Hallo,

Ik heb een kriby stofzuiger die van het jaar 1990 dateert (Legend II) even van stal gehaald na jaren niet gedraaid te hebben.

Tijdens een stevige schoonmaakbeurt van toch een half uurtje liep het motortje goed zoals het altijd gedraaid heeft.

Maar ineens draaide hij een beetje lager in toeren en kwam er ook een raar geurtje uit.
Na laten afkoelen wat het toerental nog steeds niet normaal en kwam de geur al vrij snel terug, ik durf hem niet lang meer gebruiken uit vrees dat hij de geest zou geven.

Heb het allemaal eens uiteen gehaald en op het eerste zicht niets visueels te bemerken, ook de koolstofborstels zijn in goede conditie.

Heeft iemand soms een idee wat dit symptoom zou kunnen betekenen?

Alvast bedankt
Tibo

Tijdens draaien eens naar het anker koolborstels kijken , zie je een mooi vuurlijn lopen ?

Ook kunnnen de lagers droog zijn door uitegehard weggelopen vet.

Ik dacht dat die dingen met levenslange garantie verkocht werden? Oeps, nee dus, alleen veel te duur.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (25%)]

Heb eens gekeken naar de koolborstels tijdens het draaien en ziet er op het eerste zicht goed uit, wat kan een afwijking zijn? wat feller aan een kant?

De lagers zijn nog ok denk ik, de as draait soepel en er is vrijwel geen getik.

ze zijn inderdaad niet goekoop, gelukkig dat ik hem gekregen heb vroeger van een familielid :)

Koolborstels er even uit halen en kijken op het "loopvlak"dit dient min of meer glimmend te zijn, is er één dof dan maakt hij geen goed contact met de commutator, anders vrees ik dat Kirbi kapot is. Levenslange garantie tot vlak voor dat hij stuk gaat :) ;)

Die zien er vrij glimmend uit, en beiden zo goed als identiek.

zou er dan iets zijn doorgebrand ofzo?

Dan is het anker of de veldwikkeling stuk (voor 99,9% zeker)

oei, ik mag er een kruis overtrekken dus.
enige optie is waarschijnlijk nieuw motortje erin?

Of herwikkelen.

Denk erom, die stofzuigers zijn zonder enige twijfel veel en veel te duur, zelfs als je de hoge kwaliteit meetelt. Dat komt nou eenmaal door de onfrisse verkoopmethode.

Maar dat neemt niet weg dat het wel topkwaliteit is. Dus herwikkelen of een nieuwe motor zou ik zeker overwegen!!

oké, bedankt voor de reacties.
zal eens zien voor een defecte waar ik de onderdelen kan van gebruiken.
herwikkelen heb ik nog nooit gedaan, moeilijk werkje neem ik aan?

je kunt de statorwikkelingen meten door de dmm op ohms aan de koolborstels te hangen , door langzaam aan de as te draaien met de hand zie je steeds de waarde per wikkeling , deze moeten vrijwel gelijk zijn . zit er 1 plek bij waar de waarde hoger ligt of lager als de rest , dan zit er sluiting in dat deel.

overigens zit er in zo'n kirby ook zo'n klein motortje wat zichzelf opstookt met een dichtgeslibte stofzak erin , dat is wat vaak de motor nekt . je kunt ook eens checken of de motor zonder slang eraan en zak erin meer geluid maakt , soms zit de slang verstopt of de zak helemaal dicht.

ik zou aan een stofzuiger van 15 jaar niet veel meer uitgeven , tenzij je een donormotor kunt vinden .

De waarden wijken niet veel van elkaar af, ik heb een max van 8.2 Ohm en een min van 7.7 is dat al genoeg voor een defect? het is niet echt op een bepaalde plaats, het schommelt zo wat als ik de as verplaats.

In nullast draait hij wel een stuk hoger en maakt hij iets meer lawaai, de zak was nieuw en de kanalen waren ook vrij van verstopping..

wat hem misschien de das omgedaan heeft is dat ik met de buis even het tapijt lokaal aan het schoonmaken was waardoor hij veel hoge toeren maakte, hoewel zo een dure machine daar wel zou moeten tegenkunnen.
veel heeft hij ook nog niet gedraaid in zijn leven, de kooltjes zijn nog zo goed als volledig.

heb online eentje gezien met een kapotte condensator die wel zou kunnen dienen als donor voor een aannemelijk prijsje.

bedankt voor jullie tips!

Op 9 juli 2011 19:10:56 schreef testman: ik zou aan een stofzuiger van 15 jaar niet veel meer uitgeven , tenzij je een donormotor kunt vinden .

Een nieuwe begint bij de 1500 euro, een 5 jaar oud exemplaar kost nog altijd 900 euro.

http://www.stofzuigeronline.nl/kirby-motor-onderdelen.php

De apparaten zijn schofterig duur, maar de kwaliteit is goed en er zijn goed onderdelen te krijgen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (22%)]

ik vind persoonlijk dat het helemaal geen goede stofzuigers zijn.
ik heb hem zelf ook en mijn ouders ook die van mijn ouders was na 3x gebruik al het lager kapot/versleten. een halfjaar later was de zogenaamde kwaliteits kabel zoals ze dat zeggen bij verkoop al kapot. ik heb zelf ook deze en na een jaar gebruik is het het ergste lawaaierig ding wat ik ooit gehoord heb.
helaas begaf mijn gewone stofzuiger het vandaag dus het word weer zuigen met de straaljager stofzuiger en de daarbij horende toeterende oren na het zuigen.

m.v.g ben

Ik heb van enkele gebruikers en wat andere bronnen die ik objectief vermoedde te zijn begrepen dat de kwalitiet erg goed is. Of het aantal geproduceerde decibellen meegenomen is in die beoordelingen weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat de verkoopmethoden al niet al te fris zijn en dat het in veel gevallen niet helemaal duidelijk is of je nou een splinternieuwe of een oud apparaat geleverd krijgt. De verkopers van deze apparaten worden iig niet geselecteerd op betrouwbaarheid. Dat weet ik ook uit zeer betrouwbare bron (ex verkopers)

electrisch is het dezelfde kwaliteit als een miele of electrolux .

nilfisk is ook allang niet meer zo degelijk als vroeger , en miele ook niet meer , die hebben bij sommige types niet eens gechecked of de schakelaar wel terugkomt bij indrukken.

op kantoren hangt ook verlichting die enorm duur is , maar je betaalt voor het exclusieve design ( italiaans ), niet de elektrische degelijkheid of kwaliteit.

onlangs heb ik een zakloze electrolux van de kliko gered , deze was voor de bouw gebruikt en zat overal vol met steensel . heel het ding open gehaald en afgewassen met de tuinslang ( ex de elektra ) de motor had 2 compleet gare lagers door dat steensel maar nu loopt het ding prima , vooral de zuigschoepen goed schoonmaken is nodig want dat geeft het resonerende geluid en nekt de motor vrij snel .

de vervangstukken op stofzuigeronline gaan net niet terug tot mijn model.. maar ik heb eentje gevonden voor 80 euro online waar ik de onderdelen van kan gebruiken, hopelijk brandt deze ook niet door, zit daar eigenlijk geen thermische beveiliging in zoals in elke stofzuiger?

Ik vind de kirby wel een goed resultaat leveren, het nadeel is dat hij wat lomp is en niet overal tussenkan, maar door de roterende borstel krijgt hij het veel beter gedaan dan mijn miele bijvoorbeeld..

vaak zit die thermische beveiliging onder de koolborstelhouder , maar komt zo'n ding 3x in dan blijft deze eruit knallen . die dingen zijn niet echt gemaakt om 1500watt aan inductieve last te schakelen .

maar je krijgt een stofzuiger wel stuk als de voet vastgezogen is en de motor in hoog toeren naar koelingslucht staat te happen ....

Ik zou misschien proberen het herwinden zelf uit te voeren, maar op het internet vind ik niet veel ervaringen of how-to's.

heeft iemand als zoiets gedaan?

Wat is er dan stuk ?? je anker of de veldwikkeling, de laatste zou nog wel gaan , een anker is heel andere koek ; vergeet dat maar.

Wel, daar ben ik nog niet aan uit, ik moet nog enkele metingen opnieuw doen.

heb al eens op de koostofborstels gemeten en de as rondgedraaid en die waarden leek niet direct iets mis mee, zal de meting eerst eens grondig uitvoeren.

Ga eens met je motor naar een bedrijf die dynamo's voor auto's reviseert, deze testen hem zo. Wat je ook kan doen is tussen de lamellen op de collector eens uitkrabben met een mesje, kan ook een zgn parel tussen zitten, dan krijg je ook zulke verschijnselen, of als het anker ovaal is bijvoorbeeld, gaan de koolborstels dansen en vonken dan enorm. Maar zo'n dynamo bedrijf geeft je binnen 10 minuten de volledige uitslag wat er mis is..

Hallo, Teebo

Ik heb je problemen met je Kirby Legend II opgemerkt.
Ik heb gisteren mijn Legend II hersteld welke dezelfde symptomen vertoonde als de jouwe nadat hij jaren niet meer was gebruikt.
Motor was in orde, koolstiften ook(bijna geen sleet) totdat ik ontdekte dat de condensator was "ontploft". Het betreft hier een condensator met vijf kabeltjes, twee aan een kant(blauw)en drie aan de andere kant(twee zwarte en een kleurloze(of wit)(aarding).
In een Kirby-agentschap te Hasselt(België) heb ik een nieuwe gevonden voor € 75,00(veel geld maar de moeite waard! Mijn Kirby werkt weer zoals nieuw!) Aankoppelen van de condensator:blauwe aan de schakelaar, zwarte aan de motor, witte aan de aarding.
Ik hoop dat dit je kan helpen.Laat maar iets weten. Groeten.

Amaaai, 75 euro voor een onderdeel dat je ook voor 5 a 10 euro kan hebben.... Die condensatoren zijn in principe universeel, en als je weet wat je koopt los zelfs beter van kwaliteit dan de originele fabrieksmontage (vaak papiercondensatoren, los kan je ook MKP krijgen).