Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Op 26 juni 2011 14:31:58 schreef msicaron:
Ben je tevreden van die functie generator? En waar heb je hem gekocht?

Ik heb hem gekocht bij Conrad. Er is een 2000 en een 2100 serie. De 2100 serie heeft ook een sweep functie. Verder komen ze in de smaken 4, 7, 10 en 20 Mhz. Mijne is een 4Mhz, bigbang heeft (geloof ik) een 10Mhz.

Het is een degelijk ding en makkelijk te bedienen omdat er geen menu's in zitten. Verder zitten er analoge draairegelaars op en een 'digitale' voor de frequentie. Ik mis vooral een uitlezing voor de amplitude en vind de uitgang spanning te laag (bij andere merken in dezelfde klasse is dat nog lager, dus het is niet per definitie slecht). Verder kan de driehoek maar tot 1 Mhz (blok en sinus wel tot 4Mhz).

Hey Flash :-) Sorry dat ik al even voor jou repliceerde op msicaron zijn vraag, wou hem al wat info geven.

Klopt, ik heb een SFG2110, een 10Mhz ding, een 20Mhz kon ik toen nog nergens vinden. Die is er nadien bijgekomen vermoed ik.

Ik heb even de link opgesnorkeld van een thread die ik vroeger al postte: DDS functiegenerator GoodWill INSTEK ervaringen Alleen de erin vermelde links kloppen niet meer, maar datasheets kan je wel vinden.
Een paar kleine minpuntjes staan er ook in.

Het is een mooi en goed allround ding, voor de meeste toepassingen, daar kan je al zeer veel mee. Ik heb ook nog een HP8116A (die heeft behoorlijk korte stijgtijden in blok, een heel set functies en kan tot 50Mhz). Ben ook nog van plan om een zeer pure sinusgenerator te bouwen. Die 3 vullen elkaar dan zeer mooi aan. Maar zoals je weet is de meettafel van de electronicus nooit volledig "klaar" :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sine

Moderator

Die funcgen is oneindig minder spannend dan het doosje wat er onder staat *kwijl*

@ Big Bang en flash2b:
Bedankt voor de antwoorden, ik ga er nog eens over nadenken en ondertussen spaar ik verder;-). Misschien komt de mijne op het einde van de zomer ook in dit topic terecht:-).

Grtz

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
fred101

Golden Member

Op 26 juni 2011 15:53:58 schreef Sine:
Die funcgen is oneindig minder spannend dan het doosje wat er onder staat *kwijl*

Dat is toch een Fluke 8845 of 8846. Jij had toch twee keer een Keithley 2000 ? De Fluke heeft alleen wat meer toeters en bellen maar de accuratie van Keithley is net wat hoger als ik het goed herinner. (en via RS232 is hij 8,5 digit) .

Mooi gemaakt Flash !

Ik heb twee tek monitors gehad. Een 528 en een 1710. Een wave en een vector monitor. De laatste geeft tekenen van leven, de eerste heeft wat TLC nodig, of te wel hij doet weinig ;-) Nu nog uitzoeken of ik er iets leuks mee kan doen behalve video camera's/recorders afregelen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 26 juni 2011 16:31:12 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 26 juni 2011 16:28:56 schreef fred101:
Dat is toch een Fluke 8845 of 8846. Jij had toch twee keer een Keithley 2000 ?

Het is idd een 8845A. Nee, nooit 2 Keithley's gehad. Misschien vergis je je met Alex278 die 2 twee HP34401a's heeft. We hebben het er in AC calibrator al wel eens vaker over gehad.

Ombouw bevalt prima, en is modulair. Als ik meer spullen heb, maak ik ergewoon nog een en zet die bovenop de andere.

fred101

Golden Member

Flash, dat weet ik, die opmerking was naar Sine bedoeld ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@flash2b

Bedankt voor die link, daar staan hele mooie werktafels tussen. Maar ik zie dat die tafels helemaal geen beenruimte hebben. Dat werkt toch niet lekker als je eens een middag zit te meten?

flash2b

Special Member

Deze toch wel? Type is 1257x, waarbij x=de kleur.
http://friedrich-kuepper-gmbh.de/components/com_virtuemart/shop_image/product/12576%20neu.jpg

Sine

Moderator

Op 26 juni 2011 18:34:50 schreef fred101:
Flash, dat weet ik, die opmerking was naar Sine bedoeld ;-)

Dan mogen ze nog kwijl zijn ... ik heb overigens niet de 8.5 digit

http://gigawatts.nl/co/TEMP/IMG_2391.JPG

Maar de 6.5, dat is nog meeeeeer dan digits genoeg voor mijn freubels ;)

fred101

Golden Member

Als je hem via RS232 gebruikt krijg je twee digits meer. De 8845 krijgt zo ook een digit meer. Maar die Fluke is inderdaad kwijl. Ik had bijna de 8846 gekocht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Net terug uit Friedrichshafen HAM-Messe. Heb me daar een HP8012B pulsgeneratortje cadeau gadaan.
Lekker klein en handig.
Hij lijkt het goed te doen, moet dus nodig worden getest bij een bekend ijkbureau ;)

Was eerst van plan een 8112A via MP te kopen, maar die was veel duurder en daar kun je zelf bijne niet meer aan sleutelen.
Op de beurs stond er ook zo'n 8112A, maar die was bijna drie keer zo duur als op MP.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

@Tidak Ada

Op de laatste Rosmalen beurs stond ook zo'n HP8012B. Super overzichtelijk met van die schuifjes. Alleen waren er 2 dopjes van de ronde knoppen af, en wilde ze er 65 EUR voor hebben. Dat vond ik toen te veel.

http://www.barrytech.com/hewlett-packard/signal_sources/hp8012b.html

die benchmeters zijn idd handig , zijn die keithley's en fluke wel snel ? heb nu een philips en die is niet erg snel met de waarde in t display te zetten , waardoor ik toch vaak de dmm pak die steeds weer uit is gevallen ( auto off )of in de weg ligt steeds .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@flash, ik heb er ook maar 40 voor betaald :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Keithley 2000 is vrij rap, de Fluke ongetwijfeld ook (zoek maar eens op wat de sample rate is bij de gewenste nauwkeurigheid en met auto-zero aan). Veel sneller dan elke draagbare DMM die ik ken. Ik erger me vaak juist aan hun trage respons, zelfs de dure Flukes. Auto-ranging is ook vrij snel.

Je kan ook nog de resolutie verlagen om een nog hogere sample rate te krijgen, hoewel dat weinig zin heeft als je hem niet op een computer aansluit (hoe snel kun je lezen?). Dat kan ook vaak bij oudere meters om een acceptabele sample rate te krijgen. De Philips PM2534/5 doet bv. standaard in 5.5 digit mode maar een paar metingen per seconde, en doet meerdere seconden over een 6.5 digit meting, maar in 4.5 of 3.5 digit mode is het vrij acceptabel.

de mijne is een pm2525 die idd op de 3,5 digit mode wat sneller is . helaas start het ding altijd op in de 5,5 digit mode . de instellingen blijven dus niet hangen in het ding . ook is de 3,5 digit mode maar in 2 bereiken te kiezen . voor de rest is het 5,5 digit standaard.

heb ook een uds5 staan , die is 0,5sec trager als de philips en heeft weinig opties verder...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

de 8112 en 8116 zijn best repareerbaar met 1 uitzondering : als de hybride erdoor vliegt is het amen en uit.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Tidak, wat een schatje :-) Leuk, weet jij een calibratie adres ? daar wil ik ook wel eens heen >:-) (je bent welkom, dat weet je)
In de HP8601 zitten ook twee van die obscure (ik denk hybride) IC's. Metalen doosjes en gemaakt van unobtanium. Wat zijn hybrides eigenlijk precies ?

De Keithley is erg snel. Zelfs bij 6,5 digits en een vies signaal kan je met het oog de laatste digits niet meer volgen. Maar dat kan je ook nog instellen. Mijn solartron is minder snel, als ik die op zijn meest precies (veel samples en averaging) zet dan heb ik eens in de 4 a 5 seconden een display update. Maar dat kan ik bij de 2000 ook instellen..

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 27 juni 2011 01:01:03 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Zou mooi zijn, maar ik denk dat die 8012B voorlopig genoeg is voor mij.

De 8112A werkt met HP-IB en daar heb ik niks van; het schijnt ook nogal duur spul te zijn...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 27 juni 2011 00:59:32 schreef fred101:
Wat zijn hybrides eigenlijk precies ?

Hybrides zijn toch een combinatie van Solid State devices samen met reguliere devices op hetzelfde substraat. Meestal is het substraat van glas of keramiek gemaakt, om de 'mechanische stress' eruit te krijgen. De non solid state devices zijn vaak (opgedampte) weerstanden die getrimmed zijn en spoelen die als een PCB op het substraat zijn geetst. In Philips (beeldbuis) TV's zaten bijvoorbeeld ook hybrides in de buurt van de beeldbuis, alleen waren die veel groter als de hybrides in een Tek of HP.

Tidak Ada

Golden Member

Het zijn eigenlijk miniprintjes, waarop chips direct gemonteerd zijn, in combinatie met meestal geëtste weerstanden en spoelen. De weerstanden worden geëtst in een tussenlaag tussen een (meestal gouden of zilveren) laag voor de sporen en het substraat. Daarna, in dien nodig met laser getrimd.
Ook kan silkscreen-techniek gebruikt worden om het geleiderpatroon en de weerstanden aan te brengen.
De chips worden verlijmd en met de gebruikelijke bonding methoden aangebracht. Eventuele condensatoren zijn als chip uitgevoerd, ne zo als trimmers en grotere spoelen. Het geheel wordt in een hermetische behuizing aangebracht.
Ik heb er een in TO3 liggen, die is geopend na overlijden en ook een DIL met een kristaloscillator. Zal ik een foto van maken.
Er zijn ook andere dan keramische materialen voor substraat gebruikt, van epoxy tot safier en diamant.

http://www.uploadarchief.net/files/download/clockosc.jpg
Motorola Hybride Clock Oscillator

http://www.uploadarchief.net/files/download/hybr_hislew.jpg
BurrBrown Hybride Hih Slewrate OpAmp

Beiden in screensilk print.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De printplaatjes op de K12, waar flash2b aan denkt, zijn ceramische dikke film modules die als RGB-eindtrap dienden. Hier zitten de halfgeleiders gewoon in SMD opgesoldeerd. Een interessantere hybride is de aansturing ervan, hierin zit een chip in speciale behuizing die gemaakt was voor hybrides.

Tot en met minstens de K40 heeft Philips een opvolger van deze techniek gebruikt in o.a. de toestelbesturing en de stereodecoder. Vaak ook ingegoten in een blauw epoxylaagje. Eenzelfde techniek kwam ook voor bij Sony en Panasonic.

Blaupunkt ging wel dat ene stapje verder en had daadwerkelijk hybrides met een blob erop. Deze werden hybram genoemd.

De hybrides die wereldwijd het bekendst zijn, zijn de STK-modules waar inderdaad ook kale chips inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb m'n r&s uds-5 zover gekregen dat deze sneller meet , en ook vasthoud in t geheugen . de pm2525 bleek ook wel wat opties te hebben , ding kan meten tot 200 Mohm , wist ik niet . en ook die verschillende meetsnelheden . helaas zijn deze niet op te slaan en maar op 2 standen beschikbaar .

die blauwe keramische plaatjes die ken ik ook nog wel , zaten al in de v2000 en diverse tv's tot ong 1990 . ik meen dat er zelfs waren als rgb eindtrap op de bb print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten