en daar moet ik maar mee leven. en de y as moet ik nog goed stellen dus daar zal in nog naar moeten kijken.
Lord Anubis: dat wist ik niet nee. maar het is al geboord dus ik zal er mee moeten leven. en ik hoop dat dit apparaat straks in staat is een accuratere gat te maken dan dat ik kan. op die manier kan ik altijd nog vervangende onderdelen maken :}
Daar ben ik weer met deel 6
Ik heb alles even (in 5 uur) in elkaar gezet en gekeken of alles nog goed gaat. Als eerst moest ik uitmeten hoe ver de middelste profiel van het midden af moest komen, om te zorgen dat de punt van de vrees in het midden van de machine komt. Als eerst moest ik het frame weer een gedeeltelijk uit elkaar halen.
En toen op de juiste plaats de gaatjes geboord zo dat ik de moer kan vast draaien.
Vervolgens alles weer in elkaar gezet en gesteld
Daarna heb ik de y en z as geplaatst
Daar hebben we een vriend van me die aan het kijken is of alles goed staat. Volgens mij hebben we hem tot een afwijking van 0.03mm gekregen.
En het geheel nog even
En nog even kijken hoe de motor gaat komen
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Roy, waar heb je die motoren vandaan? hoe sterk zijn ze?
Ik heb ze ooit van iemand hier op de site gekocht(bij de "vraag en aanbod" hij had er toen 40 of zo). En ik heb geen idee hoe sterk ze zijn. Ik denk 1 of 2 newton meter. Hoe kan ik zo iets testen?
Ik kan het vast nog in de mail ergens kan vinden. Ik ga even kijken.
Joeri de Man
LED there be light
1 Newtonmeter wil zeggen dat met een arm van 1 meter de motor 1Newton aan kracht heeft.
Je kan natuurlijk proberen een goede meter te vinden. Maar ik denk dat je ook grof kan bepalen hoeveel je gewicht je kan optillen.
Touwtje aan de as en opdraaien. En dan omrekenen naar Newton meter.
kracht * arm = moment
Straal van de as nemen * de massa * 9,8 = moment
---
of een datasheet
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
hij ziet er vrij klein uit, zal wel 0,5NM zijn. 'k heb hier NEMA17 steppers van 5cm, dat is 0,6NM. het formaat is vaak wel een indicatie voor de sterkte. heb je NEMA17 of 23?
trouwens, bijna vergeten te melden, tot nu toe echt een prachtapparaat!
Het zijn NEMA 23 stappen motors. De bedoeling was dat ik NEMA 17 motors ging gebruiken, maar ik wil er van zeker zijn dat de motors sterk genoeg zijn dus ga ik mijn NEMA 23 motors gebruiken. Het is trouwens niet echt handig om een machine te ontwerpen en dan zomaar van motor te veranderen. Nu moet ik mijn trapezium ophanging opnieuw bedenken voor de y as. Niet echt handig dus.
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Ik ben heel erg benieuwd hoe je de trapezium moer aan je Z en Y as gaat bevestigen. Jouw machine heeft me behoorlijk wat ideeen gegeven om mijn eigen machine eens te upgraden .
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Dat ziet echt professioneel uit! Deze ga ik zeker volgen! Veel succes nog met bouwen.
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Op 9 juni 2011 23:25:07 schreef Geo Bruce:
Hoe noemen die profielen?
Zo te zien zijn dat profielen van Boikon. Gebruiken wij op het werk ook veel.Zijn een hoop accessoires voor te kopen. Mooi project. Ooit later wil ik zelf ook een CNC freesbank maken. Maar blijft waarschijnlijk alleen maar bij ideeën en hersenspinsels erover.
Hallo iedereen,
Voor de liefhebbers onder jullie heb ik hier mijn model voor iedereen om te zien.
Op 16 juni 2011 10:39:05 schreef Precious roy:
Als eerst moest ik uitmeten hoe ver de middelste profiel van het midden af moest komen, om te zorgen dat de punt van de vrees in het midden van de machine komt.
Ik vrees dat je een frees nodig hebt. ;-P
Houd er rekening mee dat je onderste motor je plateau in de weg zit om deze goed in het midden te krijgen en om het product voldoende verplaatsing en plaats te geven.
Zou je anders je plateau motor aan de buitenkant van je frame plaatsen met een gat door je achterste onderste alu balk? Als er genoeg materiaal overblijft natuurlijk.
benleentje
Golden Member
Dat zou ik zeker ook doen en ook voor een 2de reden. Nu zit die as maar aan 1 kant in een lager en de andere kant direct aan de motor. Dit heeft ook wel lagers maar het lijkt me beter om die minimaal te belasten.
Je hebt sowiso weinig aan je bed zo, je had beter je z_as in het midden kunnen houden. Dan had je het hele bed kunnen benutten.
En hou de motor buiten het frame, krijg je een veel groter bereik.
Maar verder ziet het er prima uit. Ga zo door.
Op 16 juni 2011 11:48:16 schreef Precious roy:
Ik heb ze ooit van iemand hier op de site gekocht.... Ik denk 1 of 2 newton meter.
Ik denk dat het met 0.5 of 1 newton meter wel ophoud, en dat is de houd kracht niet de werk kracht.
Heb zelf 2 tot 3 newton meter motoren, en die zijn toch wel wat groter. Maar misschien werkt het goed, de tijd zal het leren.
Ligt er ook aan wat je er mee gaat frezen natuurlijk.
Lord Anubis: jep ik heb hem wel getekend maar hij was onzichtbaar :} nu klopt het :}
benleentje: hmm je hebt wel een punt maar komt er echt veel kracht op dan. dat komt toch op de geleider daar zijn die toch voor?
Lambiek: net als zij Lord Anubis hij staat in het midden maar je kon de beugel even niet zien. de doel is er dat ik alu en andere zachte metalen kan vrezen. hier nog een paar foto's.
in welk programma heeft u dat getekent want het ziet er wel profecioneel is het dan ook gebruikers vriendelijk?